{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.651 visninger | Oprettet:

Fravænning af føl og hoppe {{forumTopicSubject}}

Hejsa, jeg vil gerne høre hvad i gør for jeres hoppe når føllet er taget fra? Vi satte vores 10mdrs hingst på hingstefol for sommeren i anden stald/fold end her.
Hoppens yver var stort til morgen selvfølgelig, og hun har kaldt nogen gange når vi er kommet hjem med bilen, og hun har været noget varm/stresset. Dagen igennem har yveret været meget stort og hårdt, og det løber af hende, vi har redet en skridttur, og ellers har hun gået på fold med en anden hest hele dagen. Kan vi gøre andet ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fravænning af føl og hoppe
  • #1   5. maj 2013 vi gør intet, ud over at holde øje med om det bliver varmt, det bliver selvfølgelig spændt og lidt ømt men det må ikke blive varmt
    hvis hun får kraftfoder så tag det fra hende, og giv evt. frøgræs i stedet for hø/ vrap

• #2   5. maj 2013 ok, det render i stride strømme ned ad benene på hende og laver store søer :(. De går på græs og har frøgræs ad libitum hvilket hun ikke rør . Får også kraftfoder og wrap. Jeg kan vel ikketage det hele fra hende, men reducer selvfølgelig.

• #4   5. maj 2013 Det er nemlig rigtigt hvad Karin skriver jo mere du tager fra hende jo bedre, det havde været optimalt at du havde taget det ca en uge før du fjernede føllet

• #5   5. maj 2013 Ak ja der kan man bare se, vidste ikke det med 1 uge før, nå men jeg har taget 2/3 af hendes wrap væk, og 1/2 kraftfoder, men ved så ikke med vitaminer og mineraler, så er hun jo ikke dækket ind, måske hun bare skal have en vitaminkiks og så det græs hun spiser på fold? Hun virker ikke til at have feber,og ædelysten fejler ikke noget, og yveret er ikke varmt, så jeg håber vi slipper med skrækken for vores uvidenhed denne gang.

• #7   6. maj 2013 det er jeg helt sikker på i gør smiley i er opmærksome så jeg er sikker på at hun er i gode og trygge hender smiley

• #8   7. maj 2013 Ingen feber men varm og spændt yver smiley dyrlægens dom: INGEN FODER men vand frøgræshalm og så det græs hun æder på fold. basta,samt lidt motion. I det her tilfælde skulle jeg ikke være nervøs for vitaminer og mineraler fordi man tager foder væk i en uge eller 14 dage det har ingen betydning. Stråfoder af en art skal de ha pga fordøjelsen. Hård kost for en lille meget madglad pony. Håber det går hurtigt over.

• #9   7. maj 2013 Laaaaange ture :D.. Vi har aldrig ændret foderet hos vores.. Men de har været ude at lave en masse på laaaaange skridtture og evt. en smule bane ridning uden at forlange alt for meget.. Så føles hendes yver ikke så spændt og det vil gøre mindre ondt på hende..
    Mælken burde stoppe i løbet af en uge såfremt hun ikke pattes op igen.. Efter 6 uger burde man kunne lukke hoppe og føl sammen igen.. Hos os skulle de dog holdes adskilt i 4 måneder fordi vores ene føl var meget insisterende..

• #10   7. maj 2013 6 uger er slet ikke nok de skal holdes adskildt meget længere

• #11   7. maj 2013 Jeg er lidt"forsigtig" med skridt-turene da hun har en gl. foldskade og ved ikke om benene kan holde til det, vi er nemlig også i en genoptrænings-fase smiley Mht. adskillelse så går føllet på hingstefold andet sted hele sommeren .

• #13   7. maj 2013 Dengang min plag skulle fravænnes, gik de hver for sig i ca 3 uger, og da han blev lukket sammen med moderen igen prøve han at drikke 2-3 gange, men blev afvist hver gang smiley Så mindre end 6 uger kan altså også gøre det.. Men selvfølgelig er det forskelligt fra hest til hest hvor hurtigt det går smiley

Kommentér på:
Fravænning af føl og hoppe

Annonce