{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
825 visninger | Oprettet:

Lære katten at besørge udenfor {{forumTopicSubject}}

Kære hestefolk med kat, hjælp!

Jeg har købt en killing på nu 15 uger. Han er kattebakketrænet men da hensigten er at han skal besørge udenfor har vi de sidste par dage haft stilt kattebakken ud. Den bliver brugt udenfor. Han skider og tisser i den, men desværre har vi nu haft 2 nætter hvor han har tisset i sengen, på trods af fri adgang til at gå ud.

Hvordan får jeg ham lært at det skal foregå udenfor hele tiden? Han bliver sat ud når det bliver opdaget.

Nogle morgener åbner jeg døren og han stryger lige ud i bakken og tisser, selvom vinduet har været åbent hele natten.

Kommentarer på:  Lære katten at besørge udenfor
  • #1   9. sep Synes det plejer at komme med alderen.. Han er jo en killing, så det er ikke sikkert han når ud, hvis han vågner i sengen og skal tisse..

• #2   9. sep det kommer med tiden.

vent et par måneder, og ryk så kattebakken ud mod døren, og tilsidst udenfor.

man ksn ikke forvente at en killing på 15 uger, som lige er blevet taget fra sin mor, skal kunne det

• #3   9. sep Kattebakken er udenfor og han bruger den, problemet er han ikke bruger den hver gang (: han er meget nysgerrig og selvstændig, han er jo ikke rigtig en killing mere, han er vel ved at være en ung kat. Han har været her nogle uger hvor kattebakken har stået inde og så er blevet rykket ud senere (:

• #4   9. sep Sæt bakken ind.
    Smid afføringen fra bakken udenfor.

Katte tisser ikke steder, de ikke er trygge ved.
    De tisser derimod gerne, hvor de kan genkende sig selv i duften.

Sengen er typisk et trygt sted. Når du fjerner indendørs bakken om natten, fjerner du dens mulighed for at tisse et sted, der er lovligt OG trygt. Har katten ryggen mod muren, finder den et andet trygt sted.
    For hver gang den tisser der, øger du risikoen for at den gør det igen.
    Så - du øger risikoen for uønsket adfærd ved at fjerne bakken. Du kan ikke bruge det som et middel til at tvinge den til at tisse udenfor. Så giv sit lovlige og trygge indendørs tissested tilbage.

Hvis katten tisser udenfor om dagen, så er I jo tæt på målet!
    Læg klatter fra kattebakken de steder, du gerne ser katteafføring på sigt. Fx under hækken, osv.
    Katte har gerne afføring, der hvor de har været før og der er lidt duft og trygt.

• #5   9. sep Går han ud af vinduet om dagen for at komme til kattebakken? Hvis ikke kan det jo have noget med at det er den med at gå ud af vinduet han ikke rigtig har lært endnu.. Så hvis det er tilfældet, så skal i øve på denne del

Mvh TT

• #6   9. sep Han er sørme stadig en killing, og vil være det lang tid endnu - en bedårende en af slagsen

Mine killinger får lov til at beholde deres kattebakke indenfor vinteren over - de første par måneder er de alligevel ikke ude hos mig, uden at jeg er med dem, pga risikoen for at møde en gårdhankat, og så risikerer de at blive slået ihjel.
    Og jeg nænner ikke at smide dem udenfor når de er 5-6 måneder, hvor der er sne og kulde, når jeg tager på arbejde og er væk i 12-14 timer.

Så de starter foråret med at blive udendørskatte, og så aftager deres brug af kattebakke helt naturligt.

Mvh Charlotte

• #7   9. sep den er killing, indtil 6 måneders alderen

du har haft killingen i max 3 uger, så den sksl nok lærer det når drn er faldet helt til

Vi har en killing der også er 15 uger nu her, og den kommer slet ikke ud endnu, så den må hygge sig inde noget tid

• #8   9. sep Han kommer fint ud og ind af sig selv, både om dagen og om aftenen. Det er natten der er gal (:

Kattebakken står lige ude på terrassen, så han skal ikke langt. Synes det er lidt at gå et skridt frem, to tilbage at tage bakken ind igen

• #9   9. sep Pelle: Men du bliver nødt til at acceptere at du har med en lille killing at gøre, og at du er gået for hurtigt frem.

killingen har knap nået at være ved dig, inden at du gotlanger en hel del af den

• #10   9. sep Jeg forlanger sådan set ikke andet end at den ikke tisser i sengen. (:

• #11   9. sep Pelle: Sådan fungere det bare ikke ved dyr.
    det er en tilvendingsprocess.

du har fjernet en killi h fra dens mor og nogle trygge rammer, tager den med hjem til dig, hvor du straks forlanger at den skal udenfor for at besørge..

tag kattebakken ind, og giv den tid til at falde til, og vende sig til den nye tilværelse. erkend at du er gået for hurtigt frem, pak stoltheden væk, og start fra ny

• #12   9. sep Hvis man ser på katten er intet foregået i utrygge rammer. Måske det har været for hurtigt dog (: men kuldet var vant til at gå udenfor og indenfor som de ville hos deres mor også

• #13   9. sep Pelle: hvilke erfaringer har du med katte??

• #14   9. sep Pelle.
    Hvad bevæger sig i mørket?
    Pindsvin er harmløse, men larmer måske skræmmende.
    Naboens kat, ræve, nataktive rovfugle mv er ude.

Det kan være et ganske fint overlevelsesinstinkt, der holder den inde om natten.
    Helt uden vi mennesker opdager det.

• #15   9. sep Hvorfor ikke bare have en bakke inde?

• #16   9. sep De katte jeg har haft har når de er blevet trygge begyndt at have toilet ude. Men det tager tid og kræver de er trygge. Så bruges kattebakken om natten og mere om vinteren hvor det er koldt og våst og katten ikke gider gøre det uden for.

• #17   9. sep Mit problem er egentlig jeg synes kattebakken lugter og så vik jeg generelt bare gerne den klare det udendørs (: men jeg kan høre det er tid han skal bruge. Så må bakken jo ind. Jeg er ved at være træt af at vaske sengetøj flere gange i ugen nu (:

• #18   9. sep Vel sådan er det jo at have dyr.. Ikke alt er fryd og gammen

Mvh TT

• #19   9. sep jeg vil nok have en kattebakke udenfor og en indefor. og så luk til soveværelse (:

• #20   9. sep Jeg kan anbefale de der lukkede kattebakker, altså dem med en kasse ovenpå.. Jeg synes overhovedet ikke de lugter..

• #21   9. sep Hvis kattens behov er at have en bakke inde, så må du ligge dine egne behov til side. Ja det lugter men man vænner sig hurtigt til det.

• #22   9. sep desuden har lugt også meget at gøre med hvilket grus man bruger og hvor ofte man tømmer den

• #23   9. sep Du skal have kattebakken INDENfor, og så bare give ham stille og roligt adgang til at kunne komme ud. Han er kun 15 uger, så det skal nok komme når han bliver ældre

I starten skal han bare kunne kigge udenfor og så kunne gå ind igen, så han føler det hele er trygt. Derefter kan du udvide tiden. Men aldrig haste.

Derudover vil jeg lige sige at det kan blive til en vane at han tisser indenfor, fordi han måske tror at det er det han skal, da kattebakken er rykket udenfor. Siden han er hankat er der jo også en chance for at han vil strinte, så jeg ville helt klart anbefale at få ham kastreret

Hilsen Rosa.

• #24   9. sep Hvis du synes at kattebakken lugter, så er det måske et forkert kæledyr du har valgt..

Stil bakken ind igen, da det tyder på, at det er der han føler sig tryg.
    Han er ikke særlig gammel, og der er sket meget på kort tid for sådan en lille en.
    Nyt hjem uden sine søskende og mor plus han SKAL udenfor for at komme på bakken, hvor han sikkert føler sig utryg.

Og blot for info: En killings stedsans er ikke udviklet før den er 8 mdr. Så hvis ikke haven er hegnet forsvarligt ind, så den bette mis godt forvilde sig væk.

• #25   9. sep Da min kat flyttede hjem til min far, gad han ikke kattebakken, så hver gang katten var på vej til at bruge den, smed han katten udenfor. Det kræver selvfølgelig du er der til at kunne holde øje i en periode.

• #26   9. sep Så så så (:

Katten er jo ikke lavet af porcelæn. ALLE katte kan klare at gå ud og besørge, med tiden. Katten her er allerede ude og inde som den vil.

Har stilt kattebakken ind. Hellere tømme kattebakken ofte end at fjerne urin fra sengetøjet hele tiden.

• #27   9. sep Pelle: Nej, men du kan ende med at stå uden kat, fordi at dens stedssans ikke er udviklet endnu. Derfor anbefaler man også at katte først kommer ud efter 2 uger - 2 måneder alt efter erfaringer, og alder.

• #28   9. sep Det kan vi godt blive enige om, at den ikke er, men det ændre ikke på, at deres stedsans først er udviklet som 8 måneders.

Og teknisk set er det ulovligt at have fritløbende katte.

• #29   9. sep Når vi har haft killinger, så har kattebakken stået inde hele den første vinter. I løbet af foråret er de holdt op med at bruge den, og så er den fjernet.

• #30   9. sep Jeg håber, at TS mener udenfor/indenfor i et voliere, ganske simpelt fordi man næsten selv beder om at den lille killing forvilder sig væk, hvis den lukkes ud som ikke engang 4 måneder. Jeg kan sagtens forstå behovet for en gårdkat, men vent med at lade den strejfe - du får ikke en bedre kat af at den bliver kørt ned.

Når jeg læser dig skrive at du "forlanger sådan set ikke andet end at den ikke tisser i sengen" og "intet er foregået i utrygge rammer", så får jeg lidt en fornemmelse af, at du ikke helt formår at se situationen fra kattens øjne her. Den kan jo tydeligvis ikke honorere det, du forlanger af den, og du er nødt til at sænke niveauet til dér hvor killingen er nu - den ved altså ikke hvad der er rigtigt og forkert, kun hvad der er trygt, utrygt, velkendt og ukendt.

Jeg ser mange misforståelser på den baggrund, hos mange dyr. Fordi ejeren tror, at dyret har samme menneskelige logik som vi har.
    Så det er dejligt at høre, at du har taget bakken ind. Du har en ganske normal killing og det er ikke et skridt tilbage - det er et skridt frem

• #31   9. sep kattebakken lugter....???
    sig mig skulle du ikke have overvejet det INDEN du fik kat?

ærligt talt så skulle du jo ikke have anskaffet dig en killing. en så ung en kat skal ikke bare smides ud. Jo hvis du ikke er interesset i ham. Er du klar over hvor stor risiko der er at du ikke har ham om 1 år når du behandler ham på den måde?
    tror mig jeg har arbejdet for KV i flere år, og vi fik MANGE killinger/ungkatte ind hvor man godt kunne mærke at de havde haft et hjem. Men fordi folk mener at man da bare lader sin kat gå ind og ud i den alder, så ender de oftes med at gå hjemmefra. Ikke fordi de endelig har lyst, men fordi de er alt for små til at kunne klare sig imod de voksne katte i området. der er jo mange katte i ens område, og oftes deler de ikke ret gerne med en ny.

hvis du virkelig vil gøre noget for din kat så gør følgende
    kattebakken ind igen- sørg for noget godt grus. kvalitet og pris hænger sammen. så lad være med at køb noget billigt l.. købt noget ordenligt klumpende. kan anbefale AK og superklump
    sørg for at rens katten min 2 gange om dagen.
    vask bakken 1 gang - eller gerne flere - om mdr.katte er renlige dyr og foretrækker rene steder

SØRG for at få ham neu og øremærket INDEN du lukker ham ud. Netop i de tilfælde hvor han måske kommer for langt væk, er det muligt at få ham hjem igen. Og han er stor nok til at få det gjort. mange dyrlæger siger at de skal veje 2 kg. andre tager dem gerne før. Og så er der så dem som mener at den skal være kønsmoden inden - totalt gammeldags.

noget andet, så er det faktisk en god ting at vente med at lukke katten ud til foråret når den er gammel nok. lige nu skal han bare løftes 50 cm og han vil ikke kunne finde hjem uden hjælp.men venter man til de er ca 8 mdr så er vil han være stor/klog nok til at finde vej

når det så er sagt så er han da en køn misser

• #32   9. sep Se på det som en hest. Du sætter dig ikke bare op og siger " prr " og forventer hesten kan stoppe og ved hvad det vil sige, den er nød til at have indlært et stopsignal først som så kan forfines.

Derfor kan du heller ikke forvente, at sætte kattebakken uden for og katten så ved at det betyder den nu skal gøre det uden for.

• #33   10. sep Hvis han er 15 uger nu, kan du jo ikke have haft ham i mere end maks 3 uger.
    3 uger hvor han har skulle forholde sig til at være et nyt sted, at være uden sin mor og sine søskende.
    Jeg tror, som de andre, at du er nødt til at gå tilbage i din proces, og håber at han ikke allerede har knyttet sengen ind i sit trygge sted at forette sit nødtørft.

Der er rigtig meget forskel på kattegrus, og det er ikke stedet at spare, hvis man har kattebakken indenfor i et almindeligt hjem. Noget kapsler urinlugt væsentlig bedre ind end andet, og med 2 daglige tømninger, så burde du kunne holde lugten på et minimum.

Held og lykke med den lille.

• #34   10. sep Han er jo ikke så gammel.
    Forstil dig et barn på 4 år der netop har fået bleen af. Pludselig skal de til at gå alene ud på et mørkt badeværelse for at tisse?

Jeg vil gætte på at din kat ikke er tryg ved at være udenfor alene

Så måske det er lige tidligt nok at flytte Bakken udenfor

• #35   10. sep Sådan set er mange katte vant til og være udenfor helt fra små af. hvis det nu er en gårdkat. som for killinger så bliver den sådan set os født udenfor og ikke inde døres, min hun kat var os sådan set os ude kat i den unge alder os født udenfor som gårdkat hun var os ude. men idag er hun en indekat hos mig. men hun bruger dog os kattebakke fint uden problemer . men til og starte med have hun små par uheld. men jeg. tog fast og sagde nej. til hende lige siden var der intet og ja hun har det fint og sund og rask kat (: men giv din kat tid og lærer at sådan gør den bare. til og starte med

• #36   10. sep Garff: Det er mange katte, ja.. At det ikke er skide smart er så en anden side af sagen.
    Det laver dog ikke om på, at denne killing tydeligvis ikke er tryg ved at være udenfor.

Man kan ikke skælde en kat ud for at lave uheld, de fatter det simpelthen ikke. Enten er det fordi de har ondt (nyresten b.la.) eller fordi det er et trygt sted for dem.

• #37   10. sep en kat opfatter tingene ret hurtig og er et meget klogt og intelligente rovdyr så jo de kan godt forstår det, men en af de ting som jeg sagde med uheld kan være at katten måske har tisse i tøjet heller et andet sted. men igen det kræver tid og vanen katten os til det i så ung en alder til kattebakke os det kan os sket for en ung hundehvalp . men igen træning træning og ja os tryg heden men ja det kræver meget at have unge dyr

• #38   10. sep Min baby-mis tissede også i dynen af et par omgange. Havde jeg skældt ham ud så var han bare blevet bange for at gå på toilet mens jeg var til stede. I stedet satte jeg ham på Bakken når han havde tisset eller hvis jeg kunne nå at fange ham inden.
    Hans uheld handlede så om at han nogengange blev optaget af noget andet så han glemte at mærke efter. Idag har vi ingen problemer

Men at skælde en killing ud ved uheld svare til at skælde et barn ud for at tisse i bukserne.

• #39   11. sep Det er jo ikke et uheld hvis man tag katten i at tisse på gulvet
    men et uheld hvis man ikke ser dyret gør det og så skælder ud bagefter som er forkert ,mener på den måde. et barn har intet og gøre med en killing overhovedet ikke. et barn har en ble på det har katten ikke

• #40   11. sep Garff: Det er det jo netop. Det er et uheld fra kattens side. Her hjælper det heller ikke at skælde ud, men derimod sætte katten hen i kattebakken kan hjælpe på det.

Det bettemus mener med barnet er, at det er samme princip. Barnet lærer ikke ved at du skælder ud eller bliver sur.

• #41   11. sep Garff:
    Hvis barnet helt bevidst hiver bukserne af og giver sig til at tisse i stuehjørnet. Ja så ville jeg nok irettesætte det. Dog vurdere hvorfor først. Hvis barnet er bange for badeværelset hjælper det igen ikke at skælde ud fordi han tisser i hjørnet i stuen.

Jeg havde en kat der begyndte bevidst at fravælge kattebakken og i stedet bruge mit badeværrelsesgulv. Igen kunne jeg ikke finde på at skælde ud. Jeg satte ham i Bakken hvis jeg opdagede det. Hvis ikke tørrede jeg blot op.
    Han var rigtig syg og brugte derfor ikke sin kattebakke.

For mig handler det om at se hele perspektivet.
    Skæld ud skal komme på det helt rigtige tidspunkt og ved det helt rigtige grundlag. F.eks hvis min kat bider i mig. Så bliver han irettesat for det vil jeg ikke have.
    Og så handler det meget om hvordan man irettesætter. At råbe af katten vil ikke gøre den forstår det bedre. Dyr reagere på konsekvenser. Ikke ord.

Når man bider i mig så tager jeg ham og sætter ham væk fra mig. Og viser ham at så vil jeg ikke have han selvskab.

Skulle jeg på nogen måde irettesætte min kat fra at tisse på gulvet. Så ville jeg tage katten og sætte den hen på Bakken hvor det høre til.

At skælde ud hjælper ikke. Vi bliver nød til at pege på det vi gerne vil have.

Forstil dig en lære kommer ind i en klasse og det første hun siger til elever er "jeg vil ikke have i snakker, jeg vil ikke have i læser, jeg vil ikke have i tegner, jeg vil ikke have i står op, jeg vil ikke have i skriver.
    Hvad skal børnene gøre?

Hvis du skælder katten ud for at tisse på gulvet så siger du "fy jeg vil ikke have du tisser"
    Fint nok. Men en kat skal nu engang tisse. Så prøver den da bare et andet sted for du har ikke fortalt den hvor den godt må gøre det.

Se det sådan her.
    Du må ikke tænke på en lyserød elefant.
    Hvad tænkte du på?

Vi skal sige hvad vi gerne vil have. Ikke hvad vi ikke vil have

• #42   11. sep Lige præcis Bettemus! vi skal altid sige hvad vi gerne vil have, det gælder både dyr og børn

Mvh TT

• #43   12. sep jeg har altid snak et stor nej til mine dyr og det hjælp utrolig meget. hvis man bare står og glo på dyret og siger intet så sket der intet. ja det kan være en ide og vise dyret hvor kattebakke er og det siger jeg ikke der er noget galt i overhovedet, men før heller siden. må man sige noget til dyret ellers sket der intet , det sammen forhandler om heste hunde andre dyr. de lærer i gemmen vores krop sprog.

• #44   12. sep Du modsiger jo lidt dig selv nu..
    Ja, de lærer via kropssprog, så hvorfor "råbe" af dem, som du selv skriver, at du gør.. Eller i hvert fald har sagt stort nej til dem. Det er jo ikke kropssprog, men verbalt.

• #45   12. sep kropssprog kan være mange ting og sager. jeg behøve ikke og håbe af katten, men blot mærke og se på dyret at det ikke er i orden (: man skal ikke være for sød blød. igen som folk er men dog stadig vise at der er kærlighed ved siden af

• #46   12. sep Garff:
    Hvor i min tekst ser du jeg bare ser til at min kat bruger mit gulv som toilet eller ser til at han bider i mig.
    Nej jeg mener bestemt man skal reagere på det. Men ikke med skæld ud. Men med konsekvens der passer til handlingen.
    Dine dyr lære kun hvad nej betyder fordi du sammen med dit nej har gjort noget i starten som de forbinder med noget de gerne vil undgå (derved mindskes adfærd)

Men man bliver med alle dyr altid nød til først at finde grunden til handlingen.
    Hvorfor tisser min kat på gulvet?
    Hvorfor bider min kat i mig?
    Hvorfor kradser min kat på døren?

Hvis du ikke besvare hovedspørgsmålet kan du hurtigt komme til at irettesætte helt uden grund.

Katten her i emnet skal bestemt ikke have skæld ud eller irettesættes. Den skal guides.

• #47   12. sep Kropssprog er kropssprog.. Det kan du ikke rigtig ændre på.

Du skriver i din kommentar, at du siger et stort nej til dine dyr, og det er absolut ikke kropssprog, men ord, altså verbalt. Det forstår dyr ikke, de kan fornemme tonen på det du siger, men de forstår ikke hvad "nej", "ja" eller "fy" betyder.
    Som bettemus så fint beskriver, så kobler de dit nej til det du gør.

• #48   12. sep Da behøves ikke være en grund til det.
    det er være kattens adfærd er sådan, og jo han skriver sådan set at katten tisser i sengen så må man bare lukke døren til hvor sengen er . mere stort er problem ikke.

• #49   12. sep Der er ALTID en grund til, at dyr gør som de gør. De er IKKE mennesker og kan IKKE tænke som os.
    De gør det fordi det er tillært eller fordi de har ondt.

Hvis døren bliver lukket ind til soveværelset, så finder katten et andet trygt sted at besørge.

• #50   12. sep Garff:
    Der er ALTID en grund til en adfærd.
    For dyr såvel som mennesker.
    Det kan være utryghed, sygdom, indlært adfærd eller noget helt andet.

Mennesker gør heller intet uden grund.
    At du skriver i denne debat har du helt sikkert en grund til.
    At du rider har du helt sikkert en grund til.
    At man stopper med at ride har en grund.
    At man spiser set man gør og når man gør har en grund.

Alt har en bagved liggende grund. Vi gør intet uden grund.

Det samme gælder for dyr

• #51   12. sep Resultatet blev at bakken kom ind og ingen uheld siden. Han er glad for bakken, så havde håbet han havde fulgt med den ud af døren - hvilket han også har gjort et par gange. Men den er inde og stå igen.

Han får altså også fortalt nej hvis han går på bordene eller tygger i planterne. Han ved han ikke må, men igen han er ikke så gammel, så han prøver lige alligevel.

• #52   12. sep Du kan ikke rigtigt opdrage på en kat. Især der med at gå på bordet. Det er deres instinkt at søge i højden. Og uanset hvor mange gange du siger nej vil den altid gøre det når du vender ryggen til.

• #53   12. sep Du kan godt opdrage på en kat.
    Med masser af ros, godbidder og belønning.

Skældud =gør det ikke mens du er der...

En kat gør det, som kattevisdom siger er rigtigt. Du kan fremme ønsket adfærd ved belønning - men ikke forhindre ting...

• #54   13. sep "Han ved han ikke må" - eller, DU synes, at du har sagt det nok gange, så han må forstå det.

Og hvorfor skulle man ikke rigtig kunne opdrage på en kat? Er den hjerneskadet? Mentalt retarderet? Hvad er der galt siden den, ulig hundrede andre dyrearter, ikke kan ændre adfærd?

• #55   13. sep Fünke: Hold da op det var meget du lige kunne få ud af den kommentar. Ja den reagere måske på det når du er der, men det er dens natur og den vil fortsat gøre det når du vender ryggen til, for de tænker ikke i konsekvenser eller grunde som mennesker gør. Du ved jo godt hvorfor du ikke vil have katten på bordet, det gør katten ikke. Den ved bare at det et dens natur at søge i højden.

• #56   13. sep Nej, den ikke kan ræsonnere og konsekvensberegne ligesom mennesker (det kan hunde heller ikke) - men hvorfor skulle det være lig med, at du ikke kan opdrage på en kat?

• #57   13. sep Så har vi nok bare forskellige måder at se tingene på, du. Så lad os stoppe den her vi bliver ikke enige. god dag til dig

• #58   13. sep Jamen så må du jo forklare, hvad du mener

En kat er ikke så meget "sin egen" at den er uimodtagelig over for simple associationer - sæt nogle høje hylder den kan kravle i, beløn den for at være dér, vis den et alternativ når den går på bordet. Ignorer uønsket adfærd, beløn ønsket.

Dette virker (altså associationer, eller betingning generelt) for alle dyr med en hjerne - helt ubevidst og helt naturligt - med mindre dyret er hjerneskadet.

Så når folk siger, at en kat ikke kan opdrages, så er det nok nærmere et udtryk for den holdning der hersker om, at katten er helt specielt sin egen og ikke kan ændre adfærd, det må man bare acceptere osv osv.
    Det er ærgerligt, og det er usandt.

Kommentér på:
Lære katten at besørge udenfor