{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.678 visninger | Oprettet:

Ulve i Danmark {{forumTopicSubject}}

Min papfar var ude at gå med den ene af vores hunde, og så stødte han på en ulv. Den var sky og løb sin vej. Tænk lige på hvis vores schæfer havde været fri i skoven, så var den måske løbet over til ulven, og ja så kan man godt gætte hvad der ville ske. smiley
Jeg tænker også på, hvad nu hvis der kommer endnu flere ulve til Danmark? hvad med vores heste? man har vidst aldrig hørt om at heste er blevet angrebet af ulve, men hvis de nu jager i flok og var sultne nok, hvad gør vi så? smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ulve i Danmark
  • #1   24. jan 2016 Der er omkring 40 registrerede ulve i Danmark..
    Hvis jeres hund havde været løs havde den sikkert jagtet ulven væk..

    Ulve der er alene går kun efter mindre dyr, og med den bestand af vildt vi har i Danmark, så går der MEGET længe inden hestene kommer i fare. Ellers kan man få lavet ulvesikret hegn, så er man ovre det problem..

    Så tag det nu helt roligt...


  • #2   24. jan 2016 Jeg tror nærmere at ulven havde hoppet på vores hund.
    Hvis de bliver truede, bliver de jo også farlige. Lader man dem være, sker der ingenting fordi de er så sky. Men jeg tror ikke ulven bare ville løbe væk, hvis vores hund løb hen til den.


  • #3   24. jan 2016 Vi har for et lille års tid siden en løbende ude omkring os, og da vores Berner sennen satte afsted skal jeg love dig for at den ulv forsvandt hurtigere end den var kommet..


    Husk på hvor lang tid siden det er at de første ulve blev set - og hvor lang tid inden da der muligvis har været ulve i Danmark, og hvor få angreb der har været på vores dyr.. Der er nogle får der er blevet taget, og så er der set et par rådyr været delvist spist.. Men det er også det...


  • #4   24. jan 2016 Ja okay. Men jeg bliver sku bare nervøs, for 40 ulve kan hurtigt blive til 300.

  • #5   24. jan 2016 Jeg må være ærlig og sige hjeg ikke tror der ville ske noget med din hund, de er begge rovdyr. Den een ville nok have jaget den anden væk. Én ulv kan ikke tage en hest ned, en flok kan. Af hvad jeg ved er der ingen store flokkens Danmark. Jeg bor i er område hvor vi har 3-4 ulve ude i skoven. En skov hvor folk spadsere, går tur med hunden, rider. Osv. Der har altså ikke været et eneste angreb. En ulv har endda været ude i vores have, ingenting er sket. Ulve har været en del af den danske natur før, tænker vi nemt kan overleve den igen.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   24. jan 2016 Men jeres hund er selvfølgelig under fuldkontrol når den er løs, ergo vil den ikke opsøge ulven, så bare rolig smiley

    jeg er på ingen måde nervøs for at der er kommet ulve til Danmark igen, et 9rdentligt hegn, så er hestene sikret.


  • #7   24. jan 2016 Men igen... det er ikke blevet til mere end 40 ulve på 2 år.. Hvis ikke længere.
    Og tro mig.. hvis de begyndte at blive en plage, så tvivler jeg stærkt på at der fortsat ville være jagt forbud.. Der skal nok være nogle jægere og landmænd - nok særlig fåreavlere - der skal gå så meget imod det forbud at det bliver ændret..


  • #8   24. jan 2016 Ja det er rigtig nok. Men igen, om noget tid er der flere ulve, og der kan de måske godt angribe i flok?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   24. jan 2016 jasse: rolig, al den der "de spiser alt og alle", er altså bare noget dét er blevet pustet op til. Så skadelige er de heller ikke for naturen eller os

  • #11   24. jan 2016 Jeg er bare ikke tryg ved, at slippe mine hunde løs? specielt ikke den lille.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   24. jan 2016 jasse: du har den vel under kontrol og derfor kan du vel altid kalde den til dig, så den kun er ved din side

  • #14   24. jan 2016 Luther du er godt nok klog var? smiley
    Jeg slipper sjældent mine hunde fri, men synes da det er ærgerligt at muligheden ikke er der.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   24. jan 2016 jasse: men dét er jo rigtig nok hvad hun skriver.. hvis du er så bange, så lad være med at slippe dem fri smiley

  • #18   24. jan 2016 Ja og det gør jeg heller ikke særlig tit, men synes stadig det ville være træls at man ikke kan have dem fri.

  • #19   24. jan 2016 Der er da masser af mulighed for at slippe dem fri.. Om de er i samme område som andre hunde eller en ulv, så skal du jo kunne kalde dem til dig, og dermed undgå kontakten, og derfor vil det ikke blive et problem..

    Hvis ikke man kan det, nej, så skal man ikke slippe sine hunde fri..


  • #20   24. jan 2016 Jeg tænkte bare, at dette emne var noget jeg ville tage op i og med at min papfar mødte en i skoven i dag. Jeg vil gerne hører jeres mening og sådan?
    Altså jeg ville ikke være tryg ved at ulve blev et "Normalt" dyr at have i Danmark, men det er nok på grund af alle de skrækhistorier.


  • #21   24. jan 2016 Vi i min famile slipper ikke min hund fri, kun hvis der virkelig er ingen mennesker eller hunde i nærheden af os. Da vi ved hvis hun finder noget hun vil hen til, så mister vi fuldstændig kontakten til hende.
    Så hvis man ikke kan kontrollere sin hund skal man ikke slippe den fri. smiley


  • #22   24. jan 2016 Ulve har jo været et normalt dyr i Danmark, så hvorfor skulle det ikke blive det igen.

  • #23   24. jan 2016 har man hund man gerne vil have går uden snor, så skal der altså også være kontrol, altså den skal ikke løbe til alt og alle, og skal kunne komme til en med det samme.. så der burde vel ikke være et problem.

    Jeg har endnu ikke set en ulv udenfor fangeskab, men håber inderligt på det, smukke dyr smiley ulven har levet i DK før, og de har mindst lige så meget ret til at komme tilbage som mennesket har af at leve her


  • Ina J
    Ina J Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #24   24. jan 2016 Langt de fleste steder må du heller ikke have dine hunde løs, og hvis du ikke har kontrol nok over dem til at kalde dem til dig hvis der skulle komme en ulv (eller hvilket faktisk er en langt farligere situation; en anden løs hund!), så har du vel heller ikke kontrol nok over dem i tilfælde af at i skulle løbe ind i en hare killing, et dådyr kid eller lignende.

    Ved langt de fleste angreb på husdyr viser det sig faktisk at have været familie hunde der står bag


  • #25   24. jan 2016 Altså nu er det jo heller ikke kun min oplevelse, i behøver at se ud fra. Jeg tænker generelt? frygter i ulvene? er der slet ikke én ting der bekymrer jer?

  • #26   24. jan 2016 Jeg frygter ikke ulve nej. Jeg har flere gange redet en tur og set ulve spor, men aldrig set en. Der har været en i vores have, intet sket. De er sky dyr. smiley

  • #28   24. jan 2016 Som AMT siger... Så har du vel kontrol over din hund og kan kalde den til dig? Ellers bør du ikke slippe den fri!
    Og ulve er sky dyr og angriber ikke unødvendigt.. Tag du det bare roligt og vær glad for at du har set et fantastisk stykke af naturen:-)


  • #29   24. jan 2016 Jeg så den ikke.

  • #30   24. jan 2016 jeg frygter mere dårlig opdragede hunde end ulve smiley hvorfor? ulve er sky.. vi havde tæt på gården en løs schæfer hund, pisse agersiv, skræmte hestene, prøvede at komme i hønse huset, endte med at dræbe en del høns på nabogården..

    jeg frygter ikke et dyr der aldrig har gjort mig noget smiley


  • #31   24. jan 2016 Nu tænker jeg heller ikke ud fra de 40 ulve der er. Jeg tænker på den dag der er hundredvis.

  • #33   24. jan 2016 lad dem da komme? smiley altså folk hidser sig op over meget, bestemt dette med ulve.. hvorfor skal du have lov til at være her, og ikke den? hvis jeg må leve i DK uden nogle prøver at skaffe mig afvejen, så må ulven altså også smiley

  • #34   24. jan 2016 Det er jo utroligt hvad tv kan bilde mennesker ind.
    Hvor stor er sandsynligheden for at en ulv lige pludselig skulle finde på at gå ud og dræbe en hest, som den instinktivt den ved den ikke kan nedlægge uden en flok


  • #36   24. jan 2016 Undskyld mig? men har jeg ikke lov til at lave et forumemne, når der er noget jeg er i tvivl omkring?

  • #37   24. jan 2016 Jo selvfølgelig derfor får du jo også feedback smiley

  • #38   24. jan 2016 Ja men jeg synes nogen af kommentarerne virker nedladende? som om jeg er dum, fordi jeg ikke ved alting? smiley

  • #39   24. jan 2016 Altså det overhovedet ikke været min intention at få dig til at tro smiley

  • #40   24. jan 2016 Det var heller ikke dig. smiley

  • #41   24. jan 2016 Ingen her er nedladende. Folk prøver jo bare at forklare dig hvor lille chancen er, og at du bare kan slappe af ift ulve smiley

    Nej, jeg frygter ikke ulve. De er jo ikke ligefrem dyr som render rundt og angriber alt og alle uprovokeret smiley
    Engang gjorde jeg. Jeg havde også fået proppet hovedet op med skrækhistorier om ulve der spiser både mennesker og dyr smiley


  • #42   24. jan 2016 Lige præcis, alt for mange historier.

  • #43   24. jan 2016 hvis jeg var fåreavler, så jo så kunne det godt være jeg tog mine forholdsregler.
    Men det er jeg ikke, og jeg ville end ikke være bange for at de tog min lille hund.
    de er meget sky, og står vi en dag, hvor der er flere hundredevis og de bliver en decideret plage for Danmark, ja så bliver lovgivningen omkring jagten af uvlene nok også anderledes, så det syntes jeg ikke du behøver bekymre dig om smiley


  • #44   24. jan 2016 Tja -man kan jo starte med "hvad nu hvis den havde været løs og rendte over til ulven" -i så fald havde der været uddeling af dummeslag, for man render da ikke rundt med en løs hund der render efter vildt, hvadend det er et rådyr eller en ulv... og da slet ikke i skoven (i statsskove SKAL hunden jo sågar være i snor, uanset hvor velopdragen den så måtte være).

    Dernæst -højst sandsynligt er ulven længe væk før hunden render derhen... en skov er jo i reglen ikke så tæt her i landet, at ulven ikke kan komme væk. Men skulle ulven alligevel være presset i en krog, ja så ser det nok skidt ud for jeres hund det har du ret i... men det kan altså dårligt blive ulvens hovedpine. Skulle den situation opstå, er det jo jer der har fejlet.

    I forhold til hestene, er det intet problem for en mindre ulveflok at nedlægge en hest -de nedlægger jo osse elge, som trods alt er noget større end en gennemsnitlig dansk pony.
    -en enlig ulv vil næppe gå efter heste.

    Men det sagt -i de fleste tilfælde befinder heste sig jo forholdsvist tæt på mennesker = forstyrrelser mm. så jeg tror nu ikke de ret ofte vil være det oplagte bytte for ulve, selv hvis de er i området...
    Og her hvor jeg bor, har vi haft ulve (altså som i flere -en flok inkl. hvalpe, ikke bare enlige strejfere) i længere tid, og vi har nu ikke oplevet døde heste på den konto.
    Ja faktisk skal man være mere end heldig for at få et glimt at ulvene at se. Jeg har set ulvespor på gåture med hunden, min mor går og leder aktivt efter dem osv. Vi går (og om sommeren rider) meget i de samme områder som ulvene, og jeg har endnu tilgode at se en. Det er faktisk kun meget meget få mennesker herude der har set ulvene... de fleste må nøjes med et poteaftryk i sandet eller en lort i skovbunden.


  • #45   24. jan 2016 Grunden til at så mange er så bange for et møde med en ulv, eller bare tanken om deres tilstedeværelse, er højst sandsynligt at man er vokset op med film og historier hvor ulven ALTID er skurken. Tror ikke selv jeg kan komme i tanke om en film hvor ulven faktisk ikke er den onde. Præcis ligesom edderkopper i film plejer at blive brugt til at frembringe den der væmmelse hos folk.
    Flere eventyr har valgt ulven som den onde (her iblandt Rødhætte og De 3 små grise), film, serier, tegnefilm (Disney fx.) you name it.
    Tænk på hvordan verden ville se ud hvis nu heste altid havde været de onde, med deres bidskhed og arrige personlighed hihi smiley

    Jeg rygter ikke ulven det mindste. Tværtimod håber jeg at se en på et tidspunkt!


  • #46   24. jan 2016 - Der skulle stå frygter i stedet for rygter smiley

  • #47   24. jan 2016 Ja nu har man jo lov til at have sine hunde rendende som man vil på sin egen grund og skov. Selv om den nogle gange lukker af. PÅ PRIVAT GRUND! Men nu kan jo ulve ikke læse..(mig bekendt smiley ) så de kan jo sagtens løbe rundt i en privat skov...og om det var ts. Sin private skov ved vi faktisk ikke da det ikke er nævnt..! Så hvorfor ikke bare svare på ts. Sine spørgsmål i stedet for at nærmest anklage ts for at ikke have styr på sin hund..? Ikke særligt pænt af jer! smiley

    Ts- som de andre siger så vil nok regeringen gå til tiltag hvis ulven bliver et problem. Om den gør ved vi jo ikke. Bare tag dine forbehold og sørg for at passe på dig selv og dine dyr...vi har ingen at miste..
    Hos min far i Norge løber der en ulveflok rundt på hans ejendomme. Så han går ikke ture i skoven uden sit rifle/hagle. Og hundene passer han ekstra på.. Så han har taget sine forbehold.. Råder dig til at gøre det samme!

    Mvh TT


  • #48   24. jan 2016 aaaarh, jeg tvivler nu på det har ret meget med film at gøre. Men ulven er et stort rovdyr, og dem har vi ikke haft i DK i rigtigt rigtigt mange år... og ufarlige er de jo altså ikke, skulle man rent faktisk rende på dem (hvad trods alt hører til lidt af en sjældenhed).
    Så selvom der absolut ikke er grund til at rende rundt og være bange for at bevæge sig ud i naturen, så skal man da tage visse forholdsregler. F.eks. holde hunden i snor de steder hvor det er sandsynligt at møde ulv, ulvesikre indhegningen hvis man har får osv...

    Og at tro at heste er "fredet" er naivt -vi har ulveflokke, ikke kun strejfere i DK. Og en ulveflok kan såmænd sagtens nedlægge en hest (igen: de nedlægger elge, en hest er en smal sag).
    Men den typiske hestefold er ikke udlagt på steder der ville være oplagte som ulve-jagtterræn, så længe de kan finde føde andre steder


  • #49   24. jan 2016 Er jeg Ts? smiley
    Tusinde tak, fordi du forstår mig. smiley


  • #50   24. jan 2016 Tindur -der er nu ikke nogen der anklager TS, hendes hund var jo altså i snor = ikke truffet af det skrevne.
    Jeg skrev at HVIS hunden skulle smutte og HVIS ulven så (mod hvad man måtte forvente) ikke kan komme væk, SÅ er det altså kun en selv der kan bebrejdes for at lade kræet jage ulven op i en krog.

    Intet af dette har TS gjort.. så hun er altså ikke blevet anklaget for noget som helst. Lad nu være at læse noget der ikke er skrevet


  • #51   24. jan 2016 Ja du er ts (trådstarter) smiley
    Nok fordi jeg er vokset op i "ulveland" smiley og har respekt for de da jeg ved hvor farlige de kan blive..

    Mvh TT


  • #52   24. jan 2016 Jasse de ulve vi har i DK er af den mindste race = sandsynligheden for at de (selv i folk) vil nedlægge en hest er ret så usandsynligt.

    Ulve er meget sky også overfor hunde - de vil gå til angreb hvis du presser den op i hjørne og pudser din hund på den, ellers angriber de ikke.


  • #53   24. jan 2016 Michelle - det var ikke henvendt til dig... Men sjovt at både jeg og ts synes at der var nogle unødvendige kommentarer.. smiley

    Mvh TT


  • #54   24. jan 2016 TS kan sagtens forstå at du er bekymret for om den ville angribe din hund smiley
    Men heldigvis har de sidste par år været gode for produktionen af råvildt og hare, så der er masser af føde til dem smiley
    Har du prøvet at kigge lidt på google om ulve (google ved meget - man kan blive næsten helt klog haha)?

    Nogle ulve kan sagtens gå til angreb på mennesker og gør de det er det tilladt at dræbe den. Ellers er ulven et fredet dyr. Man kan skræmme den væk. hvilket er det vi gør på vores grund i Kroatien hvor vi har en større ulv som tager vildsvin på omkring 100-200kg, så det er ikke en ulv man skal spøge med! Denne ulv er også blevet spottet ved busstopstedet ved den lille lokale skole, så borger frygter at den vil tage et af børnene en dag. Vi går tur med riffel, for du kan være sikker på at den følger efter dig når du er i skoven. Jeg er meget interesseret i at se den og se den jage, men ikke interesseret i at blive dens måltid hahaha smiley


  • #55   24. jan 2016 Jeg har jægervenner i Jylland der jævnligt ser ulve. De er ikke sky.
    De er observerende, og da der ofte er flere mennesker til stede lunter de af

    Hundene bliver IKKE sluppet.

    I Sverige bliver hunde ofte slået ihjel af ulve. Og det er store hunde.
    Det har været enlige ulve der slår hundene ihjel.

    Jeg er ikke tryg ved at ha ulv i Danmark, for de ER ikke så sky og harmløse som man gerne vil gøre dem til smiley


  • #56   24. jan 2016 Denne video er barsk
    Hunden overlever heldigvis

    Men i videoen ses det tydeligt, at ulven ikke er sky, og hunden ik angriber den

    http://youtu.be/u1zCNH_oN2Q


  • #57   24. jan 2016 Mht antallet af ulve, så kan det godt have ændret sig siden sidste år, men der havde jeg et halvt års ansættelse på Kalø, hvor blandt andet Liselotte Wesley Andersen, der står for en del af det med at bekræfte tilstedeværelsen af ulve via deres DNA arbejder. Og en af de ting hun nævnte til en frokost var at selvom de finder DNA fra ulve, så tyder DNA-spor kun på at vi har en fastboende ulv i DK. Alle de andre har været yngre hanulve, der har været på besøg fra flokkene i Tyskland og Polen. Dertil havde de i foråret 2015 ingen DNA-prøver fra hunulve (selvom de ikke markerer så tit som hannerne). Så den helt store frygt for hvor mange ulvene skal blive til behøver man næppe have pt smiley

    Dertil så formår både Polen og Tyskland jo at have flokke af ulve, så selv hvis vi fik en reel ulveflok, mon så ikke vi kunne få det til at fungere med dem


    Sanne K - Hvor har du forresten det med 40 ulve i DK fra?



  • #58   24. jan 2016 Ej den video er virkelig ubehagelig at se. smiley

  • #59   24. jan 2016 Jasse: ja smiley

  • #60   24. jan 2016 Eva -allerede sidste år havde vi hvalpe i DK.
    Og der ER adskillige ulve, ikke kun enlige strejfende hanner (og det har der såmænd været ganske længe).
    Det er over et år siden at der blev set 3 ulve sammen få km fra hvor jeg bor, og alene i mit område (som jo ikke er det eneste sted der er fastboende ulve i DK), er der taget DNA af flere forskellige ulve.
    Så den med enlige strejfere er en skrøne... selvom mange stadig prøver at holde fast i den.

    Nicoline -ulve holder sig i reglen på afstand af mennesker når vi kommer larmende gennem skoven ja. Men vi skal altså heller ikke gøre dem mere sky end de er. Det er ikke usædvanligt at der er ulve i marker omkring gårde i sommerhalvåret (hvor f.eks. majs jo er udemærket skjul) og når de bliver set, er det jo ikke sådan at de drøner afsted med halen mellem benene. Ofte kigger de jo blot og lunter så videre.

    Og ja ulven er fredet -men bl.a. i Serbien bliver de jo altså reguleret. Der har man ganske enkelt en kvote for hvor mange ulve man kan/vil have, og det overskydende antal bliver skudt. Det samme ville osse være muligt at få lov til i DK, skulle det en dag blive nødvendigt.

    Og de ulve vi har i DK, kan altså GODT nedlægge hest... det er de samme de har i Tyskland hvor der faktisk HAR været nedlagt hest.
    -og kald dem lille alt hvad du vil.. helt små er de altså ikke smiley

    Jeg er ikke bange for ulvene i vores område. De har ikke givet anledning til problemer, og i vid udstrækning handler det jo blot om at tænke sig om.
    Men jeg mener et af problemerne med ulv i danmark er, at det skal være så pokkers hemmeligt i hvilke områder de er og i hvor stort et omfang -det betyder nemlig at man som dyreejer ikke har en kinamands chance for at vide om man er blandt dem der bør tage forholdsregler (f.eks. via indhegning o.l.)


  • #61   24. jan 2016 Jeg er ikk tryg ved ulve i DK,men bange? Nej.
    Hvis jeg kom gående med min part (en shetter på omrking 1m) og så en ulv, så havde jeg da i hvert fald ikke været tryg ved at gå der igen.
    Oppe ved mine bedsteforældre er der blevet spottet en ulv for længe siden (Thy) og der bor et par stykker i den der Thy Park et eller andet.


  • #62   25. jan 2016 Der er større chance for at dine hunde bliver nakket af en anden hund, end at ulven tager dem.

    Jeg ville bekymre mig mere om at møde hilsetosser og fjolser med deres ustabile skodavlede køtere, end om at se røven af en ulv i skoven.


  • #63   25. jan 2016 Næh, jeg er ikke bekymret. Jeg synes det er hyggeligt, at noget af vores gamle natur er på vej tilbage, på trods af hvor meget vi som mennesker ødelægger den.

    Jeg har en lille bitte hund (2,5 kg som fuldvoksen) og jeg er ikke et øjeblik bekymret, ikke mere end jeg er over andre hunde. Min gamle hund blev slået ihjel af en helt almindelig hund, der var ude og gå tur, og det bekymrer mig langt mere end at en eventuel ulv skulle gøre det.

    Jeg har en veninde i Norge, der har set ulve deroppe, og hvor hun bor er de altså heller ikke et problem. Hun bor forholdsvis tæt på noget skov, og selvom vi har været inde på emnet omkring ulve flere gange, har hun ALDRIG nævnt, at der er blevet taget andet end et par får deroppe. Heller ikke små ponyer.

    Så længe vi har så meget vildt (rådyr, harer osv) som vi har, går der lang tid før ulvene bevæger sig ud af skovene og går på jagt så tæt på bebyggelse og mennesker.


  • #64   25. jan 2016 Melanie: Prøv lige at hold tonen. Ingen hunde er "skodavlet"

  • #65   25. jan 2016 Liva -de jager nu altså ganske tæt på bebyggelse nogen steder i landet. Det kan vi jo se på de kadavere der er fundet og DNA-testet.
    Jeg tror så heller ikke man skal går i angst for om ens hund eller en selv bliver snuppet, men at de udelukkende holder sig ude i skovene langt fra mennesker er ikke korrekt, og det kan dokumenteres


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #66   25. jan 2016 jasse: jo der findes skodavlede skodhunde, med skodejere og de er til større farer for omgivelserne end ulve er.

  • #67   25. jan 2016 Definer lige skodavl??

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #68   25. jan 2016 marie-louise: hvad er der at definere?

    skod avl er hvor der er ikke er brugt hjerne under parringen, hvor to forskellige hunde med forskelligt sind blandes.

    og hvor der ingen tanke er bag sind mm.


  • #69   25. jan 2016 Der er da massere at definere ...

    Det ku være sig sundhed, exteriør, brugsegenskaber (eller mangel på samme), indavl, linjeavl, blandingsopdræt, "racerene uden bog", farveavl...

    Jeg synes der findes skodracer, skodblandinger mm men lige for forståelsens skyld, så syns jeg at i denne her kontekst, at der skal sættes ord på.
    Jeg vil hellere møde en velopdragen ambull, end en understimuleret labrador, eller en løs hund af myndetyperne, når jeg kommer med mine små gravhunde.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #70   25. jan 2016 marie-louise: men når man taler skodavlede i forbindelse med at være bange for at blive angrebet af et dyr, så er dét jo næppe eksteriør man taler om..

    så er dét vidst lidt logisk at der er tale om sind..

    er der avlet et skod sind på en hund, så er race fuldstændig underordnet.

    og selvføkgelig vil man hellere møde en opdraget hund.. hvem vil ikke dét?


  • #71   25. jan 2016 Jeg er opdrætter - og nej, det er ikke logisk
    For du kan ha en fuldstændig korrekt i sind og eksteriør hund, som i en hundeskov med mindre hunde er livsfarlig.
    Det gør ikke hunden til skodavl, men hundeføreren sku ha klaps

    Nogen hunde SKAL potentielt slå mindre byttedyr ihjel.
    Det gør den ik til en skodavlet hund

    Mine hunde går også på drev, og smider ræve ud af grav.
    Det gør dem heller ik til skodavl.

    Hvis en hund gør som en hund skal jf dens race, så er det ikke hundens skyld
    Det er konteksten der skal skabes korrekt


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #72   25. jan 2016 marie-louise: hvorfor gøre dét til så stort et spørgsmål om hvad skodavl er..

    du som opdrætter burde vide hvad skodavl med skod ejer er når man taler fare for andre..

    at en hund bruger dens instinkter, hyrder, vogter mm. er der jo intet unaturligt I, når dét nu er dét de er skabt til...


  • #73   25. jan 2016 Det er jo også det jeg siger, men selv en blanding af 2 modstridende racer er ik skodavl

    Når du snakker om fare for andre, er alle racer og blandinger farlige, sat i den forkerte kontekst

    Skodavl er avl under hovedet i alle sammenhæng, men skodavl har ik noget med denne diskussion at gøre.

    Alle hunde er farlige i din kontekst
    Det har intet med avl at gøre

    Kald det da skod kontekst istedet


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #74   25. jan 2016 marie-louise: glem dét smiley du tænker alt for meget over hvad skodavl og skod ejer kan danne af fare

  • #75   25. jan 2016 Det er da den eneste måde at definere det?
    Det er aldrig hundens skyld

    Vend den om:
    En hest der sparker eller stejler under opsadling: en skodhest?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #76   25. jan 2016 marie-louise: læs SKODEJER...

    du kan ikke sammenligne en hests adfærd og kropssprog, med en hund der er dårlig avlet... fordi nogen fjolser syntes dét kunne være sjovt at mixe to forskellige hunde typer som ikke går i spænd.


  • #77   25. jan 2016 Suk...
    Hunden gør jo som den skal?
    Det er ejerens skyld.

    Godt du nåede frem til det

    Hold nu hunden ude af det!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #79   25. jan 2016 marie-louise: så der findes ikke instinkter ?

    man har da sin ret til hellere at ville møde en ulv end en skod ejer med sin møg køter, som er en blanding mellem to vidt forskellige typer, som bare ikke går op i en højere enhed.. De er sgu mere til fare for alle andre end ulven er


  • #80   25. jan 2016 Jo, hunden følger sine instinkter til enhver tid.
    Det er det jeg mener, når jeg siger at hunden blot gør som den skal
    Om det er en blanding eller raceren!
    Det er jo hundens instinkter? Forstår du slet ik hvad det er jeg siger? -,-

    Der findes skod ejere (for at bruge dit ord).
    Der findes ik skodhunde


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #81   25. jan 2016 marie-loyise: næh, og du fatter vidst heller ikke hvad jeg skriver. så hvorfor blive ved smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #83   25. jan 2016 the white: dét er vidst en smagssag om nogle dyr er skoddyr smiley

  • #84   25. jan 2016 En hund jeg vil definere som skodavlet er en hund der er avlet på super dårlige hunde, nervøst sind, aggressions problemer you name it. Og jo, det vil jeg bestemt kalde skodavl. Dem har jeg mødt og det er sgu ikke nogen sjov fornøjelse at rende ind i sådan én. Slet ikke når man kommer med sin egen hund. Og hvIs ejeren er bare halvt så dum som sin hund, så kan det sagtens ende galt.

  • #87   25. jan 2016 Michelle, hvor ser du, at jeg siger de udelukkende holder sig i skovene? Og hvor MIN veninde bor, er ulvene altså ikke et problem, heller ikke for landbruget i omegnen. Hvis du nu læste hvad jeg skrev, har jeg intet sted skrevet, at de aldrig er til besvær nogen steder, jeg skriver blot hvad jeg har fået at vide af min veninde, om ulvene i HENDES område. smiley

  • #89   25. jan 2016 Er ikke tilhænger af ulven i vores natur. Nogle af jer som har set dk fra oven, der ikke i min verden plads til ulve, alt er beboet i det her land, vi har ikke kæmpe araler hvor de kan strejfe og leve uden problemer. Ulve flokke vil i vores lille land, vil konstant lave og ramle ind i problemer. Det ikke fair mod hverken folk eller ulven. Har vi et sted, hvor de kan leve uforstyrret frit og af naturen, så ja fint med mig, så et skilt op, hvor du ved der findes ulve i dette natur område. Men nej ulven høre ikke længere til i dk efter min mening. Der ikke plds til så stort et rovdyr. Min mening

  • #91   25. jan 2016 Liva -du skriver:
    Så længe vi har så meget vildt (rådyr, harer osv) som vi har, går der lang tid før ulvene bevæger sig ud af skovene og går på jagt så tæt på bebyggelse og mennesker.

    DET er altså ikke en observation fra din veninde, det er en påstand om ulvenes opførsel også her i landet. Og den påstand holder ikke stik. Der er såmænd flere steder i landet fundet byttedyr (som er DNA-testede) fra ulve tæt på bebyggelse.

    Horseman -både i Tyskland og Sverige er der ulve der har slået heste ihjel. Så det kan de altså godt, hvis de er i flok... og flokke har vi herhjemme. Igen -jeg går ikke og er vildt bange for at vores heste bliver snuppet, men det er naivt at tro at de ikke er i stand til at nedlægge heste. Det både kan og gør de andre steder, så self kan de det osse her.

    Søholm -der er DNA fra mere end 40 forskellige ulve i DK (min mor er blandt dem der render og samler og sender ind til testning, derfor ved jeg det)... Ulvetracking er en temmeigt upålidelig kilde -er der nogen der har gjort meget for at hemmeligholde (og direkte lyve) om ulvene, så er det dem.
    Og jeg går ud fra du ikke betragter får som husdyr, hvis du mener de ikke tager husdyr hvis der er føde nok i naturen... der er nemlig røget en del får, osse i områder med rigtig meget vildt.
    Der kan gøres en del med "ulvesikret" indhegning (og det gør man jo osse, i det omfang det er muligt) og nogen steder bruger de store vogtende hyrdehunde til at beskytte fårene. Men en 100% sikker løsning findes ikke, så der vil altså fortsat ryge et får af og til.

    Tina jeg bor i landets tyndest befolkede område... jeg mener nu nok vi har plads til ulve her. Jeg mener blotdet kræver at vi dels får mere åbenhed omkring det, så det ikke skal være så fandens hemmeligt at der er ulve/hvor der er ulve/hvor mange der er, og dels at vi får lavet nogen regler i forhold til regulering, når engang antallet kommer op på et niveau hvor det er nødvendigt.
    Men vi har altså i mit område, mange km ubeboet hede/skov... og taget i betragtning at de har været her længe efterhånden, at de uden problemer finder føde og at det er yderst sjældent de render på mennesker, selv i turistsæsonen (de er ikke set ret mange gange), så kunne det jo godt tyde på at der faktisk ER plads til dem her.


  • #93   25. jan 2016 Michelle jo helt ok du syntes der plads, jo blot to forskellige holdninger. Men ja regulering er som minimum en plan, og kompensation, til folk hvor der sker angreb. bor selv på sjælland, så er pt ikke et problem for mig at rende ind i ulve. Men kan sagtens følge folk, som pludselig har en kæmpe udgift på at sikre deres hegn ekstra, mod et rovdyr vi ikke regnede med boede her i landet. Og som så er fredet. Syntes der masser både for og imod. Men igen er jeg til, så snart det udgør et problem, så er det fordi der reelt ikke er plads.

    Men andre er jo fuldstændig, i deres ret til at mene det komplet modsatte smiley og lave plads til ulven. Blot ikke min holdning.


  • #94   25. jan 2016 Søholm - de 40 ulve har jeg fra min mor (som har det fra dem der DNA-tester de prøver der sendes ind -min mor er en af dem der går vældigt op i ulve og derfor render og samler og sender ind).
    Ang. ulvetracking så er det jo bare at have fulgt med. De har lige fra dag et haft meget travlt med at fortælle at der i hvert fald IKKE var ulve... ok så var der ulve (efter det blev helt umuligt at benægte længere) men så var de i hvert fald IKKE de steder hvor folk ellers kunne fortælle at de havde set både dem og spor fra dem.
    De vil ikke ud med hvor de er, selv efter vi havde haft dem forbi hestefolden (som i: den ene hest havde hul i mulen efter det -ikke pga. jagt men formentligt fordi ulven er blevet angrebet af hestene på sin vej over marken og derfor har snappet i selvforsvar... siger ulvekyndige). De blev ved at påstå at der ikke var ulve her... på trods af ulvene var set af adskillige mennesker og der på det tidspunkt osse blev fundet DNA efter det.

    Så hvis ulvetracking siger 1 ulv kan man godt regne med 3-4-5 stk... siger de 10 så læg i hvert fald det halve til og gerne mere...

    Angående husdyr, så er det ikke dine tal jeg betvivler -som jeg har skrevet tidligere, så mener jeg heller ikke at man skal være helt vildt bange for at ens dyr bliver snuppet af ulve.
    Men du skriver at hvis der er vildt, rører de ikke husdyr. Og det er DET jeg er uenig i... for her er masser af vildt og alligevel ryger der altså får af og til... Så de tager velsagtens det der er det nemmeste bytte på det sted de nu befinder sig... og er det et husdyr, jamen så er det jo det der ryger.


  • #95   25. jan 2016 Tina -der ER lavet regler for kompensation.

    Hvis man mister et dyr (jeg tvivler på det gælder os private, men i hvert fald gælder det bønder, fåreavlere o.l.), så kan man altså få kompensation -formentligt noget der ligner slagteprisen men jeg ved det faktisk ikke. Og så skal det self være sikkert at det er ulv og ikke en hund der har været forbi.

    Ang. hegn, så kan der søges om tilskud til at ulvesikre indhegning, men igen ved jeg ikke om det kun gælder bønder/avlere, eller om os private osse kan søge.


  • #97   25. jan 2016 Søholm -hvem hun samler for? Ikke for nogen. Hun sender til Århus, som en del andre osse gør. Tidligere blev det sendt til KBH. Så tester de (det kan tage nogen tid) og så giver de jo gerne lyd om det så var fra ulv eller ej.

    Langt de fleste DNA-prøver er jo sendt ind fra diverse ulveinteresserede og ikke fra nogen gruppe/forening/styrelse


  • #99   25. jan 2016 Jeg afleverer mine prøver som bliver sendt ind til DNA, mere behøver du vel ikke vide i dette forum. Ulvetracking får sendt til KBH og ellers er det til Liselotte som førhen stod med alle prøver. Men igen hvilken interesse har du for at få at vide hvor de sendes hen, da dette ikke vil give dig et billede på det samlede antal registreringer, idet KBH og Århus ikke samarbejder.

  • #100   25. jan 2016 Kildekritik, kan jeg forestille mig smiley

  • #101   25. jan 2016 Connie w, tror bare hun vil vide hvem der opsamler dataen (altså fra alle jer samlere). Det er nok mere et firmanavn hun er ude efter.
    Det kunne jo være du sendte prøverne til Aarhus uni, de forsker jo i mange ting smiley
    Jeg tror det er for at sætte punktum ved at der er nogle autoriserede (og professionelle) som behandler de oplysninger I indsamler smiley


  • #102   25. jan 2016 Ifht ulven er det umuligt at sætte er punktum ifht hvor mange der er i landet idet ingen er enige om det så derfor er det ikke relevant hvem der modtager mine prøver, da der ikke samarbejdes omkring det. De 40 er et tal der er i spil, men intet er sikkert ud over det helt sikker er mange flere end den ene der er nævnt tidligere. Ved os har der være hvalpe min de sidste 2 r og det kræver jo et forældrepar. Og vi har min. et par mere i vores område plus strejfere



  • #103   25. jan 2016 Sikke en skam at der ikke samarbejdes, så alle oplysninger ryger et sted hen og derefter kan der blive dokumenteret for hvor mange der er i dk smiley
    Vi er ikke interesseret i hvem der personligt modtager dine prøver, det er mere hvis der var en organisation som stod for at indsamle i hele DK. Altså for at lære mere om denne organisation og måske selv blive samlere (hvis man kunne hjælpe).
    Så det er blot det vi ville vide.
    Tak fordi du ville fortælle lidt om dit arbejde, nu kan man da slå fast at antallet af ulve er ukendt/ man har en ide om at det er 40 stk.


  • #105   25. jan 2016 Hvis du hentyder til Ulvetracking, gider jeg ikke engang kommentere på din kommentar.


  • #106   25. jan 2016 Hvis ikke der er plads eller føde nok til ulvene her, fordufter de højst sandsynligt igen smiley Så pladsen skal man ikke bekymre sig om. De er vel kommet fordi det kan betale sig for dem at være her (igen).

  • #107   26. jan 2016 Ingen hunde er skodavlet, det handler om opdragelsen!
    Og de hunde der kan virke agressive, har brug for tillid til mennesker.


  • #108   26. jan 2016 Ah, det er ikke helt rigtigt.. Der findes skodavlede hunde, men det er ikke nødvendigvis fordi de bliver aggressive. Skodavl kan også være folk der avler videre på hunde, velvidende at de har arvelige skavanker, som kan nedsætte livskvaliteten hos afkom.

  • #109   26. jan 2016 Jasse - Nej. Nej, det er ikke rigtigt. Dårlig avl på dårligt sind, kan avle dårligt sind videre.

    Er du også en af dem der mener at man kan kysse og kramme alle drifter ud af fx. En vogtende hyrdehund?


  • #110   26. jan 2016 Melanie, emnet handler om ulve og ikke hunde. Vi er meget uenige omkring hunde, så jeg synes ikke vi skal til at diskuterer om hunde. smiley

  • #111   26. jan 2016 Jeg svarer egentlig bare på emnet og hvad du selv har skrevet. Men just in case du ikke har læst mit første svar, så tager vi den da bare én gang til smiley

    Der er større chance for at en anden hund tager dine hunde end at ulven gør, så lad være med at bekymre dig for meget om den, det er der ingen grund til.


  • #112   26. jan 2016 Det har jeg forstået. smiley

Kommentér på:
Ulve i Danmark

Annonce