{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HMS og Jordtræning?
  • #1   21. okt 2012 hvad mener du

  • #2   21. okt 2012 hms er horsemanship det er al omgang med hesten.

  • #3   21. okt 2012 Horsemannship er omgangen med heste. Man kan være en god horsemann eller en dårlig horsemann. Men kan ikke direkte "træne" horsemannship.
    Jordtræning er som ordet i sig selv beskriver, alt træning der foregår fra jorden. smiley


  • #6   21. okt 2012 Horsemanship er som andre siger, bare omgangen med heste. Så det er noget vi alle gør, på en eller anden måde.

    Jordtræning, jordarbejde, groundwork, eller hvad man nu vil kalde det, er betegnelsen for alt det arbejde man laver fra jorden med hesten, som Lamhavegaard siger. smiley

    så nej, det er ikke det samme, og man kan ikke som sådan træne Horsemanship. smiley



  • #7   21. okt 2012 Luna og Bettemus: Det er vel hvordan man ser på det. Selvfølgelig er der jo forskellige "discipliner" indenfor jordtræning. Men nu tænkte jeg mere på en generelt betegnelse.
    Alt det du besskriver foregår også fra jorden, hvilket jeg vil kalde for jordtræning smiley


  • #9   21. okt 2012 Luna - At kalde alle de ting for jordtræning, svarer jo til at kalde alt hvad man laver fra ryggen for ridning. smiley

    Hvad enten du er til spring, dressur, tur, hygge, bidløst osv. så er det ridning. Der er bare forskellige discipliner, metoder osv. indenunder det.
    Ligesom jordtræning blot dækker over de ting der foregår fra jorden - hvad enten det er tricks, gåture, longe, lange linjer osv. det er jo bare en fælles betegnelse. smiley

    Og ja, alt omgang med hesten er træning, men dressur, som vi kender ordet, dækker stadig over den


  • #11   22. okt 2012 Enig med CTS og Lamhavegaards smiley

    Vi "dyrker" allesammen horsemanship, det er bare ikke alle som kalder det det. Omgang med hesten, kan man kalde det.

    Jeg har så lige et tillægsspørgsmål; horsemanship er et substantiv, ikke? Man har en/et horsemanship med sin hest? Man har et forhold til sin hest?


  • #12   22. okt 2012 Luna - Men den er bare ikke logisk. smiley
    Så du mener heller ikke at ridning dækker over alt der foregår fra ryggen? ligesom jordarbejde ikke dækker over alt der foregår fra jorden? Ja sorry, men synes sgu ærlig talt ikke det er noget man kan diskutere, det er jo bare en meget logisk og enkel betegnelse. smiley kan ikke se hvordan du kan argumentere imod, at jordarbejde er jordarbejde. smiley


  • #14   22. okt 2012 Luna - Nej, netop. ridning er ikke disciplin i sig selv, men det er en betegnelse der dækker over en masse andre discipliner, metoder, teknikker osv.

    Ligesom jordarbejde heller ikke er en disciplin i sig selv, men dækker over en masse discipliner, metoder, træningsformer, teknikker osv.

    Men jeg tror ikke du forstår hvad vi siger. vi siger at jordtræning i sig selv bare dækker over alt det andet, som en fælles betegenlse. og så er der en masse under det. ligesom ridning ikke er en disciplin, men bare en betegnelse. du kan ikke tilmelde dig 'ridning' til et stævne, nej, det er der skam heller ingen der siger. men som sagt, så tror jeg ikke du forstår. jordtræning dækker over en masse ting der foregår fra jorden af. jordtræning i sig selv er ikke én ting men 100 forskellige ting. ridning i sig selv er ikke én ting, men 100 forskellige ting. det eneste alle de ting har tilfælles er, at det enten foregår fra jorden (i jordtræning) eller fra ryggen (i ridning).


  • #15   22. okt 2012 og desuden er det jo også lidt i navnet på gruppen.
    Ground work eller jordtræning, dækker jo over alle de ting vi snakker om herinde. vi snakker om ALT der foregår fra jorden, ikke kun én af de ting man kan lave. derfor er det igen bare en betegnelse for det hele, ikke en disciplin i sig selv. smiley


  • #17   22. okt 2012 Luna, at du kan starte det til et stævne, mener du DHE eller lignende?

    For der står jo også beskrevet hvilke øvelser man skal lave smiley


  • #19   22. okt 2012 Jeg synes I er kommet rimelig meget udenfor området her? smiley Jeg vil ikke rykkes ind i jeres diskussion men jeg siger bare at det startede med bare at være Horsemanship og det har pigen fået forklaret smiley

  • #21   22. okt 2012 Som jeg sagde, jeg vil ikke rykkes ind i diskussionen. smiley
    //over and out


  • #23   22. okt 2012 Luna - det hedder jo også et stævne i jordtræning, mens andre stævner hedder ridestævner. smiley altså stævner i ridning.
    så nej, jordtræning er ikke en disciplin men en betegnelse, ligesom ridning er det. smiley
    det giver jo lidt sig selv smiley


  • #24   22. okt 2012 Jamen hvad vil du så kalde alt det andet? hvilken betegnelse vil du lægger over det arbejde der foregår fra jorden? så du mener heller ikke at ridning kan beskrive alt det der foregår fra ryggen?

  • #26   22. okt 2012 som sagt - hvilken betegnelse vil du så lægge på det?

  • #28   22. okt 2012 arh smiley

    det er jo arbejde fra jorden, ikke? det foregår alt sammen fra jorden = arbejde fra jorden = jordarbejde. Logisk. smiley


  • #30   22. okt 2012 Hvis vi skal snakke om at folk misforstår, så tror jeg trods alt der er flere det vil misforstå din fortolkning af dressur, end folk vil misforstå min fortolkning af jordarbejde.
    For det er jo netop en meget logisk tolkning, en meget logisk sammenhæng og derfor også en logisk konklussion. smiley

    Jeg skaber ikke min egen forståelse, jeg skriver jo egentlig bare hvad det betyder, i ordets simpleste forstand. Jordarbejde betyder at arbejde fra jorden. Hvad end du longerer, bruger lange linjer, træner tricks osv. så arbejder du fra jorden = laver jordarbejde. Den kobling kan du ikke argumentere imod. smiley

    desuden er ordet dressur langt bedre banket ind i hovedet på folk, end ordet jordarbejde er. Hvis du nævner jordarbejde for en eller anden random, vil vedkommende nok oftest bare tænke på det arbejde man laver fra jorden. Hvis du nævner dressur, vil man nok kun tænke på det der foregår fra ryggen på en dressurbane. deraf kommer 'min forståelse' af de ord. smiley


  • #32   22. okt 2012 Men så vidt jeg ved er DHE ikke et forbund, der vedtager nogle generelle regler. smiley
    de har jo også bare valgt at kalde det dét, det er ikke en officiel disciplin, så vidt jeg ved. smiley

    Og ja, horsemanship betyder heste-mand-forhold, altså venskabet/forholdet mellem hesten og mennesket. Og ja, langt, langt de fleste ting bør forståes som de lyder, især når det er så logisk og ligetil, som dette. smiley

    Dressur er en officiel disciplin, det er jordtræning, som du mener, ikke. smiley


  • #34   22. okt 2012 Haha, det er jo ikke DRF der har vedtaget det, for hulen, det var da noget mærkeligt noget at sige smiley
    og jo, dressur, spring og military er officielle discipliner. smiley
    det er jordarbejde ikke. derfor kan du heller ikke sige at det ikke er en betegnelse, fordi det er en disciplin, for det er det jo ikke officielt, kun ifølge DHE. smiley og det er, så vidt jeg ved, heller ikke en officiel organisation, og det er ikke officielle stævner. smiley jordarbejde = arbejde fra jorden. det er ikke svært at forstå, det ligger i ordet, og det kan du som sagt ikke argumentere imod. smiley

    jamen søde Luna, det er du jo heller ikke selv, vel? smiley
    min forklaring er da trods alt logisk og sammenhængende.


  • #35   23. okt 2012 Luna:
    "ja, men flere mældte sig til uden at læse hvilken øvelser, de VED de ikke skal lave tricks, lange liner, eller agillity, fordi det er ikke jordtræning"

    Bare fordi folk møder op uden at læse programmet, betyder det ikke at det ikke er jordtræning. Det svarer til at du skal ride en LB2 uden at læse programmet, fordi du kan det i hovedet.

    Desuden er der forskellige ting indenfor din tolkning af ordet "jordtræning", som de må have haft styr på på en eller anden måde.

    Jeg ville ikke kunne melde mig til uden at skulle læse hvad jeg skulle lave, netop fordi der er så meget man kan lave indenfor jordarbejde - og bare fordi du klikker en snor af eller på, går foran eller bagved, så står du stadig på jorden :0)


  • #36   23. okt 2012 Okay:-D
    Så altså selvom jeg bare strigler, øver tricks og jordarbejde så er alt det også hms? smiley


Kommentér på:
HMS og Jordtræning?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce