{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp min hest har mug.
  • #1   13. dec 2018 Det er højst sandsynligt ikke muk den har, men skabsmider eller i kan være så uheldige at den har sallanders/mellanders.

    dyrlæge ud og få det bekræftet med et skrab så i ved hvad i skal behandle.


  • #2   13. dec 2018 Ved muk er det vigtigt at sørge for at hesten er dækket ind med vitaminer og mineraler - evt. booste med feks. microvital fra Hippolyt eller lign.

    og så har vi haft held med Pure Nature Mudfever - og vi har ellers prøvet rigtig mange produkter. Super nemt at bruge - ikke vaske eller pille men bare spray på iht. anvisning smiley

    http://beslagsmeden.dk/purenaturehoofcare.html


  • #3   13. dec 2018 En grov - men sand - tommelfingerregel er, at virker behandlingen ikke, så er der to muligheder.

    1) Behandlingen er ikke udført som ordineret.
    Fx, hvis en behandling kræver 10 dage, og man stopper efter en uge.

    2) Det er rette behandling til arbejdsdiagnosen. Men forkert arbejdsdiagnose...

    Jeg havde set mig i spejlet. HAR I udført behandlingen korrekt??
    Dernæst, spørg dyrlægen. Er det overhovedet muk??


  • KarolinePermin
    KarolinePermin Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 1
    #4   13. dec 2018 Jeg bruger honning til mine, det billigt og effektivt - bare smør en stor klat på området.
    Udover det så vasker jeg så lidt som muligt, jeg lader mudder og andet snavs tørre helt op, børster forsigtigt af og smører derefter med honningen som jo har antibakterielle virkninger og ligger en hinde ved "såret"


  • #5   13. dec 2018 skinhealer fra bluehorse:p lad benet stå i blød hvis det kan lade sig gøre til skåberne kan nullers af så søg for der er tørt og så et godt lag skinhealer på hverdag smiley det har altid virket for mig selv ved det slemme tilfælde smiley

  • #7   13. dec 2018 Af med hår på benene, så det ka få luft og tørre.
    Mug er forskelligt og ska dermed behandles forskelligt.
    Jeg har dog haft stor glæde af Think Mud, som jeg brugte til 4 hvide ben, der var fyldt med det.
    Hvis det er skab, er det en helt anden behandling der ska til, men det er stadig en go ide, at klippe benene.


  • #8   13. dec 2018 Når det er en Jyde så har den højest sandsynligt skab og ikke mug.

    Jeg ville give den en zink kur - en lang zink kur. Rage hårene på benene af så det er lettere at komme til og behandle det med det der nu er bedst erfaring med - der er mange muligheder. Jeg ved godt der er blandede meninger om at klippe benene, men sådan en omgang hovskæv på Jyder er bare umuligt at komme igennem og ind til det reele problem med alt det hår.


  • #9   13. dec 2018 Jeg har også været igennem muk helvedet igennem flere omgange. fik til sidst taget skrap hos dyrlægen og det viste sig at det ikke var en typisk muk bakterie men en hudinfektion derfor skulle min have en meget skrap antibiotika kur med sprøjte ind i musklen/halsen hver dag i 5 dage. derefter var mukken fuldstændig væk og han har kun haft almindelig muk siden som let kan bekæmpes med vask i vicron s efterfulgt af at jeg smørret benene godt ind i pig oil når de er tørrer. Min generelle erfaring med muk er at man skal undgå at vaske for meget da det udtørrer huden hvorved den revner og så bliver det let for munken at sprede sig da den bor i sår og revner i huden og trives i fugtigt miljø. evt. nøjes med at vaske med vicron s en gang om ugen og blot smørret med pig oil de andre dage.
    suppler med hørfrø og evt. tang i foderet da det gør hude stærk og smedig samt understøtter immunforsvaret.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #10   13. dec 2018 Gennemsmør med olie. Engang kunne man få Dixantogénolie. Fjern skorperne. Brug handsker. Noget af den slags kan smitte. Hold rent og tørt i boksen. Spørg dyrlægen om art af olie.

  • #11   14. dec 2018 Som flere andre, så tror jeg også mere på skab end på "almindeligt" muk.

    Hvis dyrlægen har andre patienter af samme race, burde han/hun være opmærksom på det, og ellers kan du jo foreslå det.
    Der kan vælges flere forskellige løsninger, alt efter graden, men Frontline som pipetter er et godt bud. Vask med Sebacil-opløsning er et andet.

    Du kan med fordel google på Fodskab, eller læse her: https://www.hestegalleri.dk/forum/off-topic/186501-f0dskabmuk


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #12   14. dec 2018 Skab og mug er onder i samme familie. Der kan godt ses forskel. Mug forekommer kun bag på hestens hove. Skab kan forkomme overalt på hesten. Begge dele er meget generende for hesten. Derfor, bekæmp til ondet forsvinder!

  • #13   14. dec 2018 Jens det passer ikke..

    muk er en bakterie.
    hvor skab er en mide der kravler under huden.
    også har vi også sallanders/mallander som er en overproduktion af keratin.

    alle af de ovennævnte fører til ubehag, kløe, sår, stolpe ben og diverse andet. men hører ikke under noget som helst sammen og kræver hver sin behandling. derfor er det vigtigt at vide hvad man har at gøre med.

    og ved hovskægsheste er det 8 ud af 10 gange skab.

    Man kan også være "heldig" at det er "foder" skab, og ved en ændring af foder kan få det væk. typisk mindre stivelse og mindre protein når det er koldblods hest.

    og vil lige tilføje at der er flere tilfælde hvor muk ikke kun findes nede ved hoven. og skab hos koldblod er også kun det nederste af benene.


  • #14   14. dec 2018 Jens:
    Mug forekommer på rugbrød og ost fx.
    Men muk er en bakterie, som ikke kun sidder bag på hoven.
    Jeg har set det andre steder end op og ned af benene.
    Så jeg ved ikke lige hvor du har det fra?


  • #15   14. dec 2018 Hvis dyrelægen har konstateret at det er muk, og ikke skab, ville jeg; (ja, jeg ved godt at jeg nok får lidt tilbagemeldinger på det)
    Klippe hovskæg, vaske og skrubbe i blå biotex x2 dagligt(tørres fuldstændig tørt bagefter) smøre eller spraye med zinkspray, honning, skinhealer eller anden helende salve/spray.

    Vil så også tilføje en kur til foderet, som der i andre indlæg bliver nævnt. Zink, metavital mv.

    Men ift racen, ville jeg nok få undersøgt for skab.


  • #16   14. dec 2018 Mit råd er dyrlæge smiley

    Så får du hurtigt fat i den rigtige behandling, og når at sætte ind, inden det spreder sig.

    Jeg fik dyrlæge ud til min, da han fik muk på størrelse med en 1-krone på det ene bagben... men jeg smurgte lidt med sårsalve, og det hjalp ikke... (havde det ellers gjort tidligere, da han havde haft bare et par knopper). Så jeg fik dyrlæge ud, inden det spredte sig - rigtig god idé, sagde min dyrlæge. Og så var jeg SIKKER på, det var muk - for er det ikke muk, så kan de ting, flere anbefaler (kraftig sæbe, udtørring m.v.) være en ret skidt idé smiley

    Fik en lille tube creme med lidt pencillin... efter 2 dage var skidtet helt væk smiley


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #17   15. dec 2018 Så fik jeg lært noget: Ondet hedder muk og er ikke i familie med skab. Behandling af muk, - én har været lidt inde på det: Rådet fik jeg engang af en gammel dyrlæge. - Det vi i gamle dage kaldte grøn sæbe - nu brun sæbe i så varmt vand, at du kun lige kan stikke hånden i det. Og så virkelig gå til den med knofedt - brug alle kræfter ved skrupningen. Efter at hoven er blevet helt tør - indpjaskning med olie. Behandlingen gentaget med nogle dages mellemrum til mukken er væk.

  • #18   15. dec 2018 fugt giver ofte svamp både i hove og i hår på benene, her vaskede jeg med atamonblanding, og min hoppe var virkelig ramt på hele underbenet. Det gik væk efter 14 dage. I år har jeg brugt staldren i en del af boksen ovenpå halmen og det er ikke kommet igen endnu.

Kommentér på:
Hjælp min hest har mug.

Annonce