{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Natarbejde - hvordan omstillede I Jer?
  • #1   12. apr 2018 Den sidste måned, tag en lur midt eftermiddag og gå så lidt senere i seng og stå tidligere op.. gør luren om eftermiddagen længere (sov tidligere) og gå senere i seng..

  • #2   12. apr 2018 Er du A menneske eller B menneske??

    Hvornår starter dine vagter??

    Jeg er læge (på hospital) , har arbejdet som sygeplejevikar i studietiden.
    Alle dumme kombinationer af varierende arbejdstider på vagtarbejde er afprøvet her....

    Jeg er selv B menneske. Jeg tager simpelthen en lur inden arbejde, hvis jeg kan nå det. Og så går jeg på arbejde. Arbejder. Hjem og i seng.
    Jeg går reelt meget sent i seng, sent op.
    Hvis jeg har flere sammenhængende aftennattevagt med en enkelt fridag går jeg lidt senere i seng på fridagen - jeg har jo sovet længe.

    Men hvis du er A menneske, især hvis du reelt møder ekstremt tidligt ind, kan det give mening at gå tidligere og tidligere i seng, stå tidligt op - og reelt sove, stå op, gå på arbejde, have fri bagefter.
    (- Jeg er som nævnt B menneske, og fatter ikke at nogen kan gå så ekstremt tidligt i seng, og så sove.)

    Mit råd er, at du skal lytte til din krop er A eller B søvmmønster, og om du reelt arbejder sen aften eller tidlig morgen.
    Og hvis muligt, enten stå senere op og gå senere i seng, eller det omvendte.

    - Hav madpakke med på arbejde. Enten taber man appetitten, eller også spiser man ekstra meget. Du får lyst til hurtige kalorier, slik, osv især hvis du om natten glemmer at spise rigtig mad. Det gør det ekstra vigtigt, at tage "rigtig mad' med. Ikke svedende leverpostej, men noget lækkert, der kan varmes, måltid salat eller lignende.
    - Må du hvile dig om natten, så drop en almindelig BH og tag sports BH på, så du kan hvile uden at spilde tid på at klæde dig af og på.
    Der er stor forskel på, om om du hviler 20 eller 25 min i din pause...

    Go arbejdslyst..


  • #4   12. apr 2018 Det må være en kultur ting??

    I hospital miljøet (på tværs af rang) møder plejepersonalet på nattevagt ind kl 23-07 og de gør næsten alle som mig - de går hjem og sover. I princippet bytter man sovetid og dagarbejdstid ud med hinanden.

    Læger på aftennattevagt møder nogle steder kl 15, andre så sent som 18. De arbejder igennem, forlader sygehuset efter vagtskifte kl 8 og går hjem og sover.
    (Ifølge overenskomst skal læger max have 13 timers aktiv vagt arbejde, resten skal være hviletid, som fx kan bruges på at sove i vagtværelset. Det sker bare, at antallet af patienter / DJØFer, som bestemmer hvor mange der er på arbejde, ikke matcher dette helt.. Jeg har typisk 1-3 timers hvile på 16 timers vagt )


  • #6   12. apr 2018 Altså jeg skal møde kl 23 og har fri kl 7, hvorefter jeg er nødsaget til at tage direkte til hesten (har kun mulighed for at ride mellem 8.30-9.30 pt).

    Jeg er vel i og for sig A menneske tror jeg. Jeg har det bedst med at stå op, gå på arbejde og så have fri bagefter - men nol lige så meget fordi jeg bliver stresset af at have fritiden mellem sovetid og arbejde - det stresser mig at vide at jeg skal på arbejde senere og dermed nå alle dagens opgaver inden da smiley
    Det er på en Circle K station, og vi er kun to om natten, så der er ikke direkte hviletid smiley


  • #7   12. apr 2018 I dit sted ville jeg (fordi jeg er B menneske) så vente og sove fra 10-16.

    Men uanset hvad - hvordan kommer du til /fra arbejde?
    Vær opmærksom på, om du kan bevæge dig i trafikken? Jeg tager offentlig transport hjem eller sover til jeg vågner på vagtværelset - at køre bil når man er overtræt er hurtigt uforsvarligt.


  • #8   12. apr 2018 Jeg kører bil.
    Jeg tænker selv at der bliver noget med at jeg må sove i tidsrummet 12-20, eftersom jeg har hesten jeg skal ned til om morgenen og min kæreste arbejder som udlægger, så ham kan jeg kun snakke med mellem 20-22 ca smiley


  • #9   12. apr 2018 Hm..
    Hav en plan B, hvis du ikke kan køre bil hjem fra natarbejde. Det er uforsvarligt, hvis du er træt nok.

    Hm. Var det fuldtidsjob??
    Jeg havde i dit sted gjort en stor indsats for at rykke den tid, som du kan være hos hesten.

    Der er en verden til forskel på, om man forlader arbejde kl 7.15. Er hjemme i egen seng kl 8 - eller om man er går i seng kl 12. (Been there - done that, don't repeat, it's a one in a lifetime stupid idea.)
    Din krop ved godt, at dether ikke er naturligt og du får nok noget der minder om kronisk jetlag. Du er muligvis/sandsynligvis så smadret, at hverken du eller hesten får ret meget ud af morgen ridning.
    Og det er langt hårdere at rykke "dagen slutter og jeg går i seng" til præcis modsat af hele omverdenen, end bare at sove om formiddagen/aftenen lige før / efter arbejde.
    At sove kl 12-20 er så langt fra normal døgnrytme som du kan komme - du KAN ikke gøre din døgnrytme mere akavet.
    Du gør det også meget svært at finde tidspunkter at mødes med venner på fridage - allerede efter et par vagter i streg bliver du uoplagt socialt på dit nye sovetidspunkt.
    Du lukker dermed også dig selv ude fra aktiviteter, som sker frem til kl 20.

    Du må vælge - enten gå tidligt i seng før arbejde, og så stå ekstremt tidligt op, og måske en lille lur om formiddagen efter arbejde - eller udskyde din døgnrytme og gå 8 timer senere i seng.
    At vende døgnet rundt med 12 timer er den hårdeste løsning, du kan vælge.

    Du kan gøre dine egne erfaringer. Men du gør det virkelig hårdt for dig selv.


  • #10   12. apr 2018 Jeg har ingen mulighed for backup plan, da virksomheden ligger på motorvejen og jeg er alene hjemme i hverdagene.
    Det er kun muligt at ride så tidligt, da jeg har en ung og ekstremt sensitiv hest + jeg rider på et ridecenter, så der er alt for mange på andre tidspunkter.
    Socialt er ligegyldigt - jeg har intet socialt med nogen, udover en i stalden og min kæreste, da min eneste veninde bor i den anden ende af landet


  • #11   12. apr 2018 Det er fuldtid (man-fre), men kun 4 uger

  • #12   12. apr 2018 Det bliver 4 hårde uger. Men det styrer du jo selv.



  • #13   12. apr 2018 Tja, det er jeg sådan set godt klar over smiley
    Der er bare nogle ting som ikke kan være anderledes, og efter at have gået uden job i 4 uger, så tager man hvad man kan få


  • #14   12. apr 2018 Jeg har fuld respekt for at du tager de job du kan få!
    Det er god moral - og nogen gange også nødvendigt.

    Hvis du er ledig nu, så husk at kontakte diverse vikar bureauer. På den måde finder du måske også noget


  • #15   12. apr 2018 Det er et nyt job jeg lige har fået - skal bare starte med 4 ugers nat på 37 timer, og derefter får jeg mest dagvagter 15 timer fast + blandede afløsertimer smiley

  • #16   14. apr 2018 Jeg arbejder fast nat og har gjort det i 12 år nu, det er aldrig et problem at vende fra dag til nat, men at vende tilbage til det er svært..

    Jeg arbejder 7 nætter har fri 7 nætter, når jeg starter arbejdsuge, sover jeg fra ca kl 14 til jeg vågner.. Er på arbejde fra 22.30 til 07.30. Har mere end en times transport hjem ( pga anden trafik). Jeg kan lige nå hjem og skifte tøj og så i skoven med hundene til kl. Ni. Går en time, ordner hestene på vej hjem fra skoven. Er i min seng mellem 11 og 13, sover til kl. 20 og begynder forfra.


Kommentér på:
Natarbejde - hvordan omstillede I Jer?

Annonce