{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Roepiller
  • #1   11. apr Keg blandede det altid om aftenen. 2 lukkede spande. En med morgenmad til dagen efter og aftensmad dagen efter.
    Jeg blandede bare med koldt vand.
    Man siger gerne 4-6 timers opblødning når det er roepiller..

Jeg syntes det fungerede fint, og så var jeg sikker på det var klar til aftensmad..
    Og jeg puttede alt i når keg blandede op. Vitamin/mineralpillerne, biotin og elektrolytter kom i. Så skulle staldvagten ikke give andet end den ene spand. Så skulle de ikke bøvle med skeer, mål og bøtter og jeg var sikker på han fik det han skulle..

• #2   11. apr Vi bruger roepiller til morgenmad. Vi bruger koldt vand og lader det stå 13+ timer.

• #3   11. apr Det kan blødes op med både koldt og varmt vand, og lad det gerne stå 12+ timer!
    Jeg opblødte dem om aftenen og så var der til morgenmad og aftensmad dagen efter.
    men pas på når der bliver varmt, så skal de ikke stå mere end et døgn, da de kan blive dårlige

• #4   12. apr hvor meget giver i jeres heste?
    lidt nysgerrig

• #5   12. apr min fik ca. 1-2 dl. målt inden det blev opblødt.

• #6   12. apr Dårlige.. De indeholdt meget sand, og hvis hesten har hø/wrap ad libitum så er det spild af penge, og en ekstra kilde til sukker.
    De stod i Ca 12 timer i koldt vand.
    Er det pga for dårligt huld så er fiberpiller og olie bedre.

Mvh TT

• #7   12. apr Jeg har brugt roepiller i flere år. Forskning viser at fibre nedsætter risiko for mavesår - og isærdeleshed hvis hesten gives flere typer af fibre. Derfor begyndte jeg at udfodre roepiller - og det gør jeg stadig.
    Nu har så en hest, hvor det er næsten nødvendigt; forskning viser at gæring bagerst i tarmen, har en gavnlig effekt på nedbrydningen/optagelsen af sukker (fungere ikke optimalt hos min hest).
    ... men sukkerindholdet i roepiller er opgivet til 7% men det er ikke et garanteret indhold og kan deraf svinge betydeligt. Betfort er det eneste produkt hvor du kan være sikker på indholdet.

Mht anvendelse, så skal de stå i blød i min 4-6 timer i koldt vand. Jeg ville ikke lade dem stå mere end ca 12 timer når det er koldt og endnu kortere når det er varmt. Svampespore for hurtigt produkter til at gære. Det kan du dog mindske risikoen for, ved at skylle og skifte vand.
    Du kan nedsætte tiden betydeligt ved at bruge varmt vand, men det bør være kogt og afsvalet vand. Pga mikrofilm i de varme haner bør dette ikke bruges.
    Betfot skal kun stå i blød ca 15-30 min.

Betfot er på mange måder et betydelig bedre produkt, men også godt 4 gange så dyrt.

• #8   12. apr Tør i godt nøjes med at udbløde dem i 4-6 timer i koldt vand?
    Jeg synes slet ikke de er blødt nok op efter 6 timer.

• #9   12. apr Jeg havde nogle 10 liters spande. Gav ca 3 dl roepiller pr måltid plus de vitaminpiller han fik. Fyldte spanden ca 3/4 med vand.

• #10   12. apr Tak for svar alle sammen!
    Grunden til at jeg måske vil prøve roepiller er pga mæthedsfølelsen

• #11   12. apr
    Jeg foder 3 gange om dagen. kl 06- kl 16-17 og igen inden jeg går i seng kl 22.30
    de 2 første fodringer får de musli. og til natten får de roepiller med masch.

Når jeg foder om eftermiddagen, sætter jeg 1 kop roepiller inc masch i blød til hver hest, så er det klar til nattefodringen.
    Hvorfor ! jeg har en pony med dårlig tarme, så jeg bruger det til at sikker at tarmene får optaget væske nok. og så er det for at tilfredsstille et par evig sultende ponyer, selvom de får hø og wrap ad lib. dagligt, så er der ikke noget som en foderspand, der kan bringe lyset frem i deres øjne.

• #12   12. apr Mine står ca 6 timer. De er helt opblødte.

• #13   12. apr Hvis det er pga methedsfølelsen så giv bare mere hø/wrap

Mvh TT

• #14   13. apr TT: Jeg er nysgerrig på hvorfor du er så meget i mod roepiller?

• #15   13. apr Maria - imod og imod.. Jeg ser bare ingen grund til at give det og har ingen positive erfaringer med de det er "tomt" fyld der indeholder sukker og ofte sand..
    Ligesom jeg ej heller ser grund til at putte diverse tilskud i hesten hvis den ikke fejler det tilskuddet skal hjælpe imod

Mvh TT

• #16   13. apr TT: hvis man har en nøjsom hest, så kan hø/wrap ad libitum være en dårlig løsning, da der er nogle flere foderenheder i, i forhold til roepillerne. Har aldrig oplevet sand i roepillerne.

• #17   13. apr Min er nøjsom, og hun får hurtigt en ''hø-mave'' hvis hun får mere hø, end det hun gør nu
    Udover det, så hvis hun får mere end hun gør nu, så lægger høet rundt i hele boksen

• #18   13. apr TT: Der må jeg sige at jeg er uenig, der er 5-8% sukker i roepiller, det er en mængde vi kende, de fleste har ikke grovfoderanalyse og derfor kan man ikke vide sukkerindholdet i det hø/wrap man bruger.
    Samtidig gør det godt i både maven og tarmen på hesten, da den er længe om at blive bearbejdet, hvor det derfor er et godt tilskud til hø, lad os sige hesten ikke kan tåle fri hø...
    Jeg har aldrig oplevet sand i roepiller, men der i mod i speedybeet hvor både sten og sand er oplevet...

• #19   13. apr I er heldigvis frie til at være uenige

Mvh TT

• Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

Følger: 1 Følgere: 4 Emner: 12 Svar: 2.522
    #20   13. apr Jeg har brugt roepiller i mange år - og det fungerer upåklageligt.
    Det er de helt "gammeldags" med lang opblødningstid, jeg bruger - Betfor er der alt for meget sukker i.

Jeg bruger dem, fordi mine heste er "easy keepers", som ikke tåler stråfoder ad libitum, og derfor bruger jeg roepillerne for at tilføre ekstra fibre og give en større mæthedsfornemmelse.
    Og så skal man i øvrigt ikke undervurdere dem - der er faktisk også energi i roepiller

Jeg har dem stående i en 20 liters spand, under et tykt klæde, som holder både fluer, fugle og varme ude. Om vinteren opbløder jeg en hel spand ad gangen, og har til 2-3 dage - om sommeren, hvor det er varmere, opbløder jeg til et døgn ad gangen.
    De roepiller, jeg sætter i blød om aftenen, er klar til udfodring næste dags morgen (eller iblødsat om morgenen er de klar til brug om aftenen).
    Hvis jeg af en eller anden grund er "kommet bagud", så sætter jeg spanden i brusenichen, hvor der er gulvvarme og bløder pillerne op i varmt vand - så tager det kun et par timer, før de er helt opløste. Men jeg tror ikke at det er sundt at gøre det på den måde, så det er en nødløsning

Jeg sjusser mig frem med blandingsforholdet (erfaring giver et godt øjemål ), men vil tro at det er ca. 1 del roepiller til 6 dele vand. Det er fugtigt, men ikke decideret vådt.

• #21   13. apr
    Der er ikke mere sukker i roepiller, end der er i meget foder til nøjsomme heste - som også er lavt på sukker.

Jeg bruger speedibeet istedet - roepiller der kan blødes op hurtigt. Og bruger kogende vand. Har ikke oplevet problemer med sand.

Mæthedsfornemmelse kan de ikke give, i og med at at hesten ikke har noget mæthedsfornemmelse - de kan ikke spise en stor portion også lade være med at spise i mange timer. Deres mave producere konstant syre og skal derfor bruge noget til at neutralisere det med - grovfoder.

Jeg bruger primært speedibeet pga. min har haft mavesår, så sammen med speedibet blander jeg heucobs, weisencobs, fiberpiller og mash.
    For at ligge et lag i maven - samtidig så giver fibre også energi.

• #22   13. apr Hvis du synes at 6 eller 12 timer fulstændig uoverskueligt - så se her
    Vi har brugt en blanding af Speedi Beet (fra Brogaarden) og Mash hele vinteren, og hestene elsker det.
    Fordelene ved speedi beet er:
    Lavt indhold af sukker og stivelse - skide godt til ponyer!
    Meget hurtig opløsning - 10 minutter med varmt vand
    Super godt for maven, se bare Spillers der har lavet en fiber-beet

• #23   16. apr Vi laver en spand om aftenen med 6 dl. til hver hest, som vi bruger aftenen efter. Dvs. 24 timer i køligt og tillukket miljø.

Hvis vi glemmer at sætte roepiller i blød, plejer vi at bløde dem op med rigeligt kogende vand. En portion på 6 dl. kan være klar på 45 min. Man skal bare mærke efter, om de er opblødte nok, så kan de sagtens gives. Så længe der ikke er små hårde klumper, dvs. alt er blødt at gnubbe mellem fingrene, så er det fint

Kommentér på:
Roepiller