{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
796 visninger | Oprettet:

Lad os grille alle vores 4 benede venner. {{forumTopicSubject}}

Som mange andre nok også har læst, mener forskere nu at en bidløs trense er ligeså ubehagelige som alm. Trenser.

Så nu sidder jeg her, opgivende og grådfuld, banker mit hoved mod væggen og skælder mig selv ud for at jeg har mishandlet alle de heste jeg har været i nærheden af, selvom de også kun har fået en gulerod...
og er kommet frem til den konklusion at jeg nu er klar til at ende alle dyrenes lidelser!

Amen hvad sker der? Hvad bliver det næste? At frisk luft giver dem hjertestop også?!

Ja, det er ironisk....

http://www.ridehesten.com/nyheder/bidlose-trenser-er-lige-sa-ubehagelige-for-hesten/46910#.WliG7Vxnw58.facebook

Kommentarer på:  Lad os grille alle vores 4 benede venner.
  • #1   12. jan Hvad havde folk regnet med?

At de bare kunne smide en bidløs trense på hesten, også tro at den ikke kunne gøre ubehag?

Nu har jeg kun læst artiklen, og ikke den forskning, Men det er da fint, hvis der en gang for alle kan blive sat en streg under at man ikke er et bedre menneske fordi at man rider bidløst

• #2   12. jan Sys simpelthen det er så komisk, uanset hvad man gør i hesteverden er det synd, smertefuldt eller forkert, man aner da snart ikke hvad man overhovedet kan gøre xD

• #3   12. jan Kiki: det er også komisk at folk laver deres egen tolkning på hvad der står i artikler

Ingen snakker om at det er synd, smertefuldt eller lignende, men at forskere ved en bestemt metode, har sæt sammenhæng mellem ubehag, uanset om hesten har bid trense eller bidløs på.

Hvis folk troede at bidløse trenser = ingen ubehag, så er det komisk.

• #4   12. jan Nu siger de jo altså ikke at trenserne i sig selv er ubehagelige, men at samme tøjletræk afføder samme grad af ubehag. Pointen er derfor ikke, at så skal vi straks stoppe med at ride med trense af nogen art.
    Jeg gætter på at et studie som dette er kommet af, at mange jo længe har skrevet stolpe og og stolpe ned om hvorfor bidløs er vejen frem og bid er grænsende til dyremishandling (og det er jo så blot et gæt) - her har man så påvist, at det egentlig er ligegyldigt om man bruger det ene eller det andet, man skal stadig tænke sig om når man trækker i tøjlen, for det ene er ikke mindre ubehageligt end det andet.

• #5   12. jan Der står direkte at det er ironisk. Jeg joker med det fordi jeg Sys det er så latterligt.

• #6   12. jan Det betyder jo ikke at hestene er gået derfra med varige mén. Det betyder bare at, bare fordi man rider bidløst, betyder det ikke at hesten ikke kan mærke ubehag, hvis man rider hårdt i tøjlerne.

Det giver sådan set også mening at sidepull lægger større pres end hackamore, da næsebåndet er smallere og derfor kun har en lille overflade at fordele trykket på.

Der er ingen der siger at det er dyrplageri eller andet, det brister bare forestillingen at bidløse trenser er mildere for hesten end bid, da de tolererer det samme tøjletryk.

• #7   12. jan Kiki: hvad er det, der er så latterligt??

• #8   12. jan Man kan nu finde folk der opreklamerer ting, som ikke absolut burde opreklameres, OVERALT.

Jeg synes det er godt at der er fokus på hestevelfærd, og ville som hest hellere gå med bidløs end kandarbid med rytter der rider med en ufølsom tøjleføring. Nu er bid jo ikke bare bid.. synes der kan være tankevækkende eksempler på hård tøjleføring og skarpe bid rundt omkring! !

Så hellere klappe dem der har en blød tilgang til hestene og ridning end latterliggøre dem.

• #9   12. jan Et eller andet sted, så kan jeg sagtens se din pointe - jeg tænker, at det du påpeger er, at der i hesteverdenen (tjah, nok også i mange andre kredse) er en stor tendens til, at der kommer modediller for "korrekt" adfærd.
    Eksempelvis er det vel 4-5 år siden, at det toppede fuldstændig med bidløs ridning. Dengang var kandar nok noget af det værste, man kun udsætte en hest for, mens cordeoridning var toppen af poppen. Det samme kan man sige om LDR og rollkur kontra støvsugeridning - også noget, der var til voldsom debat en årgang. Der har også været adfærdsdebatten - er hesten fræk, eller består den kun af rent instinkt? Og sådan kan man forsætte... Der er sikkert også et eller andet nu, som jeg bare ikke lige har blik for.

Problemet med den slags diller er, at folk ind i mellem glemmer hovedet og fornuften. Mange lytter blindt til udvalgte meningsdannere, som måske også selv blot har deres holdninger fra endnu andre meningsdannere. Mange glemmer at gå til kilderne og faktisk undersøge sagen både kritisk og åbent. Og så går der inflation i skidtet - eller med andre ord - fjerden bliver til fem høns. På den anden side, kan sådanne diller være med til at ruske op i plejer-tænkning og dårlige vaner - og måske afføde reelle undersøgelser på området af videnskabelig karakter (grundet den store interesse).

Jeg tror, at hesteverden er en af de kredse, hvor denne tendens er særligt fremherskende. Der er mange følelser i spil, samtidig med, at der er mange unge menneske, som måske ikke helt har udviklet en kritisk sans endnu, og ikke kan gennemskue, hvad der er reelt, og hvad der er mode. Men det er en gisning.

• #10   12. jan Ja jeg mishandler mine heste.. Uanset hvad jeg gør er det ikke godt nok.. Den ene mishandler jeg med biddet.. Den anden med Hackamore og Sidepullen

Mvh TT

• #11   12. jan er der nogen som føler sig ramt??

• #12   12. jan Jeg gad ikke læse det hele. Det giver jo sig selv. Selvfølgelig er det ubehageligt for hesten at blive revet i, også selvom presset bliver lagt på næseryggen i stedet for i munden. Jeg kan ikke se det latterlige her?

Redigeret: Nu læste jeg alligevel det hele.. Har samme mening stadigvæk.

• #13   12. jan Nemlig Mette m!

Hahah shame on You, TT

• #14   12. jan Det eneste jeg blev lidt irriteret over, er, at der ikke står om de har taget højde for hestens reaktion på maden, og så at der kun blev undersøgt i én situation. En madglad hest vil næsten garanteret gå igennem langt mere tøjletryk, end en hest som ikke er så styret af mad.
    BLEV det overhovedet taget i betragtning?

Jeg kan huske at der for nyligt (vidst forrige år) blev lavet en undersøgelse omkring hvordan tøjlepres påvirker hestens vejrtrækning (på bidheste) i forbindelse med rollkur osv. Og det gør det jo ikke - men det eventuelle RESULTAT af tøjletrækket kan derimod sagtens påvirke vejrtrækningen, alt efter hvor meget hesten krøller sammen! Jeg synes det er FEDT at man vil lave sådanne undersøgelser, men ærgerligt at de kun undersøger én side i stedet for forskellige situationer. Det ville også virke mere troværdigt, i hvertfald i mine øjne.

• #15   12. jan Ahmmen det er jo et lillebitte studie på kun 21 heste - blandet alder fra 4-24 år - blandet afstamning koldblods/varmblodsheste.

Sådan et lillebitte studie kan jo ikke sige noget signifikant - MEN det kan indikerer, at man kunne undersøge nærmere om der er nogleforskel.

Alle studier kan og skal udsættes for kritik - fx er det da interessant om hestene fx er rideskoleheste som flæskes i munden på daglig basis, eller er bidløse heste som aldrig har haft et bid i munden før ? Hvad lokker man dem med - min den ene ville strække sig langt efter mad, den anden ville ikke gide. Det bid man brugte var et todelt snaffel, ville det give anderledes reaktion med et 3 delt pga nøddeknækker effekt osv osv osv.

Det dette studie viser er, at det kunne være interessant at gå videre med yderligere mere dybdegående studier med en hypotese om, at der lige ud over sidepull ikke er forskel på reaktion på tøjletræk om det er med eller uden bid.

Mvh Charlotte

• #16   13. jan Ikke særlig chokerende. Kan heller ikke se hvorfor de ikke skulle have den samme følsomhed de forskellige steder. Om jeg trækker med min hest i grime eller med hovedtøj (med bid), så reagerer hun da ens på trykket.

• #17   13. jan Ikke særlig chokerende. Heste er følsomme dyr - tænk på, hvor meget man kan indlære gennem sin schenkel, som jo også bare er et lille blidt pres... ofte nok blidere end det pres, du har på deres hoved

Fed artikel. Det opmuntrer til, at ALLE tænker sig om, og at ALLE ved, man skal tænke sig om, hvad man laver. Uanset om man rider bidløst eller ej. Bidløst gør ikke, at du kan tillade dig at tage hårdere fat.

Ser det ikke som, at det er forkert at ride bidløst eller med bid. Bare, at man skal tænke sig om som rytter, fordi begge ting kan indvirke for kraftigt på hesten.

Vil så også lige sige, at det er MEGET få heste og et MEGET lille studie, der for mig virker lidt upræcist. Så tror ikke, man kan sige noget endeligt eller præcist om det enndu. Men måske det åbner op for flere lignende undersøgelser Det kunne da være spændende læsning.

• Dorthe C
    Dorthe C Online Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 55 Svar: 930
    #18   13. jan Det jeg synes er mest interessant i denne sag, er folks reaktion. Hver gang resultaterne på sådan forsøg kommet frem, er der altid nogle som skal finde fejl ved undersøgelses metoden og derved mere eller mindre påråbe sig retten til at konkludere at undersøgelsens resultat er forkert.

Jeg kan f.eks konkludere at jo bedre jeg bliver til at bruge mit sind i min ridning jo hurtigere bliver min hest dygtigere, + at han trives bedre. At den konklution bygger på en meget lille undersøgelse, betyder jo ikke at mine observationer er forkert - kun at der ikke er lavet repræsentative undersøgeler som underbygger det.

• #19   13. jan Dorthe H: pointen er at det heller ikke betyder at din observation er korrekt, da der netop ikke er lavet objektive double-blind forsøg (for at undgå placeboeffekt eller forsker-bias).
    Mht studiet her, så er det vel ikke overraskende at hesten reagerer på pres på næseryg/lader eller andet - det er jo netop derfor vi kan styre dem.
    Mht smerte, så gælder det jo om hvor meget pres der påføres - både med bid og bidløs optømring

• #20   14. jan uanset hvad man rider med kan alt være hårdt det er et spørgsmål om hånden der føre tøjlen jeg har både bid og bidløs til min og hun går roligt for begge dele fordi jeg stort set ikke røre tøjlen hun er stemme trænet fra jorden som skal vidre op på hende når hun skal tilrides til sommer så i stedet for tøjlen lære hun det forskellige ting ved enten måden jeg siger det på eller et prik et bestemt sted for at dreje stop osv

Kommentér på:
Lad os grille alle vores 4 benede venner.