{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.093 visninger | Oprettet:

Wrap: At slå sin hest ihjel ved at give den for meget wrap ??? {{forumTopicSubject}}

Hej
Den stald jeg står i (endnu) kunne ikke selv lave nok wrap og nu skulle de købe noget.
De valgte så at købe små wrapballer til en stald med 6 heste og 2 ponier... Da jeg så det var jeg næsten klar over der snart kommer problemer...
Skal lige siges jeg allerede betaler mere fordi de mener jeg giver mine heste for meget wrap. Den ene får 8 kg (9 år 163,5 cm) og den anden får 9-10 kg (5 år 180 cm), desuden har jeg valgt selv at købe hø, da mængden efter min mening er for lidt. Så de får 1 skive hø (bigballe) på folden og hver 1/2 skive (bigballe) i boksen.

Nå, men i dag fik jeg så oplyst, at jeg slår mine heste ihjel hvis jeg giver dem de samme mængder wrap af det de har købt nu. Jeg spurgte så om det er meget våd (kowrap). Men nej, det skulle være dejligt tørt wrap speciel til heste. Men ham som solgte det til dem sagde jeg slår mine heste ihjel med de mængder wrap...siger de ihvertfald...
Jeg forklarer så at jeg aldrig har hørt om der før, og at mine heste faktisk har fået langt større mængder wrap inden jeg kom til dem.
Jeg spurgte også om de ikke lavede en flydende overgang fra det ene wrap til det andet...men der havde de ikke tænkt sig...

Har i hørt om man slår sin hest ihjel ved at give den for meget wrap?
Altså iflg dem giver jeg mine for meget med 8 kg til den ene og 9-10 kg til den anden...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Wrap: At slå sin hest ihjel ved at give den for meget wrap ???
  • #1   8. jan 2013 så skulle min hest være død for længe siden smiley

  • #2   8. jan 2013 Jeg har fået af vide at en unghest skal have cirka 10 kg wrap/hø, og at jeg giver for lidt. Der er selvfølgelig forskel på tørt og vådt wrap. Hvis du forstår hvad jeg mener, men har aldrig hørt at en hest kan dø af at få 10 kg wrap

  • #3   8. jan 2013 Det har jeg aldrig hørt om før smiley
    Kan du måske kontakte manden, stalden har købt wrappen af, hvis du er i tvivl?


  • #4   8. jan 2013 Wrap er meget "stærker" end hø er i kalorier og alt det der er i sådan noget, da wrap er ligesom sommer græs og derfor er meget stærk for heste, de har ikke godt af at få mange mængder af det hver dag. der hvor min venindes hest står fårde ca 1 kg wrap og resten hø.
    hvis der ikke er mulighed for hø så kan man også tage noget halm og blande det i wrap så er det ikke så stærkt mere og du skal ikke være bange for at de får ondt i maven. smiley


  • #5   8. jan 2013 kender der giver hendes blandings pony på 130 cm 15 kg wrap om dagen, og han lever ved bedste velgående

  • #6   8. jan 2013 Ahh lyder da vidst til at staldejer ikke aner hvad de snakker om.

    En hest burde uden problemer spise mellem 20 - 30 kg wrap i døgnet hvis den fik lov og den ville kun have godt af at blive fodret med det og mineraler alene smiley


  • #8   8. jan 2013 Så skulle min hest også være død for længe siden - den får 12-15 kg bla. hø og wrap hver dag smiley Og måtte for min skyld gerne få mere.

    Mange heste får det de kan æde, og der æder en stor hest nemt 15-20 kg hø/wrap om dagen smiley


  • #9   8. jan 2013 Måske er der blot tale om at ejer af stedet mener du betaler for lidt smiley Det er ihvertfald en meget underlig kommentar, som jeg personligt overhovedet ikke ville tage mig af smiley

    15 kilo stråfoder af varierende type mener jeg er passende for en alm. stor hest i arbejde smiley

    I øvrigt Godt Nytår til dig og familien !


  • #10   8. jan 2013 Som sagt så skal jeg allerede betale mere hver md fordi de mener jeg giver mine heste ALT for meget. De vil helst have jeg giver dem halm at spise og så en del mindre wrap...

    Kan desværre ikke kontakte ham de købte der af, da jeg ikke ved hvem de har købt der af...

    Flytter mine heste senest den 1.2. så kan ikke forstå de skulle komme med sådan nogle udsagn, når de ved jeg snart flytter.


  • #11   8. jan 2013 Malou
    Tak og i lige måde. smiley


  • #12   8. jan 2013 haha hvor sjovt den har jeg godt nok aldrig hørt før smiley

    da min dreng stod skadet i sommers fik han wrap ad libitum både i boks og på folden (alene på sygefold).. og han er da ikk død endnu smiley han spiste min 15 kg wrap pr dag i boksen + det han fik på folden og der skulle jeg være sikker på der var nok smiley

    Nu får han "kun" 10 kg wrap da jeg ikke kan nå at bruge en stor balle selv med ham alene da hans nye fold makker har (haft) mavesår og må ikke få wrap i følge dyrlæge så de får frøgræs på folden af en super kvalitet som ligner hø utrolig meget smiley

    men havde jeg hest hjemme fik den hvad den kunne spise smiley jeg tror på at mere stråfoder og mindre krybbefoder er den rette kombination for en hest smiley


  • #13   8. jan 2013 Min 2 års har været oppe og få 20 til 25 kg om dagen hun lever da endnu.. Har dog skiftet til bedre wrap så nu får hun 15 kg min 2 fjordhest får 7 kg en dagen og lever også fint endnu

  • #14   8. jan 2013 Har fået lagt professionel foderplan til min 3-års hvor han skulle have 12-15 kg wrap dagligt smiley Jeg mener en hest bør kunne holde huld på udelukkende wrap og vitaminer, og derefter kan man jo selv tilføre energikilder. Så der ryger noget wrap, og det er heller ikke længere billigt mere, vores er steget med 100,- siden sidste år, så gårdejer har jo nok også økonomisk interesse i at du ikke giver din hest så meget wrap smiley

  • #15   8. jan 2013 Jeg har jo heller aldrig hørt om det før og synes i forvejen de får for lidt, derfor køber jeg (som nævnt) ekstra hø jeg giver dem udover wrap. Giver jeg dem mindre wrap, begynder de jo bare at spise masse af halm (som de står på) og så frygter jeg altså at de får kolik...
    Giver dem deres wrap og hø i et hønet, så de bruger mere tid på at spise det og dermed ikke spiser halm.


  • #16   8. jan 2013 Hahahaha.. Åhh man skal dælme høre meget før ørene falder af smiley

    Så længe hesten ikke er faretruende overvægtig, skal de sandelig bare have lov til at spise det grovfoder de kan smiley


  • #17   8. jan 2013 Hihihi... smiley

    Som du ved fra min anden tråd, så er der nærmest umuligt at fodre mine heste til overvægt. smiley

    Men må da tilstå, at selvom jeg jo ved bedre, så gør de mig jo nervøs.
    De påstod også at den ene hest ikke tissede ordentlig og hvis den tissede så det underligt ud. Jeg skulle så se om der blev bedre hvis den ikke fik så meget wrap mere... Så efter min datter var ude at ride kom han på boks, hvor han tissede og det så HELT normalt ud i mængde og farve !!!



  • #18   8. jan 2013 Så skulle mine være døde.
    De før min 10kg wrap om dagen.


  • #19   8. jan 2013 Ej det lyder dælme som om de griber efter halmstrå her smiley

    Tror de tænker på protein forgiftning, der kan give udslag i deres urin, meeeen der er man sjældent i tvivl, for det lugter kraftigt og urinen er meget sløret-uklar og det kan komme af protein indholdet der kan være i kraftig/god wrap... smiley


  • #20   8. jan 2013 Jeg ved ikke hvad de tænker...men jeg var chokeret over at man direkte står og siger "du kan slå dine heste ihjel hvis du bliver ved med at give dem de stor mænder wrap".
    Det er jo noget af et udsagn at kommer over for en hesteejer...og de ved udemærket hvor pylret jeg er omkring mine heste.


  • #21   8. jan 2013 Ja, godt du flytter derfra! smiley

  • #23   8. jan 2013
    Ja, jeg glæde mig SÅ meget til at flytte at det ikke kan beskrives. smiley

    Det skaber altså en nervøsitet at få en sådan oplysning...


  • #25   8. jan 2013 Som udgangspunkt kan godt wrappen ikke slå en hest ihjel uanset mængde, men den kan blive syg af dårlig wrap, fx kolik som kan udvikle sig til tarmslyng eller hvis der er døde dyr i, da døde dyr under gærringen udvikler gifte bakterier.

  • #26   8. jan 2013 HAHAHAHAHAHAHAHA Det går jeg også og får at vide med min dreng :D..

    han får 8 kg om dagen i boksen, og ca. 2 kg ude på folden..

    så jeg venter spændt på han revner ;D


  • #27   8. jan 2013 Har aldrig hørt at de er død af at få for meget, for så skulle mine da være døde for længst smiley For Myggen får 12 Kg, Malou omkring 20 Kg. Og de lever super godt smiley

    Har så hørt at det er vigtig at de har olie i foderet eller kan Warppen sætte sig i halsen og de kan blive kvalt. men ellers tror jeg ikke de kan ''død'' af at få for meget.


  • #28   8. jan 2013 Louise og katja J hvad skulle olie hjælpe på det, medmindre det hældes over wrappen smiley

  • #29   9. jan 2013 At de kan blive syg af dårlig wrap eller dårligt foder er jeg helt med på og at det ikke er godt at give heste våd wrap, som jeg kalder "ko-wrap". Men de siger det er wrap som er speciel lavet til heste. Der er ikke åbner for de nye små baller de har købt endnu, så jeg kan kan kun sige hvad de oplyser og det skulle som sagt være dejligt tørt wrap speciel lavet til heste.
    De mener at wrap generelt skulle være skadeligt for heste i stor mængder, da det bliver pakket ind og det pga gæringsprocessen er for stærk til hestens mave hvis det udfodres i for store mængder...og at det wrap de nu havde købt var speciel "stærkt"...noget i den retning forklarede hun mig.
    Da jeg så sagde at de fleste heste får større mængder end det jeg giver mine og at man anbefaler en hest får 2 kg wrap per 100 kg kropsvægt, sagde hun "gør som du vil, men nu har jeg fortalt dig at du kan slå dine heste ihjel ved at give dem så store mængder wrap".

    Pernille
    Jeg er den eneste opstalder. De har selv 4 heste og 2 ponier og så står jeg der med mine 2 heste.
    Det var nok også en fejl at flytte hestene til et sted hvor man ikke plejer at have opstalder og er meget indgroet med at tingene bliver gjort på én måde og det er deres. Men det opdager man jo først når man står der et stykke tid...

    Louise
    Selvom jeg ikke har hørt om det, så får mine heste både olie i deres foder og desuden deres wrap og hø i en høpose, så på den måde kan de ikke spise forhastet men bruger længere tid på at spise. smiley

    Alle
    Jeg havde heller aldrig hørt om det før, men da jeg virkelig er meget obs på mine heste (og det ved de også), skræmmer et sådan udsagn mig jo alligevel... Vores heste er jo vores kæreste eje, og vi vil jo ikke gøre noget som skader dem. smiley


  • #30   9. jan 2013 Altså jeg har ALDRIG hørt om det før, men eftersom du flytter snart, ville jeg faktisk tage det som en advarsel fra deres eller deres leverendørs side. Hvis ikke du har set grovfoderanalysen, så ved du ikke hvad der er i og måske er sammensætningen specielt elendigt i det wrap de har købt eller sprøjtet og derfor har leverendøren advaret dem. Hvis det var mig ville jeg "nøjes" med at give dem af det du kender og når der så bliver taget hul på de nye baller ville jeg udelukkende foder med hø/wrap, jeg selv havde skaffet. Efter som det kun er 20 dage, så ville det være en løsning jeg ville have en god følelse i maven med.

    Når det så er sagt, så anbefales det at heste af alm. hul eller heste til den tynde side gives fri til wrap eller hø 24 timer i døgnet. Heste der er let-meget overvægtige anbefales at have adgang til stråfoder 24 timer i døgnet, men i hønet.

    Det er rigtigt at man har fundet halm velegnet til at tilfører hesten nødvendigt træstof, men her er der tale om max 1-2 kg halm for en hest på 500 kg hvis hesten ellers også får tilført min. 1,5 kg hø/wrap pr. 100 kg hest.


  • #31   10. jan 2013 Nu bidrager halm ikke ret meget træstof til hesten, da hovedparten af træstoffet i halm er Lignin og det er kan hesten ikke fordøje, så derfor er dette træstof utilgængelig for hesten. Så hvis man vil give hesten mere træstof så giv den hø istedet smiley
    Så nej halm er ikke velegnet til at tilføre hesten træstof smiley


  • #32   11. jan 2013 at "hestewrap" skulle være stærkere er da godtnok den værste gang ævl jeg længe har hørt. men du kan selv checke op på det.

    faktum er, at kvæg skal bruge vandvittigt mange FE for at producere mest muligt mælk, og derfor skal de have græsensilage af en kvalitet der er væsenligt bedre end den man bør anvende til heste.

    du kan se på dit wrap, hvilken type det er ved at kigge efter 2 ting,

    pkt. 1. er der frøstand på stænglerne? hvis ja, er størstedelen af energien i frøene, og wrappen vil ikke være specielt "stærk" da græsset har brugt energien på at danne frø.

    pkt. 2. er stænglerne tynde eller tykke? tykke strå tyder på ældre græs, og ældre græs har ikke nær så meget næring.


    når det er sagt, tror jeg ikke på du kan slå dine heste ihjel ved at give dem for meget wrap, dog ville du, hvis du gav dem 10kg græsensilage til kvæg, kunne risikere en forfangen hest, da ensileringsprocessen ved det våde, stopper inden al fruktanen er "spist" og så kunne du hvis du var uheldig, risikere den blev syg.



  • #33   11. jan 2013 Gitte: Og du skal huske at ko-wrap som regel er smækket med rødkløver og er gødet 2-3 gange voldsommere end heste-wrap... Så derfor er ko-wrap ikke egnet til heste, for de fleste kan ikke tåle det i maverne og du risikerer netop forfangenhed og proteinforgiftning....

  • #34   12. jan 2013 Ja det er jo netop det jeg skriver ?! smiley

  • #35   13. jan 2013 Nu indeholder wrap eller hø som består af stængel meget sukker, da sukkeret opbevares i stænglerne smiley


Kommentér på:
Wrap: At slå sin hest ihjel ved at give den for meget wrap ???

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce