{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.067 visninger | Oprettet:

Danmark vælger at sætte egne borgere i fare til fordel for udenlandske forbrydere.. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg. Jeg vil først og fremmest starte med at påpege at jeg på INGEN MÅDE har noget imod mennesker af anden etnisk herkomst. Jeg har haft udenlandske venner under min opvækst og har tidligere været samboer med en afrikaner i 7 år.
Men jeg bliver simpelthen chokeret over at dette er acceptabelt.. https://www.bt.dk/krimi/storkriminel-undgaar-forvaring-men-faar-fjerde-udvisningsdom
Jeg mener at når man vælger at tage den kriminelle løbebane, så burde det ikke være vores(Danmarks) problem at han måske bliver dræbt i sit hjemland. Den risk skulle han have tænkt på FØR han valgte at skide på Danmarks love og befolkning! Jeg mener seriøst at han burde sendes hjem lige meget hvad der venter ham! Er der virkelig okay at Danmarks befolknings sikkerhed nedprioriteres til fordel for en forbryder?

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Danmark vælger at sætte egne borgere i fare til fordel for udenlandske forbrydere..
  • #1   16. nov 2018 Jeg har ingen sympati for manden - det er voldsomme forbrydelser, som han har begået.
    Men jeg mener dog, at vi skal håndhæve lovgivning der forhinder, at vi udleverer til dødsstraf, tortur og lignende. Hvis en "hjem"-sendelse betyder en de facto dødsstraf, så er det i min moralske overbevisning forkert at sende ham til Libanon.
    Om han så skal i forvaring er en anden sag - men det føler jeg mig ikke kompetent til at afgøre.


  • #2   16. nov 2018 Ja jeg mener at når man vælger at begå alvorlige lov overtrædelser og de bliver dømt til at blive sendt hjem, så burde de følges til hjemlandet og sat af i den ønskede by. Også må de klare sig selv! Det er sku ikke i orden at man bare kan volde andre smerte og tortur, også selv løbe på frihjul.. smiley

    Mvh TT


  • #3   16. nov 2018 Men en familie med børn, der stod til døden i deres hjemland, dem kan vi godt sende hjem.
    Flot DK. Flot.

    Jeg skammer mig over at være dansk og har gjort det længe.


  • #4   16. nov 2018 DD - Lige præcis! smiley det er simpelthen så forfærdeligt! Den regering der er ansvarlige for dette firkantede system burde skamme sig! smiley

    Mvh TT


  • #5   16. nov 2018 Nu skimtede jeg kun lige artiklen, men som jeg forstod så har han fået 4 udvisningsdomme, men kan ikke sendes hjem, da han risikere dødsstraf i hjemlandet.

    Jeg forstår til dels godt problemet med udvisningen.
    Herhjemme har vi heldigvis ikke dødsstraf og de fleste danskere går ikke ind for dette.
    Derfor gør det, det os lidt problematisk at sende en hjem, hvis det betyder at han skal slåes ihjel.
    For hvis vi ikke selv vil slå folk ihjel, er det så være ok, at lade andre gøre det?

    Han er et skidt menneske, ingen tvivl om det og han burde ikke have lov at gå frit omkring, men er det ok at slå ham ihjel pga det?

    Havde han ikke stået til dødsstraf, så havde jeg 100% haft den holdning at han bare skulle smides hjem, men personligt har jeg ikke den der "øje for øje" mentalitet.

    Så selvom jeg ikke synes han skal have lov til at være i landet, så synes jeg heller ikke at man skal slå folk ihjel pga de ting de har gjort, så jeg har en lidt ambivalent holdning til det.


  • #6   16. nov 2018 Jeg siger da heller ikke at vi skal aflevere ham til myndighederne så de kan slå ham ihjel! Men jeg siger at det ikke skal være vores problem at han har valgt den livsstil han har valgt, så vi skal bare sørge for at han kommer tilbage til sit hjemland, så er det hans problem hvordan han beskytter/gemmer sig der nede!

    Mvh TT


  • #7   16. nov 2018 Men vælger man at udsende ham, så bliver han også højst sandsynligt slået ihjel.
    Nej det er ikke 'vores' problem at han har valgt den livsstil ham har valgt, men det 'os' der sender ham i døden, hvis vi sender ham hjem - og det må man jo så finde ud af, om man går ind for.
    Og hvis ikke 'vi' aflevere ham til myndighederne, men bare sender ham på et fly, så sender vi jo bare en voldtægtsmand ud i det fri, hvor han har rig mulighed for at blive ved med at voldtage, bare i et andet land.


  • #8   16. nov 2018 Ja jeg er klar over det! Men hvordan og hvorfor skal det være vores problem?

    Mvh TT


  • #9   16. nov 2018 Fordi han er her om vi vil det eller ej. Derfor er det 'os' der står med lorten og så må 'vi' jo vurdere hvad der skal ske med ham og der er (som jeg ser det) 3 muligheder.
    1: Han bliver her (forhåbentligt i fængsel)
    2: Vi aflevere ham til hans hjemlands myndigheder, hvor han så nok bliver dræbt .
    eller 3: Vi sender ham hjem til frihed, hvor han har rig mulighed for at voldtage og torturerer kvinderne i hans hjemland.


  • #10   16. nov 2018 Nu får jeg nok høvl, men helt ærligt, manden har begået grov voldelig kriminalitet, han har 4 udvisningsdomme, hvorfor fan*en skal vores samfund betale for at han er her i landet, fordi "ellers bliver han slået ihjæl"
    Ligger han ikke som han har redt?
    Har han ikke selv taget den beslutning at han er kriminel, hvorfor skal han så ikke bøde for det?
    Hjem med idioten! Han er ikke et liv værd, for mit vedkommende kan de gøre med ham som de vil, Jeg mister ingen søvn over det!


  • #12   16. nov 2018 Ville i have det på samme måde, hvis det var et tæt familiemedlem som stod til dødsstraf?

  • #13   16. nov 2018 Helt ærligt, hvis vedkommende havde gjort sig fortjent til det, så har de selv bedt om det

  • #15   16. nov 2018 hvornår har man så gjort sig fortjent til at blive slået ihjel?

  • #16   16. nov 2018 Theresa
    Så ville du altid stadig fryde sig over at han blev slået ihjel? os hvis det var din far fx?


  • #18   16. nov 2018 Nu er det ikke dét tråden handler om, men har man begået kriminalitet, hvor straffen er døden, så har man vel gjort sig fortjent.

  • #20   16. nov 2018 Theresa

    Der er dæleme os forskel på livsvarigt fængsel og dødsstraf..

    men igen hvornår er det så ok. at tage en andens liv?


  • #22   16. nov 2018 Men du ønsker at sende ham hjem til en mulig henrettelse ? Så må du jo også på et eller andet punkt synes at dødsstraf er ok, ellers ville du vel ikke fryde dig over at han blev sendt hjem?

    Derfor spørger jeg, hvad i dine øjne, gør en henrettelse ok? Hvad skal man have gjort for at det ok at blive myrdet for det?




  • #24   16. nov 2018 Og nej, vi ved ikke hvorfor ham står til en mulig henrettelse, derfor forstår jeg virkelig heller ikke, at man kan fryde sig over det?

    I de forenede arabiske emirater, der kan man fx få dødsstraf for utroskab. I Saudi-Arabien kan man få dødstraf for troldom og hekseri...
    I Pakistan og Iran kan man få dødsstraf for blasfemi.

    Så hvornår er dødsstraf ok?




  • #26   16. nov 2018 Ja, men du svarer ikke på hvornår du synes at dødsstraf er ok?

    Selvfølgelig er han syg, ellers havde han jo ikke gjort som han har gjort, det jo logisk og han skal selvfølgelig straffes for det og han burde ikke have lov at gå frit ude i offentligheden, men fra det og til at man ønsker ham død, det forstår jeg så ikke og hvis den danske stat vurdere at dødstruslen mod ham er reel, så kan jeg godt se, at de ikke kan sende ham hjem, når nu vi i danmark ikke støtter dødsstraf.


  • #27   16. nov 2018 Send ham hjem, ligemeget hvad der venter ham.

  • #28   16. nov 2018 Du svarer stadigvæk ikke på mit spørgsmål, hvornår synes DU at dødsstraf er ok?

    Og helt fint, at du ikke vil savne ham, vil jeg heller ikke, men det vil hans familie nok.


  • #29   16. nov 2018 Guldhesten: Vi kan da ved gud ikke dømme forbrydere ud fra, hvorvidt deres familie vil savne dem eller ej. Han har gjort noget forkert, det må han bøde for.
    Havde jeg desuden haft et familiemedlem der havde gjort det han havde gjort, så havde jeg været ret så ligeglad med deres skæbne.


  • #30   16. nov 2018 Det er svært at redde hele verden.
    Og manden har i den grad bevist, at han ikke fortjener at være i DK.
    Han er jo ikke noget godt menneske for DK, faktisk til fare for befolkning.


    Han stopper jo ikke, for han er safe i DK.
    Så måske man ska statuere et eksempel.
    For han stopper ikke, tænk hvis du er den næste han bortføre?
    Ska det så være ham, eller dig.

    Ja, man blir sgu træt, når hånden blir holdt over disse kriminelle amøber, men uskyldige børn blir sendt ud, uden forældre.

    Så ja, ud med ham, om det så koster ham. ingen grund til, at spilde frisk luft på ham.


  • #31   16. nov 2018 Det er da ingen der fryder sig over at nogle dør! (jeg gør i hvert fald ikke) Og det er lang vej fra at fryde sig, og at være ligeglad med at en voldtægtsforbryder og mishandler står i fare for at blive dræbt!

    Mvh TT


  • #33   16. nov 2018 Er faktisk overrasket over at jeg åbenbart er den eneste i den her tråd, som ikke går ind for dødsstraf. Det sgu egentligt lidt uhyggeligt.

  • #34   16. nov 2018 Guldhesten: Der er forskel på at ville slå ham ihjel, og at være ligeglad med at der er en chance for at andre gør det. Jeg vil ihvertfald ikke beskytte en voldtægtsforbryder.

  • #35   16. nov 2018 Hvis man ønsker at sende en hjem, der er i så stor risiko for at han bliver henrettet at staten ikke 'tør' sende ham hjem, så må det vel være fordi man går ind for dødsstraf.
    Og mord er mord, om det er staten der slår en mand ihjel eller om det er en syg person der gør det. Det ændre ikke på udfaldet, en dør fordi nogle andre synes det er ok.


  • #36   16. nov 2018 Theresa og du ved med 100% sikkerhed af de, der dømmes, dømmes korrekt? Jeg er selv voldtægtsoffer (jeg var 13) og jeg ønsker på ingen måde manden død og har aldrig gjort det! Jeg ønskede han fik sin straf, og fandt ud af at det var forkert. Sådan forløb hændelsen: jeg fulgte selv med, jeg var let fuld han betydelig mere end jeg - grænsende til sanseløs beruset (derfor fulgte jeg ham ud, da han ligende en der var dårlig og ja jeg kendte ham) jeg sagde nej flere gange og ja han slog mig, da jeg gjorde modstand, men skulle han så slås ihjel fordi han havde drukket sig fra sans og samling? No way, det ville JEG ikke kunne have levet med.

    At jeg så er enig i at vi ikke bør skulle kaste penge i at beskytte en kriminel og beholde ham her, bare fordi han også har lavet lort andre steder, er en anden sag. Så længe vi ikke engang kan passe vores ældre ordenligt, så er det ikke der prioriteringen ligger for mig.

    Jeg kan dog sagtens forstå at man ikke tør sende ham hjem, det vil jo svaren til at dømme ham til døden, men kunne man dog gøre noget andet, der ikke ville koste samfundet penge OG udgøre en risiko, ville det være det bedste.

    Det er en af de dilemmaer, der sætter sind i kog, og skaber konflikter. Jeg kender ikke svaret, men som tidligere skrevet, så ville jeg være ked af at have meldt mit overgreb, vel vidende at personen ville blive slået ihjel. Dobbeltmoralsk nok, så havde jeg selv sikkert taget 12-15 år, hvis jeg havde været min datter (som er 13 nu) og netop defor, kan vi bare ikke finde gode løsninger, når vi er personligt indblandede.


  • #37   16. nov 2018 Jeg har kun skimmet artiklen.
    Men rent principielt.
    Hvis vi er imod dødsstraf, kan vi ikke sende ham ned til en ventende dødsstraf. Så ville vi være medskyldige i hans død.

    Han kan vel principielt kun være 3 steder.
    I sit hjemland - umiddelbart udelukket.
    I Danmark. Via udelukkelsesmetoden kan han ende med at blive.
    Et andet sted i verden end et af de to ovenstående.

    Men vi kan ikke tvinge tredjeparts lande til at modtage ham.
    Men vi kunne måske forhandle med hans hjemland. Hvis man aftaler ikke at udføre dødsstraffen, så er det problem vel løst??


  • #38   16. nov 2018 Det er STOR forskel på om det er uskyldige mennesker der bliver dræbt, eller om de bliver sendt til henrettelse pga en forfærdelig forbrydelse!

    Mvh TT


  • #39   16. nov 2018 TT men hvem er du, der kan beslutte hvor stor en forbrydelse er for at det er ok at slå ihjel?

  • #40   16. nov 2018 Udfaldet er da præcis det samme. Der er nogen der mener at de har retten til at bestemme hvornår andre må leve.

  • #41   16. nov 2018 Guldhesten: nej jeg er fuldstændig enig med dig. Jeg synes ikke at nogen fortjener dødsstraf. Livstid og andre hårde straffe er helt ok i min verden. Desuden så slipper man jo sådan set "let" ved dødsstraf. Det er straks værre at komme ud og føle straffen fremfor at blive frataget retten til at føle den hvis du forstår. Jeg vil ikke ønske dødsstraf for noget uanset hvad de har gjort. Det er en gammeldags og grum straf og det undrer mig at den eksistere i så mange former når vi skriver 2018.

  • #42   16. nov 2018 Helt enig! Jeg forstår simpelthen heller ikke at der i år 2018, stadig er lande der bruger dødsstraf. Derudover, hvis man går bare en lille smule i dybden og tjekker dødsstraf ud, så vil man også opdage at det desværre ikke er helt sjældent at mennesker er blevet henrettet for ting, de ikke har gjort.

  • #43   16. nov 2018 Det har du ret i. Jeg synes fx også at det er fuldkommen split og ragende sindsygt at man kan dømmes til døden for så "lille" en ting som utroskab. Hvad sker der lige smiley

  • #44   16. nov 2018 Ja, det er fuldstændig vanvittigt!!

  • #45   16. nov 2018 Karen - Hvem siger at det er mig der kan bestemme det? smiley Hvor får du overhovedet den grimme tanke fra? smiley
    Vi har heldigvis domstole, og her i DK er der heldigvis dem der dømmer!

    Mvh TT


  • #46   16. nov 2018 Fordi det er jo det du skriver, at der er forskel på forbrydelsen, men hvad er forskellen, hvordan kan du bestemme at det er ok?

    Ja og de domstole dømmer ikke altid korrekt, ligesom det er svært at skelne mellem forbrydelser.

    Her i tråden mener mange at voldtægt er nok til dødsstraf, men læser du min historie i #36 så kan du også læse at alt ikke er sort og hvidt.

    Man hører gang på gang om mennesker, der fejldømmes osv. hvis vi bare slår ihjel efter forgodtbefindende, vil dette tal stige. Og jo en udvisning til hjemlandet er en dødsdom, for afleveres han ikke til myndighederne, risikerer man han udøver flere ulækre ting mod andre uskyldige.


  • #47   16. nov 2018 Tja... Det er vel også en økonomisk byrde at have forbrydere siddende i fængsel? på den måde kan det jo være en fordel 'bare' at henrette dem

  • #48   16. nov 2018 Guldhesten:
    Er det bedre sån en voldtager, mishandler, slår ihjel på livet løs.
    Og hvad vil du sige til, at blive bortført af sån svin?
    "Nå det er osse synd for dig, at du blir slået ihjel, hvis du blir sendt hjem, fordi du måske selv har gjort dig fortjent til det"

    Sån nogle udskud koster staten mange penge og de penge ka sagtens bruges bedre.
    Jeg vil ikke beskytte sådanne typer mennesker, ligesom pædofile.

    Mit største problem ved, at være bloddoner er, hvis mit blod redder en pædofil, men håber bare på, at karma fanger den inden.


  • #49   16. nov 2018 Team Tindur.

    Hvis nu jeg slår en ihjel, og der er dødsstraf, så er der nogen personer, som skal påføres at være ansvarlig for min død.
    Bøddel. Dommer. Jury. Betjenten, der følger mig til henrettelsesrummet.
    - Men hvis der er dødsstraf for at slå ihjel, hvem skal slå dem ihjel?
    - Modargumenterer du med "jamen, de personer er da ikke ansvarlige, de udfører jo samfundets regler" - så, er det samfundet der slår ihjel?
    Kan man pludselig retfærdiggøre at slå andre mennesker ihjel med fuldt overlæg?? Bare reglerne siger det?
    Hvor går grænsen så??
    Er jeg straffri hvis jeg dræber en syg patient?
    Er jeg straffri, hvis jeg dræber den irriterende nabo?

    - jeg mener, at fra den dag man trækker første indånding, begynder man at gælde for at være mennesker.
    - og det er bare noget rod hvis mennesker må slå mennesker ihjel.
    - og det er værre rod, hvis mennesker må tvinge andre mennesker til at slå andre ihjel.

    Vi kan ikke bede en betjent om at levere en person til et sted, der vil aflive ham.
    Vi kan ikke udlevere til henretning. Sorry.

    Men TT.
    Luk øjnene og forestil dig at du fodrer ham med tørrede hyben. Forestil dig hvor meget det må klø på vej ud! Absurd tanke, ikk?
    Nu har du grinet grumt af en absurd tanke. Det lettede, ikk?
    Hav en bedre aften.


  • #50   16. nov 2018 Ingen skriver det er synd for ham, men at det ikke er ok at nogen henrettes. For min skyld er det ok at man låser ham inde og glemmer nøglerne.

    Men det rokker ikke ved at det er en princip sag, tænk hvis alle tænkte sådan, det dog heldigvis kun en meget meget lille del af mennesker, der er så onde.

    Tænk at jeg som voldtægtsoffer er en af de få, der vitterligt synes det ikke er ok at slå ihjel pga sådanne ting.

    Ja det koster at holde folk indespærrede og for min skyld måtte fængslerne gerne være mindre vel-indrettede, men dødsdomme nej. Derimod kunne man i hans tilfælde medicinere og kastrere, gerne fuldt ud, men slå ihjel no way!


  • #51   16. nov 2018 Sorte Slyngel.
    Jeg tror faktisk, at hvis jeg var skyldig i noget og kunne vælge imellem dødsstraf og livstidsdom, så ville jeg foretrække døden. Hey, vi dør alle, selve dødsprocessen er overdramatiseret I litteraturen. Jeg har selv været tæt på to gange ved uheld - jeg er helt sikker på, at selve turen til døden ikke er så slem.

    Men andre kan ikke pålægges at slå mig ihjel.
    Så - hvis livstidsdom ikke er det man vil, må man selv forlade verdenen.

    At afstå fra dødsstraf er ikke bare for at beskytte muligt uskyldig dømte - men måske mere for at beskytte samfundets uskyld.


  • #52   16. nov 2018 Sorte slyngel

    Jeg skriver da absolut ingen steder at han bare skal slippes fri? Jeg skriver at jeg ikke går ind for dødsstraf og derfor godt kan se, hvorfor DK ikke 'kan' sende ham hjem.
    Skriver derudover netop, at hvis vi bare sender ham hjem med et fly uden at levere ham til myndighederne, at så er han på fri fod til at fortsætte sine voldtægter og det derfor ville være en rigtig dårlig idé...


  • #53   16. nov 2018 Guldhesten
    Der er heller ikke tale om, at han ska slippes ud, men hvorfor skal vi danskere betale for hans storkriminelle liv.
    Han kommer aldrig til, at bidrage med noget som helst.
    Skyderi, voldtægt og narko er bare noget af det.
    Jeg mener ikke, at sån en fortjener ophold i DK, og slet ikke på alle andres regning - han er sgu ikke billig (og det er dette overskriften hentyder til)

    Og så er der ikke andet, at gøre end at sende hjem.
    Og i hans hjemland ka de godt finde ud af, at ta ansvar for kriminelle udskud.
    Han er til fare for DK, så må han ud.

    Jeg mener ikke, at det er Danmarks ansvar, at beskytte sådanne typer, de har haft chancen.

    Karen H
    Hvad din holdning er til pædofile stoddere, er din sag - i min verden bør de ikke leve.
    Men dette er jo ikke kun voldtægter, der er osse mange andre ting i det.
    Ikke mindst grovheden i det.


  • #54   16. nov 2018 Sorte slyngel

    Du mener at han fortjener at blive dræbt og jeg mener at ingen har ret til at tage en andens liv.



  • #55   16. nov 2018 Dr Who - Nej det lettede overhovedet ikke.. Fordi jeg ønsker ikke at pine og at andre levende væsener skal lide.. Så derfor er en dødsstraf (ved voldtægter, pædofili og overlagt drab) en human måde. Jo jo.. Send I bare pædofile i fængsel.. Der får de tæsk og bliver voldtaget af andre fanger dagligt.. Ja det er sku bedre eller hvad? Denne skæbne kunne jeg måske ønske hvis der var nogle der tog mine nærmeste, men primært så ønsker jeg ikke at andre skal lide. Men det er f) (_$$ mig heller ikke mit problem hvad der sker med forbrydere i udlandet! Vi bliver først og fremmest nødt til at tage os af vores egne forbrydere og fattige, og derefter hjælpe de fattige i andre lande, og til sidst, hjælpe de forbrydere der tilhører andre lande!

    Mvh TT


  • #56   16. nov 2018 Hvis man virkelig gerne vil hjælpe de svagest stillede i det her land, så kan man starte med noget frivilligt arbejde og stemme på partier som rent faktisk VIL hjælpe dem og ikke dem som bare siger de vil. Der er massere man kan gøre, hvis man gider vel og mærke.

    Men at tror at der kommer flere penge til de svageste i samfundet hvis vi sender nogle kriminelle hjem til en henrettelse er direkte naivt.


  • #57   16. nov 2018 Bare rolig Guldhesten, du er ikke alene om dine holdninger, jeg er helt med på dem.
    Vi kan som land og mennesker der er imod dødsstraf, sende et menneske uanset hans forbrydelser, ud i døden. Selvfølgelig vil manden være en byrde for det danske samfund, så længe han er her, men at sende ham hjem til henrettelse i eget land svare til at sige at man gerne må slå ihjel, men ikke selv vil føre kniven.
    Mennesker der begår den slag kriminalitet, skal ikke have fængsel på livstid, for det betyder i dk, at man ikke sidder inde resten af sit liv. sådan en mand skal have en forvarringsdom, det giver muligheden for aldrig at komme fri.

    Jeg er imod dødsstraf uanset hvilken kriminel handling der er begået!


  • #58   16. nov 2018 Det har jeg heller ikke skrevet! Men jeg har skrevet hvad JEG synes burde være en hver nations prioritering.. At først hjælpe sine egne fattige og kriminelle, så hjælpe andre fattige lande, og til sidst, hjælpe fattige kriminelle i andre lande.. Men det er ikke det denne debat handler om. Den handler om at man lader farlige kriminelle gå løs på gaden, fri til at gentage de forfærdelige overgreb på Danmarks befolkning fordi man ikke vil sende ham hjem! Det er fuldstændig vanvittigt! Ikke underligt at grænsen overstrømmes.. Vi står jo nærmest med et skilt der siger : KOM I BARE HER! LIGE MEGET HVAD DU LAVER, OG HVORDAN DU BEHANDLER DANMARKS BEFOLKNING SÅ FÅR DU BARE LOV TIL AT BLIVE! VI SØRGER OGSÅ FOR MAD OG BOLIG! smiley smiley

    Mvh TT


  • #59   16. nov 2018 Guldhesten

    Jeg mener, at ka man ikke leve efter reglerne i det land man er i og er man til fare for befolkningen, så ska man ud.
    For så fortjener man ikke, at være her, eller blive forsørget af det land man skider på.

    Om han så fortjener, at dø, må hans eget land finde ud af, de lever sikkert efter nogle andre regler.
    Jeg mener stadig ikke, at kriminelle udlændinge skal beskyttes for danskernes skattepenge.
    For hvem gider at være til grin, for egne penge?

    Statistisk set, er der en meget stort % del af kriminelle udlændinge, udlændinge som ikke bør være her, fordi de har et andet statsborgerskab.
    Du skal ikke vente længe, for at læse om disse, der laver lort i dem.
    Så ka det godt være du og andre, synes det er hyggeligt med sådanne typer og vil betale for det.
    Men så ska der nok lægges flere skattepenge.


  • #60   16. nov 2018 Livstid er faktisk livstid, men de kan søge om prøveløsladelse efter 12 år og i gennemsnit sidder en livstids fange inde i 17 år. Dog er der flere der har siddet over 30 år og hvis personen er til fare for befolkningen kommer han/hun selvfølgelig ikke ud.
    En forvaringsdom er ikke tidsbestemt, så personen kan i princippet komme ud tidligere end ved en livstidsdom, mener det tidligst er efter 3 år, men der kan kræves at personen skal behandles med fx medicin selv når han/hun er ude.
    Så jeg ved ikke helt hvad jeg synes er bedst, må jeg indrømme.


  • #61   16. nov 2018 ups der mangler da vist et ord eller to for at det giver mening....
    Vi kan som land og mennesker der er imod dødsstraf, IKKE sende et


  • #62   16. nov 2018 en forvarringsdom er klart at foretrække, selvom det er en dyr løsning. ja de kan i princippet søge om at blive fri ret hurtigt, men sandsynligheden for at dommen lempes er minimal.
    Hvis der i dommen er krav om medicinsk behandling for at undgå recidiv, så er det som regel et vilkår, ikke en tvang, dvs. at springer man bare en behandling over kan man bures inde omgående. Sidder man med en forvarringsdom bliver man løbende vurderet, og der skal ikke ret meget til før det vurderes at der er risiko for recidiv.

    Når vi har med de her meget grove kriminelle at gøre foretrækker jeg helt klart forvarringsdommene


  • #63   16. nov 2018 Jeg er sgu i tvivl, kan se det positive ved begge domme, så hvad jeg hælder til mest ved jeg ikke helt.
    Hvis det man har gjort er grovt nok, så kommer man vel næppe ud ved en livstidsdom. Både Madsen og Lundin mener jeg da sidder på Herstedvester og har livstids domme og dem tror jeg ikke kommer ud igen.
    Men er ikke vanvittigt meget inde i forvarringsdomme, så skal ikke kunne sige om det er at fortrække.


  • #64   16. nov 2018 jep de sidder begge med livstids domme, de kan på lige fod med andre dømte søge om prøveløsladelse. med der tilhørende ventetid.

    en forvarringsdom, vil de uden vente tid, kunne stramme dommen omgående.

    jeg ved godt hvad jeg foretrækker


  • #65   16. nov 2018 Guldhesten
    Du skal ikke være sikker, Palle kom ud.
    Så tænker der efter 30 år, sagtens ka ske ting og sager.
    At Naum stadig sidder inde, er osse utroligt, havde han ikke lavet en dødsliste, var han osse kommet ud.


  • #66   17. nov 2018 Sorte slyngel

    Men forskellen er jo at Lundin og Madsen havde planlagt mord på deres ofre og Lundin derudover har myrdet flere personer over længere tid, samt der var mistanke om at han stod bag en række mord på prostituerede i USA og Palle Sørensen skød hans ofre fordi han prøvede at flygte fra dem + han vist meldte sig selv.
    Så for mig at se i hvert fald, er Lundin og Madsen langt farligere for befolkningen end Palle Sørensen var.


  • #67   17. nov 2018 Jeg ved godt at jeg fastholder debatten “af sporet” lige i forhold til at vi snakker kriminelle, der skal udvises, men jeg ser altså på det som en dødsdom, så har lige brug for at skrive følgende:

    Sorte Slyngel, du skriver som om det jeg var igennem ikke var groft. Jeg kan fortælle dig at selvmordsforsøg, angst osv var en stor del af resten af min barndom, ligesom jeg stadig har ting jeg ikke kan, pga angsten.

    Så hvor skelner du grovhed? Skulle han have brækket mine knogler, istedet for blot et par slag i hovedet? Skulle han have været ukendt? Skulle han have taget mig fra en villavej, istedet fra en fest?

    Mener du virkelig seriøst at fordi jeg åbenbart er kommet over det (efter 28 år), så var mit overgreb ikke groft nok og ikke en af dem du omtaler?

    For sådan virker det på mig, når du skriver sådan.

    Alt sammen fordi jeg ikke ønsker at slå mennesker ihjel, hverken direkte eller indirekte.

    Det betyder ikke jeg synes at forbrydelsen er ok, blot at jeg ikke ønsker mennesker skal dø, og slet ikke hvis det er andre mennesker, der skal afgøre det. Der findes hævn-anmeldelser og forkert dømte, som bare ikke må rammes, ligesom nogen ofre kan rammes forskelligt. En udsat for røveri, har i mine øjne lige så meget ret til at føle sig som et offer og ER et offer på lige fod med det jeg har oplevet. Du kan ikke gradbøje forbrydelser, hvor mennesker er indblandet, da mennesker vil opleve det forskelligt.

    Jeg vælger ikke længere at kommentere i denne tråd efter dette, fordi at jeg føler at jer der accepterer dødsstraf vitterligt tror, at os, der ikke vil, accepterer forbrydelser. Der har I misforstået, det er dog skræmmende hvis det er det i læser, istedet for at læse at vi blot ikke vil være herre over andres liv og død, som vi ellers forklarer.

    Jeg sender kærlige tanker ud til alle smiley


  • #68   17. nov 2018 Karen - Jeg ser ikke på det som om du accepterer forbrydelser fordi du er imod dødsstraf! Men vi har ikke dødsstraf i Danmark, og det er måske/måske ikke godt. Men hvad de har i andre lande er og bliver ikke vores problem, og hvis man vælger at skide højt og helligt på vores lover og regler, så må man tage konsekvensen, lige meget om det betyder at man bliver sendt hjem til et land hvor man er i fare.. Det har man jo selv valgt!
    Og en ting mere.. Har du hørt om Stockholm syndromet?..

    Mvh TT


  • #69   17. nov 2018 Men TT, du må da os kunne se, at hvis vi sender en ud, som har en dødsstraf hængene over hovedet, så er vi medskyldige i at have taget en andens liv?

  • #70   17. nov 2018 Jo - Men du vil hellere have han tager USKYLDIGE mennesker sit liv her? smiley smiley

    Mvh TT


  • #71   17. nov 2018 Nej TT vi vil have at han bliver straffet korrekt. Tror du virkelig det er så sort hvidt? at enten bli'r han slået ihjel eller også får han lov til at slå ihjel?

  • #72   17. nov 2018 Ej stop, jeg skriver absolut INGEN steder, at han bare skal løslades og fortsætte sit kriminelle liv herhjemme..
    Fordi jeg ikke går ind for at man slår folk hjel, betyder ikke at jeg synes han skal slippe uden straf..


  • #73   17. nov 2018 Der er en del indlæg, der er fjernet.
    Det er måske meget godt det samme?

    Der er ikke nødvendigvis lighedstegn imellem "vi har ikke et sted, at smide ham ud til" og "han gør skade på andre her".
    Det afhænger af, hvordan han håndteres her.

    Hvis vi kunne få gamle hjemland til at indgå en aftale om, at han ikke blev henrettet, var det en løsning.
    Ellers, elektroniske fodlænker mv kan gøre meget for at hæmme bevægefrihed.


  • #74   17. nov 2018 Guldhesten: hvordan er vi medskyldige, vi har ikke bedt ham lave forbrydelser, som kan koste ham livet, i hans eget land, vi har ikke bedt ham lave forbrydelser som kan medføre at han bliver udvist, det er ene og alene HAM der har begået kriminalitet, HAM der har taget nogle dårlige valg, skal han ikke straffes for det?
    Hvorfor skal VI (ofrene) betale for at det er "synd" at HAN har begået kriminalitet, der i HANS LAND straffes med døden.

    (Mine store bogstaver betyder ikke at jeg råber, men at jeg ligger tryk på ordet. Alt er skrevet i en pæn tone.) smiley


  • #75   17. nov 2018 Maria

    For hvis vi sender en hjem til sit land, hvor han så vil blive slået ihjel, så er vi selvfølgelig medskyldige i at han dør.

    Det handler ikke om hvad han har gjort, men om hvad VI gør og hvis der er 2 muligheder, den ene er at han er i live og den anden er at han dør og vi vælger den hvor han dør, så er vi selvfølgelige medskyldige fordi vi kunne ha redet hans liv, men valgte ikke gøre det.


  • #76   17. nov 2018 Nej, men man er jo selv ude om det når man vælger at blive ved med at følge den kriminelle løbebane.. Og som skrevet længere oppe, så kan man sætte ham af i hjemlandet uden at de bliver informeret, så må han jo forsøge at overleve der.. Det burde ikke være vores problem.

    Mvh TT


  • #77   17. nov 2018 Maria,

    Derudover så bliver jeg jo så nødt til at høre dig, hvornår synes du at noget er groft nok til at man fortjener at blive henrettet?


  • #78   17. nov 2018 TT

    Så du vil ikke have ham her, fordi han voldtager kvinder, men du vil gerne sende ham frit hjem til Libanon hvor han så kan voldtage kvinderne der?


  • #79   17. nov 2018 Når man gentagne gange, voldtager, myrder, laver overgreb på børn, så er jeg lidt lige glad med hvad der sker med overgrebs personen så længe denne ikke tortureres på vores jord. Hvad der sker andre steder, kan jeg ikke bekymre mig over! Der er nok at bekymre sig om ellers..

    Mvh TT


  • #80   17. nov 2018 Jo - Vi er først og fremmest nødt til at beskytte vores egne! Man KAN IKKE redde hele verden. Så man er nødt til at sætte ind der hvor effekten af hjælpen er størst. Den dag du oplever krig tæt på, eller ser konsekvenserne af krigen tæt på, så vil du måske forstå hvorfor jeg siger det jeg siger..

    Mvh TT


  • #81   17. nov 2018 Jeg forstår ikke tanken bag at det er okay han bliver slået ihjel, tortureret eller andet grumt, bare jeg ikke ser det.
    Hvor i den ligning gør det vores gerninger anderledes end hans gerninger?


  • #83   17. nov 2018 Gulhesten: Når man bevidst skader og slår andre mennesker ihjel, så må man tage den straf der er for det i det land man er statsborger. Hvad deres love dikterer kan vi ikke tage os af!

    Han pisser jo fuldstændig på vores samfund ved at komme her til, og fortsætte som han slap i Libanon, velvidende at her får han et slag over fingrene, en løftet pegefinger OG kost og logi, hvis ikke det er at tage røven på os, så ved jeg ikke hvad er, samtidig koster det samfundet mio.


  • #84   17. nov 2018 Det handler ikke om "at bare jeg ikke ser det" Det handler om at acceptere at man ikke kan stå til ansvar, eller at man ikke kan ændre andre lande sine love og regler. Vi er nødt til at sætte ind hvor vi kan påvirke, og det er her hjemme. Også må vi i Danmark gå foran som et godt eksempel, og være gode rollemodeller for andre lande således at disse forhåbentlig ændrer deres syn på tortur.

    Mvh TT


  • #85   17. nov 2018 TT og det gør vi ved at sende et menneske ud i noget vi ved koster ham i værste fald førligheden og i bedste fald livet. Ej det hænger ikke sammen.

  • #86   17. nov 2018 Nana - vær venlig og bid mærke i at jeg skriver GENTAGNE GANGE. Netop for at undgå at uskyldige mennesker bliver dømt til døden.

    Mvh TT


  • #87   17. nov 2018 Rikke - Men det er okay at hans ofre (flere personer) går med psykiske og måske fysiske men resten af livet? Hvorfor er EN persons liv (og endda en forbryder) vigtigere end flere andres? smiley

    Mvh TT


  • #88   17. nov 2018 Lige præcis TT! Helt enig!

  • #89   17. nov 2018 TT fordi vi netop vil gå foran og være et godt eksempel

  • #90   17. nov 2018 TT

    Ville du have det på samme måde hvis det var en dansker i udlandet, som havde voldtaget en masse og landet så sendte ham hjem til DK hvor han så bare frit kunne fortsætte?


  • #92   17. nov 2018 Jeg havde valgt ikke at kommentere igen, men TT hvad mener du præcist med om jeg har “hørt om stockholm-syndromet”? Jeg håber ikke du reelt mener, hvad jeg frygter du mener, for så tror jeg du skal kigge gevaldigt indad...

  • #93   17. nov 2018 Hvad gør vi ved de danske mænd der begår personfarlig kriminalitet? Skal de lide samme skæbne. Øje for øje......?

  • #94   17. nov 2018 Karen - Jeg ville lige høre om du vidste hvad det syndrom dækker.. Det er de færreste der har medfølelse/empati for sin overfaldsmand, som du tydeligvis har.. Jeg siger ikke at du har Stockholms syndrom..

    Mvh TT


  • #95   17. nov 2018 Rikke - Nej de skal dømmes og blive fængslet. Og da vi ikke har tortur her i landet, så er der ingen grund til at andre lande ikke skulle sende danske kriminelle til det danske politi således at de bliver fængslet når de ankommer DK.

    Mvh TT


  • #96   17. nov 2018 TT

    Støtter du tortur og henrettelse af fanger i Danmark?
    Synes du at det er noget vi skal indføre?


  • #97   17. nov 2018 Overhovedet ikke, men dødsstraf ved gentagne voldtægter, mord og overgreb på børn, det synes jeg er ok.

    Mvh TT


  • #98   17. nov 2018 TT

    Så du synes at det er helt fint at der sidder nogen der skal bestemme over hvornår andre må leve?


  • #99   17. nov 2018 Derudover tror du at dødsstraf vil gøre at der er mindre kriminalitet?

  • #100   17. nov 2018 TT ok, så forstår jeg smiley Nej det er ikke mange og det har taget lang tid og jeg synes han er et dumt svin, men jeg vil ikke leve i bitterhed og lade det æde mig op, så jeg vendte det til en styrke i stedet og det kunne jeg håbe for andre ofre de kan magte også. Tro mig at nå hertil var ikke let og beklædt med tårer, angst og endda selvmordsforsøg, men nu har jeg en fred med tingene, der gør min hverdag lettere og har gjort at jeg den dag i dag ikke længere føler mig som et offer. Det lyder så “frelst” men det kan nok ikke beskrives anderledes smiley

    Livet er ikke sort/hvidt, og det er forfærdeligt at mennesker kan opføre sig sådan overfor andre, men uanset kan jeg ikke se mig selv synes det er ok at slå nogen ihjel.

    Jeg er helt med på at manden vi taler om i denne tråd (og ikke min overfaldsmand) er et svin og det synes jeg vitterlig alle der forgriber sig på andre er, jeg kan bare ikke i mit hjerte synes at man må slå ihjel for noget, men som sagt ville det ikke røre mig om han røg i kunstig koma eller lignende, hvis du forstår smiley Så misforstå mig endelig ikke, jeg mener ikke at have de vise sten og synes det er frygteligt at vi skal betale for at han har det “forholdsvis godt” her i Dk, trods forbrydelser, jeg har bare ikke en anden løsning, hvis den der er, indebærer en dødsdom, hvis det giver mening.

    Kunne vi ikke omdanne en ubeboet ø til “fængsel” og så kan de sendes derhen og må selv dyrke deres mad, det ville jeg synes var en fin straf ... ej pjat, men jeg synes så at en form for medicin som både indbefatter kastration og holde ham let bedøvet ville være en god ting...

    Det er svært, og et svært emne, og jeg har fuld forståelse for jer, der ækles ved tanken om disse forbrydere, det gør jeg også, men som sagt kan og vil jeg ikke støtte at mennesker slåes ihjel uanset.

    Tilføjet: Glemte at skrive at jeg faktisk ville have det skidt med at vide at jeg havde sendt ham i døden ved at melde forbrydelsen, når jeg i dag reflekterer over tingene, derfor er jeg imod dødstraf, men for strengere straffe og måske mere indgriben som medicin osv...


  • #101   17. nov 2018 Jo - Det gør der jo allerede, sidder og bestemmer og dømmer. Det fungerer primært som det skal. Så ja, det synes jeg så længe der er krav om at man ikke sender folk til døden ved første gangs, som tidligere beskrevet. Ikke mindre kriminalitet, men jeg har tro på at der bliver færre voldsomme hændelser da der er burde give en prevantiv virkning, og hvis ikke, er de for syge, og så er der bedst at de ikke eksisterer så de ikke skader andre uskyldige.

    Mvh TT


  • #102   17. nov 2018 Det virker da ikke USA, der er ikke mindre hård kriminalitet på trods af dødsstraf og det er flere gange senere blevet opdaget at den døde faktisk var uskyldig. Og hvad med de efterladte til den dødsdømte, nu har de os mistet én, så hvem skal dø for at de kan få hævn? For det jo det, det i bund og grund handler om. Hævn.

    Men hvem synes du så skal bestemme hvornår et mord er ok og hvornår det ikke er? Hvem er hævet så meget over os andre, at de kan bestemme hvornår man må leve og hvornår man ikke må?



  • #103   17. nov 2018 enig. Jeg synes hævn er en skrækkelig ting.

  • #104   17. nov 2018 I USA, så bliver man dømt til døden også efter et enkelt mord/dødsfald .. Og derud skal vi ikke, da verden ikke er sort/hvid og der er mange måder man kan få et liv på samvittigheden.. Og ja nogle er uskyldige.. Derfor også mit syn/krav om at man skal se at den pågældende person har begået voldtægten, drabet, overgrebet på barnet har gjort det mere end en gang for at der skal være tale om noget så alvorligt som en dødsdom. Og nej det handler ikke om hævn,! Det handler om at vi ikke kan og skal acceptere at forbrydere kan mishandle og dræbe andre mennesker. Og disse mennesker SKAL stå til ansvar! Ja det er da pisse synd for familien til forbryderen, men det er forbryderens skyld da denne vælger at udsætte sin familie for det!
    Folk må fanden mig lære at stå til ansvar for ting!

    Mvh TT


  • #105   17. nov 2018 Jeg syntes det er et sørgeligt menneskesyn at have.

  • #106   17. nov 2018 Der er skam også folk, der er dømt til døden for flere ting, som så senere har vist sig ikke var rigtige.
    Vil man have dødsstraf, så må man os være klar på at acceptere at der måske ryger en uskyldig med i svinget en gang i mellem. Det er sådan realiteten ved dødsstraf er.

    Du mener altså ikke, at de kommer til at stå til ansvar for deres handlinger medmindre de bliver slået ihjel?




  • #107   17. nov 2018 Jeg tvivler på at vi bliver et mere straffrit land af at indføre dødsstraf...

  • #108   17. nov 2018 I får det da til at virke som om at alle skal have dødsstraf.. Alt jeg med sikkerhed kan sige, er at lovgivningen vi har nu virker i hvert fald ikke.. Livstid er saga blot, og forbryderne griner når de skal ind og siger de skal på ferie.. Fjernsyn, bøger, fitness osv.. Det ville være noget andet hvis de skulle fængsles i hjemlandet.. Det er ikke noget de ønsker har jeg fået at vide.. Men her i scandinavia.. Det er luksus.. Også giver det status i den kriminelle verden at man har siddet inde..

    Mvh TT


  • #109   17. nov 2018 TT
    Men der er så mange andre ting man kunne ændre så, uden at gå ind for dødsstraf smiley


  • #110   17. nov 2018 TT.

    I et land, hvor dødsstraf findes, der pålægger du nogen at udføre drab på et medmenneske.
    Og samfundet vil direkte have drabet på samvittigheden. Ikke bare indirekte, men direkte.
    - Det vil jeg ikke acceptere!

    Og hvis det kommer til straf. Jeg vil da nok finde det værre, at være dømt til 13 år i limbo, tilmed uden en vej ud for egen hånd.
    Og det er så det, folk bliver dømt til, ved livstid i DK. Og livstid er kun til dem, der ikke var sindssyge.
    Forvaring er tidsubestemt og du skal underlægge dig stramme restriktioner....

    Der kan gives straf nok i DK - men bt, ekstrabladet får aldrig nuancer med.


  • #112   17. nov 2018 Okay.. Vil du give mig eksempler på hvem der har fået livstid, som ALDRIG har kommet ud fra det danske fængsel!

    Mvh TT


  • #113   17. nov 2018 Naum Conevski sidder inde på 34. år og alle hans anmodninger om prøveløsladelser er blevet afslået.

    Seth Sethsen sidder på 32. år og man mener han stadig er for farlig til at blive løsladt.

    Claus Berggren sad 25 år og døde i fængslet. Dvs han kom aldrig ud.


  • #114   17. nov 2018 Okay.. Og det er 3 Pers ud af hvor mange hundrede?
    Vi kan ligeså godt blive enige om at være uenige, jeg synes bestemt ikke retssystemet fungerer når man lader personer der voldtager, dræber osv gå løs fordi man ikke vil sende de hjem, eller opbevare de i fængsel.. Og det er min holdning. I har Jeres, så fred være med det.

    Mvh TT


  • #115   17. nov 2018 Men man skal huske på, at vi i Danmark slet ikke har noget i nærheden af så mange forbrydelser som andre lande har. Og dem vi har, er ikke ligeså voldsomme som i andre lande. Vores system er ikke lavet til, at tage sig af nogle af de sager, som andre lande sidder med.

    Dem der får livstidsdomme i f.eks USA, er mennesker som har tævet deres børn ihjel, mennesker som har skudt mange mennesker uden grund, mennesker der stod bag 9/11, mennesker som har holdt en person fanget i en kælder i 20 år.
    I et land hvor der fejres, at ingen er blevet ramt af skud en hel weekend i New York for første gang i årtier, selvom staten er en af de sikreste mht skud.

    Eller i Sydafrika, hvor du udenfor turiststederne/centrum, bliver anbefalet ikke at gå på gaden, men tage en taxa i stedet direkte fra døren til dit hotel, til hvor du skal være. Pga faren for overfald og kidnapning.

    Vi taler af en hel anden skala end herhjemme. Der er jo en grund til, at det trækker overskrifter overalt i Danmark, når bare et skud er blevet affyret i København, selvom ingen er ramt. Og derfor ubådssagen har fyldt så meget og kommet så meget bag på os (han kommer desuden aldrig ud, det tror jeg ikke).

    Vi er slet ikke vant til, i større grad, at skulle håndtere virkelig hårde forbrydelser. Og hvis kriminaliteten vokser, så er det et anderledes system der skal til, hvis det nuværende ikke fungerer, og den slags tager tid. Det er ikke bare lige, at ændre reglerne henover natten, og at nu er det lige pludselig ok, at sende en person i døden. For det går jo imod vores eget lands værdier.
    Det er mange overvejelser der skal til og jeg tror faktisk også, at dem med magt i landet, er begyndt at overveje tingene. Hvis kriminaliteten er vokset og det nuværende system ikke virker, så kan vi nok regne med, at nogle andre højere oppe end os, allerede tænker over det. De har tråds alt de rigtige tal, vi har kun dem fra Ekstra Bladet.
    Der er ingen som har lyst til, at have en morder/voldtægtsforbryder/kidnapper på fri fod.


  • Tanya V
    Tanya V Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 96
    #116   17. nov 2018 Nu har jeg ikke læst alt dette. nem en række der fald mig ind. var en form for internationalt fængsel. Det kunne vi godt bruge.

  • #117   17. nov 2018 Nej vi har jo slettes ikke forfærdelige forbrydere her i landet.. Madsen eksisterer ikke.. Ikke Kim Whal heller.. Nå nej.. Det gør hun jo ikke mere.. smiley

    Mvh TT


  • #118   17. nov 2018 TT: du læser ikke hvad jeg skriver. Selvfølgelig har vi nogle forfærdelige forbrydere. Men det er jo nærmest 0,001% af antallet som mange andre lande håndterer. Derfor er vores system ikke bygget efter at have med sådanne mennesker at gøre, som andre lande er. Derfor tager det tid at lave ændringer, hvis kriminaliteten i Danmark vokser. Og det er noget som der er fokus på. Selvfølgelig skal hårde kriminelle ikke leve i et luksusfængsel hvor de indsatte kan styre fængselsbetjentene rundt som de vil, og da slet ikke være på fri fod. Men det kræver en generel holdningsændring, for vi er jo mere et hyggeland end et hårdt land. smiley Og man skal også tænke på, om det overhovedet vil være godt med sådan en ændring, fordi vold avler vold. Jo hårdere systemet er, jo hårdere er borgerne.

    Peter Madsen fik også livstid, og jeg tvivler stærkt på at han kommer ud.


  • #119   17. nov 2018 Tanya.
    Et internationalt fængsel et sted, hvor menneskerettighederne blev overholdt, dvs ingen fængsel, mv.
    Og så er folk jo ude af landet, og vi er ude over problemet med vi ikke har et sted, at sende folk ud af landet til, jo løst. De er jo ude af DK.

    Spørgsmålet er bare, hvilke land vil lægge jord til et fængsel med disse fanger?
    Hvem vil finde sig i, at have dem på deres jord om 10-20 år, når de kommer ud?
    Er land, der er ude efter arbejdspladser??


  • #120   17. nov 2018 Hold da op hvor er så Danmark blåøjede smiley Troede I virkelig at landet aldrig ville blive som de andre lande?? At vores kriminalitet ikke ville blive mere grov med tiden? smiley
    Og hvis vores måde at leve på, er med til at skabe en sund dannelse der mindsker kriminalitet, hvad hjælper det når der løber udenlandske forbrydere rundt på frihjul med en anden dannelse end os?
    Så tiltrækker vi jo de forkerte mennesker..

    Mvh TT


  • Tanya V
    Tanya V Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 96
    #121   17. nov 2018 Antarktis;)

  • #122   17. nov 2018 Tindur: præcis, og det er hvad vi skal vende os til. Det der med, at vi har fået en del nye mennesker ind, og i blandt dem har der så desværre også været kriminelle, som er vant til en anden kultur.
    Det er noget vi skal havde fundet ud af hvordan vi håndterer. Det er ting der tager år, ikke bare et par dage.

    Man skal bare også huske på, at medierne vælger at dække nærmest al kriminallitet som ikke-danske statsborgere laver, så det vil naturligt ligne, at der er sprunget en kæmpe bombe, uden at der er.


  • #123   17. nov 2018 Nyhederne dækker ALT det kan få færten af, og blæser det op i proportioner.. Intet nyt der.. Men så må man fanden mig se at komme ind i kampen.. Det er årtier denne kriminalitet har pågået og vi bliver grinet af..

    Mvh TT


  • #124   17. nov 2018 Som jeg forstår så ligger DK da ellers ret godt på listen over de lande, hvor man bedst rehabiliterer fangerne, så noget må jo fungere godt med vores system.

  • #125   17. nov 2018 Jeg kan overhovedet ikke se, hvordan man bare en lille bitte smule kan fryde sig over, at sende nogen til dødsstraf.

    Nej - jeg går hverken ind for dødsstraf eller at sende nogen hjem til det. At sige "jamen det er jo kun en risiko" er bare en slap, ansvarsfralæggende undskyldning. Man sender ham i døden.

    Nu blev det en rigtig lang tråd så jeg har ikke læst alle svarene.
    Men sammenligningen mellem fx. Levakovic og udenlandske børn, der står til udvisning, er rigtig rigtig populær - og det er af den af en grund, for det er en sammenligning der banker pointen hjem, MEN den har bare aldrig givet så meget mening for mig.

    Det er sådan set to uafhængige ting: den nuværende måde at anskue integrering af børn på er underlig og bør ændres... men det afhænger da overhovedet ikke af den behandling vi giver kriminelle i vores varetægt. Det er jo ikke sådan, at hvis vi udviser samtlige Levakovic'er, så må 4 ellers udviste børn gerne blive i Danmark...

    Jeg kan sagtens forstå, at man finder det enormt frustrerende. Det gør jeg også. Men argumenterne bliver ofte lidt for følelsesladede og unuancerede i sådan en debat. Især når det gælder dødsstraf - og jeg kan kun tro, at det er fordi, det er let at sidde bag en skærm og skrive ordene. Virkeligheden med dødsstraf er en hel, hel anden ting.


  • #126   17. nov 2018 Igen!!! Det er INGEN her der fryder sig over en dødsstraf!

    Mvh TT


  • #127   17. nov 2018 Sorry, så må jeg have læst samtlige af Theresas indlæg forkert smiley

    "Helt enig !! Med alt det lort han har lavet , så ville det dælme fryde mig at han kom hjem til sit eget hjemland...!"


  • #128   17. nov 2018 Der var en længere oppe som skrev hun ville fryde sig over det, hvis han blev sendt hjem og eftersom en hjemsendelse vil betyde henrettelse, så må det i mine øjne i hvert fald, betyde at personen ville fryde sig over at han blev dræbt.

  • #129   17. nov 2018 “Det ville være noget andet hvis de skulle fængsles i hjemlandet.. Det er ikke noget de ønsker har jeg fået at vide.. Men her i scandinavia.. Det er luksus..”

    Ja og det er satme da kun noget vi skal være yderst stolte af!

    Hvis vi fængslede folk - straffede folk - som man gør i mindre civiliserede lande.. jeg kan kun gyse. Det er da absolut ikke noget at stræbe efter.


  • #130   17. nov 2018 Næ jeg er nu også glad for at fængslerne her i Skandinavien ikke er som fx i USA.
    Der bliver de ofte behandlet rigtig grumt.


  • #131   17. nov 2018 Funke - Og fordi de ser det som en ferie, så er der ej heller noget de frygter.. Og så kan det jo bestemt betale sig at være forbryder.. smiley Hvis vi sørgede for at droppe bibliotek, fjernsyn og all den hygge, men heller at de blev sat i en celle uden all mulig komfort. Så ville det nok ikke være så hyggeligt og ligegyldigt at blive fængslet..

    Mvh TT


  • #132   17. nov 2018 Men TT tror du at det ville afholde folk fra kriminalitet, hvis de blev behandlet dårligere i fængslerne?

  • #133   17. nov 2018 Kan se der længere oppe bliver skrevet om man går ind for dødsstraf.

    Mit svar er nej. Jeg går ikke ind for dødsstraf. Men jeg går ind for tortur straf smiley


  • #134   17. nov 2018 Hvilken tortur synes du så man skal bruge og i hvilke sammenhæng? Hvornår er tortur ok?

  • #135   17. nov 2018 Jeg tror at så ville de tænke sig om en ekstra gang før de påbegyndte den kriminelle løbebane ja, for når unge mennesker står og hører på ældre tale om fængslet som en lille afslapnings ferie, så er der jo ikke så farligt hvis man bliver taget.. Og hvor længere tid i det kriminelle miljø, jo sværere at komme ud af det igen.. Og hårdere kriminalitet begår man..

    Mvh TT


  • #136   17. nov 2018 Men TT der er jo massere af lande som har hårde fængsler fx USA og det tyder da ikke på i de lande at det har en effekt? Der er ikke mindre kriminalitet af den grund, faktisk så er der i fx USA flere som ender tilbage i fængslerne efter de har været løsladt end der er i Skandinavien.

  • #137   17. nov 2018 Der er ingen luksus ved at være spærret inde, og selvom man har begået noget kriminelt har man stadig krav på at blive behandlet ordenligt.

    Jeg færdes dagligt blandt mennesker der er trådt ved siden af loven, som har domme. Jeg ville ikke ønske for nogen at de havner i disse situationer, men når de gør skal de stadig have et værdigt liv inden for de rammer de lever i.


  • #138   17. nov 2018 Jeg mener tortur straf er ok ved pædofile, voldtægtforbrydere, osv. Jeg har ingen empati for dem og ser dem simpelthen ikke som have ret til rettigheder efter de valgte at fratage andres rettigheder.

  • #139   17. nov 2018 DD så er der jo mange forbrydelser der skal straffes med tortur. faktisk de fleste bortset fra dem der kører uden sele.... Det holder jo ikke.

  • #140   17. nov 2018 Nu har jeg set en dokumentar om denne mand, hans domme, og flere udvisning afgørelser !
    Han er, i min optik, et kold og kynisk menneske, som ingen måder fortjener en hjælpende hånd fra det danske systemet, eller vores forsørgelse !
    Nej jeg er ikke rasist på nogen måde, men at blive ved at dømmen manden med de samme straffe, som alligevel blive i vores land, og fortætter i samme boldgade, så snart han træder ud af fængselsdøren, burde bare sendes hjem !!! Alle de stakkels mennesker han har ødelagt på sin vej, og hvad bliver der gjort ... - en kort tur ind bag tremmer, og en udvisningsdom, gang på gang, som ingen håndhæver, er simpelthen ikke godt nok !
    Dette menneske har ingen skrubler, og ville slå dem ihjel der passede ham, så hvorfor skal vi tage højde for hvad der venter ham i sit hjemland ?!

    Hvis man ikke kan fastholde hans udvisning, så skulle hans dom om forvaring være blevet stadfæstetved hans ankesag .. Han burde så sidde i forvaring til han en dag kunne sendes hjem, og på den måde undgå flere frygtelig overfald mm. Fra ham !

    Hvorfor er der noget der hedder udvisning, når størstedelen af disse domme ikke kan gennemføres ..
    Put hellere den slags kyniske mennesker i forvarring til den dag de så kan sendes hjem ..


  • #141   17. nov 2018 Så jeg skal lige forstå det ret:

    Man vil torturere andre mennesker for at fastslå... at man ikke må begå så grove overgreb mod andre?

    Jeg har heller ingen empati over for folk, der voldtager, torturerer eller på anden måde udsætter andre for grusomheder - uagtet hvem der gør det. Og uagtet om det foregår i en baggård eller i et sterilt rum.

    Vi kan fortælle os selv nok så meget at det er for retfærdighedens skyld, men tortur er tortur, så hvem kommer efter de ansvarlige, når selvsamme handling som man fordømmer, netop er blevet udført?

    (for slet ikke at snakke om, at pædofili i sig selv ikke betyder, at man nogensinde har lagt en finger på et barn. Men jeg går ud fra at du kun mener dømte pædofile)


  • #142   18. nov 2018 Nu undersøgte jeg lige din påstand om at om størstedelen af dem der får en udvisning ikke bliver sendt hjem og jeg kan da se at i 2015 var der ca 120 der ikke kunne sendes hjem og ca 1500 der fik en udvisningsdom, ergo er det jo altså ikke korrekt at størstedelen af dem der får en udvisning ikke sendes hjem.

  • #143   18. nov 2018 Rolig med ordkløveriet ...
    Om så halvdelen kan sendes hjem, hvad så med den anden del ,..
    Og en anden ting er så, at så mange af de som sendes hjem står i Danmark igen efter virkelig kort tid ...
    Der er sku noget der ikke fungere i systemet !!

    Jeg er på ingen måder enig i, at dette menneske bliver dømt og dømt og dømt for de samme modbydelige sager, modtager realativt korte fængselsstraffe og udvisning hver gang, da INGEN af hans domme har hjulpet ham til at stoppe sit psykopati ..
    Derfor mener jeg han skulle ha været i forvaring såfremt han ikke kan sendes hjem ..

    De som gentagende udsætter andre for tortur, voldtægt, dræb, frihedsberøvelse og andre yderst forfærdelige gerninger, JA, de bør sendes hjem, hvis du spørger mig ..
    Og kan de ikke sendes hjem, så bør det hedde forvaring på bestemt tid , nemlig til de kan sendes hjem ...

    Indfødte med en historie som den pågældende i den nævnte sag, de sendes sku i forvarring ..
    Hvorfor sker det ikke ved dette menneske ??
    Nej det er sku ikke i orden at han inden længe er på fri fod igen, og han tidligere gerninger bare fortsætter..
    Og hvad med de ekskærester mm. Der i seneste sag har vidnet mod ham ??
    Tror du bare han lader dem være i fred, for så er du godt nok naiv ..
    Nu er jeg selv og min datter, tidligere ofre, for et menneske af samme kaliber som den nævnte her, og jeg VED faktisk hvad jeg taler om her ..
    En kort tur i fængsel betyder et par måneder eller et års fred for ofrene, og derefter starter det forfra ...
    Ja man kan prøve at gemme sig, beskytte sig med overfaldsalarm, og meget andet, men vil sådanne menneske finde dig, så finder han dig !
    NEJ, det ville jeg aldrig nogen sinde ønske for de implicerede kvinder, eller for min værste fjende ...
    Min datter og jeg er først blevet frie efter 11 år i helvede, og det har kostet så enormt meget for vores fortid, men også vores fremtid ....
    Og jeg fortælle at vi først slap fri da han døde ..
    Så jeg har absolut intet til overs for sådan et menneske, og får det heller aldrig ..
    Han er kommet til Danmark og bedt om hjælp, og ødelægger derefter alt han møder på sin vej ...
    Og så vil du alligevel have vi skal hjælpe ham yderligere - HVORFOR ??


  • #144   18. nov 2018 Nu har jeg lige læst nogle af jeres svar ...
    Og jeg sidder tilbage med en fornemmelse af, at al kriminalitet bliver sat i en ens ramme ...

    Indbrud, bankrøveri, slåskampe, tyveri, dokumentfalsk, og andre domme af den type, har nok gode chance for at komme ud af kriminalitet ved ophold i det danske fængsel ..
    Mennn, nu er det jo langt fra denne slags kriminalitet der er tale om i denne sag ..

    Når vi taler, overfald, frihedsberøvelse, voldtægt, psykisk og fysisk vold osv.
    Og det ikke har rehabiliteret person der begår det, første, anden eller tredie gang, det begås..
    Så bliver personen aldrig rehabiliteret i det danske fængsel !
    Enten skal personen så sendes hjem, eller sendes i forvarring..
    Og snakker vi end indfødt bør de i forvaring og tvunget behandling ..
    Dette mener jeg også at dømte pædofile bør få af straf ...

    Jeg tror desværre at for disse helt speciale typer mennesker, er vores fængsler en ferie koloni ..
    Hvis nogen skal have en chance for at trænge ind til disse mennesker, og rent faktisk behandle og hjælpe dem til at ændre deres fremtid, skal være yderst professionelle mennesker, det er sku ikke en opgave for end fængselsbetjent ..

    Vi har i Danmark gennarelt meget milde straffe, og feks. 2 - 3 måneder i fængsel for en af de nævnte typer kriminalitet, hjælper altså ikke en fløjtende fis !
    Den type mennesker, som begår lige præcis den slags, som ham i den pågældende sag, griner røven i laser og giver sin advokat en High five så snart de træder ud af retten ..
    Så i sådanne sager, tror jeg på, at meget længere straffe er vejen frem, med mindre at alle skal dømmes til behandlingsdom på ubestemt tid ( jeg selv ville vælge den sidste, såfremt man skal forsøge at sikre at dette menneske ikke begår det samme igen når de kommer ud ) ...


  • #145   18. nov 2018 Guldhesten ....
    Du skriver en hel del gange, at hvis vi sender ham hjem, kan han jo fortsætte sine voldtægter derhjemme ....
    Øhhhhhh, det er jo lige netop det han gør herhjemme ????
    For ikke at tale om at ham indespærer og banker kvinderne sønder og sammen..
    Skræmmer dem fra vid og sans, for egen selvtilfredsheds skyld ..

    Jeg kan godt se du skriver, det bare er fordi du ikke går ind for dødsstraf, og at han selvfølgelig skal straffes ...
    - Hvordan skal han straffes, når de danske straffe er for svage til et menneske af hans kaliber ???
    Han har jo fået et utal af straffe, og fortsætter den dag han kommer ud, hvergang !

    Denne mand erkender ovenikøbet de fleste af de tiltaler han har / har haft ...
    Så vi har jo at gøre med et menneske der ovenikøbet er stolt af det han udsætter andre for , og det belønner vi ham så for ved at, give ham lov til at blive, og forsørge ham med kost og logi..
    Et så kynisk menneske skal ikke have lov at se dagens lys igen ..
    Og da vi i Danmark, ikke kan sende folk i fængsel i 50 eller 100 år, så kan han ikke få et straf der kan sikre han ikke ødelægger flere liv !
    Så hvad mener du så man skal gøre ???
    Som jeg ser det er der kun to valg ...
    1, send ham hjem ..
    2. I forvarring til den dag man kan sende ham hjem ..
    Og kam han aldrig sendes hjem, bør han sidde i forvarring til at dør ..


  • #147   18. nov 2018 Nana E ..
    Det jeg mener med mine svar er, min holdning til spørgsmålet der er stillet i tråden .. At kan man ikke af lovmæssige grunde, fastholde udvisningsdommen, og vedkommende bliver ved med at begå den samme alvorlige kriminalitet, må han sendes i forvarring til den dag han dør ..

    Derudover kommer jeg med min holdning til nogle af de svar der er kommet fra andre ..

    Til de som ikke er klar over hvilket menneske der er tale om, bør man sætte sig dybere ind i den via medier, evt se den dokumentar der er lavet om ham..

    Hans egen påstand er han bliver dræbt ved hjemsendelse..
    Hvem ved om det er rigtigt ..
    Og han er ikke ligefrem et menneske mam kan stole på !
    Han kan lige så godt komme med den påstand for at få lov at blive i Danmark, hvor han forsørges kvit og frit, og ved at de korte latterlige straffe han indtil videre er dømt, og han dermed nemt kan fortsætte i samme boldgade , men at hvis han kommer hjem og udsætters mennesker for den slags, bliver han henrettet, og at det faktisk er derfor han ikke vil hjem - hvem ved ??

    Han var egentlig døbt forvarring, men han ankede dommen, og vandt endnu engang !
    - hvor mange gange skal ET menneske have lov at ødelægge andres liv, førend han dømmes ordenligt ?!
    Kan man så ikke dømme ham så man undgår han gør det samme igen, ja, så burde man sku sende ham hjem til det uvisse..



  • #148   18. nov 2018 Fox

    Du misforstår, hvis du tror jeg synes han bare skal fortsætte på fri fod herhjemme. Det har jeg absolut INGEN steder skrevet, for selvfølgelig synes jeg da ikke det.. Jeg er sgu da ikke idiot..



  • #149   18. nov 2018 Guldhesten ..
    Hvis ikke han bliver sendt hjem, trods risikoen, så bliver han jo netop lukket ud igen før vi ser os om ...
    Derfor er der da netop ingen anden udvej end at sende ham hjem til det uvisse, også selv hvis det vil betyde dødsstraf ..
    Heller ikke selv om jeg normalt ikke går ind for den straf ..
    Men i dette tilfælde er der ingen anden udvej, hvis han skal stoppes i at ødelægge flere mennesker / kvinder i Danmark !


  • #150   18. nov 2018 Det skam helt fint i mener der ikke er hold i min mening. Og at det er dobbeltmoralsk og lign.
    Men jeg står ved den. Jeg ser slet ikke ligheden i en straf som tortur, skulle være på ligefod med det de har gjort siden de fortjener den.
    Jeg torturere gerne selv en mand der evt ligger hånd an på min datter, og jeg vil med glæde høre for jeg er dobbeltmoralsk derefter.
    En sådan mand skal ikke nøjes med en tur bag tremmer i fred og ro. Han skal lide som han fik hende til at lide.
    Desværre rent ønske tænkning, taget i betragtning af at folk der har frihedsberøvet, voldtaget og slået andre halvt ihjel, ikke engang får mere end en lille bøde.

    Hvis vi dog skal over i dobbeltmorale, så skal ingen mennesker jo straffes. Hverken med bøder eller fængsel. At straffe nogen for at pointere de ikke må straffe andre = dobbeltmoralsk.


  • #151   18. nov 2018 DD

    Når du så har tortureret ham, så er det altså også ok, at der er en der torturere dig for det bagefter?


  • #153   18. nov 2018 Guldhesten

    Hvis jeg gjorde det uden for dommens grænser, så i princippet ja. Så kan jeg jo dømmes og bliver jeg snuppet, så måtte jeg jo leve med den dom jeg fik. HELDIGVIS får jeg i nutidens DK kun få år eller en bøde smiley

    Hvis der derimod var en lov der gav straffen, og den person som skal udføre straffen arbejder i lovens hænder, så naturligvis ikke. Ligesom fængselsbetjente jo ikke får en straf for frihedsberøvelse af indsatte smiley


  • #154   18. nov 2018 Der er altså stor forskel på at handle i øjeblikket, og så torturere folk systematisk i en celle.

    Selvfølgelig må en politibetjent lægge i håndjern, slå med knippel, bruge peberspray, bruge anden vold el. hvis situationen i øjeblikket tillader det. Som f.eks. at skulle håndtere rasende hooligans.

    Ligesom det er helt okay, at forsvare sig selv og sin familie i situationen. Hvis et familiemedlem blev overfaldet foran øjnene på mig, ville jeg da også gøre alt for at beskytte dem, og være fuldstændig ligeglad med hvad konsekvens det havde for overfalderen.

    Men der er STOR forskel på at forsvare og straffe i situationen hvor det sker, og så tage en person som allerede er til fange, som ikke udviser farlig adfærd i øjeblikket, og torturere vedkommende. Det første er at prøve, at gøre en ende på en allerede farlig situation. Det sidste er ren ondskab.


  • #156   18. nov 2018 Nu var det så ikke til mig, men jeg svare gerne alligevel, da jeg vist mener det samme som personen der slettede sit opslag.

    Hvis nogen gør min familie fortræd, så bliver jeg gerne det rene ondskab. INGEN skal tro de kan røre min familie og så nøjes med DK's milde pjat straffe.
    Så tager jeg hellere pjat straffen bag efter helt selv, velvidende om at jeg føler overfalds personen har fået den straf han/hun fortjener.
    En kastration er på sin plads for voldtægts forbrydere og aktive pædofile f.eks.

    Kender i filmen 'i spit on your grave'? Jeg bliver direkte glad for at se en film tage det emne op.


  • #157   18. nov 2018 DD: jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene. Altså hvis du tager en person i, at overfalde et familiemedlem, og du forsvarer familiemedlemmet ved at være voldelig overfor overfalderen, det kan jeg ikke se et problem i. Jeg tror de færreste bare ville stå og kigge på, imens deres barn el. blev overfaldet.

    Men hvis du taler om bagefter hændelsen, at opsøge personen og torturere denne, ja så er vi et lidt forskelligt sted, i form af hvor langt vi vil gå.


  • #158   18. nov 2018 Nu er jeg selvfølgelig langt mere rapkæftet i mine udsagn end jeg nok er i situationen.
    Jeg har ikke ligefrem 'tortur' stående på mit CV, men jeg har så stor foragt fro den type folk, at jeg ikke ville så meget som gribe ind hvis jeg så nogen give dem hvad de fortjente. Deraf mit udsagn at jeg 'selv ville gøre det'. Om jeg overhovedet KAN det eller om fornuften rammer mig inden, PAS. Jeg håber ALDRIG jeg skal stå i sådan en situation.


    Men herre jesus, hvor jeg ville ønske en straf som kastration var lovlig. Og det er jo tortur.


  • #159   18. nov 2018 En kastration ( går ud fra du mener kemisk) og tortur er da på ingen måde det samme.



  • #160   18. nov 2018 Nej jeg mener sku ikke kemisk, bollerne skal kappes fuldstændig. Uden bedøvelse, ligesom hos grise. Vil de opfører sig som svin, må de behandles som de svin de er = Tortur.

  • #161   18. nov 2018 Ja, man kan jo se hvordan det går, for de lande som bruger systematisk tortur. Nordkorea, afrikanske lande, mellemøstligste lande.... det ville være synd at kalde dem velfærdsstater. Hvis tortur var så effektivt, hvordan kan det så være, at de lande hvor velfærden er bedst og kriminaliteten lavest (europæiske lande, herunder især Skandinavien), er lande som ikke benytter tortur?

    Argumentet for tortur er vel, at det gør borgerne for bange til at begå kriminalitet, hvilket ikke ser ud til at have den ønskede virkning, tvært imod det modsatte. Og det lyder ikke særlig fedt, at bo i et land, hvor statens ønske er at skræmme borgerne med tortur, hvis de laver noget ulovligt. Hvis man kigger på, hvad der virker og hvad der skaber færrest kriminelle, så er det at have et samfund som tilbyder velfærd og tryghed for alle. Ikke et samfund som prøver at få borgerne til at makke ret med pisk.

    Det er virkelig typisk dansk statsborger, at sidde på sin trone af velfærd og ønske at tortur skal indføres i landet, når man ikke selv har den fjerneste idé om, hvordan det er at være borger i et land, hvor tortur faktisk er dagligdag for fangere.
    Hvis det var så fedt, at bo i de lande, hvorfor er det så at folk flygter ud af dem.


  • #162   18. nov 2018 Jeg er overhovedet ikke for tortur! Men jeg tror ikke man kan sige at det er tortur/ikke tortur der minfsker/øger kriminaliteten! Det er da selvfølgelig velfærden der øker/mindsker kriminalitet. Kriminaliteten er jo højest i fattige områder, også her i landet! Så hvor mere velfærd vi får skabt, jo mindre kriminalitet.

    Mvh TT


  • #163   18. nov 2018 Men så kan man sige, at hvis velfærd mindsker kriminalitet (som jeg er enig i), så øger tortur den jo. Fordi der er ikke særlig meget velfærd over tortur. Du kan ikke ha en velfungerende velfærdstat og så samtidig torturere.

  • #164   18. nov 2018 Jeg tror ikke tortur vil have en betydning på velfærden. Det er jo pga økonomiske årsager, manglende empatiske emner, dårlig menneskesyn og misbrug der får folk til at begå kriminalitet. Og jo bedre økonomi samfundet får, jo mindre kriminalitet vil der blive. Men i takt med bedre økonomi, er der også vigtigt med en holdningsændring i samfundet. For hvis holdningen ikke ændres, så vil der stadig være mennesker der tager stoffer, begår overgreb osv.

    Mvh TT


  • #165   18. nov 2018 Du skriver det bl.a. er pga manglende empatiske evner, dårligt menneskesyn og at det er en holdningsændring der skal til.
    Sender man ikke også et pænt stærkt signal til borgerne om, at empati ikke er nødvendigt, og at man kan skide et godt stykke på menneskesynet, ved at staten torturerer?

    Det skal da starte med en holdningsændring fra staten, om at forbedre menneskesynet og empatien, før borgerne gør det. Så længe man har en stat som siger "vi synes tortur er godt at bruge på fanger", så får man da aldrig løftet nogens menneskesyn.
    Hvordan kan man sige til en borger, at han ikke må være ond ved andre mennesker, når staten som fortæller ham det, selv er ond ved sine mennesker?

    Selvfølgelig kan man da ikke have en velfærdstat, som også bruger systematisk tortur. De to ting modsiger hinanden meget, synes jeg.


  • #166   18. nov 2018 Men det er jo ikke bare helt op til Danmark om de vil udvise ham eller ej. For udviser vi trods han kan være i fare for dødsstraf i det andet land, er det jo i strid med EU’s menneskerettighedskonvention.

  • #167   18. nov 2018 Jeg kan virkelig ikke se, hvordan tortur pludselig bliver i orden, fordi "de fortjener det" og fordi det bliver gjort i rene omgivelser.

    Der er en grund til, at vi er en del af FN's torturkonvention og har Institut for menneskerettigheder.
    Der er en grund til, at de lande, som benytter sig af systematisk tortur og dødsstraf ikke er lande, som vi danskere farter til i drømmen om et nyt og bedre liv.

    Ganske rigtigt, staten har nogle beføjelser som den civile borger ikke har. Og der er forskel på situationer (fx. må du ikke overfalde en fremmed ud af det blå, men det er ok i selvforsvar).

    Men når det omhandler så grove overgreb og brud på menneskerettighederne, så krydses den humane grænse, vi sætter for alle i vores civiliserede samfund.
    Alt kan ikke retfærdiggøres i kraft af at staten udfører det - og det er en skræmmende virkelighed i de lande, hvor man alligevel prøver.


  • #168   18. nov 2018 Celina og Funke - Hvor I ®©] ÷¬<>|{ ser I at jeg skriver at jeg er FOR tortur? smiley Jeg er imod tortur!
    Jeg forklarer bare at tortur intet har at gøre med øget/mindsket kriminalitet.

    Mvh TT


  • #169   18. nov 2018 Når jeg siger tortur, tænker jeg ikke på 'hostel' agtigt. Jeg tænker netop på en kastration f.eks UDEN bedøvelse, som følge af f.eks voldtægt og aktiv pædofili.
    Og det er jo vel tortur, der af min ordvalg.

    Og jo jeg mener det kan retfærdiggøres. Også uden bedøvelse. Hvis grise han klare det, kan mennesker også. Og sex forbrydere skal simpelthen have en støre konsekvens end et betalt ophold i nogle måneder.


  • #170   18. nov 2018 Celina - Men når du bruger sammenligningen at man ikke må være 'ond' ved dem der er onde, hvad så med dem der er i fængsel for f.eks frihedsberøvelse?

    Der spærre vi jo mennesker inde og frarøver dem deres frihed, som straf for at fortælle dem at præcis netop DET må DE ikke? Det vel det samme?


  • #171   18. nov 2018 DD
    Det vil så nok få nogle andre konsekvenser. Enten at man kommer til at torturere nogle som rent faktisk var uskyldige. Eller at man kræver endnu mere bevis og færre dermed bliver dømt fordi der ikke er bevis nok, fordi man vil være sikker på ikke at torturere uskyldige.


  • #172   18. nov 2018 DD - Jeg kan rigtig godt sætte mig ind i det ønske om hævn over nogle personer der har lavet voldsomme overgreb på nogle man holder af. Men på trods af dette raseri og ønske om hævn, så kunne jeg ALDRIG gå ind for tortur. Jeg ville jo ikke være et tand bedre end disse hvis jeg gjorde de ting jeg havde lyst til at gøre..

    Mvh TT


  • #173   18. nov 2018 LM

    Selvfølgelig skulle der være bevis nok. Ikke blot en kvinde/mand der siger 'han gjorde', der skal være tydelige beviser.

    MEN. Her i DK er selv tydelige beviser jo slet ikke nok. Det kan jeg synge en sang om. Så selv hvis kastration ville blive indført, tror jeg aldrig det ville nå blive brugt.


  • #174   18. nov 2018 TT

    Nej det jo egentlig også det jeg skriver længere oppe. At jeg reelt set ikke aner hvad der ville ske hvis jeg stod i situationen. Men lige pt er mit 'had' til disse mennesker, det der gør at jeg tror jeg ville gå ind for det.


  • #175   18. nov 2018 DD
    Derfor tænker jeg at det vil være værre at indføre det, og dermed få langt færre dømt. Hellere dømme nogen til fængselsstraf der rent faktisk har gjort det, end at lade en masse gå fri bare fordi man vil torturere dem.


  • #176   18. nov 2018 TT
    Men vil du være en tand bedre end dem der dræber, hvis du går ind for dødsstraf? smiley


  • #177   18. nov 2018 LM

    Hvis DK da så bare gad begynde straffe dem der er tydelige beviser imod...


  • #178   18. nov 2018 DD
    Det et en helt anden snak smiley


  • #179   19. nov 2018 Og jeg tror netop det er pga den manglende handling, at hele min had bare kommer stormende ud i den her slags emner.. Uden at skænke alt en yderligere tanke.

  • #180   19. nov 2018 DD
    Sådan nogle sager er meget følelsesbetonet, hvorfor man ofte får en ret vild holdning til det, og ikke kan forstå hvordan domstolene kan dømme som de gør. Men de er jo netop nødt til at pakke følelserne væk, og dømme så objektivt som muligt smiley


  • #181   19. nov 2018 LM - Ja fordi det er ikke mig der har dømt dem men en domstol, og du kan ikke sammenligne tortur og det at dø. Du dør, det gør ikke besynderligt ondt, og det var det.. Tortur så bliver man jo udsat for uudholdelig fysisk smerte gentagne gange, og det ønsker jeg ikke for nogle.

    Mvh TT


  • #182   19. nov 2018 TT
    Torturstraf vil også være domstolene der dømmer det, og ikke dig. Sammenligner heller ikke ligefrem det at dø med tortur, men sammenligner princippet om at give forbryderen samme straf som de selv har udsat andre for, hvilket du går ind for ift dødsstraf men ikke ved tortur. Din begrundelse for det er så at du ikke vil være en tand bedre end dem, men det vil du jo heller ikke være ved dødsstraf smiley


  • #183   19. nov 2018 LM - Vi har ikke mulighed for at låse alle inde, og der er mennesker der har gjort nogle grusomme handlinger og som er så syge at de ikke kan heldbredes. Og så mener jeg at disse bør få en dødsstraf da de ingen måde kan indgå i vores samfund. Så er det bedre for alle parter at disse "aflives". Som ved en hest der er syg og har smerter der gør at den ikke kan indgå i en flok... En død hest lider ikke, det gør ej heller et dødt menneske, og det døde menneske kan ej heller skade andre mere!

    Mvh TT


  • #184   19. nov 2018 TT hvordan kan du som social pædagog sige sådan, dit professionelle område dækker de der er så syge

  • #185   19. nov 2018 Fordi ifølge flere forskere bla. Min største faglige forbillede Dr. Bruce D. Perry. Så kan ikke psykopater kureres.
    Så derfor er min holdning at når disse mennesker følger den kriminelle løbebane og kommer dertil hvor de myrder, voldtager og misbruger andre, så er det bedste for samfundet at disse aldrig kommer ud igen!

    Mvh TT


  • #186   19. nov 2018 Jeg håber sandelig ikke at mine kollegaer gårmed sådan en holdning.
    Nej en psykopat kan ikke helbredes, da de jo ikke kan se egne fejl, det ligger ligesom i diagnosen...... men at slå dem ihjel nej


  • #187   19. nov 2018 Hvor ville jeg dog ønske at de som udtaler sig " positivt " om psykopater, som feks. Ham dem pågældende sag omhandler, selv havde haft sådan en inde på livet ..
    Så havde jeg haft mere respekt for jeres vurdering om hvad der bør ske med den slags mennesker !!!
    Jeg tænker ikke på hvad en tilfældig borger måske kalder en psykopat, jeg tænker en vaske ægte psykopat som er 100% ude for pædagogisk rækkevidde ...
    Jeg har haft sådan en inde i livet i en hel del år, og ved hvordan ens liv bliver fuldstændig ødelagt, masser ar på sjæl og krop, en datter med store mentale skader..
    Og jeg kan fortælle jer at, JO, for vores liv og vores fremtid, var det uden at tøve, det bedste der overhoved kunne ske da han døede ! Ellers havde vi ALDRIG fået fred, og min datters chancer for en fremtid havde, meget trist, været enormt sort ...
    En anden ting er, at for ham ( psykopaten ) var det bedste også at han døede ...
    Hans liv var elendigt, også selv om han egentlig ikke kunne se han gjorder noget forkert, og mente det var os, samfundet, familien, naboerne, skolelærerne, politiet, den fremmede på gaden, og andre, som der var skyld i hans handlinger, hans adfærd, hans liv, you name it ...
    For de som så det udefra, havde han intet liv, men i hans optik var han gud, han var uovervindelig, og havde det bedste liv i verden ..
    - Det er et meget sygt menneske der har sådan et syn, ingen samvittighed har, ingen empati har .. Og de vil ALDIG, med de korte domme de får i Danmark, ændre deres måde at tænke på, kvinderne der er i hans kløer, får ALDRIG fred ligegyldigt hvor hun prøver at gemme sig, pludselig finder han dem igen ..
    Og de som har nået at få barn / børn med sådan en mand, kommer slet ikke væk, lige meget hvad, da han altid vil føle ejerskab ...
    Det er ikke ikke liv for hverken, barnet / børnene, kvinden, familien, eller manden selv ...
    Så med alt det i tankerne,alle episoderne vi har stået i, arene på både min datters og min krop og sjæl, hans sølle sølle liv, så jo, så må jeg sige, at det bedste for sådan et menneske, og omgivelserne, er at han dør ..


  • #188   19. nov 2018 Jeg har aldrig påstået, at alle kan rehabiliteres. Jeg har aldrig påstået at have empati med meget syge mennesker som begår grove overgreb. Ej heller synes jeg, at jeg omtaler det "positivt".

    Men vi kan ikke behandle andre mennesker sådan - vi kan ikke torturere dem, eller tage deres liv, eller kastrere dem uden bedøvelse - hvis vi stadig vil være stolte af et civiliseret velfærdssamfund.

    Der var på et tidspunkt enorm harme (naturligvis) mod de samfund, hvor praksis var at omskære pigebørn uden bedøvelse, fordi sådan er kulturen.
    Hvordan kan vi nogensinde tillade os at rase mod eksempelvis dette, hvis vi sådan set har samme praksis herhjemme: ufrivillig kastration uden bedøvelse fordi samfundet bedømmer det er passende?

    Jeg siger ikke, at jeg sympatiserer med mordere og voldtægtsforbrydere - eller at ofrene ikke har krav på fred.
    Jeg siger blot, at jeg nødigt ville leve i et samfund, hvor man synker ned på præcis samme inhumane niveau som dem. Og det er skræmmende, hvis det bliver praksis, så længe statens rene hænder gør det.


  • #189   19. nov 2018 Jeg synes faktisk ikke at det er okay at I sammenligner dødsstraf og tortur/bruger det i samme sammenhæng. Jeg kunne ALDRIG drømme om at ønske tortur, men dødsstraf for de mest syge i samfundet er en human måde at redde resten af verden for at blive udsat for diverse overgreb.

    Mvh TT


  • #190   19. nov 2018 Jeg syntes det er et dårligt eksempel at komme med, da vi her ikke taler om et uskyldigt menneske, om religion eller noget derhen ad ..
    Omskæring af piger grundet religion, er jo helt uskyldige piger, hvor andre vælger deres vej, grundet deres religion, som pigen ikke selv har valgt ...

    Når vi taler om den type mennesker, som denne sag omhandler, taler vi om et menneske der er stolt af sine bedrifter, som ødelægger andre mennesker !
    Og den slags mennesker er det danske retsystem, eller de danske fængsler, i min optik, på ingen måneder gearet til at dømme, eller håndterer ..
    Dette er en problematik, som kun kan tages hånd op på politisk plan, da der bør være special domme for den slags mennesker ..
    Dog holder jeg fast i, at den type mennesker er bedre tjent døde, da deres liv på alle måder, er og bliver, elendigt ..
    Og ja, jeg går foreksempel også ind for aktiv dødshjælp, da jeg ikke går ind for mennesker skal lide, og jeg mener faktisk at rigtige psykopater lider, eneste forskel er, at de ikke ved det selv ..


  • #191   19. nov 2018 Hold op hvor er jeg glad for, når jeg læser hvad nogle folk skriver herinde, at det ikke er folket det styrer hvordan straffene skal være. Det er dæleme nogle der har ej spøjst menneskesyn herinde.

    Når man ønsker at folk skal slåes ihjel eller blive tortureret så har man omtrent et lige så sygt menneskesyn som gerningsmanden og du er i bund og grund ikke bedre end ham, du ønsker bare at andre skal gøre det for dig.


  • #192   19. nov 2018 Fox

    Super ide, lad os aflive alle dem med psykiske sygdomme, de har det jo alligevel ikke fantastisk og der er jo risiko for at nogle af dem gør noget forkert i løbet af livet. Hvor tidligt synes du det er passende at slå dem ihjel, som børn? teenager? eller først når de bliver voksne?


  • #193   19. nov 2018 Guldhesten: Stop dig selv! Du vrider jo fox's ord ualmindeligt meget!
    Det er jo bestemt ikke det der bliver skrevet!


  • #195   19. nov 2018 Jo - Den sidste var at gå LANGT over stregen, tag lige en dyb indånding ikke! Du kan OVERHOVEDET ikke sammenligne normale psykiske sygdomme med psykopater! Er man diagnosticeret som psykopat, så er den gal, og der er ingen behandling.

    Mvh TT


  • #196   19. nov 2018 TT

    Og så det ok at aflive dem? Fordi de lider af psykopati? Kan du ikke selv se hvor sygt det lyder?
    Der er jo ingen med psykiske sygdomme der selv har bestemt det, så hvorfor er det ok at slå nogle af dem ihjel, men ikke andre?


  • #197   19. nov 2018 Jo - HVIS disse har en kriminel løbebane hvor de myrder, voldtager og misbruger andre, så er der INTET at gøre. De kan IKKE heldbredes! Havde vi haft uanede mængder plads i fængsler og fængsels betjentene ikke var i fare. Så kunne de da lukkes inde på livstid. Men det har vi ikke. Jeg forstår simpelthen ikke at du vil vælge at lade EN uhelbredelig syg person LEVE, til fordel for alle de menneskeliv denne sætter i fare..
    Godt du ikke skal beskytte vores land imod terrorisme for stod der en og ville trykke på knappen og udslette landet ville du ikke være til megen hjælp.. For stakkels gerningsmanden.. smiley

    Mvh TT


  • #198   19. nov 2018 Tindur, for at svare i #168, så mener jeg ikke du er for tortur. Jeg skriver bare, hvorfor jeg synes velfærd og tortur er modsætninger, og at det ene aldrig kan fungere med det andet. smiley

    DD: jo, det virker lidt dobbeltmoralsk, men man frihedsberøver jo alle som sidder i fængsel, ikke kun hvis de selv har frihedsberøvet. Jeg synes ikke, at det kan sammenlignes med at torturere, fordi en fange selv har tortureret.
    Fængsel/frihedsberøvelse er for, at sørge for at en fange er fysisk ude af stand til, at være ond ved flere mennesker. Og det virker, fordi fangen fysisk ikke kan komme i kontakt med ofre, og der hele tiden er nogle til at holde øje med ham. Det er at gøre det nødvendige.
    At torturere en fange, er at gøre mere end det nødvendige. Fangen er allerede indespærret og kan derfor ikke angribe flere. Torturen udover, er vel bare en hævngerig måde, at give fangen hvad denne har fortjent. Men der er intet der viser, at fanger der er blevet tortureret i et fængsel, begår mindre kriminalitet når/hvis de kommer ud igen. Tvært imod, hvis man er blevet behandlet med massere had, så får man selv bare mere had i sig, og fangen har nu lyst til, at hævne den tortur fængselsbetjentene udsatte ham for. Og så er man inde i en ond cirkel, som aldrig brydes.


  • #199   19. nov 2018 TT

    Hvor ser du at jeg skriver at det skal være til fordel for andre? Det har jeg sådan set ingen steder skrevet.....

    Jeg skriver at man ikke er en skid bedre, hvis man selv ønsker at folk skal slåes ihjel. At retfærdiggøre det med , ej men han er os ond, er simpelthen bare langt ude.

    Det hele handler om at når man ønsker sådan noget, så er man styret af sin hævnlyst.


  • #200   19. nov 2018 Jo - Nej man er styret af ønsket og behovet for at beskytte flertallet!

    Mvh TT


  • #201   19. nov 2018 Nej du er da ikke.
    Du styret af hævn, du vil ha en skal dø, fordi han har slået en ihjel..

    Men selvfølgelig, hvis du kun ser 2 muligheder, enten at gerningsmanden dør eller at han er på fri fod, men sådan fungere det jo ikke? Så det jo bare fjollet at gå ud fra det.


  • #202   19. nov 2018 Fox
    Jeg bliver en anelse provokeret at din udtalelse om andres “kendskab” til psykopater.
    Du ved reelt ikke hvilket kendskab folk sidder med.

    Det er ikke en selvfølge at man ønsker død og ødelæggelse over et andet menneske selvom man har følt på egen krop.


  • #203   19. nov 2018 Helt enig Rikke!

  • #204   19. nov 2018 Jo - Hvordan i %&#$@) kan du sidde og udtale dig om mine følelser og bevæge grunde? smiley
    Og nej hvis du læser hvad jeg skriver, så skulle jeg da ønske vi havde plads til at låse de inde, men da vi ikke har, så sætter jeg sikkerheden til majoriteten først!

    Mvh TT


  • #205   19. nov 2018 TT

    Der er ikke nogen der er farlige for folket, som kommer ud på baggrund af, at der ikke er plads i fængslerne.

    At der er mangel på pladser gør at personalet er presset til det yderste og at der i flere celler sidder 2 fanger, men de lukker altså ikke farlige folk ud af den grund.


  • #206   19. nov 2018 Så hvad laver Abdallas på fri fod? Hvorfor er han ikke fængslet?

    Mvh TT


  • #207   19. nov 2018 Er han på fri fod? Er da ret sikker på, at han sidder inde allerede for de andre ting han er straffet for.

  • #208   19. nov 2018 Jeg mener han er kommet ud igen.. Men måske jeg tager fejl..

    Mvh TT


  • #209   19. nov 2018 Men han er jo ikke den eneste.. Desværre.. Problemet er jo at vores fængsler er fyldt op..

    Mvh TT


  • #210   19. nov 2018 Hmmm, jeg er heller ikke sikker. Af hvad jeg læser, så står der at han allerede sidder inde, for de andre ting han er straffet for, men samtidig at afsoningen på den nye straf er annulleret af retten eller sådan noget? Men er ikke sikker.

  • #211   19. nov 2018 Jeg snakker om dødsstraf og tortur i samme indlæg, fordi det både er dødsstraf og tortur, der bliver omtalt. Derfor adresserer jeg heller ikke en specifik person.

    Hvis man tror, at henrettelser er humane (fordi det foregår i et sterilt rum af autoriteter?) så skal man blot læse diverse berettelser fra USA. Mange ting kan og er gået galt, og der er en grund til, at PTSD og depression ikke er sjældne lidelser hos dem, der udfører det - selvom man gør uhyre meget ud af at opstille henrettelserne således, at ingen er ene om evt. skyldfølelse.

    Fortæller det ikke lidt om, hvor meget det læner sig på grænsen til det (in)humane?

    “Vi taler om et menneske der er stolt af sine bedrifter, som ødelægger andre mennesker” - kan være den eksakte beskrivelse af fx. det, som DD argumenterer for.

    Det er en kende absurd at læse, når selvsamme beskrivelse af det man foreslår, netop er dét der bliver straffet for - netop er dét der gør, at dette menneske ikke kan leve i samfundet.. men nogen kan godt, åbenbart?

    Jeg går også ind for aktiv dødshjælp, men det er en helt anden sag, som handler om dine egne rettigheder - ikke at lege dommer over andres liv og død.


  • #212   19. nov 2018 I oktober blev han idømt 12 års fængsel, så nej han er ikke på fri fod.

  • #213   19. nov 2018 Der er mange beretninger om, at de dødsdømte har været i smerte i flere minutter, inden de døde. De sprøjter der bruges, gør sjældent bare, at de sover stille ind. Mange tilfælde kæmper kroppen imod og ofrerne ligger og skriger og vrider kroppen i et par minutter før de dør.

  • #214   19. nov 2018 Der er ingen der siger at vi behøver at bruge samme metode som andre lande... Mon ikke lægerne ved hvilken metode der er mindst smertefuld.

    Mvh TT


  • #215   19. nov 2018 Der er ikke nogen mild måde at slå en anden ihjel på.

    Derudover så viser forskning i USA at det er billigere for landet at have folk siddende på livstid, end det er med dødsstraf, da en sag hvor en skal dømmes til dødsstraf kan bare flere år og sagsomkostningerne er voldsomt dyre.


  • #216   19. nov 2018 Og udover det, så kan jeg læse mig frem til at forskning tyder på at risikoen for dødsstraf ikke afholder folk fra kriminalitet.

  • #217   19. nov 2018 Rikke Blume N - jeg er da ked af du føler dig provokeret eller stødt ..
    Nu er der jo altså langt over 100 kommentarer på dette indlæg , og jo nogle af dem der skriver, er jeg sikker på ikke har mødt, eller seriøst kendskab til en psykopat, hvad de byder andre mennesker, og dem selv og deres ejet liv !
    Jeg er nød til at svare ud fra mit personlige dybe kendskab til en psykopat, som kan sammenlignes 110% med den person tråden oprindeligt omhandler ...

    Guldhesten ....
    Nu skal jeg fortælle dig en ting !
    Jeg taler ikke om tilfældig psykisk sygdom ... Da jeg har et stort kendskab til dette også, netop på grund af en PSYKOPATS ødelæggelser !!!
    Jeg behøver egentlig ikke at beskrive, eller forsvare mine synspunkter, men jeg gør det i allige el, da jeg mener der skal skabes fokus på netop dette område ...
    Som nævnt i mine tidligere kommentar til dette, så har jeg og min datter haft en psykopat, så tæt på som noget kan komme, og jeg ved derfor hvad jeg taler om .. Og hvad psykisk syge angår, så kan jeg fortælle dig, at min datter på bare 12 år, lider dybt af flere psykiske sygdomme, netop på grund af at have haft en psykopat i livet, siden den dag hun kom til verden .... En pige som vil lide under en psykopats ødelæggelser resten af sit, forhåbenligt, laaaaange liv..

    Du tage grueligt fejl, hvis du tror jeg sætter psykisk syge, i samme båd som PSYKOPATER, for det kunne jeg aldrig drømme om ... Psykopater er i deres helt egen båd, og kan ikke sættes sammen med andre ..

    LÆS forhelvede hvad jeg skriver, istedet for at udplukke et par ord, og dan din egen sætning ..
    Du syntes måske også at, Peter Lundin, Peter Madsen, " forældrene " fra Tøndersagen osv osv. Bare skal have 12 - 14 års fængsel også er de rehabiliteret ?? For det tror jeg næppe ...


  • #218   19. nov 2018 Nu man skal lige huske på at psykopater ikke nødvendigvis er overgrebsmænd som sidder hjemme i deres hule og planlægger hvordan de nu skal psykisk torturere alle omkring dem.

    Hvis man lider af en dyssocial personlighedsstruktur (som jeg går ud fra du mener, når du bruger betegnelsen psykopat), så er dette en kategori under ICD-10's klassifikation af personlighedsforstyrrelser.
    Dvs. psykopater er - som mange andre - ret forskellige, og man gør ikke nogen en tjeneste ved at tro, at de er "i deres helt egen båd, og kan ikke sættes sammen med andre".
    Psykopater er, pr. definition, psykisk syge.

    At påstå, at det er HELT sin egen kategori giver ikke så meget mening, eftersom personlighedsforstyrrelser differentieldiagnostisk kan være svære at skelne fra hinanden i forvejen.

    Jeg har ingen idé om det grusomme du og din datter har været igennem, og jeg er rigtig ked af at læse hvad du skriver.
    Men det eneste jeg tager udgangspunkt i er, at jeg ikke vil hverken henrette eller torturere et andet menneske.


  • #219   19. nov 2018 FOX

    Jeg kan kun være enig.

    Mit liv er ødelagt pga en psykopat. Imens jeg nu skal lærer at leve med PTSD, fik han lov at gå fri til den næste han kunne ødelægge og prøve slå ihjel . Manipulationens gud.


  • #220   19. nov 2018 Fox

    Igen, jeg skriver ikke at folk skal have en lille dom... Jeg kommentere på om dødsstraf er ok eller ej...

    Man kan blive ramt psykisk af man mange forskellige ting. Skal vi så os slå folk ihjel der mobber fx? For mobning kan i den grad også ødelægge folk psykisk.

    Og jeg har skam oplevet en psykopat og psykisk sygdom, men det betyder ikke at jeg ønsker folk skal myrdes.



  • #221   19. nov 2018 Fünke , den type af psykopater som jeg mener er i en båd for sig selv, er de psykopater, som er af den støbning den dømte i denne tråd er..

    Lige præcis den slags psykopater, er helt uden for pædagogisk rækkevidde, de ser som selv som en højere magt i verden, som en gud. De mener at alt og alle omkring dem, er skyld i, at de torturere, spærre inde, jagter, forsøger at slå ihjel / slår ihjel, giver tæsk, manipulerer osv osv. De har ofte haft disse træk, og evt udført den slags, siden de var børn, teenagere ..
    Lige præcis den støbning, kan ikke hjælpes psykologisk, medicinsk eller på anden vis !
    Hvorimod at andre former for personligheds forstyrrelse, skizofreni, maniodepressive, ptsd, og flere andre psykiske sygdomme, kan rent faktisk behandles ..

    Den psykopatiske patient, i min beskrivelse ovenfor, vil være til fare for andre hele sit liv, også efter 14 års fængsel, og i disse tilfælde mener jeg klart systemet fejler, og ikke er godt nok, blandt andet fordi en forvarringsdom er meget svær at få, specialt da disse psykopater er så kniv skarpe til at manipulere og charme sig ind på folk, at mange under en mentalt undersøgelse kommer uden om en ordenlig undersøgelse, af den årsag de jo simpelthen ikke selv mener at DE har gjort noget forkert ..
    Af alle disse grunde, ser jeg det bedre, for både ofre, fremtidige ofre, og personen selv, er de er bedre tjent med fred ..

    Guldhesten ....
    Du læser simpelthen ikke hvad der bliver skrevet, og nok fordi du er fast i din holdning, og fred være med det ..
    Godt vi alle er forskellige, har forskellige holdninger til til i verden, ellers ville det nok blive en kedelig verden ...
    Men, du er simpelthen ikke værd at bruge energi på ..


  • #222   19. nov 2018 Ja, heldigvis går ikke alle ind for at man skal ha retten til at slå andre folk ihjel, ellers ville menneskeligheden jo udrydde sig selv smiley
    Og du har helt ret, jeg ændre ikke mening lige meget hvad du så skriver. Jeg kommer aldrig nogensinde til at synes at drab på mennesker er ok, heller ikke selvom de selv har gjort noget forfærdeligt.


  • #223   19. nov 2018 Men fordi man vurderer, at de ikke vil kunne rehabiliteres og indgå i lokalsamfundet, betyder det jo ikke, at man skal tage deres liv.

    Jeg tænker bare - hvor går grænsen så? Hvor langt skal vi gå - og hvor tidligt - for at redde resten af verden for at blive udsat for overgreb?
    Der findes mange mennesker, som har været til fare for andre og potentielt vil være det igen. Hvornår vurderer vi, at grænsen er nået?

    Det kan godt være, at gerningsmanden vil være bedre tjent med at få fred... who knows... men det er da slet ikke vores pligt at udføre og beslutte på vegne af andre mennesker, i en selvhævdende tro på, at vi "gør det bedste".


  • #224   19. nov 2018 Taget ud fra mine egne erfaringer, så syntes jeg klart at grænsen går ved, at ET menneske, kan få lov at ødelægge 4 børn, 5 forskellige kvinder, deres familier og egen familie ..

    Og nej, hvis man kunne sikre dem et sted, hvorpå de ikke kunne skade flere mennesker, så havde død ikke været end nødvendighed ..!
    Som jeg skriver er problemet med lige netop den type mennesker, at de, de første mange mange gange får små latterlige domme, som de griner af, nogen gange helt ned på to måneders fængsel ved første dom ..
    Og om de så sidder inde i 3, 5, 10, eller 12 år, så fortsætter de med at ødelægge alle mennesker på deres vej, så snart de er ude af fængslet..
    Hvor fanden er det i orden henne ??

    Så hvis i ikke mener de skal dø, og de fængselsdomme de får ligesom ikke hjælper, hvad mener i så der skal ske med den slags psykopater ??
    For hvis i mener de domme der er for disse dybt alvorlige ting, skal overholdes, så vil de ødelægge, eller tage flere liv igen, og det skal vi så lukke øjnene for eller ?

    Jeg kan sagtens, til dels, forstå jeres synspunkter på dødsstraf, da jeg som sagt ikke mener hvilken som helst menneske blot skal dø for deres kriminalitet ..
    Jeg ser også at i spørger, hvor går grænsen, så må den næste også straffe / torturere osv osv ..
    Jeg ser bare ikke rigtig at i kommer med forslag til hvad der burde gøres ved dette problem ?
    Lovgivningen ift. Domme af psykopater, som ham i den nævnte sag, er hvert fald ikke god nok, og hvad burde vi så gøre hvis i mener, vi ikke bør sende sådan en hjem, dødsstraf er heller ikke i orden, men hvad så ??
    For når han kommer ud, håber jeg da ikke nogen jeg så kender, løber ind i og stifter bekendtskab med ham hvert fald ..

    Så det jeg siger er bare, at en som ham, som bare bliver ved at ødelægge andres liv, trods utallige domme, ikke ændre sig, skal enten spærres inde og nøglen smides væk til han dør, virkelig dødsstraf, eller i dette tilfælde sendes hjem ..
    Da der jo ikke findes andre måder at stoppe ham på !


  • #225   19. nov 2018 Vi er alle enige om at han skal straffes.
    Vi er også enige om at han næppe forbedre sig. Det er jo kun straffes art vi er uenige i.


  • #226   19. nov 2018 Daydreamer , jeg føler virkelig med dig, og håber og beder til du har fået fred fra dit "monster" smiley

    Jeg er efter mit "monsters" død for to år siden, ved at blive hel, uden frygt, uden at gemme mig og flytte rundt, og bedst af alt, mine børn er sikre smiley
    Min store pige ( stor og stor, 12 år ), lider dog, hun lider rigtig meget ..
    Trods hun idag er i psykiatrisk døgnbehandling, medicineres, og får max hjælp og støtte, vil hun resten af livet været skadet, og hun vil have et støttebehov resten af sit liv ..
    Alt det fåresaget af, et menneske, og ovenikøbet det menneske, udover mig, som burde have givet hende alt det bedste i livet ..
    Det er trist .. Trist at disse mennesker ikke kan dømmes, så man sikre andre mennesker fra et ødelagt liv ..
    Jeg tror desværre ikke det ændres i mit liv, trods jeg ikke er vildt gammel, men der er bare ikke nok fokus på problemet, og blandt andet nok fordi det er et enormt tabu emne ..
    Jeg nægter dog at skamme mig, gemme mig, eller holde min mund om hvordan virkeligheden er, som ofre for en psykopat ..
    Jeg håber du vil gå i samme spor som jeg, da vi kun på den måde, kan hjælpe andre mennesker med, ikke at gå i en psykopats fælde og få ødelagt deres liv ..


  • #227   19. nov 2018 Rikke Blume n , hvad er dit forslag til straf så ????

  • #228   19. nov 2018 Guldhesten , jeg er dybt foraget over, at du siger du har mødt en psykopat, og du så sammenligner en mobber med en psykopat smiley
    Den sammenligning er så langt ude i hampen, som noget overhoved kam være, og en sammenligning jeg aldrig tror jeg vil glemme smiley


  • #229   19. nov 2018 Jeg går ond for at han får forvaring.

  • #230   19. nov 2018 Men får han jo ikke, jo han var dømt forvarring, men ankede dommen, og fik så 12 år og endnu engang udvisning ..
    Så hvad så når han kommer ud efter 12 år, så er hans påstand om han bliver slået ihjel i hjemlandet der jo stadig ..
    Så der bliver nye mennesker så ofte for han psykopati ..
    Der er jo et hjul der bare køre rundt, som aldrig stopper før den dag han dør ..


  • #231   19. nov 2018 Jeg sammenligner ikke en psykopat med en mobber.
    Jeg skriver at mange ting fx mobning kan give problemer psykisk, som kan følge en resten af livet, men det er ikke en grund til at tage livet af mobberen. Ligeså vel, som når en psykopat kører terror på en person er det for mit vedkommende ikke i orden at slå psykopaten ihjel, da man så ikke er meget bedre selv og er motiveret af hævn.


  • #232   20. nov 2018 Fox det er jo ikke min skyld at hans dom, ikke bliver som ønsket.
    Som det er nu ja så vil han højst sandsynligt fortsætte når han kommer ud. Derfor mener jeg at det er en forkert dom og mener fortsat at det bør værre forvaring.


  • #233   20. nov 2018 Jamen så er mulighederne jo forvaring eller evt. livstidsdom i ekstra grove tilfælde. Man kan blot håbe, at det bedømmes realistisk, når man skal revurdere, om vedkommende er i fare for at begå forbrydelser igen.

    Jeg mener også at en fængselsdom sjældent ændrer noget - fængsel er ikke rehabiliterende i sig selv - så hvis man ønsker ændringer skal det medfølges af andre tiltag.
    Vurderer man så, at dette i personens tilfælde er helt umuligt, og rehabilitering er urealistisk, så nytter det ikke noget med et par års fængsel og forventningen om at det var dén straf. Det er her forvaring kommer ind i billedet, men det er også en alvorlig straf, som ikke (bør) gives til hvem som helst.


  • #234   20. nov 2018 Nåh, nu opgav jeg at læse alle svar halvvejs nede.

    Men til Dr. Who som ikke mener at man kan pålægge andre mennesker at henrette dødsdømte forbrydere. Var det så ikke en ide at placere den forbryder som har begået så alvorlig en forbrydelse og er blevet idømt en lang straf, i et rum hvor der ligger en sprøjte på et bord, så de kan vælge selv at tage den, hvis det er det de ønsker?
    Så slipper vi andre for at skulle betale for deres ophold i vores fængsler og hele samfundet bliver sparet for endnu et problem. Hele verden er jo allerede overbefolket, så hvorfor skal vi forhindre dem i at forlade den, hvis de alligevel kun er til fare for os alle?
    Jeg laver gerne en vejledningsplanche til ophæng i rummet, så de kan se hvordan de skal gøre. Og der skal ikke kigges ind i rummet før der er gået mindst 24 timer...

    Og så må jeg sige at jeg til dels godt forstår dine svar, når man tænker på lægeløftet. Alligevel bliver der hver dag lindret på patienters lidelser, i en sådan en grad at livet bliver afkortet. Er det ikke en form for dødsdom? Og hvem afgør hvornår det er det bedste? Det er jo ikke altid at patienten selv kan være med til at tage den beslutning.


  • #235   20. nov 2018 Gitte
    Hvad får dig til at tro at mennesker der så koldblodigt skader andre, vil tage deres eget liv?


  • #236   20. nov 2018 Rikke:
    Det er bestemt heller ikke dem alle der vil. Men er man uskyldig dømt, er man nok mere opsat på at blive renset, end at tage sit liv. Mennesker der skader andre, mangler som regel empati og værdsætter ofte ikke livet, inkl. deres eget. Hvis de har taget andres liv, er de ofte ikke selv bange for døden. Og en del ville sikkert vælge døden frem for 15 år i fængsel, hvis det ikke var så attraktivt at sidde i fængsel i dk.
    Det ville glæde mig hvis sådan en som ubåds-Madsen kunne og ville vælge denne løsning. Så var samfundet da sparet for ham.
    Det gør mig ikke noget at de "undgår" deres straf på denne måde. Jeg er ikke hævngerrig.


  • #237   20. nov 2018 Gitte
    Hvorfor skulle han tage sit eget liv? Han vil jo netop ikke udsendes til det land hvor han risikerer at få dødsdom. Kan slet ikke se hvorfor du så tror han vil tage sit eget liv med en sprøjte frivilligt?


  • #238   20. nov 2018 LM:

    Jeg generaliserer.
    Den specifikke person der omtales i denne tråd, vil nok finde det attraktivt at sidde i et dansk fængsel. Der hvor han oprindelig kommer fra, er det jo som et femstjernet hotel.
    Nej, ham og alle andre der ikke er indfødte i DK, som laver kriminalitet, skal bare sendes hjem til deres straf, hvis de fravælger sprøjten. Hvilke love de så har i hans hjemland, er jeg faktisk ligeglad med. Som en anden skriver: han ligger som han har redt.


  • #239   20. nov 2018 Når man er så syg som de mennesker jeg taler om, der burde få en dødsstraf, så er man psykopat hvor man overhovedet ikke kan se sine egne fejl, man har altid ret, og er guds gave til menneskeheden og ALLE andre er nogle idioter. Disse ville aldrig selv tage sit liv.. Desværre.. De ville tage sprøjten og lade som om de var døde, og når nogle kom for at tjekke ham.. Vupti, en død læge/fængselsbetjent.. Endnu et liv gået tabt..

    Mvh TT


  • #240   20. nov 2018 Tindur:

    Det er nu ikke så svært at sikre, og det er betydelig billigere end at have dem på kost og logi i 15 år. Hvis der ikke er vejrtrækning i 24 timer, så er de temmelig sikkert døde smiley


  • #241   20. nov 2018 Og en meget underlig ting.. I aftes så jeg special victims unit (en serie baseret på virkelige hændelser hvis nogle ikke vidste om det) Hvor der faktisk handlet om en dreng der var Sociopat. Han dræbte en anden dreng fordi drengen opdaget at han tortureret en kat og ville sladre. Drengen der blev dræbt var sønnen af en psykiater, og han startede med at tilgive drengen da han foregav sig at være ked af det og på det tidspunkt var det en ulykke. Så i retssalen kom de og fortalte at det overhovedet ikke var en ulykke og de ville have drengen forfulgt som voksen for ellers ville han komme ud som 18 årig. Det blev afvist. Drengen fik en dom at han skulle være under tilsyn af sin mor med fodlænke og på vej ud af retssalen vender han sig over imod den dræbte drengs far og siger, jeg er så ked af det, og smiler ondt. Psykiateren ved at denne dreng aldrig kommer til at stoppe med at dræbe, så han får hapset revolveren fra en af vagterne og skyder drengen. Drengen dør, og han bliver stilt for retten og de kører på at han er sindsyg i gærnings øjeblikket pga fortvivlelse og sorg, og en anden psykiater tester ham ift om dette passer. Da han jo selv er psykiater, så ved han nøjagtig hvad han skal sige, så han bliver frifundet. Da anklagerne bagefter taler med ham, spørger de så om han var sindsyg i gærnings øjeblikket og han svarer:, "Nej, jeg gjorde det med vilje, ligesom ham, (drengen) forskellen mellem os er at jeg kommer aldrig til at gøre det igen, det ville han have gjort"
    Psykiateren her havde for over 10 år inden skrevet en bog hvor der bla beskrives at Sociopater og Psykopater ALDRIG kan blive rehabiliteret, men vil blive ved med at dræbe. Den var med i retssagen brugt imod ham fra anklagemyndigheden.

    Mvh TT


  • #242   20. nov 2018 Gitte - Jo men de vil jo ikke tage sit eget liv.. Men ellers en god løsning smiley

    Mvh TT


  • #243   20. nov 2018 Tindur:

    Nej, du har ret i at så hænger vi på dem, hvis vi ikke kan sende dem til et andet land.
    Men vi kan da så håbe at de dør af noget andet inden de bliver løsladt. Vi kan jo nægte dem livreddende og livsforlængende sygdomsbehandling som en del af deres straf. Og fortsat lade sprøjten være et åbent tilbud til dem.


  • #245   20. nov 2018 Sirius:

    Vi lever på en klode som er ved at bukke under for overbefolkning og et økosystem som lider under det. Vi er nød til at tænke nyt.
    Så hvorfor ikke til en start lade forbrydere som ikke ønsker livet, smutte? Idag sikres de på alle måder mod at tage deres eget liv, så de kan "få deres straf".
    Men er det ikke lige meget? De belaster både vores samfund, sikkerhed og økosystem ved deres tilstedeværelse. Det er da win/win hvis de tager det valg.
    Vi bliver ikke ligesom dem ved at tilbyde dem muligheden, for på en nem og human måde at forlade dette liv. De vælger selv om de vil det, eller tage den straf som ellers venter...


  • #246   20. nov 2018 Interessant ide, det med at give dem en sprøjte og de så selv kan vælge. Men jeg tænker, at der kan blive nogle etiske problemer med det, også.
    Selv med en grundig brugsanvisning, så er det ikke en garanti for, at tingene går som de skal. At efterlade personen i 24 timer lyder som en potentiel katastrofe.

    Hvad nu, hvis personen fortryder halvvejs, af forskellige årsager, enten at processen føles mere ubehagelig end forventet, eller de bare ikke vil dø alligevel.
    Jeg aner ikke hvordan sådan noget medicin i sprøjterne virker, men jeg kunne forestille mig, at en halv dosis ikke vil være akut dræbende, men at personen i stedet har brug for lægehjælp. Men da personen er forladt i 24 timer vil denne i stedet lide over lang tid, og vil enten overleve indtil der kommer hjælp, eller få en flere timer lang og smertefuld død i stedet.
    Tror sådan noget kun skal afprøves én gang og mislykkes, før idéen droppes igen.


  • #247   20. nov 2018 Celina

    Nu behøver det jo heller ikke at være en sprøjte. Jeg vil overlade til nogle mere kompetente fagfolk at vælge hvilken metode som er mest ufejlbarlig. Det kunne f.eks. også være en pille.
    Men uanset, burde de miste retten til livreddende og livsforlængende behandling sammen med deres dom og dermed er der ikke så meget at snakke om, når først de har iværksat deres død. At de fortryder halvvejs kan jeg altså ikke have medlidenhed med.
    Frie mennesker har også ret til selv at bestemme over deres eget liv og tage det hvis de synes. Nogle fortryder også halvvejs, men bliver ikke reddet.
    Så hvorfor forhindre forbrydere i det, når de nu er så stor en byrde for alt?


  • #249   20. nov 2018 EJ Sirius

    Nu synes jeg lige du skal slappe lidt af. Der er ingen her der vil efterligne hverken illuminati , (hvad det så end er?), eller Hitler.
    Det det her handler om, er at give forbryderne samme frie valg som alle andre mennesker har.
    Nemlig retten til at bestemme over sit eget liv, eller fravælge det!
    Som det er idag, må de ikke selv bestemme om de vil leve eller dø, men bliver med magt afholdt fra at tage deres eget liv. Er det ikke i strid med menneskerettighederne, hvis vi skal derhen?
    Af gode grunde kan vi ikke bare give dem en pistol til fri afbenyttelse, og derfor må der være lidt flere restriktioner omkring det. Men jeg synes de skal have valget. Specielt hvis de står overfor en udvisning til en potentiel dødsstraf eller tortur.
    At man så kan håbe på at mange vil vælge det, kan også ses som en samfundsmæssig gevinst. Men valget er stadig deres eget!
    Og nej, jeg ser det ikke som Danmarks ansvar at huse kriminelle udlændinge. De kender den straf der venter ved en udvisning, FØR de vælger at begå deres forbrydelser her i landet.


  • #251   20. nov 2018 Sirius:

    Og hvem har så "manipuleret" dem derhen??? Domstolen eller deres valg at begå en forbrydelse???
    Vi har nogle ganske klare love her i landet som alle kan gå ind og læse. Hvis dette er en lov, så ved de det allerede inden de begår deres forbrydelse. Så må de jo bare holde sig inden for lovens rammer. Der er ingen problemer.
    Vil du uddybe skævvridning af proportioner???


  • #253   20. nov 2018 Jeg tror faktisk desværre at det vil være de uskyldigt dømte der ville vælge sprøjten.

    Som TT skriver så vil en der er kold nok til at tage en andens liv ikke kunne se egne fejl og mangler og de vil ikke vælge sprøjten, de vil mene de er uskyldigt dømt og at samfundet tager fejl


  • #254   20. nov 2018 Srius

    Der er ikke tale om hverken henrettelse, udryddelse eller motivering til selvmord.
    Der er ganske enkelt tale om at lade forbryderne beholde den menneskeret det er at selv bestemme over eget liv el død.
    Ja, der er altid en motiverende faktor når folk vælger at tage sit eget liv. Men her må man vælge at se den motiverende faktor som deres forbrydelse, og ikke det faktum at de får valget tilbudt et bestemt tid og sted. Når de kender loven kan de jo tænke over det indtil tidspunktet kommer.

    Og Rikke:
    Nej jeg tror ikke at man som uskyldig ville vælge at tage sit eget liv. Idag er DNA et meget sikkert bevis og kriminalteknikere er utrolig dygtige. Derfor er det sjældent at nogen dømmes på indicier alene, og sker det, er det ofte at sagen genoptages senere fordi der kommer nye spor i sagen. Jeg kan godt forstå at man bliver dybt ulykkelig i sådan en situation, men mon ikke man bevarer håbet.

    Jeg har selv arbejdet en del med folk på kanten af samfundet, og ofte set at de som ikke har respekt for lov og liv, heller ikke kerer sig meget om deres eget - måske fordi de ikke synes det er værd at leve.


  • #255   20. nov 2018 Mange der er uskyldigt dømt, vil blive så påvirket at de ikke kan se anden udvej.
    Når ikke en gang beviserne kan bevise hvem rette mand er hvorfor skulle andre så tro på..
    Den psykiske påvirkning man udsættes for, kan i mange tilfælde være så voldsom at man ikke kan se anden udvej.

    Ideen med sprøjten er i min optik skudt helt ved siden af og rammer de forkerte.


  • #256   20. nov 2018 Rikke:

    Ja, sådan er vi så forskellige. Jeg ville kæmpe til sidste blodsdråbe for at bevise min uskyld og få renset mit navn. Ikke mindst af hensyn til mine efterladte.


  • #257   20. nov 2018 Sirius - At være Sociopat og Psykopat er ikke noget man bare lige bliver! Det er en brist i udviklingen af hjernen så det er noget man er "født" med/opstår utrolig tidligt i livet. Man bliver ikke som 15 årig pludselig Sociopat eller psykopat.

    Mvh TT


  • #258   20. nov 2018 Det er fuldstændig rigtigt Tindur.

    Det kan både skyldes en udviklingsforstyrrelse i fosterstadiet, eller forkert eller manglende stimuli allerede i spædbarnsalderen.
    Og man skal heller ikke overse hvordan børn spejler sig i de voksne som fylder deres hverdag. Derfor kan det komme til udtryk på forskellige måder og i forskellige grader. Så der er forskel på den magtsyge chef, som mener at h*n er centrum af universet, og barnet der aldrig har fået de fornødne færdigheder til at skelne mellem ret og uret, liv og død. Desværre er de fleste af sådanne børn tabt på gulvet og kommer aldrig til at fungere i et normalt samfund.
    Men uanset årsagen og opvæksten, kommer vi alle til at stå til ansvar for vores handlinger på et tidspunkt. Der er loven ret firkantet, og det er den også nød til at være.


  • #259   20. nov 2018 “Var det så ikke en ide at placere den forbryder som har begået så alvorlig en forbrydelse og er blevet idømt en lang straf, i et rum hvor der ligger en sprøjte på et bord, så de kan vælge selv at tage den, hvis det er det de ønsker? (…) Jeg laver gerne en vejledningsplanche til ophæng i rummet, så de kan se hvordan de skal gøre. Og der skal ikke kigges ind i rummet før der er gået mindst 24 timer... ”

    Ja, det er sådan cirka på grænsen til tortur. Et kæmpe nej tak herfra.

    Én ting er, hvor voldsomt etisk forkert det er - noget andet er, at der kan gå så mange ting galt i den proces. At man overhovedet kan bilde sig selv ind, at det dér er et "åbent tilbud" til dem.. jeg kan kun gå ud fra, at det er ment ironisk.


  • #261   20. nov 2018 Har du selv læst den første artikel du linker til? smiley Den siger jo lige præcis det jeg har skrevet smiley
    Og artikel nr 2 er skrevet af en journalist.. Og de fagpersoner i artiklen siger også det samme som ovenfor..

    Mvh TT


  • #262   20. nov 2018 Gitte B.
    Der er i praksis en gigantisk forskel på, at henrette eller yde palliation. Også selvom man kommer forbi grænsen for passiv dødshjælp.

    Ja.
    Jeg står regelmæssigt med en patient, som trods al tænkelig behandling sløjer af. Jeg kunne lyve for mig selv, og fortsætte, starte nye tiltag op som har uendelig lav sandsynlighed for at gøre gavn - men med sikkerhed vil tilføje nye bivirkninger og komplikationer.

    I den situation sætter jeg mig ved sengekanten og spørger min patient, om de er enige i at det handler om, at have det så godt i livet, mens man har det, så godt som det er muligt. At behandlingen skal have sigte på at gøre gavn - ting som gør større ulempe end gavn vil jeg ikke gøre. Ok?
    Fordi så vil jeg nemlig foreslå at vi aftaler ikke at gøre (indset ting, som folk dør af), eller (indset ting, der har bivirkninger eller kræver flere kræfter end folk har tilbage). Og måske stoppe sondemaden - som kun giver væskeophobninger, vand på lungerne og lignende, fordi den døende krop ikke kan håndtere tilføring af næring og væske.
    Men i stedet kan vi fokuserer på at lindre.
    Og kalde pårørende ind.
    Også hvis medicinen for fx svær åndenød kræver så mange opiumdråber at lindre, at man kan glemme at trække vejret.
    Det kan være en acceptabel bivirkning, hos folk der ellers ville lide og ikke kan undgå døden.
    - Grundlæggende. Helt grundlæggende, så elsker jeg mine medmennesker. Livet er godt, og det skal det sgu have lov til at være, lige til det sidste. Døden er bare sidste fase af livet.
    Jeg passer på mine patienter. Fordi jeg.. helt grundlæggende, fordi jeg elsker mine medmennesker.

    Foresten. Jeg har været tæt på at dø selv 2 gange ved uheld. Nope. Det var på ingen måde slemt. Det var lidt som at falde i søvn. Selve døden skal vi ikke frygte.

    At dræbe en artfælle er noget helt, helt andet end at lindre en, som er ved at dø.
    Også selvom jeg hellere ville dø for egen hånd, end være spærret inde. Igen - jeg er jo ikke bange for døden.
    Jeg mener bare ikke, at det er min opgave at slå ihjel.
    Og samfundet, det er summen af dig og mig og alle andre. Så, mit samfund skal ikke slå ihjel.
    Eller lave tortur.
    End of story. Der er alle grænser overskredet


  • #263   20. nov 2018 Citat fra tråden.
    Vi kan jo nægte dem livreddende og livsforlængende sygdomsbehandling som en del af deres straf.

    Øhm.
    Så, en god gammeldags lungebetændelse. Der holder vi da lige igen med penicillin. I de gode, gamle dage døde 10% af ellers raske mennesker, af en almindelig, solid lungebetændelse.
    Eller hvad?
    Hvis der er en udposning på legemspulsåren, skal man lade være med at operere? Der er jo ingen symptomer, medmindre aneurismet springer. Springer et aorta aneurusme dør halvdelen på operations lejet eller før man når ind til OP.
    Er i klar over, hvor meget man udelukkes fra med den formulering?
    Og vil I tvinge folk til ikke at handle på helbredsproblemer, der kan løses? Sorry - jeg ville ikke adlyde!


  • #266   20. nov 2018 Dr. Who:

    Der er ingen der idømmer dødsdom her. Men vi kan give forbrydere det samme frie valg som alle andre mennesker har, når livet bliver for svært; at tage sit eget liv.
    Hvorfor skal vi bruge så mange resurcer på at afholde dem fra at at deres eget liv, når de alligevel ikke vil være her mere. Og man kunne da selvfølgelig give dem nogle valgmuligheder af en art som de ikke umiddelbart kan bruge til at skade andre med.
    Ingen metode er 100% sikker, men det ved alle da.
    Så hvad er forskellen på et menneske som tager sit eget liv i ensomhed og ikke bliver fundet før længe efter, eller en fange som ligeledes ønsker at dø og bliver overladt til ensomhed 24 timer efter?

    Mht. til livreddende behandling kan vi da differentierer lidt mere ud. Hvad der kun kræver minimum resurcer som f.eks en penicillinkur kan nok ofres, men store bekostelige operationer burde overvejes. Ligesådan f.eks. livsforlængende kemo.


  • #267   20. nov 2018 Det dér er ikke på nogen måde et frit valgt. Det ligger så langt fra et frit og åbent valg som noget kan komme, og hvis man dybt seriøst bilder sig selv ind, at det er et helt fair, acceptabelt og frit valg - at lukke nogen i isolation med en dødssprøjte - så tror jeg man skal tænke lidt grundigere over, hvad et frit valg egentlig indebærer.

    Normalt udtaler jeg mig ikke så komplet skråsikkert, men lige her siger jeg gerne at du er ganske forkert på den. Det er og bliver aldrig "det samme frie valg som alle andre mennesker har".


  • #268   20. nov 2018 Gitte B.
    Hvad er "livsforlængende" I din optik?
    Jeg prikker ikke for at provokere, men for at få dig til at mærke efter, hvad du mener.

    Mener du "ikke bruge hundredetusinde kroner på udsigtsløs 'livsforlængende' behandling', som mere udskyder den svære samtale om døden end nødvendigvis giver længere liv eller bedre livskvalitet?"
    -jatak, den behandling vil jeg også gerne selv undgå!

    Der er ikke ret meget behandling, som man kan fraholde fængslede uden at komme i karambolage med etikken.
    - Gør behandlingen virkelig god gavn, kan vi vel ikke lade være med at handle?
    - Gør behandlingen minimal gavn, burde vi vel huske os på ikke at tilbyde det nonsens til andre??


  • #269   20. nov 2018 Funke.
    Der er effektive måder at slå sig selv ihjel på, for egen hånd.
    Bare du kan udholde intens ubehag, måske et par minutter, måske en uge eller to.
    Selvmordsforsøg kan ikke helt blokeres. Men besværliggøres.
    Og det er så det man gør, I fængslet.

    Dilemmaet er bare, at selvmordsforsøg ofte er udtryk for en reaktion på en midlertidig problemstilling.
    Fx depression =en sygdom, der effektivt kan behandles.
    Fx livskrise. Den gør ondt, men går over.
    Det er meget, meget sjældent at folk fortryder mislykkedede selvmordsforsøg - efter, når det akutte problem er løst.
    Hvis jeg var fængselslæge ville jeg ikke afholde mig fra at give antibiotika imod lungebetændelse.
    Og fuck hvad politikerne sagde - jeg ville sgu også behandle en depression!

    De få, der har vedholdende selvmordsønske er meget svære at stoppe. Men rationel planlægning bag selvmordsforsøg er sjældent - så det er logisk at forebygge.


  • #270   21. nov 2018 Dr Who:

    Det er helt i orden. Jeg mærker efter....

    Men indtil da, har jeg stadig en mening om at vi ikke skal bruge unødige resurcer på kriminelle. Så ser jeg langt hellere pengene brugt på vores børn og ældre, som gang på gang må stå for skud når der er nedskæringer.

    Hvad med alle de lovlydige borgere som lykkedes med deres selvmordsforsøg p.g.a en midlertidig livskrise el. depression? De er ikke i systemet eller fængsel og får derfor ingen hjælp. Så hvorfor skal kriminelle være bedre stillet?

    Og som slutbemærkning vil jeg da gerne nævne at nogle er opsat på at straffe sig selv og derfor ikke nødvendigvis vil vælge den mest smertefrie død. Der er faktisk folk som overhælder sig med benzin og sætter ild til sig selv. (Den mest forfærdelige død jeg kan forestile mig) - Kendte selv en, som gjorde netop dette, et øde sted, så ingen kunne komme til hjælp... Det var en som mente det, og havde planlagt det i noget tid. Det var før internettets tid og ingen medier skrev noget om det. Der var kun en dødsannonce i lokalsprøjten!


  • #271   21. nov 2018 Gitte B.
    Nu er jeg ikke fængselslæge, men hospitalslæge.
    Jeg finder nok i gennemsnit en person om ugen, der har tanker om, at det ville være nemmere ikke at være til, og har konkrete planer om hvordan.

    Og så snakker vi om årsagen og svækker årsagen under indlæggelse.
    Og udskriver med en plan for de hjemlige forhold - og plan for lægelig opfølgning.

    Jeg tror, at jeg til sammenligning har mødt under 10 på 10 år, der ønskede at dø med rationel begrundelse.
    Resten led. Og tanker om døden forsvandt på et par dage, efterhånden som problemerne bag begyndte at blive afhjulpet.
    Hvis man bærer lidelse i tavshed, kan man ikke modtage hjælp. Der er ingen hjælp, for folk, der skjuler tankerne eller årsagen.
    Men der er hjælp at få. Især for dem, der ikke er i et fængsel.

    Hvis du kender folk med selvmordstanker, så bed dem om at søge hjælp!
    Hjælpen findes! Fx kan de fleste læger sagtens tåle at tale om døden. Vi er vant til det...
    Men hvis folk fx har depression, er kernen i deres symptomer, at de ikke tror på, at de kan få det bedre. De har som kernesymptom tabt håbet. Folk med brækket ben har ondt i benet. Folk med depression har intet håb - og uden håb om forbedring, søger de ikke hjælp.
    Så - møder du folk med den slags problemer, tag dem i hånden og tag dem med hen til hjælp.


  • #272   21. nov 2018 "Hvad med alle de lovlydige borgere som lykkedes med deres selvmordsforsøg p.g.a en midlertidig livskrise el. depression? De er ikke i systemet eller fængsel og får derfor ingen hjælp. Så hvorfor skal kriminelle være bedre stillet?"

    Hvordan er kriminelle bedre stillet? Du har - i de allerfleste tilfælde - en PLIGT til at hjælpe, hvis du ikke selv er i fare.
    At nægte denne forpligtelse er ikke at stille kriminelle på samme niveau som andre; det er grov diskriminering og fralæggelse af sit etiske ansvar over for et andet menneske.

    ALLE individer har krav på grundlæggende menneskerettigheder!

    At man ikke kan yde hjælp til ét individ betyder ikke, at det andet individ skal nægtes. At behandle kriminelle dårligere betyder heller ikke, at livskvaliteten stiger hos resten af befolkningen.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #273   22. nov 2018 Jeg bliver lidt bange, når folk uden psykopatiske, eller andre psykiske forstyrrelser, ønsker at indfører tortur, dødsstraf, pinsel, på andre mennesker.

    En ting er, at der findes mennesker som har så psykiske problemer, at de ikke ser noget forkert i at torturer, dræbe eller ødelægge andre mennesker. Men noget anden ting er - at det, der skal fremstå som velfungerende mennesker, i bund og grund har samme tanker som disse "ekstremt psykisk syge"... - forskellen er bare, at disse "normale" mennesker, ikke har en psykisk ustabilitet.

    jeg har selv haft den holdning at pædofile skulle dø - fordi at det er så umenneskeligt for mig, at man kan være så psykisk skadet, at man kan lave overgreb på børn, det imo. er det mest uskyldige i hele verden. Men jeg er heldigvis blevet informeret, og ændret min tanke gang.


  • Dagmar R
    Dagmar R Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 46 Følgere: 2 Svar: 41
    #274   23. nov 2018 Send psykopaten hjem. Han kom ikke være vores problem. Og til guldhesten: Hvis han var min far ville jeg virkelig være ked af det over at have sådan en far, men det at han var min far og også havde ansvaret ville bare gøre min beslutning om at sende ham tilbage nemmere. Send ham til Libanon, og det uanset hvad der venter ham. Jeg går normalt ikke ind for dødsstraf, men han har altså virkelig fortjent det. Vi skal jo helst kunne være trygge ved at gå på gaden, hvis I forstår

  • Dagmar R
    Dagmar R Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 46 Følgere: 2 Svar: 41
    #275   23. nov 2018 Og jeg er ikke psykopat

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #276   23. nov 2018 Dagmar: men du ønsker stadig at et andet menneske skal dø.
    Det er ikke en normal tankegang at have..


  • Dagmar R
    Dagmar R Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 46 Følgere: 2 Svar: 41
    #277   23. nov 2018 Det kan godt være at jeg ikke er normal, men det er min mening. Jeg går jo ikke rundt og siger "Du skal overleve, du skal overleve, du skal overleve og du skal dø." Jeg synes at han bør straffes mere. Det mindste vi kan gøre er i hvert fald at give ham fængsel på livstid.
    Jeg er trods alt kun 12 så sådan noget skal jeg måske ikke udtale mig om, men jeg kender en som er blevet voldtaget og det tog altså mange år før hun følte sig normal igen.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #278   23. nov 2018 Dagmar: du går jo netop og siger hvem der bør dø..

  • #279   23. nov 2018 Ingen fortjener at blive voldtaget, ingen fortjener at dø, og ingen fortjener tortur.
    Hvis man har været vidne til, eller udsat for, en smule af verdens grumheder, så burde man da om nogen stå inde for, at ingen mennesker skal udsættes for det.

    Helt generelt: at ønske alverdens lidelser på andre mennesker og derefter have den dristighed at sige, at sådan noget er det værste man kan gøre - det er både svært at tage seriøst og svært at respektere.


  • Dagmar R
    Dagmar R Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 46 Følgere: 2 Svar: 41
    #280   23. nov 2018 Forstår bare ikke hvordan et menneske som har været i fængsel rimelig mange gange og som har gjort så forfærdelige ting ikke kan få fængsel på livstid. Vi ved jo ikke om han har gjort værre ting i Libanon. Jeg vil ikke dømme nogen, og i min klasse går også en vældig sød pige af etnisk herkomst, men det er bare ofte folk som ikke er opvokset i Danmark og/eller er blevet opdraget ordentligt som barn som gør sådan noget. Hvis man har haft en svær barndom med vold osv. kan det jo godt være at man ikke tænker over at man gør noget forkert. Jeg tror bare ikke at det er tilfældet her. Voldtægt synes jeg er langt værre end tyveri, da man under voldtægt også ødelægger en andens liv. Ingen medlidenhed til manden herfra, men er åben for forskellige meninger.

  • Dagmar R
    Dagmar R Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 46 Følgere: 2 Svar: 41
    #281   24. nov 2018 Jeg er trods alt kun 12 år, men når det er sagt jeg også en mening, og min mening er at INGEN bør udsættes for voldtægt. Hende jeg kender blev voldtaget på en mennesketom gade, men hun var ikke i skole 1 helt år efter hændelsen. Hun har altid været 12-talselev, men efter voldtægten begyndte hun at dumpe en del prøver, selvom hun havde læst derhjemme. Da hun så fornyeligt skulle have kørekort dumpede hun i teori. INGEN bør udsættes for voldtægt og derfor synes jeg at straffen for voldtægt skal være hårdere. Fængsel på livstid.

  • Dagmar R
    Dagmar R Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 46 Følgere: 2 Svar: 41
    #282   24. nov 2018 Hun har stadig problemer med at stole på helt almindelige mennesker


Kommentér på:
Danmark vælger at sætte egne borgere i fare til fordel for udenlandske forbrydere..

Annonce