{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
588 visninger | Oprettet:

Hvor gammel bliver en hund? {{forumTopicSubject}}

Lidt mærkelig overskrift i et hesteforum, men tænkte at der nok er mange flere herinde med forstand på hunde end hvad jeg kender ude i den virkelige verden

Sagen er den, at jeg idag har snakket med min kære mormor, der fortalte at hendes nabos 28 årige!! hund var død. Min mormor og hendes mand har boet hvor de gør i 28 år og kort efter de flyttede ind fik deres nabo så denne hund som jo så netop skulle være nyligt død. Jeg synes simpelthen det lyder så mærkeligt eftersom de ældre hunde jeg selv har kendt alle har været kradset af i en alder af max 10-14 år, men både naboen og min mormor påstår altså hårdnakket at det ER den samme hund som den de fik for 28 år siden..Den skulle efter sigende have præcis samme aftegn og personlighedstræk, men jeg tror simpelthen ikke på det Og Nu har vi så siddet og diskuteret det lidt tid, SÅ kære hundekyndige - Findes der hunderacer der bliver så gamle?

Kommentarer på:  Hvor gammel bliver en hund?
  • #1   8. aug Ja.
    De fleste hunde af store racer (fx mastiff) har en forventet levetid på 8 år.
    De halvstore arter fx labrador lever i 8-12 år. 15 er på ingen måde uhørt.
    De små racer lever væsentlig længere. Ca 15 år er almindeligt.

Men, der er jo nogen der afviger fra normen.
    Nogle mennesker lever 120 år, selvom mennesker ofte dør når de er 70 år og opefter.
    Og det er det samme med hunde. 28 år er sjældent men muligt.

• #2   8. aug Ah ja, selvfølgelig vil der være nogen der, som du siger, afviger fra normalerne. Jeg synes bare det lød helt vildt Ved nærmere eftertanke ville det jo egentlig også være lidt spøjst, hvis naboen ikke ville vedkende sig at de havde fået ny hund

• #3   8. aug kunne det være at den er 18 og ikke 28? har de regnet lidt forkert eller bare kommet til at sige et forkert tal? det lyder altså lidt mærkeligt. hunden ville jo næsten være 200år i menneske år

• #4   8. aug Altså vores gamle, meget store hund blev 15. Han har været brugt til jagt hele sit liv, så han må siges at have holdt i mange år.
    Min ridelærer havde en lille hund (eller rotte om man vil :D), og han blev 19 år gammel, og var blandt andet blevet kørt ned to gange.
    28 år lyder af meget, men der burde være muligt

• #5   8. aug Ida H: Det sagde jeg nemlig også, men min mormor (som kun er i 70'erne og HELT frisk i hovedet ) Siger at hun kan huske da de fik den og at de siden hen har gået tur med den forbi hendes køkkenvindue hver eneste dag lige siden. Naboen siger også det er samme hund og at de ikke har fået en ny, da min mormor har spurgt til det, men det lyder altså lidt vildt

• #6   8. aug Godt nok nogle år gammel, men om Danmarks dengang ældste hund på 23 år:
    http://nyheder.tv2.dk/article.php/id-2563624%3Adanmarks-%C3%83%C2%A6ldste-hund-er-23-%C3%83%C2%A5r.html%C3%A6ldste%27

• #7   8. aug Kig skemaet længere nede på siden, det er absolut ikke en uopnåelig alder
    https://www.danske-dyreinternater.dk/verdens-aeldste-hund

• #8   8. aug De fleste større bliver jo omkring de 7-8-9 år, mindre hunde op til 15..
    Men det er jo udregnet på et gennemsnit skal man huske!!
    Lige såvel som heste kan blive meget gamle i nogle tilfælde kan både hunde og katte jo også! Det kommer helt an på hvordan de bruges/ikke bruges og holdes og aaaalt muligt andet.. ligesom alt muligt spiller ind for alle andre dyr
    Den ældste hund jeg har mødt var en stor hund (husker ikke race) som på daværende rundede de 15 og ved at den levede 3-4 år mere end det i hvert fald.
    Så jeg tænker ikke det er umuligt..

• #9   8. aug Mine svigerforældre have en 75% schæfer / 25% golden der blev 14 år + nogle måneder.
    Mine hunde har ligget på gennemsnittet, så de har ikke rykket på gennemsnittet.

• #10   8. aug Fik lige at vide at det var en labrador, så det er en af de større, men det lyder da som om at det godt kan være muligt så. Det ville også være lidt mærkeligt hvis naboen ikke ville indrømme at de har fået ny hund igennem årene, men hvem ved om det er ment som en joke at de siger det er den samme?

• #11   8. aug hold da op Den ældste hund jeg har mødt, var en labrador som blev 15 år gammel. Min fars ældste jagthund blev 12 år som blev anset som meget gammelt (80'erne)
    Men intet er umuligt.. Jeg kendte en hest der blev 30 år og det syntes vi var meget.. Så tænk en hund på 28..

Mvh TT

• #12   8. aug TT: Det er ikke fordi jeg ikke vil tro på min mormor og hendes nabo, men jeg er helt enig med dig i at siden 28-30 år er en høj alder selv for en hest, så virker det altså usandsynligt, men det lader da til at det godt kan lade sig gøre Det er imponerende må man sige!

• #13   8. aug Hund alder x7 = menneskealder passer ikke.

Hunde er yngre voksne, teenagere som 1 års.
    I løbet af deres andet år bliver de yngre, mental afbalancerede voksne. (Svt 20 år)

Den gode voksen alder holder de i en årrække, så der er ikke "21 års forskel" på en 30 års og en 6 års hund.
    De ældres ikke "med 7 år om året" når de er voksne.
    Den store krop slides mere = store hunde er klar til at sove ind meget tidligere end små hunde.

En hund på 28 er sjælden, lige til en artikel i lokalavisen men ikke umulig.

• #14   8. aug Jeg håber, min Border Collie bliver 14-16. Det er absolut ikke unormalt for racen, heller ikke selvom de bruges aktivt i arbejde

• #15   8. aug De fleste hunde bliver ikke så gamle, men jeg kender en stor hund (40kg), der er 18½ år og tja, man er ikke i tvivl om, at han er gammel, men han ser ikke værre ud end andre, noget yngre "gamle" hunde. Alderen taget i betragtning, er han egentlig fantastisk velgående. Det er som om, han blev "gammel" fra 10-14 år, men siden da er han ikke blevet mere "gammelagtig".

• #16   8. aug Labrador og 28 år. Det lyder meget usandsynligt. Vores dyrlæges blev 15 og ville så ikke spise mere og det er faktisk en ret høj alder for den type og str hund. Undskyld mig men nægter at tro på en 28 årig lab. Beklager

Obs vi har selv labrador

• #17   8. aug Obs obs obs. En labrador har ingen aftegn!!

• #18   8. aug Jeg tænker også at enten er det et usædvanligt tilfælde ligesom de artikler der bliver linket til eller også er naboen blevet ved med at sige for sjov at det er den samme hund

• #19   8. aug Den havde en hvid plet eller lign, som min mormor mener den kunne kendes på, så ren racet har sikkert ikke været..

• #20   8. aug En renracet labrador må godt have en hvid brystplet.

• #21   8. aug Min gamle labrador blanding blev 14 år, hun var frisk til det sidste, men fik desværre en hjerneblødning og måtte aflives med det samme. Synes 28år lyder helt vanvittigt ??

• #22   8. aug 28 år... der må vist være sket en misforståelse ét eller andet sted jeg tror ærlig talt ikke det er muligt, selv med en meget gammel hund.

• #23   9. aug havde en newfi og lab blanding (meget stor hund) som blev 13 hvilket jeg syntes var gammelt

indtil jeg arbejdede hos en dyrlæge og vi havde en golden avler inde som havde sin 3. generations hund (hunden han havde var barnebarn til hans første hund) de er alle blevet mere end 13 den ældste blev sku 16

så havde vi en kat inde på 20 ish.. godt nok ikke usandsynligt for en sund huskat men når jeg kun kendte til katte der levede ude og inde så undredede det mig.

eller en pony på 45, særligt men ikke usandsynligt.

men en lab på 28 år? det er aligevel 15-16 års forskel for en rimilig gennemsnitlig gammel hund i den størrelse. jeg tror sku jeg skal være heldig hvis min lab holder i 3 år endnu (hund er 8) og hun er ellers sund og frisk

• #24   9. aug jeg har så lige tjekket rekorden. en australsk cattle dog blev hele 29 år og 5 måneder shit den var gammel. men så igen... ejeren havde ikke papirene på den så man kan ikke bide sig 100% sikker

• #25   11. aug Vi havde en labrador der blev 17-18 år. Så de kan blive gamle

• #26   12. aug mine schæfer/labrador blandinger blev henholdsvis 17 og 15 år, den på 17 blev aflivet pga livmoderbetændelse, ud over det trivedes hun og var stadig legesyg.
    28 år den tror jeg simpelthen ikke på.....

Kommentér på:
Hvor gammel bliver en hund?