{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.068 visninger | Oprettet:

Tror I der er en mening med ens liv? {{forumTopicSubject}}

Hej igen Hg.
Jeg kom til at tænke på en gammel veninde der var i en bil ulykke, havde hun kørt hjemmefra 10 sekunder tidligere, så havde hun ikke været her i dag.. smiley men hun overlevet og lever et normalt liv i dag. smiley
Tror I der er en mening med det? Eller er det tilfældigheder? Er vores tid her på jorden allerede bestemt? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tror I der er en mening med ens liv?
  • #1   14. dec 2018 Uha, det så store spørgsmål.
    Jeg vil gerne tro på at der er en mening med alt, for det gør det lidt nemmere for mig at forholde mig til, når der sker life changing ting i mit liv.


  • #2   14. dec 2018 Jeg tror også at tingene sker af en årsag, og nogle ting bare er meant to be. Men så tror jeg også at der er en masse andre ting vi selv er herre over - jeg tror bestemt ikke at hele vores liv er fastlagt og vi bare er "in for the ride". Jeg tænker mest at de ting der også har noget at gøre med/påvirker/overlapper med andres liv er mere bestemte på forhånd, hvis det giver mening.
    Samtidigt tror jeg også at vi skal gribe de muligheder vi får, for de er måske en dør til noget større der kan ske i fremtiden. Du ved, carpe diem og alt det der smiley


  • #3   14. dec 2018 100% tilfældigt, og i næsten alle tilfælde udenfor vores kontrol.

  • #4   14. dec 2018 Jeg er ret kynisk når det spørgsmål stilles og holder mig til videnskaben og siger at meningen er at formere sig smiley
    Jeg synes da at det er sjovt at tænke på en højere mening osv men jeg tror ikke på det. Jeg tror på at man skal få det bedst mulige ud af livet og der behøver ikke at være en rettesnor, faktisk er jeg helst fri smiley


  • #5   14. dec 2018 Så I tror at man først dør når det er meningen? At feks et menneske kan køre som en gal, tage stoffer i spandevis, lege russisk roulette osv før tiden er inde, (så at sige) og gøre alle disse ting, lege med ilden, men dør først når der er meningen? smiley

    Mvh TT


  • #6   14. dec 2018 Nej, det tror jeg bestemt ikke. Ikke noget med damer der væver livstråde og klipper dem. Man skal passe på sig selv og noget så basalt som at huske cykellygter, reflekser og hjelm f.eks. Man kan ikke styre alt men man behøver ikke være dumdristig smiley
    Det er ikke ændret af at min mor havde en veninde der blev ramt af en lastbil og døde. Eller af at en på min efterskole var i et biluheld hvor den bil hun sad i blev ramt af en spritbilist, det overlevede hun ikke.
    Begge dele var ikke deres skyld og helt utroligt unfair. Chaufføren af lastbilen havde ikke set min mors veninde (på cykel) og hende fra min efterskole fulgte selv færdselsloven men blev så ramt af en idiot. Den sidste bebrejder jeg 100% spritbilisten for, ikke noget med skæbnen.


  • #7   14. dec 2018 Nope, ingen mening med galskaben her. Hvad/hvem skulle så sidde og planlægge vores liv?


  • #8   14. dec 2018 Jeg tror på at enden er besluttet. Ikke hvordan men hvornår.
    Så hvis det f.eks er meningen jeg skal dø i morgen så er det ligegyldigt hvornår jeg køre hjemmefra, om bilen går i stykker eller jeg bliver hjemme. Døden vil finde vejen.

    Jeg ved ikke hvorfor jeg har den tro, måske fordi jeg ikke vil passe på hele tiden, selvfølgelig udfordre jeg ikke skæbnen med dumme ting, men jeg gider heller ikke at være bange for at gøre ting smiley

    Med hensyn til meningen med livet. Så tror jeg på at man har så meget mening i sit liv som man giver det.
    Jeg syntes mit liv giver utrolig god meningen for mig, jeg tror dog ikke på en højere mening som at jeg skal gøre noget specielt for andre, men jeg nyder mit liv og glæder mig til at se hvad jeg kan kigge tilbage på om 50 år.
    Jeg er allerede moster til 3 fantastiske piger, har en kommende nevø på vej. Er igang med uddannelse i et fag jeg brænder for, og efter hesteinteressen er forsvundet har jeg fundet en ny interesse i kat og glæder mig til første udstillinger.

    Så jeg tænker af og til over hvad det er for et liv jeg vil kigge tilbage på. Er det et liv hvor jeg bliver katteopdrætter og verdens bedste moster, fordi jeg ikke får mine egne børn.
    Eller kommer den perfekte mand en dag og jeg får stiftet min egen familie, bliver jeg en dygtig pædagog eller videreuddanner jeg mig.

    Ting som ikke ligger fast, dem glæder jeg mig så meget til at se hvordan de former sig. Det er meningen med mit liv smiley


  • #9   15. dec 2018 Nah, der er ingen mening end hvad vi ligger i det... alt er en tilfældighed. Jeg mener at meningen med livet er at finde glæde ved at være i live

  • #10   15. dec 2018 Bettemus - men hvem sidder også og bestemmer, hvornår folk stiller træskoene? Og hvorfor skulle det interessere nogen at have det "job"?

  • #11   15. dec 2018 TT, både og. Jeg tror sagtens man kan skrive sine egne ord i historien, men det er ikke vigtigt i det store billede. Lidt ligesom en film, hvor kun det vigtige er afgørende for handlingen. Man kan manipulere hvordan det kommer til at ske, og måske også hvornår, men det kommer til at ske (eller ikke ske) alligevel. Lidt ligesom Bettemus siger.
    Jeg tror personligt det hele spiller sammen med universet og stjerne. Stjernetegn er nemlig også noget jeg tror på.


  • #12   15. dec 2018 Meningen med livet er at vi skal formere os, og samtidig lære noget. Jeg har ingen ide om hvad vi skal bruge den visdom til, jeg ved ikke om jeg tror på liv efter døden, eller reinkarnation hvilket ville give mening hvis vi skal samle visdom. Jeg tror ikke de ting og oplevelser vi kommer ud for er tilfældige, jeg tror de er planlagte og at vi skal lære noget af dem.
    Jeg tror at vores liv har en udløbs dato og at den er plan lagt på forhånd, igen jeg ved ikke hvem der har planlagt det og hvorfor (det er det der gør det til tro).
    Jeg kan godt lide at lege med tanken om at vores liv er som en film, der sidder en og har skrevet et manuskript, og på sidste side der dør helten som i dette tilfælde er mig smiley

    At jeg somme tider har svært ved at se fornuften og meningen med de ting vi oplever og de mennesker vi møder, har svært ved at se hvad jeg skal lære af det, det er en helt anden snak


  • #13   15. dec 2018 Michelle:
    Jeg ser det ikke som en person eller et job.
    Verden består af energier, og det er blot forudbestemt hvornår hver enkelts energi skal byttes om. Ligesom ingen bestemmer at vores hjerte skal slå, det sker af sig selv. Men det er noget naturen har bestemt at det er sådan det fungere.

    Det samme gælder for vores dødstidspunkt smiley


  • #14   15. dec 2018 Michelle:
    Men nej jeg har ikke alle detaljer på plads og kan ikke sige at det er sådan verden fungere. Det er bare min tro, og den forandre sig ligesom jeg gør.
    Engang troede jeg på man genlevede det samme liv om og om og om igen. Derfor man får dejavu.
    Og det tror jeg egenlig stadigvæk på, men omvendt så tror jeg også på himlen pga et behov for at tro på dem jeg har mistet kigger ned på mig.

    Jeg tror dog også på spøgelser da jeg har lært energi ikke kan forsvinde, kun forandre sig. Så når vi dør skal den energi blive til noget og det er så spøgelserne.

    Som du kan høre tror jeg på flere ting som går imod hinanden, men det gør dem ikke mindre rigtige - for mig smiley


  • #15   15. dec 2018 Jeg har det sådan lidt, både og. Jeg tror på at nogle ting er skæbnen. Hvor andre ting er tilfældige.. Ja det er sgu et stort spørgsmål.
    Jeg fandt den 23 december 2009 400 kroner i sneen. Min far var død få måneder forinden, og min familie tror at det var en julegave at jeg fandt de penge. For ingen af dem på parkeringspladsen manglede dem.


  • #16   15. dec 2018 Interessant at høre jeres tanker, jeg er ret enig med nogle af Jer. Og især den med energierne, har aldrig tænkt over de ift andet end genfærd, men det giver jo et mere naturvidenskabelig synspunkt, og er noget lettere at forholde sig til. Jeg tror da bestemt ikke på en dame der klipper tråde (kommer den fra en gyser eller hvad?) eller at det er "et job" nogen har.. smiley

    Mvh TT


  • #17   15. dec 2018 TT: det er fra bl.a. den nordiske mytologi; de tre norner væver vores livstråde.

  • #18   15. dec 2018 Jeg er ikke religiøs anlagt.
    Jeg har kikket, men kan ikke se spor efter en højere intelligens styre eller holder hånden over os, sådan som de 3 store monoteistiske religioner påstår.
    Hvis en eller anden gud havde designet os så smart, hvorfor træder synsnerven så ud lige i centrum af nethindens synsfelt?
    Vi har alle en stor, fed, blind plet men er ikke engang bevidste om det!
    Hvis vi er skabt af en højere intelligens, så er den intelligens sgu ikke for smart!
    smiley

    Nå, men...
    Jeg tror, at meningen med livet er, at...
    Det må du selv finde ud af...

    Altså, kig dig omkring. Åbne, nysgerrige øjne.
    Mærk efter.
    Find ud af, hvad der er vigtigt.
    Handl efter det.

    Hvis nogen godt kan lide at bruge ord som energier, guder, gudinde, skæbne, Jesus, Allah - eller Aslan fra Narnia - så værsgod.
    Bare folk har den høflighed, at huske på at tro er privat. Du kan ikke tvinge folk til at tro - så lad være med at lave regler baseret på "min religion er den universelle sandhed" - hav ydmygheden til at huske egne oplevelser måske ikke er så tidsløst universelle.

    Anyway.
    Jeg tror ikke at der er nogen plan for os.
    Så vi må bare handle så godt vi kan.


  • #19   15. dec 2018 Det er store spørgsmål - men store spørgsmål er tilsvarende vigtige. Jeg læser pædagogisk filosofi, og den slags spørgsmål er noget af det, som filosofien traditionelt set har beskæftiget sig meget med.
    Jeg tror ikke på energier, andre dimensioner, genfærd, stjernebilleder og andet overnaturligt. Jeg har simpelthen aldrig stødt på en fornuftig argumentation for den slags.

    Jeg er overbevist om, at mennesket er (potentielt) frit. Forstået således, at der ikke er noget forudbestemt. Mennesket kan, i udgangspunktet, vælge sine handlinger selv. Der er ikke en overjordisk instans der styrer, hvad der skal ske hvornår.
    Når jeg alligevel skriver potentiel, så er grunden den, at mennesket ikke er en ø - mennesket er yderst påvirkelig af sine omgivelser - og disse kan indvirke på, hvor frit det enkelte menneske er. Men det er jordiske påvirkninger, ikke overjordiske.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   15. dec 2018 Jeg tror at vi mennesker mere eller mindre, bevidst eller ubevidst styre vores handlinger, og derved livets gang.

    Ham manden der blev kørt ned, havde måske undgået det, hvis han havde set sig bedre for - eller husket at folk ikke kan læse andre menneskers tanker, og derved ikke ved hvilken handling bilisten vælger at udfører.


  • #24   15. dec 2018 Mette M fik så fint sat ord på mine tanker, så vil da tilslutte mig hendes indlæg.

    TT - det bliver altså ikke naturvidenskabeligt af at man overvejer hvor en evt. menneskelig energi bliver af. Genfærd, guder mm vil nødvendigvis handle om tro, så hold lige naturvidenskab udenfor, tak smiley

    Bettemus - nu tænkte jeg det heller ikke som job i den bogstaveligste forstand, men hvis vores liv er planlagt, så kræver det jo at nogen eller noget har planlagt det. Hvad tænker du så formålet med dette eksperiment er og hvem/Hvad er planlæggeren?


  • #25   15. dec 2018 Universet er "planlæggeren" smiley

  • #26   15. dec 2018 Frida - så du tænker universer som noget med en bevidsthed og interesse i menneskehedens udvikling? Hvad tænker du er formålet med projekter/eksperimentet? (Hvis nogen eller noget planlægger vores liv, må det jo have et formål)

  • #28   15. dec 2018 Tulle - eller bare ren og skær tilfældighed smiley



  • #30   15. dec 2018 Jeg tror ikke at universet har en bevidsthed i den forstand, men eftersom vi er en del af universet, et produkt så at sige, er det min overbevisning at vi agerer i forhold til universale elementer, såsom stjernerne, jordens rotation, fuldmåne og nymåne, formørkelser, vejret osv. Det kommer alt sammen med forskellige energier vi kan opfange og reagere på.
    For at blive ved fuldmåne tror jeg at den har en kraft nogle mennesker bliver påvirket af. Jeg har set flere sige det samme (deraf min overbevisning og at det ikke kun er mig). Jeg bliver meget emotionel lige omkring fuldmåne, det kan både være godt og skidt. I sommers legede jeg med min vallak omkring tusmørke når der var fuldmåne, og vi fik en helt anden connection end vi normalt havde. Andre gange bliver jeg ked af det uden nogen egentlig årsag og der skal ingenting til før jeg begynder at græde smiley
    Jeg mærker også en kæmpe positiv forandring i min energi (overskud, humør) når der pludseligt kommer skybrud eller tordenvejr, fordi der er så enorme mængder energiudladning i de to vejrfænomener. Men det er først noget jeg er blevet åben for i år, ellers har jeg aldrig mærket sådan noget smiley


  • #31   15. dec 2018 Frida - men så er der vel ikke tale om en planlægger? Det du beskriver er, hvis jeg forstår dig rigtigt(?), jo ikke noget eller nogen der styrer eller planlægger vores liv, men bare at mennesket reagerer på det, der sker omkring dem, hvoraf noget er ting vi har indflydelse på og noget er ting, som "bare sker" og så må vi, bevidst eller ubevidst, handle derefter- og det kan jeg da kun være enig i.

    En del af det du beskriver kan i øvrigt forklares rent videnskabeligt, f.eks. den med "friskhed" efter uvejr mm. Det har ikke så meget med uforklarlige energier at gøre smiley


  • #32   15. dec 2018 Michelle - Naturvidenskaben handler om FAKTA det man kan måle og veje.. Man kan måle energier, og kuldeforandringer der opstår når der er genfærd, ligeledes kan man opfange hvad de siger. Så jo det er en del naturvidenskab i søgen efter at kommunikere med den spirituelle verden.. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #33   15. dec 2018 Genfærd har intet med naturvidenskab at gøre - ligeledes har den spirituelle verden intet med naturvidenskab at gøre.

  • #34   15. dec 2018 Michelle
    Lige præcis, jeg tror nemlig ikke at der er "nogen" som "planlægger" vores liv smiley Ikke i den forstand som en person eller en gud (er for øvrigt ikke religiøs).
    Men jeg tror at energier kan være lagret og påvirke nogle ting i fremtiden - altså skæbnen. Eller hvordan sådan noget nu fungerer. Jeg tror at nogle ting er skæbnesbestemte.

    Jeg er enig med dig i at der findes videnskabelige forklaringer på energi i vejret, har ikke skrevet at det er uforklarligt, blot at jeg ved at ikke alle overhovedet mærker noget til det smiley Ligesom al den energi der er lagret på jorden, i sten (ædelsten/krystaller etc.), i træer, planter og i vandet i havene.


  • #35   15. dec 2018 TT - der er altså endnu ikke nogen beviser på genfærd mm. Jeg er ganske sikker på, at hvis du videnskabeligt bevist eksistensen af genfærd, ville du blive rig... og meget omtalt, ikke kun i pseudovidenskabelige kredse smiley

    Så nej, bare nej, du kan ikke måle div forandringer når et genfærd er tilstede. Det ville jo kræve, at du kunne bevise, at en forandring var forårsaget af et genfærd, og dermed at du kunne bevise, at der rent faktisk er et genfærd.

    Hvis det var videnskabeligt bevist, ville der jo ikke være tale om tro, men om viden, der ville blive alment anerkendt.


  • #36   15. dec 2018 Michelle:
    Som sagt tænker jeg princippet er det samme som at jorden er rundt, hjertet slår, hjernen kræver ilt.
    Sådan er tingene bare, sådan er naturen bare, det er der ikke nogen der har bestemt.
    Det er bare naturens gang. Men den er fastlåst fra start af.
    Ligesom en celle i mennesket ikke selv bestemmer hvilken kropsdel den vil blive til. Det sker bare. Uden nogen sidder og beslutter det.


  • #37   15. dec 2018 Bettemus: nej, det er ikke bare sådan smiley det BLEV sådan fordi alle de andre mindre tilpasningsdygtige mutationer ikke blev videreført smiley ingen bestemmer det, ingen ønsker det, intet er så determineret at det skulle være sådan. Hvis jordens klima ændrer sig og her bliver 60° overalt på jorden, så er det en anden udvikling og andre mutationer der vil blive belønnet end idag smiley

  • #38   15. dec 2018 Som psykologistuderende er jeg ret inspireret af eksistentialismen, og herunder meningsløsheden. Jeg tror, at mening er noget vi selv må skabe. Mening kommer ikke før handling, mening er noget vi skaber med handling.

  • #39   15. dec 2018 AMT - Det har jeg aldrig sagt/skrevet, men at de omstændigheder omkring troen på genfærd kan måles.

    Mvh TT


  • #40   15. dec 2018 TT: du skriver at man kan måle og veje forandringer der opstår når der er genfærd. Det er ikke korrekt, det er ikke fakta, og det er absolut ikke naturvidenskab - det er dig der foretager en subjektiv konklusion (forandringerne skyldes et genfærd) på nogle objektive målinger (der ikke siger andet end at der er forandringer i f.eks temperatur). Ingen videnskab har dokumenteret genfærd.

  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #41   15. dec 2018 Næ. Ingen mening overhovedet.

  • #42   15. dec 2018 Næ, meningen med livet er at leve det.

  • #43   15. dec 2018 Jeg tror ikke der er en mening med noget som helst. Det er rent tilfældigt vi er blevet født og når vi dør er det slut. Vi lukker øjnene og vores bevidsthed mistes.
    Selvom jeg håber at jeg absolut ikke har ret og vi ender på en anden jord med et bedre liv (eller hvert fald bare et liv).
    Faktisk synes jeg det her er en af de mest uhyggelige emner at tage fat på, men det er ligeså meget fordi jeg, ligesom mange andre, lider af necrofobi.


  • #44   15. dec 2018 Hvis der er mening med at mit liv er så elendig, så er Gud pænt sadistisk.

  • #45   15. dec 2018 Hippie - hvis der er en gud, er h*n jo uanset hvad sadistisk og ondskabsfuld. Tag et kig på verden, børn dør af sult, får de mest modbydelige sygdomme mm, og det længe inden de er gamle nok til, at man kunne "undskylde" det med, at de nok havde gjort et eller andet, de skulle straffes for.

    Men om ens liv er elendigt er man jo langt hen ad vejen selv herre over. Man kan næppe forhindre crappy hændelser og perioder, men når vi taler om at få det bedste ud af livet som helhed handler det jo meget om valg og fravalg (og konsekvenserne af dem).


  • #46   15. dec 2018 Michelle W: langt hen af vejen enig med dig, men mht selv at være herre over eget liv er jeg uenig.
    Vi styrer ikke vores neurokemiske processer, vores opvækstvilkår eller - for en stor dels vedkommende - de stimuli vi påvirkes af.
    Fri vilje og det frie valg er i vid udstrækning en ren illusion. Hvem i dagens Danmark ville f eks vælge at være så kraftigt overvægtig at man får type-2 diabetes? Være ramt af en spiseforstyrrelse eller være pædofil? Ingen ville vælge det frivilligt, vi påvirkes af ydre og indre ting der er udenfor vores kontrol.
    Jeg ved det egen radikal tankegang, men dem understøttes af meget hjerneforskning (især forskning foretaget på splitbrain-patienter og fMRI scanninger). Størstedelen af vores liv bruger vi på at skabe en sammenhængende historie der forklarer hvorfor vi lige gjorde det vi gjorde. Jeg har lige så lidt kontrol over hvad jeg vil tænke som næste tanke, som jeg har over hvad andre vil tænke som næste tanke.


  • #47   15. dec 2018 Camilla - selvfølgelig vælger du ikke selv de ydre rammer for dit liv. Der er masser af ting vi ikke selv er herre over. Men du vælger altså selv hvordan du håndterer det (og jeg er selv kronisk syg, så ja, jeg ved, at livet ikke altid er nemt).
    Og nu er valg jo ikke kun ift store ting. Livet består af masser og atter masser af små valg i dagligdagen som tilsammen har indflydelse på det store billede. Så jo, jeg mener altså, at man selv langt hen ad vejen vælger hvilket liv man vil leve ud fra de rammer man nu engang blev plantet i af sine forældre og samfundet.


  • #48   15. dec 2018 Michelle: det er netop de valg jeg tænker på - du og jeg er ikke herre over om vi begår selvmord pga kronisk sygdom eller om vi spiser frikadeller eller blomkål til aftensmad. Hverken store eller små beslutninger er vi herre over.
    Det klassiske eksempel fra filosoffen Sam Harris er, tænk på et land. Et hvilket som helst land.

    Der dukkede et land op, måske flere, og du valgte et af dem. Men du valgte blandt de lande der blev præsenteret for dig. Du kunne have valgt 100 andre lande, men de faldt dig simpelthen ikke ind. Hvorfor? Det ved du ikke, du kender landene, du kunne have valgt dem, men af grunde der ikke er kendte for dig tænkte du ikke på dem. Kunne du så reelt havde valgt dem når de ikke eksisterede i din bevidsthed? Ikke rigtig, så det reelle frie valg findes ikke. Det samme alke andre steder. Du håndterer sygdom på den måde der præsenteres for dig. Nogle gange - hvis du er som mig der også bokser med ting - har man perioder der er værre end andre. Så bider man tænderne sammen og kommer igennem det. Men der var reelt ikke andre muligheder, for det at krybe sammen på gulvet i fosterstilling og give op blev aldrig præsenteret som en reel mulighed.


  • #49   15. dec 2018 Det eneste der er sikkert her i livet, er at vi alle skal dø.

    Tror ikke på nogen som helst mening, alt er op til tilfældigheder. At man så kan skynde på døden i nogle tilfælde, såsom at leve usundt med stoffer, alkohol osv, er så hvad det er. Jeg har psykisk sygdom, som har gjort mit liv meget svært i mange situationer. Det er ikke forudbestemt, det er bare tilfældigt. Uheldigt tilfælde, men ja.

    Jeg tror heller ikke på noget efter døden. Når vi dør, så dør vi.


  • #50   15. dec 2018 Camilla - fair nok, jeg vil gerne købe den med, at vi ikke kan vælge blandt muligheder vi ikke kender. Men valg har vi altså stadig - det er trods alt ikke ofte, at vi i dagligdagen kun har EN ting at vælge imellem - dit eksempel med blomkål og frikadeller fx. Selvfølgelig har vi da den slags valgmuligheder. Det er muligt at mange ikke aktivt skænker det en tanke, når de står ved køledisken, men det står altså de fleste frit for at stoppe op og gøre det.

    Det er muligt, at man i stedet for frit valg på alle hylder kun har frit valg på 10 hylder og kun med arbejde kan udvide dette til 20 hylder ... Men jeg finder det enormt ansvarsfralæggende år påstå, at vi ikke har valg... Men det kræver at man aktivt træffer valg, og det kan da naturligvis være svært, hvis man står i lort til halsen. Men valget er der... hvis man stopper op og træffer det.


  • #51   15. dec 2018 Jeg synes faktisk det er enormt befriende på den gode måde. Jeg havde en tendens til st dømme f.eks dyremishandlere eller narkomisbrugere som svage eller onde....men de har lige så lidt valgt at være hvor de er som jeg har valgt at være hvor jeg er (hvem ville også frit vælge at være misbruger!?).
    Alle skal naturligvis stå til ansvar for deres handlinger hvis de skader andre/en selv, men ikke fordi man kunne have valgt anderledes - fordi det kan påvirke andre til at handle anderledes.
    Kultur er et eksempel på dette; er vi steder hvor det ikke er tilladt at ryge/drikke, så lader vi også være, og hvis vi sad sammen med en stor flok der ikke ryger under et rygning forbudt-skilt, og nogen kommer ind og vil tænde en cigaret, vil de fleste - også rygere - stoppe dem med henvisning til at det gør man ikke her.
    Vi skal derfor som samfund ikke straffe for at straffe, eller fordi "de kunne have valgt anderledes", vi skal bruge straf opdragende, så det bliver muligt for andre at handle anderledes pga de stimuli vi bliver påvirket af (man skal eksempelvis ikke mange 100 år tilbage, førend man havde stor risiko for at blive dræbt af et fremmed medmenneske, det sker stort set aldrig idag (uanset hvor meget medierne fortæller historierne lyver tallene jo ikke (se ourworldindata.org for statistikker)). Kulturen har ændret sig, og vi påvirker hinanden konstant - ofte positivt smiley


  • #52   15. dec 2018 Camilla:
    Jeg kender godt evulationen tak smiley

    Men jeg tror på andre ting ud over smiley


  • #53   15. dec 2018 Energier har simpelthen bestemt at en kvinde og hendes to børn skal slås ihjel af en spritbilist - det har jeg pænt svært ved at forholde mig til, at en anden persons valg om at drikke sig fuld og kører bil, ikke er hans ansvar men bare noget energier bestemmer.

    At man egentligt bare kan drikke sig pløre fuld, handle dumt og umodent, ulovligt - det er ligemeget, fordi vores skæbne er bestemt på forhånd så vi kan godt kører fulde rundt, det er ligemeget, vi dør først og konsekvenserne kommer først når det er bestemt vi skal alligevel.


  • #54   15. dec 2018 Jeg ved det ikke... jeg har svært ved at tro på, at der er en mening med, at min papmor døde som 52 årig af kræft, og at hendes piger der på daværende tidspunkt var 13 og 18 skal leve resten af deres liv uden deres mor. Det kan jeg ikke helt se et formål med......
    men jeg kan godt forstå hvorfor det kan virke beroligende at "der er en mening med alting". Men jeg tror desværre ikke helt på det smiley


  • #55   15. dec 2018 Bettemus; beklager, så misforstod jeg din tekst. Det lød som om du mente at vi ikke kunne være endt andre steder end her, og at det derfor var determineret (hvilket jeg forstod som "determineret af nogen"). Det var det jeg argumenterede imod smiley

  • #56   15. dec 2018 Camilla:
    Helt i orden. Mine formuleringer har aldrig været sådan særlig gode smiley


  • #57   15. dec 2018 Camilla - der er jeg så bare ikke enig og bryder mig slet ikke om den ansvarsfraskrivelse. Jeg mener helt bestemt, at dyremishandleren kan vælge ikke at mishandle - impulsen til at gøre det er han ikke nødvendigvis herre over, men om han handler på det, søger hjælp, helt undgår dyr eller... er helt bestemt et valg. Ligesom det er et valg, om den pædofile misbruger et barn eller ej. Impulsen kan han ikke gøre for og at håndtere den impuls er muligvis ikke sådan lige klaret, men hvis han vil, så kan han gøre noget andet end at misbruge et barn. Lige pædofili kan så være svært, fordi de jo faktisk ikke har ret gode muligheder for at søge hjælp (Det har de i bl.a tyskland).

    Men at sige at hey, de kunne jo ikke have gjort andet synes jeg er temmeligt letkøbt.


  • #58   15. dec 2018 Hvorfor skulle folk vælge at gøre det der risikerer at sende dem i fængsel hvis de reelt kunne vælge frit?
    Impulsen til at gøre det er tydeligvis stærkere end impulsen til at lade være - men den impuls er de ikke selv i stand til at styre.
    Det er ligesom folk der er på slankekur: alle ved godt hvad man skal og ikke skal spise/gøre for at tabe sig. For nogle lykkes det, for andre ikke. Da alle har samme ønske og viden må der være noget andet der bestemmer om det lykkes.viljestyrke? Tja, det er den lette forklaring, og også den bedste hvis man gerne vil dømme andre, pege fingre og sige "det er din egen skyld". Men er det? Ville de ikke lade være med at spise kage hvis de kunne? Ergo er det en kamp mellem ønsket om at tabe sig, og lysten til at spise kage. Det der vinder er det stærkeste pres - og vi styrer ikke hvad det er.
    Jeg synes det er ekstrem ansvarsfraskrivelse at sige "folk vælger selv deres handlinger", for det betyder, at den hjemløse og narkomanen bare skal "tage sig sammen", de "mangler viljestyrke", "de er selv ansvarlige for deres liv", og på den måde er det let at gå gennem livet imens man dømmer alle der ikke har været lige så heldige som en selv. Ansvar er da at se, at alle står med det samme moralske ansvar, men ikke samme muligheder, og beskytte både dem der handler forkert og dem der bliver udsat for deres handlinger. Og sige at man kan styre sine egne valg frit er i min optik meget præget af pral og ønsket om at få ros for at håndtere en situation, fremfor at erkende, at man med andre stimuli lige så let kunne have handlet anderledes, og at ens valg i vid udstrækning ikke er taget af en selv, og i høj grad styret af andre input end ens egne isolerede.


  • #59   16. dec 2018 Michelle.
    Jeg er meget, meget langt hen ad vejen enig med Camilla.
    Vi skal have modet til at indrømme, hvor meget frihed vi reelt ikke har.
    Men, selvom man kun har mindre bevægefrihed end man skulle tro, hvis man lytter til "enhver sin egen lykkes smed' ordsproget, så er kunsten netop at kende forskel på, hvad man ikke kan ændre / gære og det som man faktisk kan - at have visdom til at se forskel og modet til at handle!
    Se, det er storslået!

    Og jeg mener faktisk helt bogstaveligt at "hvad er meningen med livet - find ud af det".
    Meningen er, at finde ud af det


  • #60   16. dec 2018 Krikken
    Jeg tror slet ikke det er så sort/hvidt som du fremlægger det her. Det kan ikke være skæbnesbestemt at nogen skal dø på så specifik en måde (imo), men energier kan have påvirker billistens temperament som måske gør at han kører over for rødt, og så kan offeret være på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Hvis ikke det er meningen at to menneskers liv skal overlappe hinanden (kontakt, interaktion) er der ingen kontrol over hvordan de mødes, hvis de mødes. Altså "uden for historien". Hvis det er meningen at to personers liv skal overlappe kan forskellige handlinger enten udskyde eller fremskynde det, men den situation du beskriver, i det omfang du beskriver den (minimale informationer - hvem er offeret? Eventuel karma?) vil det, igen, i min optik, være tilfældigt for offeret, men bestemt for den som i sidste ende udfører handlingen - for noget har fået dem til det.


  • #61   18. dec 2018 Min tro er bygget på troen af at skæbnen findes. At der er en mening med alt vi skal igennem, for at få det store puslespil til at gå op.
    Ligeledes er troen at vores sjæl lever videre gang på gang.


Kommentér på:
Tror I der er en mening med ens liv?

Annonce