{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chance for rødt afkom?
  • #1   12. maj 2018 Du kan se på denne hjemmeside (søg på horse color genetics på google), hvad chancer der er for at få forskellige farver, når forældrene har den og den farve smiley Jo mere du ved om forældrenes forældre (eller forældrenes gener), desto mere præcise svar får du smiley

    profilbillede
  • #2   12. maj 2018 Så det er kun 25%? smiley

    Mvh TT


  • #3   12. maj 2018 Ja, men det er fordi jeg ikke har indtastet noget omkring forældrenes gener. smiley Hvis du nu ved, om den røde f.eks. Bærer agouti/brun og om den brune bærer rød eller ej, så vil svarene være mere præcise smiley

  • #4   12. maj 2018 Hvis den røde ikke bærer brun, og den brune ikke bærer rød i sine gener, så er der 25% chance for rød, 18% for sort og resten for brun.

    Hvis den røde ikke bærer brun, og den brune bærer rød, så er der 50% chance for rød. smiley

    Så hvis du skal lave et rødt føl på en rød hingst og en brun hoppe, skal du helst finde en hingst der er homozygot rød og en hoppe, der har en homozygot rød mor/far.. Alternativt to røde! smiley


  • #5   12. maj 2018 Nå okay.. Så skal jeg ikke have en brun Frede.. smiley

    Mvh TT


  • #6   12. maj 2018 Hvorfor er farverne så vigtige? smiley

  • #7   12. maj 2018 LM & C
    Hvis jeg skulle lave et føl, ville jeg helt sikkert også vækge ud fra farverne. Man har vel alle nogle farver, man bedre kan lide end andre. smiley Jeg kunne f.eks. rigtig godt tænke mig en palomino - så hvis jeg skulle lave et føl en dag, skulle jeg da helt sikkert gå efter at få noget creme-farve, ligesom Karita skal have lov til at lave et føl med den farve, hun kunne tænke sig. smiley


  • #8   12. maj 2018 Fordi rød er den oprindelige Frede farve smiley det er racens kendetegn smiley
    Og jeg ønsker at bevare racens oprindelige karakteristiske præg smiley

    Mvh TT


  • #9   12. maj 2018 Det er svært at få et rødt afkom, selvom moderen er rød smiley
    Det er meget generne, og faderens side hvad den bærer.


  • #10   12. maj 2018 Fair nok, det var bare fordi for mig er det noget af det der kommer sidst. Jeg vægter klart mere sind og kvalitet højere end farverne, så må den have den farve den nu engang får. Men hvis den skal have en bestemt farve for at blive kåret eller lignende kan jeg selvfølgelig godt forstå det smiley

  • #11   13. maj 2018 LM - De kan godt blive kåret alligevel så længe de har de godkendte farver, men hvis man sigter mod den perfekte Frederiksborger så er den rød smiley

    Mvh TT


  • #12   13. maj 2018 Her er en spændende artikel om Det kongelige frederikborgske stutteri og den oprindelige frederiksborske hest - røde fredriksborger avles slet ikke fra starten af smiley
    https://tidsskrift.dk/fortidognutid/article/viewFile/74653/107862

    Her historien fra Frederiksborg foreningens hjemmeside
    http://frederiksborg.dk/website/

    Mvh Charlotte


  • #13   13. maj 2018 Der skal to røde gener til for at give rødt afkom - ét fra hver forælder. Da hingsten er rød har han to, og vil dermed 100% give det ene gen videre.
    Dermed kommer det hele an på om hoppen bærer rødt gen eller ej. Gør hun ikke, kan du ikke få et rødt afkom. Gør hun, har du 50% chance for at få rødt.

    Ved du om nogen af hoppens forældre er røde?


  • #14   13. maj 2018 Det er interessant at sidde og taste ind smiley
    Jeg går lidt med drømmen om et buckskin føl på min sorte hoppe. Hun skal dog farvetestes først, da jeg ikke er sikker på om hun er sort, eller smokey Black


  • #15   16. maj 2018 Skal vi lige være enige om at en rød hest ikke kan bære brun? (Undskyld Bidløse Madsen, men jeg synes ikke det lyder rigtigt det du skriver)

    Hvis den brune hest bærer rød er der jo 50% chance for at den giver det videre dvs 50% chance for rødt føl med rød hingst og 25% chance for rødt føl med hingst der er bærer af rød.

    Bærer hoppe ikke rød, ja så er chancen 0% for rødt føl fra den hoppe

    Hvis én af hoppens forældre er røde, kan du være sikker på at hun bærer rød.


  • #16   16. maj 2018 En rød hest kan godt bære agouti. En sort hest kan ikke.

  • #17   16. maj 2018 ja det kan den godt. her snakker du om A-locus. Jeg tænkte på E-locus, som jo afgører om hesten bliver rød. En rød hest kan ikke bære eumelanin (E). A-locus er irrelevant når det kommer til røde heste, for E-locus udviser epistasi overfor A-locus. Det betyder at hvis hesten er mangler eumelanin (har genkoden ee), så er den rød uanset hvad den bærer på A-locus (om det er Aa, AA eller aa er ligemeget - den vil stadig være rød).

    Men ja har selvfølgelig ret Gemstone! Havde spørgsmålet været om en rød hest kunne avle en brun hest, så ville det selvfølgelig afhænge af hvad den bærer i A-locus. Så det var selvfølgelig upræcist det jeg fik sagt - jeg mente at en rød hest ikke kan bære E


  • #18   16. maj 2018 Therese, nej det kan vi ikke blive enige om! :b

    TT: som de andre skriver, så kommer det helt an på deres gener. Hvis f.eks. hoppen er homozygot sort og en af dem er homozygot agouti, så bliver føllet 100% brunt.

    Hvis hoppen er heterozygot sort og agouti, og hingsten ikke bærer agouti, så har du 25% chance for ee aa (rød), 25% chance for ee Aa (rød, bærer af brun), 25% chance for Ee aa (sort) og 25% chance for Ee Aa (brun). Hvis altså min ristede hjerne har regnet rigtigt!



  • #19   16. maj 2018 Celina din konklusion om at hvis man blander homozygot sort med homozygot agouti altid giver brun passer ikke! - Hvis de begge er homozygot ee, så vil føllet fx 100% blive rødt

    I dit andet eksempel vil du så ikke lige nævne hva du antager forældrene har af genkoder i E-locus?


  • #20   16. maj 2018 Hvis de begge er ee, så har man jo heller ikke blandet homozygot sort med homozygot agouti? o.o

  • #21   16. maj 2018 jo du kan sagtens have en hest der har genkoden aaee eller AAee. I begge tilfælde vil hesten være rød

  • #22   16. maj 2018 Ja, men hvis de begge er ee er der jo heller ingen af dem som er sorte! Jeg står stadig ved det jeg har skrevet om at homozygot sort + homozygot agouti altid vil give brun.

  • #23   16. maj 2018

    profilbillede
  • #24   16. maj 2018 I dit eksempel:
    "Hvis hoppen er heterozygot sort og agouti, og hingsten ikke bærer agouti, så har du 25% chance for ee aa (rød), 25% chance for ee Aa (rød, bærer af brun), 25% chance for Ee aa (sort) og 25% chance for Ee Aa (brun)."
    vil du så ikke lige skrive hvad genkoden for de (hypotetiske) forældre er i E-locus?

    og billedet kan jeg ærligt ikke helt se hvad du vil sige med? Selvfølgelig får du ikke rød når hoppens genkode er EE


  • #25   16. maj 2018 Okay nu forstår jeg ikke længere hvad det er du spørg ind til. Spørg du til det første afsnit hvor jeg skriver at en homozygot sort + en homozygot agouti altid vil give brun, eller spørg du til det du lige har citeret som handler om andre genkoder?

  • #26   16. maj 2018 Heterozygot sort: Ee
    Homozygot sort: EE
    Homozygot rød: ee

    Er det det du spørg om?


  • #27   16. maj 2018 Celina jeg skal prøve at stille spørgsmålene bedre smiley

    Som jeg ser det har du sat 3 scenarier op

    1) Hvis f.eks. hoppen er homozygot sort og en af dem er homozygot agouti, så bliver føllet 100% brunt.

    2) Hvis hoppen er heterozygot sort og agouti, og hingsten ikke bærer agouti, så har du 25% chance for ee aa (rød), 25% chance for ee Aa (rød, bærer af brun), 25% chance for Ee aa (sort) og 25% chance for Ee Aa (brun).

    3) billedet

    Mine kommentarer er

    1) jeg tror vi går fejl af hinanden fordi en homozygot sort for mig er aa, mens den for dig er EE

    2) forstår jeg det rigtigt hvis du mener forældrenes genkoder er hoppe: Aa Ee (brun) og hingst: aa ee (rød)?

    3) hvad er din pointe med billedet?


  • #28   16. maj 2018 Tak.

    Pointen med mit billede var et bevis for min påstand. At homozygot sort (EE) + homozygot agouti (AA) = 100% brun.
    Som var det jeg troede du var uenig (stadig er?) i, da det er det som jeg skrev i 1'eren. Jeg prøvede ikke at påstå at ee + ee nogensinde ville give et brunt afkom.

    Ja, de hypotetiske forældres genkode er Aa Ee og aa ee.


  • #29   16. maj 2018 Hvis hoppen er brun med sort man og hale, moren er sort og faren er rødskimmel?!

    Mvh TT


    profilbillede
  • #30   16. maj 2018 TT: så kan hoppen kun være Ee Aa, da hun kun kan ha fået dominant E fra moren og dominant A fra faren. Og uden skimmel.

  • #31   16. maj 2018 Hvilken chance er det for at denne hoppe avler røde afkom med en rød hingst? smiley
    Og hvad med sorte afkom?

    Mvh TT der ikke fatter de farve generne endnu smiley


  • #32   16. maj 2018 50% chance for røde afkom med en rød hingst. Og disse røde afkom har så en chance for at være skjult bærer af brun (dominant A).
    Chancen for sorte føl, afhænger også af hingstens A-locus.

    At den er skjult bærer af brun vil sige, at den kan lave brune afkom med en sortbaseret hest (hest med dominant E).



  • #33   16. maj 2018 Hmm ok.. Kun 50%..
    Rigtig mange tak for hjælpen smiley

    Mvh TT


  • #34   16. maj 2018 Celina jeg tror vores uenighed bunder i at du kalder EE for homozygot sort, hvilket jeg synes er lidt misvisende, for en hest med koden AAEE er jo ikke sort , men brun. Som jeg har lært det (på veterinærmedicin hvor jeg også er hjælpelærer i genetik) så er en homozygot sort hest en hest med genkoden aa

  • #36   16. maj 2018 Det er det eneste jeg har fået med mig er at en hingst der er homozygot for sort har betegnelsen/genkoden Aa som vil sige at den garanterer et sort afkom smiley

    Mvh TT


  • #37   16. maj 2018 TT den kan i hvert fald ikke være homozygot og have to forskellige størrelser bogstaver smiley

  • #38   16. maj 2018 Nå okay smiley det vidste jeg ikke havde en betydning også smiley smiley

    Mvh TT


  • #39   16. maj 2018 Men jeg bliver faktisk i tvivl om hvorvidt en hest skal være aaEE for at være betegnet som homozygot sort eller om det er nok at den er aa. Jeg har indtil videre argumenteret udfra at aa var nok til at give den titlen "homozygot sort", men hvis den skal være aaEE, så har du jo ret noget af vejen Celina smiley

  • #40   16. maj 2018 Okay her kommer en mini crash-course i farvegentik - kun med hensyn til farverne sort, brun og rød (men der er selvfølgelig mange flere farver, så det er meget mere komplekst end det.

    et bogstav med lille skrift er recessivt, et bogstav med stor skrift er dominant.

    Hvis dyret har to bogstaver i samme størelse på et bestemt locus er den homozygot (fx aa eller AA), hvis de er hver sin størelse er den heterozygot/bærer (fx Aa)

    A-locus bestemmer om hestens farve er sort-baseret eller agouti (brun)-baseret således:
    AA brun
    Aa brun
    aa sort

    E-locus bestemmer om hestens farve er rød eller sort/brun således:
    EE ikke rød
    Ee ikke rød
    ee rød

    E-locus udviser epistasi overfor A-locus. Det betyder at hvis dyret har genkoden ee, så er den rød, uanset hvad den har på A-locus. Således
    AAEE brun
    AaEE brun (bærer af sort)
    aaEE sort
    AAEe brun (bærer af rød)
    AaEe brun (bærer af rød og sort)
    aaEe sort (bærer af rød)
    AAee rød
    Aaee rød (bærer af sort)
    aaee rød (bærer af sort, og sådan set også homozygot sort vil jeg mene)


  • #41   16. maj 2018 Så må jeg hellere undskylde for, at jeg ikke stillede det op så det var læsevenligt for veterinærstuderende.

    Vi har jo tydeligvis lært, at forklare genetik på forskellige måder, men vores viden ser ud til, at være mere eller mindre ens. Så om det er for hurtig læsning eller dårlig formulering, er ikke til at sige, men jeg vil i hvert fald prøve at have formulering mere i fokus fremover smiley


  • #42   16. maj 2018 Du skal slet ikke undskylde smiley Jeg tror du har helt ret smiley Tak for at du ville diskutere - jeg fik helt sikkert genovervejet en ting eller 2.


  • #43   17. maj 2018 Men for at en hest med garanti giver kun sorte afkom, hvad er betegnelsen så? aaEE? smiley

    Mvh TT


  • #44   17. maj 2018 Altså jeg må være dig svar skyldig for om aa er nok til at være homozygot sort eller om den skal være aaEE.

    Men garanti for KUN sorte afkom er der desværre ikke for nogen af delene. For at få et sort føl skal både mor og far give et "a" videre.

    Lad os tage udgangspunkt i en aaEE hingst. Den kan ikke lave røde føl, så derfor ser jeg lige bort for E-locus.

    På en aa hoppe giver det 100% chance for sort føl
    på en Aa hoppe giver der 50% chance for sort føl
    På en AA hoppe giver det 0% chance for sort føl

    Så man kan ikke garantere et sort føl på alle hopper, selvom hingsten ikke bærer andet end sort


  • #45   17. maj 2018 Men man kan da garantere rødt ikke? Er det fordi rødt er dominant? smiley

    Mvh TT


  • #46   17. maj 2018 Nej det er næsten samme scenarie for rød for den er også recessiv, desværre...

    Den hoppe du (TT) omtaler som har genkoden AaEe den vil kun have 50% chance for rødt føl med homozygot rød hingst


  • #47   17. maj 2018 Tak Therese smiley

    Mvh TT


  • #48   17. maj 2018 TT: Enig med de andre: På den hoppe og hingst er der 50% chance for rødt afkom (hvor halvdelen af dem vil bære brun), 25% chance for brun og 25% chance for sort smiley Så det ville jeg sige var rimeligt god chance smiley

    Therese: Hestens genotype for agouti er vel irrelevant for om den er homozygot sort, så betegnelsen på om hesten er homozygot sort kan vel ikke være at den har aa?
    Hvis en hest har genotypen Eeaa er den jo i hvert fald heterozygot sort (eller heterozygot rød, alt efter hvad man kigger på), og ikke homozygot sort. Og en hest kan jo godt være eeaa og vil så være homozygot rød, og ikke homozygot sort, selvom den har genotypen aa for agouti.
    Det er korrekt at hesten skal have genotypen aa for at fænotypen bliver sort. Men en hest kan jo også godt have genotypen Eeaa eller EEaa hvor genotypen for agouti altså er aa, men så også have genotypen Zz eller ZZ for silver genet, og dermed alligevel ikke have fænotypen sort.
    Homozygot referer til et individ der har to ens alleler (homo=ens) på et locus, mens heterozygot referer til et individ der har to forskellige alleler (hetero=anden, anderledes) på et locus. Det man skriver efter heterozygot/homozygot er så hvilken allel man snakker om. Homozygot sort betyder altså at hesten er homozygot for allelen der koder for fænotypen sort. Denne allel kaldes E, og at hesten er homozygot sort betyder altså at hesten har genotypen EE. Hvis man vil sige at hesten har genotypen aa kan man sige at den er homozygot for "ikke brun/agouti", eller blot at den ikke har genet for brun/agouti.


  • #49   17. maj 2018 Hvad hedder det så når en hingst giver sin farve til afkommet HVER gang? At man er sikker på at få den farve afkom?
    I gør det sku ikke nemt for mig at lære smiley

    Mvh TT


  • #50   17. maj 2018 TT: Ja der er meget at sætte sig ind i smiley Desværre kan man ikke sikre sig at en hest altid giver sin farve videre til sine afkom. Arvegang fungerer således at hvert gen har to af det der hedder alleler. Føllet arver den ene af morens alleler og den ene af farens alleler. Der er forskellige gener der koder for forskellige farver, og de fungerer på forskellige måder.

    For nogle farver skal hesten have to af den allel der giver farven for at få farven, hvilket betyder at hesten skal have arvet allelen fra begge forældre. For andre farver skal hesten kun have en af den allel der giver farven for at få farven, hvilket betyder at hesten kun skal have arten allelen fra den ene forældre.

    Med rød skal hesten have to alleler med rød for at blive rød, den skal altså arve farven fra begge forældre for at få farven, så der er ikke nogen heste der altid giver rød til sine afkom. Med sort skal hesten kun have en allel med sort for at blive sort, så hvis hesten får den fra sin ene forælder bliver den sort. Hvis den ene forældre har to af allelen der giver sort, vil den kun kunne give sort videre, og alle dens afkom vil blive sorte. Dette hedder "homozygot sort".

    Både rød og sort, og derudover også brun, er det man kalder grundfarver. Det betyder, kort forklaret, at andre farver kan lægges oven på dem. Hesten kan altså godt være sort, men så også have genet for broget, og dermed blive sortbroget, eller have genet for dun, og dermed blive black dun/grullo. Dermed vil en hest der er "homozygot sort", som nævnt tidligere, altid give genet for sort videre, men hvis hoppen har genet for dun kan hesten også blive black dun/grullo. Den er altså stadigvæk sort, men farven ser anderledes ud, på grund af det ekstra gen.

    Håber det giver bare lidt mening smiley


  • #51   17. maj 2018 Homozygot = to ens alleler
    Hetero = to forskellige alleler


  • #52   17. maj 2018 Det gjorde det lidt nemmere at forstå smiley

    Mvh TT


  • #53   17. maj 2018 Hvis min hoppe er sort med skimmel mor og brun far - hvilke farver kan hun få?

  • #54   17. maj 2018 Emilie: da skimmel og agouti (brun) begge er dominante kan de ikke bæres skjult. Dvs når din hoppe er sort, har den hverken arvet et agouti eller skimmel gen, og kan derfor ikke selv avle brun og skimmel selvom hendes forældre er. Medmindre hingsten du vælger til hende har agouti eller skimmel selvfølgelig.

  • #55   17. maj 2018 Celina - ønsket er et buckskin føl engang i fremtiden. Får hende selvfølgelig farve-testet for bedst chance.
    Men interessant. Kan sort bæres skjult da? For skimmel og brun gav sort. Mor og far har sammen lavet alle tre farver


  • #56   17. maj 2018 Sort er et dominant gen og kan derfor ikke bæres skjult, men da en brun hest er en sort hest med agouti, så kan man vel godt sige, at en brun hest er "skjult" sort. Men det er lidt det samme som at sige en palomino er skjult rød.

    Hvis du vil være garanteret et buckskin føl, så skal du vælge en hingst som er EE AA CrCr. Dvs en perlino som er homozygot sort og homozygot agouti.


  • #57   17. maj 2018 Kan en hest være homozygot på to farver smiley nu bliver det endnu mere indviklet smiley

    Mvh TT


  • #58   17. maj 2018 Homozygot fortæller bare at hesten har to ens alleler (hvor heterozygot betyder at den har to forskellige). Allelerne sidder jo på et gen, og på hvert gen findes det normalt to forskellige alleler. I tilfælde med sort og rød sidder allelen der koder for rød og allelen der koder for sort på samme gen. På det gen kan hesten så enten have to alleler der koder for sort, altså homozygot sort (og dermed have sort pels), have en allel der koder for sort og en der koder for rød, altså heterozygot sort/rød (og dermed have sort pels) eller to alleler der koder for rød, altså homozygot rød (og dermed have rød pels). Med genet for brun koder den ene allel for brun, og den anden allel koder for at hesten ikke er brun.
    Hvis den har to alleler for sort og to alleler for brun, er den altså homozygot for sort og brun.


  • #59   18. maj 2018 Uh, så skal jeg nok importere sæd fra Spanien. Spændende proces smiley

Kommentér på:
Chance for rødt afkom?

Annonce