{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
782 visninger | Oprettet:

Ulven.. Trussel eller ej? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Så mener man også at der er Ulv på Fyn..
https://www.tv2fyn.dk/artikel/fynboer-vil-finde-ulven-kun-faa-kender-reglerne

Jeg vil lige høre med Jer.. Har nogle af jer hørt om at ulven har gået til angreb på heste/ponyer/føl? Jeg bor jo i skoven og er ikke vild med situationen da jeg ved ulven er ret aggressiv i Norge, og spiser Elg.. Og de er jo store..
Tror I vi har noget at bekymre os om? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ulven.. Trussel eller ej?
  • #1   6. aug 2018 Har ikke hørt noget om med hypperne. Men jeg ved at Carsten fik taget tror det var 7 lam og et par får da han havde dem, og han så en ulv i nærheden af noget af deres jord.

  • #2   6. aug 2018 Har også hørt at de tager får og lam, men så vidt jeg ved er der ikke bekræftet noget på heste/føl i Danmark forårsaget af ulve. smiley Så længe man har dem hegnet forsvarligt ind, tror jeg ikke der er noget at være bange for. smiley

  • #3   6. aug 2018 Men hvordan skal vi så lave vores hegn.. Fire/fem tråde osv.. Vi får da vidst en formue på hegnsudgifter så.. Spændende at følge hvad der sker.. smiley

    Mvh TT


  • #4   6. aug 2018
    Det er en ulv, ikke en stor løve eller tiger. Så det hopper jeg altså op og springer ned på igen og bekymre mig aldeles ikke om.


  • #5   6. aug 2018 Altså jeg er til den holdning at danmark har været alt for priviligeret, ikke at have ulve. Så de har heller ikke skulle beskytte sig mod dem, på samme måde som de altid har måtte i Tyskland. Havde man nu beskyttet sine dyr noget bedre med hegn, ville ulven aldrig komme til dem. Men ja kan de komme til hest, føl, får, køer osv. så spiser de dem da, men det skulle alligevel være utroligt hvis de er kommet til fyn. Jeg frygter personligt ikke ulven, men det er jo bare min egen vurdering. smiley

  • #6   6. aug 2018 4-5 tråde ja og kraftigt stød - jeg selv er gået igang med at sikre mit hegn - for er de sultne de ulve - så tager de uanset om det er en kat eller en hest

  • #7   6. aug 2018 Interessant at følge med hvad der sker, og hvordan det bliver her kontra Norge som er et så stort et land med meget plads.. Min far og mor bor (separate steder) begge i ulvezonen. Min mor tør ikke at gå i skoven hvor hun bor, alene. Min far har riflen med sig på skovture da han har blevet forfulgt af ulve om vinteren.. Og de går rundt om hans hus om natten.. Så ulve så aggressive på et stort sted, og ulve på et lille sted... Hmm..

    Mvh TT


  • #8   6. aug 2018 En enlig ulv kan ikke nedlægge elge - husk lige på at I fx. Sverige er der jo tale om større ulveflokke end vi har herhjemme, hvor det (endnu da) mest er enlige strejfere og enkelte par.

    En voksen hest ville jeg derfor ikke være bekymret for. Men løse hunde ville jeg holder under skarpt opsyn (som i: lad nu være at lade dem strejfe omkring) i områder hvor jeg ved der er ulv. Føl kan en enlig ulv reelt sagtens nedlægge, hvis den da kan komme til det for de andre heste, det er der adskillige eksempler på i Tyskland (primært ulveflokke, men også enlige ulve). Men fornuftigt hegn kan hjælpe på sagen. Og så at hoppen går i flok frem for alene med sit føl tænker jeg.


  • #9   6. aug 2018 Michelle - et ulve tæve kan nemt få 10 hvalpe i løbet af året.. Så det går stærkt.. smiley

    Mvh TT


  • #10   6. aug 2018 Jeg er, ligesom dig TT, lidt nervøs for hvad der sker, og har stor respekt for ulven. Jeg arbejder og bor på et økologisk landbrug, og vores dyr kælver som udgangspunkt ikke ude, men det sker en gang imellem. Og så har vi alle kalve fra 4 mdr gamle og op udenfor, så jeg tænker da mit.
    Jeg tror ikke der er plads til ulven i Danmark, med de små skove vi har her sammenlignet med Canada, Norge, Polen osv.


  • #11   6. aug 2018 Noget helt andet.... Hvis de laver 10 hvalpe om året, ender man så ikke med en masse indavlede ulve? smiley

  • #12   6. aug 2018 Lad mig sige det sådan; jeg vil hellere støde på en ulv end en løs hund.
    Vi bor næsten med ryggen op ad Gludsted Plantage hvor der er ulve. Har også selv set en. Jeg er slet ikke bekymret, om den så skulle følge efter os. De er nysgerrige af natur, så fordi de følger efter en betyder altså ikke at de vil angribe.
    De kommer ikke hele vejen ud til os, vi har en lang grusvej imellem, så hestene er jeg ikke bekymret for.
    Skal forhåbentligt ud og sove i skoven i næste uge, af samme årsag, nemlig i håb om at se en ulv smiley


  • #13   6. aug 2018 jeg tænker også at det er værre med løse hunde - end en ulv.
    vi hører alt for tit at en hund har skambid en hest. Og hundeejere er desværre ikke helt så kloge som de burde være


  • #14   6. aug 2018 Tjae.
    Jeg ved ikke, om ulve er tilbøjelige til at tage føl, ponyer eller voksne heste?
    Og jeg ved heller ikke, hvem der er ansvarlig for at offentliggøre officielle lister over, hvad ulve har nedlagt.

    Ja, ulve er halvstore rovdyr.
    Men jeg synes, at det er påfaldende, at alle de cases jeg har læst om ift dræbte husdyr, så har man fundet hunde DNA.
    Dvs løse hunde påvirker nok naturen mere end vi kan lide at tænke på. Men det er kun pga ulvene at vi tester byttedyr, og dermed får beviser på den ravage vores egne rovdyr gør.

    ...
    Det siges, at ulve foretrækker vildt, dernæst lam, får og kalve.
    Jeg mistænker at en hest med hårde hove eller en ko med massiv pandebrask er for besværlige byttedyr, når man kan fange en lækker dåhjort i stedet...

    Personlig kan jeg godt lide biodiversitet.
    Og jeg respekterer ulvenes tilværelse.
    Og jeg er nok mere tryg ved at møde en ulv end en flåt. Flåten bider!
    Men alle de tiltag, der skal holde ulve ude af folde, frygter jeg at hvis de kan holde ulve ude, kan de også forhindre en del andre dyr i at krydse vores marker.
    Og så bliver en fold pludselig en hindring for vildtets bevægelser, og dermed giver ulvetolerance måske mindre biodiversitet på sigt??
    Der er min frygt.


  • #16   6. aug 2018 Jeg er overhovedet ikke modstander af ulven. De hører bare til der hvor de har plads til at leve sit liv uden at skulle komme i cambolage med mennesker. Desværre er ikke DK stort nok. Jeg synes det er dejligt at de er i Norge osv. For der er det plads. Ligesom jeg ikke bryder mig om alt for lidt plads til heste, så bryder jeg mig ej heller om for lidt plads til ulven eller et helt tredje dyr smiley

    Mvh TT


  • #17   6. aug 2018 Vi bor lige op ad Klosterheden, hvor der er ulve, og for ikke så længe siden blev en ulv spottet på naboens mark - så de er meget tæt på. Er ikke så nervøs for vores store heste, men planen er at vi skal have en shetlænder eller to, og dem er jeg en del mere nervøs for...

    Har hørt nogen snakke om at det skulle hjælpe hvis man har et æsel i flokken, da de sparker igen i stedet for at flygte - ved dog ikke hvor stor forskel det egentligt ville gøre hvis ulven rent faktisk gik til angreb. Men det har vi i hvert fald snakket lidt om at anskaffe os et æsel af den grund :o)


  • #18   6. aug 2018 TT: ulven er her netop fordi der er plads den ved jo heller ikke den er gået ind i danmark. der er jo forskel på et vildt dyr og en tam hest. meget stort forskel. føler ulven at der ikke er plads her i landet så skal den nok forsvinde igen. der er da trods alt en grund til den ikke har været i landet i så mange år. smiley

  • #19   6. aug 2018 Den var her jo ikke fordi den blev udryddet.. Det var der nok en grund til.. Og dengang var DK ikke så befolket som nu.. Jeg tror desværre det er et spørgsmål om tid før det går galt.. Og hvem kommer til at bøde.. Dyrene.. Både ulve og husdyr smiley

    Mvh TT


  • #20   6. aug 2018 Hvis en hund kan gå til angreb på en anden hund eller et andet dyr, så kan ulven bestemt også, og den vil nok være endnu mere tilbøjelig til det da den ikke er blevet præget i en anden retning end rovdyrsretningen, hvilket hunden er. Jeg er ikke specielt bekymret for den overfor mennesker, for der tror jeg den er for sky lige umiddelbart. Store heste vil der nok også skulle ulveflokke til, men det er jo også bare et spørgsmål om tid før vi har flokke, og så tror jeg helt klart det kan ske.
    Som det er lige nu, er det vel fint nok. Men bliver de flere og flere ved jeg ikke hvor fint jeg synes det er, for jeg vil nødig finde min hund eller hest bidt ihjel af en ulv, eller andres hunde, heste, katte mm.


  • #21   6. aug 2018 10 hvalpe vil være et stort kuld 5-6 stk tænker jeg er mere sandsynligt. Og så overlever alle jo ikke. Yderligere bliver familien ikke alle sammen sammen for tid og evighed - derfor er der jo strejfede der er havnet i DK smiley
    Så nej, kæmpe ulveflokke er ikke lige på trapperne.

    Ang plads, så har vi såmænd plads nok til et par flokke + det løse (jeg siger det bare, skydeterrænet ved Oksbøl er kæmpe, og vi har andre egnede områder også).

    Problemet er jo, at folk er så enten/eller. Enten vil de have hele lortet udryddet, eller også er det Disney krammebamser der aaaaldrig har været til fare for nogen. Og politikerne er jo stort set ligesådan.
    Vi kan sagtens have ulve i DK, det kræver bare, at man åbnet op for regulering af dem, når/hvis vi får for mange. Altså vurderer hvor store flokke vi kan have her og skyder resten, sådan groft sagt.
    Så er der plads (og føde) nok til alle.

    Doktor - der har nu været adskillige tilfælde af døde husdyr forårsaget af ulv. Primært får/lam og enkelte kalve. Det er der DNA der dokumenterer.
    Men du har ret i at løse hunde absolut er et problem der burde sættes ind overfor for det har jo vist sig at være et større problem, end tidligere antaget.


  • #23   6. aug 2018 Maja - jeg tænker også at sender man hesteflokke ud, så har en enlig ulv eller et par dårlige chancer for jagtheld. Men nogen avlere skiller jo mor og føl fra flokken og måske endda på forholdsvis små folde og så kunne jeg da godt forestille mig, at et føl kunne blive let bytte. Generelt er jeg dog heller ikke vildt bekymret for hestene , i hvert fald så længe der jo er rigeligt med lettere bytte.

  • #24   6. aug 2018 Jeg tænker også at det største problem må være fåreflokker osv, hvilket jeg også tænker kan blive et stort problem. Kender en fra Norge og hun siger at der er store problemer med ulve i Norge, de dræber store dyreflokker og det er ikke bare for at skaffe føde...
    Man kan nok sætte sikkert hegn op osv, men man kan jo aldrig sikre 100 %, og i Norge har de haft dem i mange år, så jeg tænker at har man store dyreflokker så hegner man dem nok forsvarligt ind (mange gør), og stadig er det et problem.

    Jeg tænker i hvert fald at de hurtigt kan formere sig og blive mange ift hvad der er plads til. Kan bare heller ikke se så mange fordele ved den ift ulemper.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   6. aug 2018 jeg er ikke bange for ulve, og ulve har lige så ret til at være her som alle andre vilde dyr.

    vi mennesker ødelægger og leger herre nok over alt for meget i naturen. så at mennesker også tror at de kan bestemme hvilke dyr der skal være hvor er over min grænse.


  • #26   6. aug 2018 Jo vi skal have respekt for ulven og bedre indhegning bliver med tiden nødvendigt. Men vil også sige vi skal tage os i agt for guld sjakalen. De heller ikke til og spøge med. Jeg kan godt være nervøs for, hvis der kommer for mange ulve i dk, om de kan blive farlige for mennesker og her tænker jeg børn. For har vi føde nok og plads nok til alle de ulve

  • #27   7. aug 2018 Jeg frygter den, nok mest fordi den lusker meget rundt i mit område og den er set på adressen - Hjørring
    For ikke så lang tid siden fik et kvægbonde taget en nyfødt kalv, som blev trukket under hegnet og spist i det høje græs. Jeg kører tit forbi den ejendom og han har det fineste hegn, som jeg ikke ligefrem regnede med en ulv ville komme igennem....

    På min gård er det ikke hestene jeg er mest bekymret om pt. det er geder, hund og fjerkræ. Det hjælper jo ikke bare at lukke dyrene ind om natten, de kan jo lige så godt komme om dagen smiley
    Jeg håber for husdyrene skyld at vi kommer til en dag og må forsvare dem hvis ulven skulle komme i indhegningen...


  • #28   7. aug 2018 Hestemassør - det må du såmænd allerede. Hvis en ulv (eller hund for den sags skyld) er midt i at angribe dig eller dit dyr, så MÅ du forsvare dig/dit dyr.
    Det du ikke må, er at skyde forebyggende ("Jeg har set ulven nær marken, så jeg skyder den lige just in case) eller efter et angreb - altså hvor du f.eks. finder dit dyr dødt på marken, antager det var ulven og så går ud og skyder den.

    Men du må altid forsvare dig for et angreb på dig eller din ejendom, når det er i færd med at ske.


Kommentér på:
Ulven.. Trussel eller ej?

Annonce