{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
934 visninger | Oprettet:

Sen alder ift grænse søgning.. Hvornår var Jeres? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg smiley
Ja jeg har jo været RIGTIG glad for at Rocky har været SÅ nem og god en dreng, der aldrig har haft den der grænse søgende teenager periode.. Men jeg blev snydt smiley
Jeg har jo arbejdet rigtig meget med føl, plage og ungheste igennem årene. Og fælles for dem alle, var at denne periode kom i 2-3 års alderen. Ikke senere.. Da de var 4 år, var den adfærd stoppet og rammerne var klare og færdig optegnet.. smiley Men nu er Rocky tæt på at være 4 år, og gæt hvem der har begyndt... smiley smiley jeg blev jo taget lidt på sengen må man sige, da jeg troede at han bare var den nemmeste dreng i verden smiley Jeg har højst behøvet at tale lidt skarpt/hårdt til ham, og så har han hørt efter, men nu må jeg fysisk sige ifra for at han skal høre efter.. smiley så, så meget for en fuldstændig nem dreng smiley Jeg blev snydt smiley Jeg synes dog han er ret sent ude, så jeg synes det ville være spændende at høre fra jer hvornår Jeres heste blev teenagere og ville bestemme og modsætte sig ting smiley og hvilken race/blanding og køn taler vi om?
Så hvornår var din plage, ja en plage? smiley

Mvh TT


Kommentarer på:  Sen alder ift grænse søgning.. Hvornår var Jeres?
  • #2   23. jan 2019 Interessant smiley
    Har dine haft pauser? Eller har de altid blevet arbejdet med?

    Mvh TT


  • #4   23. jan 2019 Vores Lucky har, men hun blev os først tilredt som 4,5 årige. Hun har været i hænderne fra hun blev født, men kun med at nusses, strigles, løft af hove og lidt gåen med. Hun har været meget en fold bums, og det er først efter hun blev opstaldet ude at hun rigtig er kommet i gang med mht ridning. Miljøtræning har vi ikk lavet før hun kom væk fra os som 5,5 og ud i opstaldning, men der er hun mega cool ligegyldigt hvad vi udsatte hende for acceptere hun det, men at acceptere ordre fra ryggen har være svære for hende. Det er heldigvis blevet meget bedre efter vi sadle os om med at ride hende, og kun rider med sædet. Hun bliver 8 nu her og er faldet meget til ro i forhold til de sidste par år, men vil gætte på 2-3 år bagud i forhold til hendes alder.
    hov glemte helt at sige hun er en blanding. Hendes far sku være en pinto og hendes mor som vi havde, gætter vi på NF blanding muligvis med islænder, da folk syntes at Lucky løber som en islænder, men andre igen har gættet på hun har oldenborg eller fell i sig. Så en rundkørsel


  • #5   23. jan 2019 puha, jeg har haft et par plage og unghese gennem tiderne. Nogle fik deres trodsperioder og andre ikke. Men...
    - Pinto-DV-araber blanding: Hun blev aldrig teenager. Hun var den nemmeste hest i verden.
    - Pinto-knapstrupper blanding: Helt klart først i 4 års alderen. Den nemmeste unghest endtil da.
    - Frieser: Hun blev heller aldring teenager.
    - Irish cob: Han var også bare super rar.
    - Appaloosa: Mange trods perioder. Første i 6 måneders alderen, igen som 1,5 års og igen som 4 års. Så hun er trænet en del i HMS.


  • #6   23. jan 2019 Jeg ved nu ikke om jeg vil kalde det grænsesøgende, men typisk har jeg oplevet mindre "udfordringer", når de unge bliver 5 år. Så har de gerne været "søde og nemme" som 3 og 4 års, og når der så kommer lidt mere styrke til som 5 års, samtidig med at kravene træningsmæssigt øges, så har jeg oplevet at nogle ungheste har haft ekstra brug for at "få vist vejen" og nogle klare rammer at arbejde under smiley

    Lige et spørgsmål - af hvad jeg lige har kunne følge med i, så er din flok gået fra 3 til 2, og nu er det når du forlader den anden med din unge, at der er problemer - er det rigtigt forstået? smiley


  • #7   23. jan 2019 - forresten har racerne været alt fra varmblodsheste til blandingsponyer. Lige nu har vi en skøn haflingerdreng, som fylder 5 i år smiley

  • #8   23. jan 2019 Hmm goldy var 5 år da hun syntes det var fedt at trodse alt og alle - hun er irish cob og hoppe

  • #9   23. jan 2019 Min var sådan indtil han blev 7 og fik ny ejer smiley så blev han rolig, han har elelrs atid været en vildbasse


  • #10   23. jan 2019 enig med CLAV mine har aldrig været I en "trodsalder".
    Min er fx igang med at skifte 4 tænder på samme tid lige nu, og han bider i alt, hvilket en del nok ville se som en "lømmel", men han gør det jo af en grund og ikke for at genere.

    en hest er en hest, hvorfor skulle den lige pludselig søge grænser? Det forstår jeg ikke smiley


  • #11   23. jan 2019 Min fuldblod blev teenager da han 4½ . Har arbejdet med horsemanship og bare taget den tid det krævede.

  • #12   23. jan 2019 Kathrine - De var kun 2 hele sommeren (fra Maj) og det var først sidst i oktober jeg havde 3 heste i et par måneder igen. Og det var først her nu efter han havde en pause fra all træning han begyndte at blive grænsesøgende smiley

    Mvh TT


  • #13   23. jan 2019 Aimee - Som skrevet når han havde en uhensigtsmæssig opførsel og sagde fra før, kunne jeg bare kræmte/være verbal også stoppet han sin uønskede adfærd, nu stopper han ikke før jeg skruer signalet op og rykker i tovet og bakker ham.

    Mvh TT


  • #14   23. jan 2019 Kato fik sin første 'stride' periode da han var 6 år, han var utrolig nem indtil da og yderst velopdragen. Men så fik han pludselig selvtillid og ville helst gerne selv bestemme det hele.

  • #15   23. jan 2019 Jeg har ikke været så heldig at kende mine fra føl, så den tid kender jeg ikke. Men både Copy og Pelee har været rigtig "irriterende" og "afprøvende" (læs gåseøjne) de gange jeg har skiftet træning med dem , hvilket især var Copy, da han har været min forsøgskanin smiley
    Pelee gjorde det meget i starten da han selvfølgelig var vant til en anden træning, men nu hvor han er kommet ind i rytmen har han ikke det behov for konstant at stille spørgsmålstegn ved alt jeg gør.
    Lucky er den eneste der har været nem, men han har også haft en så hårdhændet behandling som lille at han ikke tør andet.
    Personligt synes jeg det er fedt med en hest som svarer lidt igen, det tvinger en til at prøve nogle nye ting smiley
    De er forresten 15, 16 og 17 nu, så sene teenagere smiley


  • #16   23. jan 2019 Nu ved jeg ikke hvor mange dage det har stået på - men lige pt er alle mine tre indebrændte pga frosten. Ren og skær overskudsenergi,som de ikke brænder af på folden, men bruger “indendørs”.

    Generelt er de to gamle drenge to forskellige typer. Sorte pinot som aldrig nogensinde har været andet end den pæne søde dreng i klassen. Og sjove Caspian som plejer at være “irriterende” i marts måned hvert år - år ud og år ind smiley
    Søde lille Freiherr har de sidste 3 dage hvinnet og buksprunget i sin boks hver morgen - til gengæld tuller han rundt i skridt ude på folden pga frost - og det plejer ikke at være hans normale tempo - så jeg skyder “pjatteriet” på frosten og inaktivitet, fremfor trodsalderen.

    Mvh Charlotte


  • #17   23. jan 2019 Cherry blev lidt unghestefrisk et par måneder efter jeg købte hende. Hun var lige blevet 4 og i gang med tilridning. Det gik dog hurtigt over, bortset fra, at hun ændrede sig en del, og nu er hun meget frisk. Men det er nu positivt nok smiley
    Cookie fik den periode på dyrskuet som 2 år. Hun var umulig at gå med, og faktisk halvfarlig. Så blev hun 3 og kom med på dyrskue igen - samme problem. Som 4 års blev hun hjemme. I år bliver hun 5, er i gang med tilridning nu, og er dælme stadigvæk "en plage". Jeg satser på det snart går over...


  • #18   23. jan 2019 Min har nu heller aldrig haft sådan en periode smiley Til gengæld har han snart været 3-4 år i pilfinger-perioden. Mulen kan (og skal) nå ALTING ... Den kan nå ud alle vegne og har formået at fange mange spændende ting gennem årene lige fra grimer til dækkener til mindre spændende ting som en høkniv ( smiley og ja, hans mor blev helt hysterisk ), en greb og ting som en kæde på boksen til at hænge udstyr på boksen er HELT umuligt - Alberto piller alt ned. Det er ligesom at have en skade eller sådan noget, der samler på spændende ting inde i reden // boksen smiley Han har i øvrigt haft både tungen skåret op og har fået 2 sting i øjenlåget, fordi han sikkert er kommet for tæt på et og andet på folden... så lutter lagkage har det ikke ligefrem været med pilfinger-mulen. På rideskolen var jeg meget efter, at folk ikke fik sat ting indenfor hans rækkevidde, som han ikke skulle have fat i og alt blev pillet ned af boksen smiley Efter vi står privat sker det heldigvis ikke mere, medmindre jeg glemmer at tænke mig om et øjeblik smiley Suk. Men nu er vi blevet lidt mere fornuftige - jeg kan hænge enkelte ting på hans boks i korte perioder smiley Plet bliver 6 år i år, og jeg købte ham som 2 års smiley

  • #19   23. jan 2019 Anna - glæd dig ikke for tidligt. Caspian står i en boks hvor ALT indenfor “hovedhals i udstraktrækkevidde “ er fjernet.
    Hvad jeg ikke har fundet i hans boks af strigler,ikea-høposer, dækner, gjorde, stigebøjler ect - nu er han 10 år....og ja det hjælper ikke at han bliver ældre smiley

    Ved sidden af ham står Pinot - dengsedrengen som da aldrig kunne drømme om at pille ved noget han ikke må pille ved smiley

    Så mon ikke pletdrengen beholder sit pilleroderage humør resten af livet smiley

    Mvh Charlotte


  • #20   23. jan 2019 jeg vil ikke sige at jeg har haft nogen der har haft teenagenykker, men jeg kan mærke på dem at de ikke altid har lige stor overskud til træning og bare har brug for ro. det har mest været når de skulle finde ud af deres hormoner, når de har skiftet tænder, eller hvis de har været ømme eller trætte pga vokseværk smiley
    og der må jeg sige jeg syntes de skal have lov til at sige fra smiley ved mine har det været ret forskelligt hvilken måde de har sagt fra på, men en kort pause har gjort en stor forskel
    nogle er selvfølgelig født med en større vilje end andre, men så har det været ret tydeligt fra lille af syntes jeg ??


  • #21   23. jan 2019 Haha pokkers, ja jeg anede jo nok, at det sikkert aldrig stoppede smiley smiley

    Jeg har stadig til gode at have en hest, der ikke piller i fy-ting. Utroligt de findes smiley


  • #22   23. jan 2019 Mit input til Anna, min hoppe på 24 år er stadig ik blevet voksen smiley og der er virkelig bank i servietterne når jeg er sammen med hende. Hun er virkelig en pilleroderage hest, hun åbner låse i boksen, hiver håndklæder ned, river sadler ned, vælter trillebøre, sparker med forbenet på opstigning tapperat, sparker til de klodser til bomme. Listen er uendelig og der går ik en mindre skideballe hver dag til hende smiley

  • #23   23. jan 2019 Den pille adfærd er bare lettere irriterende smiley det er værre med en hest der forsøger at stå på to ben osv smiley

    Mvh TT


  • #24   23. jan 2019 Måske det bare er frosten?
    Man kan tydeligt mærke på både min og hans foldmakker at frosten er kommet. De drøner rundt og min får smadret dækkener og grimer hver dag.

    Han havde desuden også en periode da han var 5 - 6 år eller deromkring, hvor tingene foregik på 2 ben, når vi gik tur om vinteren


  • #25   23. jan 2019 Guldhesten - puha det bliver dyrt med smadret grimer og dækkener smiley

  • #26   23. jan 2019 TT min hest er mere mindre irriterende og underholdende, sågar igår roste smeden hendes hove for at de fineste ud af de 6 heste som hun står sammen med, men han sagde også " hun har godt nok også de tyndeste sko" smiley sagde det måtte være smedens fejl at give hende tynde sko på fra start smiley ej hun har den beskidte vane som hun har haft i alle årene som staldmutter har kendt hende at hun skraber i knust beton ved fodring og staldmutter har forsøgt alt som i alt. Både at skælde ud, kaste vand efter hende, kaste pind efter hende for at distrahere, gå tilbage med trillebøren så snart hun begynde at skrabe og først køre frem når hun stopper.... hun skraber også i jorden når jeg kalder på hende på folden. Først 3 gange med højre forben og så lige 3 gange med venstre, Hun kommer aldrig af med den vane. Hun gør skraber sjælent når hun så er i ens selskab og har hun gjort det, så det skideballe der virker smiley

  • #27   23. jan 2019 Miss Soffy

    Jep, det mega dyrt og pengene er rigtig små pt, så det er rigtig øv. Hans foldmakker smadrer ALT, virkelig virkelig træls. Sidste vinter røg der 8 dækkener, som måtte smides ud, da de ikke kunne lappes mere. Her i januar har han fået ødelagt 3 grimer og 2 dækkener fuldstændig...


  • #28   23. jan 2019 Guldhesten - åh nu ringer der en klokke, mener du har haft en emne kørende med mange ødelagte dækkener smiley jeg håber nu at du kan finde det rette opstaldningsted og makker til ham i fremtiden. Det bliver jo fandme dyrt for dig med opstaldning, nye dækkener og grimer hele tiden. Bare en ting har du prøvet med hjortetaksolie på dækkenet ? Ved du har prøvet mange ting efterhånden smiley

  • #29   23. jan 2019 Ja..

    Har efterhånden prøvet alt synes jeg, foldmakkeren er desværre fuldstændig ligeglad -.-


Kommentér på:
Sen alder ift grænse søgning.. Hvornår var Jeres?

Annonce