Hansenberg {{forumTopicSubject}}
Hejsa, jeg har lige nogle spørgsmål til dem som har gået på Hansenberg skolen i Kolding da jeg selv overvejer at starter der efter folkeskole.
Men mine spørgsmål:
1. Har du egen hest med eller låner du af skolen?
2. Hvis du låner af skolen hvad har de så af krav, af en som rytter?
3. Hvor mange er man om en hest?
4. Skal man selv stå for stald arbejde selvom man låner (ud mugning ind og ud luk, fodring osv)?
5. Er det svært at nå at ride?
6. Er undervisningen gratis for dem der låner hest?
7. Skal man betale for at låne hest?
8. Må man gøre hvad man vil med skolens heste? (Ride i skoven og springe uden at spørge)
9. Hvad sker der med den hest man låner mens man er i praktik?
10. Må man selv bedstemme hest?
11. Må jeg selv vælge om jeg vil have ridehest eller føl?
12. Hvornår åbner og lukker stalden?
13. Er undervisningen god?
14. Er det kun dressur undervisning?
15. Holder de stævner?
16. Må man tage skolens heste med til stævner?
17. Skal man sige til skolen når man tager hjem på weekend?
18. Må man godt bare forlade skolen helt efter undervisning selvom man bor der?
19. Er der andet man skal vide?
På forhånd tak.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.454
Der får du svær på alle spørgsmål.
Og så den detalje, du sikkert ikke er interesseret i.
Bemærk hvor mange / få der kan finde læreplads - versus hvor få der kun kommer til grundforløbet.
Nu har du ikke sagt, hvad du vil læse der.
Men fx dyrepasser er det typisk 0-2 personer pr hold, der finder læreplads. Resten kommer ikke videre end grundforløbet
jan 2016
Følger: 9 Følgere: 3 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 10
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.550
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.550
jan 2016
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.454
Jeg kan anbefale dig en landbrugsuddannelse, hvis du gerne vil have et job med dyr - og at der er brug for dig bagefter.
apr 2008
Følger: 243 Følgere: 565 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.407
Som dyrepasser, og der er tre ud af 30 der er blevet uddannet. To af tre, fik deres praktikker i udlandet.
Zoologiske dyr, er næsten umuligt. Der er ventetider på praktikpladserne, og hvis du er rigtig uheldig, vælger de én med flere ting i bagagen.
Er du dyrepasser inden for landbrugsdyr - så vil landmændene hellere have dig, hvis du er på landbrugsskole. Og vælger du det, er du næsten sikret job resten af livet.
Med heste som speciale(det hed det dengang, nu hedder det vidst hestemanager) rideklubber og salgstalde skal have en rigtig god størrelse, hvis de skal have råd til dig. Derfor er ufaglært, eller udenlandsk arbejdskraft billigere.
Tænk dig godt om, når du vælger.
okt 2013
Følger: 27 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 19 Svar: 104
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 224 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.822
1: jeg havde egen med, men måtte ende med at ride skolens ene da min var halt langt det meste af tiden
2: de har ikke som sådan nogle krav, man får jo undervisning. mener dog der er krav på rytterens niveau i dag
3: kommer an på holdet, og hvor mange der ikke selv har hest.
4: hvis du går på dyrepasser, så starter man dagen ud med stald arbejde (udluk, udmugning, hø, indluk og udluk af næste hold heste osv) samt har man passer weekender hvor man står for det samme og mere til hele weekenden.
5: man lærer at sadle hurtigt, så nej ikke hvis du har undervisning. men hvis du har egen hest og du skal ride ud over timerne og ikke har bil, så kan det være meget svært at nå
6: undervisning er en del af undervisningen, uanset om du selv har hest med eller bruger en af deres
7: du låner som sådan ikke deres heste, du rider den til undervisning så nej
8: nej. igen de er kun til undervisning ikke til alt andet (den gang jeg gik der havde vi 4 elevheste i brug, hvor en blev taget fra grundet føl) så 3 heste bliver meget for 4 hold af dyrepassere (2x grundforløb og 2x hovedforløb).
9: den bliver brugt til det samme som altid
10: jeg blev bare smidt på en hest så det tror jeg ikke
11: du får ikke et føl at arbejde med den første tid der, der er fokus på staldarbejdet som er det du laver mest af i hele uddannelsen.
12: jeg ved ikke om der var nogen åben/lukke tid, største delen af stalden er jo privat heste og de ejere kommer der ud når de har fri
13: det er der delte meninger omkring
14: ja, der var ingen spring eller andet relateret udover dresuren da jeg var der.
15: SJS holder stævner, og der er bestyrelsen af klubben der står for det, skolen har intet med det at gøre
16: det ved jeg ærligt ikke, jeg oplevede det ikke så tvivler.
17: nej det er op til en selv om man vil opholde sig på skolehjem (hvis du er berettige til det) men du skal være der til weekend pasninger og andet som åben hus.
18: dyrepasser/gartner/ veterinær og andre uddannelser er ude ved organia som ligger ved Vamdrup. skolehjemmet er i Kolding kort fra storcenteret. så du forlader jo afdelingen med skolehjem når du skal i skole og den anden vej rundt
det var sådan det var for 5-6 år siden, så jeg kan ikke svare på hvor meget der har ændret sig siden
19:
jan 2016
Tog du uddannelsen "helt i bund"? Og hvordan havde du det med at finde læreplads?:)
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 224 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.822
Hansenberg