{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.702 visninger | Oprettet:

Hvad er normalt hos Jer ift slik vaner/usund kost? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg smiley

En af mine mærkelige spørgsmål igen smiley
Men jeg finder det interessant at høre hvad I mener er normalt og om I synes jeg har et lille, stort eller passende forbrug smiley

Her i huset, har vi som tradition at børnene får fredagsslik for Ca 25kr hver (300g) blandet slik. Og jeg plejer at købe for en 10kr.
Og om lørdag aften spiser vi Chips, 1-2 små poser. Ellers er der primært til fødselsdag vi spiser slik/kage usundt. Hvad tænker I om forbruget her?

Hvad er Jeres vaner? Hvad er normalt hos Jer? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er normalt hos Jer ift slik vaner/usund kost?
  • #1   18. mar 2019 Jeg er gravid så lige nu spiser jeg ret store mængder Chips med kyllingesmag:-)

    Men ellers syntes jeg dit forbrug lyder fornuftigt.
    Når vores datter kommer til verden er det bestemt også planen at slik og søde sager kun er til weekenden og særlige lejligheder. Og det behøver bestemt ikke være i store mængder..


  • #2   18. mar 2019 Jamen jeg blev nemlig noget så chokeret en fredag da vi var i Kvickly, da var der en far med deres søn på ca 4 år der blandet slik. Faren stod med 2 store poser slik, og sønnen på 4 år stod også med en kæmpe pose. Da de skulle veje den var der for over 50kr slik til den lille dreng smiley og da vi lidt efter kom op til kassen lå der både chips og Cola på båndet i tillæg til slik for næsten 200kr smiley
    Nu skal jeg jo ikke kunne sige at det ikke var til hele måneden.. Men når man kiggede på str på både far og søn.. Så tvivler jeg.. Altså mine børn er 11 og 13 år og får 300g.. Den lille på 4 år 6-700g smiley
    Det er sku bekymrende.. smiley

    Mvh TT


  • #3   18. mar 2019 Jeg har ikke børn endnu, så mine vaner vedrører jo kun mig selv. Når jeg køber slik, køber jeg ofte 500 g, men til gengæld er det enten slik eller chips, og sjældent mere end en gang om måneden.
    Jeg er vokset op med, at slik kun var om fredagen og enten købte min mor og lavede en lille skål til os hver, eller også fik vi en 10'er vi kunne købe for.
    Jeg har altid været lidt for tyk. Mine forældre har aldrig forbudt mig slik og chips, men vi har alle sammen kun gået det i begrænsede mængder.
    Og så hed det enten slik eller chips fredag, aldrig to ting på en uge smiley


  • #4   18. mar 2019 Jeg ved ikke hvad der er normalt, men her i huset smovser vi big time om fredagen. Det er afslutningen på en hård uge, så der forkæler vi os selv med bland selv slik og chips. Vi har ikke børn, men vi to voksne spiser gerne for 40-50 kr. slik og en pose chips.
    Normalt er der også kage fredag, lørdag og søndag eftermiddag.

    På skrift ser det faktisk lidt voldsomt ud, men så længe vægten er rimelig stabil, og vi lever ret sundt resten af ugen, så syntes jeg egentlig det er ok.


  • #5   18. mar 2019 Mht. til om jeg synes det er et stort forbrug... Så ja. Jeg fik ikke så meget slik af mine forældre dengang jeg var barn. Vi fik en halv liter sodavand fredag aften, og den havde vi til hele weekenden. Hvis der var chips, var det til aftensmaden og slik var en pose Haribo vi delte hele familien, seks personer.

    Nu har jeg ikke børn selv, men jeg ville nok overveje, om de kalorier mine børn skulle have at vokse af, skulle være fra slik, hellere end fra en sund og varieret kost med bl.a. kartofler og grøntsager, brød, mejeriprodukter og vigtigst: kød.

    Men jeg gider ikke blande mig i, hvordan andre fodrer deres afkom. Det lyder af meget slik til en knægt på 4 år, men han får jo nye tænder, når mælketænderne falder ud.


  • #6   18. mar 2019 vi er store forbruger af slik, chips og sodavand herhjemme. mest os voksen - vores datter har fri adgang men er meget bedre til at spare end vi er??
    Vi køber for ca. 100kr. slik hver uge - 50kr. til voksen og 50kr. til vores datter. 2-3 poser chips og sodavand har jeg ikke helt styre på??
    Vi voksen spiser alt slik på 1-2 dage og vores datter spare så meget på sit at hun har sit eget lille lager af slik selvom hun deler med os andre også når vi ikke har mere;)
    Hun har så meget at hun vælger hver 2-3 gang at få slik pengene til sin sparebøsse istedet for??


  • #7   18. mar 2019 Synes dit forbrug lyder fint.

    Herhjemme (to unge voksne) har vi nok et lidt stort forbrug af søde sager. Det er normalt for os, at spise dessert/snacks om aftenen hver dag. Det føles forkert, ikke at kunne spise noget sødt efter aftensmaden. Hvis vi er løbet tør, så går en af os ned og handler slik ind efter maden. Så det er faktisk dagligdag, at vi tilsammen spiser en lille bøtte is, en købt kage, en pose bland-selv eller en plade chokolade. Salte snacks har til gengæld ingen interesse. Så vi har faktisk ingen regler, udover at vi ikke må tage på.

    Det er lidt ulækkert at tænke over, men ingen af os er i nærheden af overvægt og vi er begge aktive, og jeg føler mig sund og rask. Så i sidste ende er jeg ret ligeglad :P.

    Da jeg var barn, hed det lørdagsslik kl 20 imens vi så noget sammen i tv. Det var en pose bland-selv slik vi alle delte. Derudover måtte slik spises uden begrænsninger til fødselsdage osv. så længe jeg spiste normal mad først. I sommerferien var regelen én sodavandsis om dagen.
    Så rimelig afslappet, men med fornuft.


  • #8   18. mar 2019 jeg syntes det lyder af meget, men jeg køber heller aldrig bland selv slik og det er yderst sjældent vi køber chips. vi får lidt kage når familien kommer forbi med noget eller når jeg 1-2 gange om året for lyst til at bage. smiley

    sodavand er mest når vi er på besøg nogle steder eller er ude at spise, men vi kan godt finde på at købe en sportscola hvis vi har besluttet os for en hyggeaften nogle gange køber vi en trøffel fra lagkage huset også, men det sker ikke særlig ofte.

    Jeg vil ærligt talt hellere have en lækker frugtskål og sådan har jeg altid haft det smiley


  • #11   18. mar 2019 TT: Jeg har også ofte set det du beskriver.. Kender en familie der køber for 200-300 kr hver fredag, og det kan man nu også godt se på dem.. "host host"

    Men det er jo op til folk selv hvordan de vil leve deres liv.. Men jeg syntes det er nogle dårlige vaner at give sine børn med videre.


  • #12   18. mar 2019 Jeg spiser ganske usundt - det indrømmer jeg gerne. Men jeg er også ret aktiv, og derfor ikke overvægtig. Jo, jeg kunne (og burde) godt give min krop noget bedre brændstof, men det er altså bare hyggeligere med noget chokolade end en pære i mine øjne smiley

  • #13   18. mar 2019 Jeg spiser slik lige nøjagtigt når det passer mig.

    Så jeg kan sagtens spise en pose chips istedet for aftensmad eller kværne en plade chokolade og andet når jeg kommer hjem fra arbejde halv tolv om aftenen.
    Sodavand drikker jeg også gerne - og det er jeg vokset op med og buhu - jeg børster ikke tænder mere end 1 gang om dagen og det har vi i min familie aldrig gjort.
    Jeg gider virkelig ikke gå op i mængden og du kunne nok også have blevet forarget over at se mig ved kassebåndet og den mængde slik jeg lige købte en dag ;).

    Jeg er vokset op med et afslappet forhold til sødt og slik - og det er jeg sådan set glad for. For de kammerater jeg kom ved hvor det kun var fredag og kun noget bestemt og kun en bette mængde, der var forholdet til det en hel anden - lidt det der med at når noget er forbudt vil man gerne have det hele tiden og har ikke et afslappet forhold til det, det bliver noget anstrengt noget.

    Når jeg en gang skulle få børn bliver slik heller ikke noget kun fredag noget.

    Jeg ved ikke hvor mange penge jeg bruger på slik - det er som med rideudstyr, jeg køber det jeg har lyst til.


  • #14   18. mar 2019 Maria - Mine børn har heller ikke et anstrengt forhold til slik smiley det handler jo bare om at i tale sætte det sunde/usunde. Og så gøre det op til børnene selv når de når en hvis alder smiley mine børn fra 05-07, må jo selv købe sig slik for sine egne penge i løbet af ugen, hvis de vil det i stedet for at købe en ny fed bluse e.l. Men det bliver kun købt slik til de fredag, og chips til hygge lørdag fra min side af, da det er mit ansvar som mor at forsøge at videregive end sund kost og en fornuftig livsstil. smiley

    Mvh TT


  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #15   18. mar 2019 Jeg spiser nøjagtigt hvad jeg vil, når jeg vil smiley

  • #16   18. mar 2019 Så alle de der ikke kun får slik om fredagen eller får mere end du giver dine børn ( i gram og kroner ) formidler ikke en sund og fornuftig livstil?

    Men alle de her svar her i emnet - gør mig faktisk bare glad og bekræfter mig i at måden jeg er opdraget/opvokset på, er en jeg vil videre give. Ikke alle de regler og firkantede måder og se på tingene på.


  • #17   18. mar 2019 Det skriver jeg INGEN steder! Så stop med at forsøge at dreje teksten. Det var dig der hentydet til at børn der ikke havde fri tilgang fik et anstrengt forhold.. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #18   18. mar 2019 hvis man ikke engang selv kan vurdere om ens eget slikforbrug er passende, hvordan kan man så sidde og vurdere at andre har et for stort slikforbrug??



  • #19   18. mar 2019 Hentydede? Næ - det er noget jeg mener, da det er min oplevelse :).

    Jeg læser udfra her
    " Men det bliver kun købt slik til de fredag, og chips til hygge lørdag fra min side af, da det er mit ansvar som mor at forsøge at videregive end sund kost og en fornuftig livsstil. smiley "

    At det er det du mener er fornuftigt og sund kost, hvorfor jeg tænker at du ikke mener at slik hver dag er fornuftig og sund kost smiley


  • #20   18. mar 2019 AMT - Hvad der er normalt for dig, er måske ikke normalt for mig. Meget kommer an på i hvilket miljø man færdes i. Og det er en ting jeg synes er interessant at at undersøge.. Jeg er nysgerrig og synes det er sjovt at se folk sine forskellige holdninger smiley

    Mvh TT


  • #21   18. mar 2019 Maria - Du som arbejder inden for sundhedsvæsenet burde jo vide bedre smiley Jeg har en uddannelse hvor kost og ernæring har haft en stor betydning på skemaet. Så jeg ved godt hvad sundt VS. usundt er smiley men selvom jeg ved det, er det ikke ensbetydende med at andre lever som mig, og jeg synes det er meget interessant at høre folk sine vaner smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   18. mar 2019 Team Tindur: Hvis kost og ernæring har haft en stor faktorer i din uddannelse/job, så burde du også vide at man skal tage et helhedsbillede og ikke kun små uddrag.

    om et barn spiser slik hver dag, eller aldrig kan ikke kategoriseres som hverken sundt eller usundt, da det lige så vel kommer an på de resterende måltider, Barneys fysiske tilstand og psykiske tilstand.


  • #23   18. mar 2019
    Jeg ved netop at man ikke får noget godt ud af og mase sundhed igennem - jeg ved at livskvalitet er forskellige ting, at man har haft forskellige liv og at man intet godt får udaf at mase sundhedsting nedover folk - andet end forringet livskvalitet.

    Så nej - jeg burde ikke vide bedre, jeg ved derimod at spisevaner og diverse sundhedsting ikke er alt og ikke nødvendigvis øger livskvaliteten.


  • #24   18. mar 2019 AMT - Nu var det jo ikke en opgave om sund/usund jeg er ved at lave vel?! Jeg var simpelthen bare nysgerrig på jeres slik vaner. Og ja, skulle man lave en opgave skulle hele livsstilen med, men det er ikke det jeg har gang i smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   18. mar 2019 mine børn får gerne slik/chips/is/kage dagligt. de får også gerne et glas sodavand til aftensmaden.


  • #26   18. mar 2019 Maria - Mørk chokolade indeholder antioxidanter, og øger ens humør osv. så jo.. Der er jo ting man kan indtage for at få det bedre både fysisk og psykisk smiley

    Mvh TT


  • #27   18. mar 2019 AMT - jamen okay smiley det var også bare det mit spørgsmål gik ud på smiley

    Mvh TT


  • #28   18. mar 2019 En ting jeg falder lidt over er, at I hver især synes i er vokset op på den bedste måde, og er det ikke det vigtigste? Hvis jeg havde haft samme frihed som dig, Maria, så var jeg blevet meget tyk. Jeg er aldrig blevet direkte begrænset, og har aldrig fået at vide at slik er forbudt, men jeg har derimod fået at vide, alt med måde, og jeg skulle passe på.
    Jeg mener selv jeg har et sundt forhold til slik. Nogle gange har jeg virkelig lyst til sukker, og så køber jeg slik. Andre gange har jeg virkelig lyst til vindruer, og så køber jeg det.
    Jeg har aldrig kastet mig over en slikskål, fordi jeg følte jeg manglede det. Tvært imod har jeg lært at tænke over hvad jeg putter i munden, fordi JEG ikke tåler så meget usundt som så mange andre gør smiley


  • #29   18. mar 2019
    Du misforstår mig - humør og livskvalitet er ikke det samme.

    Jeg får intet ud af og komme og forlange at en 95 årig ( eller 75 årig ) begynder og spise flere grøntsager, kvitter smøgerne og stopper med at spise kage i lange baner.
    Det vil bare sænke deres livskvalitet gevaldigt hvis jeg gør det.
    Jeg kan heller ikke bare proppe mørk chokolade i en der er trist og forvente at det gør dem glade og øger deres livskvalitet.

    Bare fordi man er sund, betyder det ikke man har god livskvalitet.

    Og lige vdr. chokoladen - så er forsøgene på området ret blandede og ofte så er den mængde i forsøgene, ikke en mængde folk normalt indtager pr dag. - og er såmænd også ofte urealistisk at skulle indtage pr dag.


  • #30   18. mar 2019 Det lyder fint.
    herhjemme har vi altid slik på lager, vores drenge er ikke blevet begrænset men den store spiser langt fra slik hver dag og kage gider han ikke at spise, den lille er kun 1 år han smager og det er det, de store slik spisere er de ikke endnu hvertfald


  • #31   18. mar 2019 Hos os?
    Hm.

    Vi spiser kage dagligt - nogle gange op til to gange, til "kaffetid." Det skifter hvorvidt det er købt kage eller om det er hjemmebag. Det er oftest hjemmebag. Normalvis får vi kun kage til eftermiddagskaffe, men det sker da at vi får det til aftenkaffe også. Her er der også tale om 1-2 stykker.
    Til aftenkaffe drikker vi kakao - min mor og jeg har så de sidste år skiftet det ud med the smiley Min bror og min far drikker stadig kakao. Og der taler vi altså 2-3 glas.

    Til weekenden bliver der købt slik ind. Da alle tre børn boede hjemme blev der købt 3 Haribo poser og smidt i en stor skål, samt en plade chokolade til min far. Slikskålen blev hurtigt tom. Nu er det kun min bror og jeg der bor hjemme, og forbruget er sat ned, og i stedet for tre normale poser haribo, er det blevet til to små - og nu ligger der rester om lørdagen. Hvis det kun er mig der er hjemme i weekenden, så købes der endnu mindre ind nu. Men vi er aldrig blevet mødt af begrænsninger. Sodavand må vi gerne tage som det passer os, og vi har altid været velkomne til at købe slik osv for egne penge hvis det var hvad vi ønskede.

    Vi er aldrig blevet begrænset - hvilket jo så har kunnet ses på mine søskende og jeg. Hvor mine søskende hele deres liv har været enormt aktive og flotte kropsbygninger var jeg syg og kunne ikke holde til samme aktivitetsniveau. Det har betydet at jeg altid har været rundere end mine søskende - men jeg fik aldrig nogensinde andre "regler" for søde sager end mine søskende - og havde jeg fået det, så ville jeg aldrig have overholdt dem alligevel.


  • #32   18. mar 2019 I min barndom blev jeg begrænset i mit indtag - vi fik slik og kage til højtider/når der var gæster, og så når min mor syntes, at det var hyggeligt (hvor tit det var, kan jeg slet ikke vurdere i dag, men jeg tænker ikke, at det var mere end en gang om ugen). Vi fik altså ikke slik på bestemte tidspunkter i ugen (fredagsslik eksisterede ikke hos os), og der var ikke fri adgang til en slikskuffe fx. Man fik ikke sin egen pose - vi delte som familie, hvad der var. Sodavand var kun til højtider og i marken til høst smiley
    Egentlig tænker jeg, at det på skrift ser meget fornuftigt ud, men jeg har udviklet mig til en voksen, der spiser rigtigt meget slik desværre. Resten af min kost er sund og varieret - jeg kan godt lide at lave mad og spiser masser af grøntsager og generelt fedtfattigt. Derfor er jeg også almindeligt slank. Jeg læser meget om ernæring og holder mig opdateret - og spiser samtidig slik hver dag, selvom det giver mig dårlig samvittighed.

    Jeg tror ikke, at man kan give en firkantet opskrift på, hvordan man producerer voksne med et fornuftigt forhold til sukker. Belønningen i hjernen, når man får sukker, er stærk, og jeg forestiller mig, at det er forskelligt fra person til person, om man bliver "afhængig" (ligesom med alle andre ting, man kan blive afhængig af). Mange mennesker spiser desuden efter humør (mig selv inkluderet). Så er man fx ked af det, ryger der store mængder indenbords. Hvis det sker for børn, der har fri adgang til slik, så kan det nemt gå galt, selvom tanken bag er, at de manglende begrænsninger skal skabe et afslappet forhold til sukker.


  • #34   18. mar 2019 Jeg er vokset op med at der er weekend-hygge. Har altid været en kæmpe slikmund, så når jeg kunne snige mig til det spiste jeg det også i hverdagene :P.
    Nu spiser/drikker jeg usundt hvis jeg har lyst. Det kan være hver dag i en uge, men der kan også gå uger mellem at jeg gør det.


  • #35   18. mar 2019 Da jeg var barn fik vi ikke slik - vi fik "lækkert" i stedet. Da vi var mindre var det altid til Disney sjov - efterhånden som vi blev større kunne det lige så godt være lørdag aften til en film for hele familien. "Lækkert" dækker over alt fra slik, popcorn, chips og chokolade - til frugtfad, grøntsagsstave med eller uden dip, mandler og hasselnødder eller hjemmebagt kage.

    Desuden skete det at min far spontant fandt en slikpose frem, hvor vi alle måtte vælge to stykker hver, og så blev den lagt væk igen. Da jeg blev 15 indførte vi "kørelakridsen" som bestod i at vi tog 1 lakrids fra en thermokop i bilen hvis vi kørte hele familien sammen, fx ud at handle.

    Sodavand var noget vi kun drak til fødselsdage eller andre festligheder (dog ikke jul, da var det Rynkeby rød blandet saft - og det er det i øvrigt stadigvæk).

    Nu som voksen bor jeg med en rigtig slikmund - og så hans børn hver anden uge. Vi har begrebet fredags slik, det er dog ekstremt sjældent at det lige falder på en fredag. Ungerne begyndte nemlig kun at spise 2-3 mundfulde aftensmad hvis de på forhånd vidste hvad dag der var slik - og så var de sååååå mætte i hele 2 minutter inden de begyndte at tigge slik. Nu har vi som sagt "fredagsslik" på en vilkårlig dag i løbet af ugen. Det kan være når som helst mellem mandag aften og søndag formiddag. Og så varierer det meget hvad de får. Nogen uger snakker vi 87 gram af et eller andet sæsonbetonet slik. Andre gange 400 gram (oftest tidligt på ugen) og så holder det som regel flere dage - det kommer altid i bøtte med navn, så de ikke kommer til at slås. Vi voksne spiser næsten aldrig slik samtidig med ungerne, da der ellers ofte bliver kamp om at se hvem der har mest tilbage. Til gengæld kan vi godt dele et eller andet efter puttetid ind i mellem.

    Om sommeren spiser vi sodavandsis et par gange om ugen alle sammen, og det sker da også at der er chips til maden i ny og næ.
    Sodavand drikker vi ofte fredag eller lørdag.

    Og så er det min kæreste der er den største slikmund af os alle, og i skal da ikke snydes for et eksempel: en dag hvor sliklageret var godt fyldt spørger han om vi skal have ET PAR STYKKER slik til en film. Han hentede så en pose pingvinstænger på 1 kg. Da filmen var omme havde jeg spist 10-12 stykker slik, og der var vel "forsvundet" omkring halvdelen af posen. Han bliver så oppe og ser en film endnu, og jeg går i seng. Da jeg skal være alene hjemme nogle dage senere tilbyder han at gemme lidt slik jeg kan hygge med. Et par dage senere da jeg er alene finder jeg posen frem igen - og der ligger hele 4 stykker slik tilbage smiley


  • #36   18. mar 2019 Jeg er vokset op med meget præcise og strikse regler, og det egentlig både med usundt og sund mad, men dette resulterede så også i at det gjorde mig syg. Da forholdet til mine forældre heller ikke var det bedste, var jeg så heldig at min venindes familie åbnede armene for mig og tog mig ind så jeg boede hos dem. Her var tilgangen til mad HELT anderledes og det var bare fantastisk. Alt var ikke målt og vejet, og jeg fik hurtigt lavet en forbindelse mellem at spisning, om det var aftensmad eller fredagshygge det var noget man samledes om og nød. Den følelse håber jeg at kunne bringe videre til mine egne børn. Det vil betyde meget og være vigtigt for mig at de finder glæde ved mad om det er sundt eller "usundt" er for mig ligemeget, bare de for alt i verden ikke ender med at få et anstrengt forhold til det som jeg havde

  • #37   18. mar 2019 her hos mig - mine forældre og jeg - har vi slikdag fredag eller lørdag.
    køber vel for små 50 kr og så bliver det delt ud i 3 skåle. min far kan nemlig ikke styre det at der er fri slik. så vi køber blandselvslik og tager 3 (eller andet der kan deles med 33)

    drikker appelsinsodavand. cola er bandelyst her i huset. er nyrepatient, så der er en del ting som jeg ikke må drikke og spise
    her er chokolade også en af dem man skal passe lidt på.

    til gengæld er vi gode til at bage kage..... så det får vi lidt tidere smiley


  • #39   18. mar 2019 Apropos spisevaner så har jeg i dag spist da jeg stod op kl. 12 en skål jordbær med mælk ( og sukker selvfølgelig ). Så åd jeg en lionbar og en kitkat bar inden jeg tog i stalden ved en 16 tiden.

    Kom hjem kl. 19 og spiste et bette stykke mørbrad, lille håndfuld champingon, sovs og de der gitter pomfritter.

    En time senere spiste jeg en lionbar til - og nu tror jeg sgu jeg æder en pose chips eller to og en skål dip til samt cola smiley

    Den anden dag spiste jeg to crossianter kl. 13 da jeg stod op, kl. 18 spiste jeg 1/4 af en pizza sandwich med kylling og da jeg kom hjem kl. 24 spiste jeg en is og nogle oreos.


  • #40   18. mar 2019 Vi spiser slik/usundt lige når det passer os. Ingen regler her. Intet vi behøver være fælles om.
    Har jeg lyst til chokolade, så har jeg lyst til det NU og ikke kun en bestemt dag smiley

    Og pt er jeg gravid. Så det er hele tiden haaha


    Og så har jeg lige siden jeg var lille levet af cola.


  • #41   19. mar 2019 Jeg har altid haft fri adgang til slik, chips og cola, lige så længe, jeg kan huske.
    Det betyder at jeg er storforbruger af Pepsi Max. Og som regel har jeg også slik og chips på lager, men det behøver ikke blive spist. Jeg bager også (pande)kager til eftermiddagshygge til knægten og jeg på en tirsdag, hvis jeg har lyst.

    TIL GENGÆLD har vi også altid et lager af frisk frugt, og så spiser vi sund mad til hovedmåltiderne. Vi spiser så vidt muligt også kun økologiske fødevarer, og svinekød skal være friland som minimum. Nægter at købe konventionelt. Vil ikke stoppe knægten med penicillinrester.

    Jeg tror, vi har hver vores kæphest inden for kost og ernæring og generelt, hvordan vi vil vise vores børn den - for os - rette vej.
    Jeg vil overhovedet ikke blande mig i, hvad folk fylder i deres børn. Hvis de mener, de skal spise nuggets og fritter som "børnemenu" på restaurant, mens de selv spiser oksesteg med lækkert tilbehør, så er det bare det, de gør. Hvis bare jeg kan være fri for at fodre min unge på samme måde smiley


  • #42   19. mar 2019 Carina - Bare et side spørgsmål ifb med det du skriver smiley Din knægt, har/havde I kostpolitik i Jeres børnehave? smiley

    Mvh TT


  • #43   19. mar 2019 Han går kun i dagpleje endnu. Men ikke rigtigt. Hun følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og så er det det.

    Må nok også lige tilføje; de usunde vaner herhjemme tilhører også primært mig. Han har fx aldrig fået cola eller vingummier. To chips og et tern Marabou er vilde sager ??

    Men for mig er det klart den basale kost, jeg har fokus på. Hvis jeg ved, at fx vores lasagne er lavet med fuldkornsplader, økologisk kød, der kun udgør 1/4 af fyldet, og resten er grøntsager af forskellige arter, så er jeg nok ikke så fokuseret på, om det er tirsdag eller fredag, vi spiser lidt snacks.

    Men det passer egentlig heller ikke helt, jeg er ligeglad med, hvad andre fylder deres børn med. faktisk. Men jrg sagde ikke noget smiley Kendte én på et tidspunkt, hvis børn udelukkende spiste pomfritter og nuggets - også når vi var ude, og så kom den der "jamen de vil ikke have andet"... øhhh. er det dig eller dem, der er den voksne her?? Og så fik de for øvrigt nærmest lov til at spise sig mætte i chips og slik - også lige inden sengetid.


  • #44   19. mar 2019 Okay smiley for jeg er selv meget blandet ift kost politikken smiley Jeg synes det er rigtig godt at den er der således at man sikrer sig at de udsatte børn har de bedste mulige forudsetninger for at få et sundt måltid, men jeg synes også den bliver for hysterisk når man ikke må have andet end rosiner og frugt i fastelavens tønden, eller at man ikke kan servere en kage på barnets fødselsdag.. smiley

    Mvh TT


  • #45   19. mar 2019 Altså dybest set er det hverken skole eller daginstitutioners opgave at sikre sund og varieret kost. Har været i studie praktik i en børnehave, og vi lavede ikke andet end at sige "spis rugbrød først". Der er jeg nok mere afslappet. Hvis mor og far har givet ostehaps og figenstang med i madpakke, så er det vel fordi ungen må spise det? smiley

    Men er helt enig med dig. Det er for vanvittigt med det nul-sukker politik. Det er sgu ikke det samme med fastelavnstønder uden en-krones-poser i.
    Men du kan være sikker på, det IKKE er for at tilgodese ressourcesvage forældres børn. Nej, det er valg fra bestyrelsen på baggrund af ressourcestærke forældres brok. De selvsamme forældre, der fylder ungernes madpakke med figenstang og ostehaps, og som brokker sig, når rugbrødet kommer med hjem igen.

    (Ja, der kom så lige et brøl. Og netop én af grundene til, at jeg i hvert fald ikke skulle være pædagog alligevel! Jeg skal ikke resten af mit liv tvinge Sofus-Alexandrius til at spise rugbrødsmadder)


  • #46   19. mar 2019 Ja jeg har desværre oplevet børn der fik to mælkesnitter i madpakken, og det var det.. Og en anden der fik en pakke toast brød og smør med.. smiley så måtte knægten på 5 år selv smøre.. (altså han fik jo så hjælp.. Men..)

    Mvh TT


  • #47   19. mar 2019 ja, og det er jo heller ikke i orden. Men der skal nok sættes ind andre steder end blot madpakken.

    Velnærede, aktive børn i trivsel tager ikke skade af at spise ostehaps og figenstang til frokost. Rugbrødderne ligger der jo, til hvis de er mere sultne. Det er et eller andet sted bare så dobbeltmoralsk hele den "kost politik", for "selvfølgelig skal de da have lidt lækkert i madpakken, NÅR de har spist rugbrød, men de må IKKE få kage, for vi ved jo ikke, hvor meget sukker Lukas' mor har puttet i, så vi går med kollektive bestemmelser og siger: gulerødder og avokado i slikposerne!"
    Jøsses.


  • #48   19. mar 2019 Det er egentligt sjovt at se forskelle hos folk. smiley

    Ved min mor og hendes kæreste, der har hun disideret et slik skab, den måtte mig og mine 2 halv søskende fra min mors side spise alt vi ville.

    Ved min far og hans kæreste fik man bare lomme penge hvor mig og 2 af mine halv søskende fra min fars side samt storebror selv måtte bestemme hvad vi brugte pengene til, om det var slik og sodavand, en is eller måske hellere et spil eller en film var ligegyldigt.

    Den dag i dag spiser jeg ikke ret meget slik, og kan nemt få en hel pose slik til og holde i flere uger og med en hel pose mener jeg en pose Katjes Vingummi. smiley
    Selv mine søskende spiser heller ikke ret meget slik den dag i dag. smiley


  • #49   19. mar 2019 Jeg forstår ikke den der nul sukker polititik, Syndes folk selv skal bestemme.

    Da jeg var mindre, fik jeg da både Kage, Mælkesnitter, Ostehaps, fignpålæg, en syltetøjs franskbrød mad osv osv af usunde ting, fik til gengæld også masser af Rugbrød, frugt, grøntsags stave osv... Jeg spiste altid hele min madpakke havde aldrig noget til overs.
    Jeg har aldrig været tyk hverken den gang eller i dag. smiley
    Jeg lærte også at styre det ved at spise det sunde først, kun fordi det var sjovest at spise det kedelige først og det mere spændene til sidst. XD og dog helt kedeligt var det ikke, (elskede min kødpålæg på rugbrødet der lignede en bjørn, som var min farvorit.) smiley

    Kom på en uddandelse sted hvor de havde den åndsvage nul sukker politik, den fik vi dog ændret da alle i klassen valgte at stå sammen og klage, da vi gerne selv ville bestemme, og det resulterede i at vi ikke spiste usundt, kun en sjælden gang imellem, vi beviste at vi selv kunne styre det, og lærene samt inspektøren var glad for at vi selv kunne styre det. smiley


  • #51   20. mar 2019 I min famile har vi ikke en fast slik dag, vi går tit i en uge uden at spise slik, men nogle gange tager min mor lidt med hjem som vi hygger os med, men det er ikke særlig tit. Da jeg var mindre fik jeg lov til at få 100g slik om fredagen smiley

Kommentér på:
Hvad er normalt hos Jer ift slik vaner/usund kost?

Annonce