{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
676 visninger | Oprettet:

Fortrukken/ hade gangarter/øvelser {{forumTopicSubject}}

Godaften HG'er

Håber i nyder det gode vejr påsken byder på smiley

Snakkede med min veninde tidligere og vi kom til snakke om hvilke gangarter og øvelser man elsker eller hader når man rider..

Jeg hader generelt trav medmindre hesten er nem at lave nedsidning på, skridten er kedelig og galoppen elsker jeg. Elsker en god samlet galop men nyder skam også en racer galop.
Byder hesten på tølt, så det klart en yndlingsgangart jeg foretrækker.
Hader forpart og bagpartsvendinger, elsker schenkelvigning derimod eller versader.

Hvad hader i gangart og øvelser og omvendt smiley pisk op


Kommentarer på:  Fortrukken/ hade gangarter/øvelser
  • #1   21. apr 2019 Puha rider ikke mere, men husker lige så tydeligt jeg HADEDE schinkelvigninger.. Har ingen anelse om hvorfor, men gud hvor jeg hadede dem. Og kontra galop, men mest fordi det føltes helt forkert i min krop smiley Skridt var for mig også utrolig kedeligt, men kunne også være rigtig afslappende (afhængigt af hesten). Trav, som du siger, kun dejlig hvis nedsidningen ikke føltes som om man blev katapultet af hver gang smiley

    Elskede derimod changement og en god galop over marken smiley


  • #2   21. apr 2019 Skridtpiouetter/bagpartsvendinger er noget fanden har opfundet i vrede.

  • #3   21. apr 2019 Elsker alle dressur øvelser smiley dog ikke schenkelvigninger da jeg ikke kan se hvad de skal gøre godt for smiley

    Og en god samlet galop er noget af det bedste jeg ved smiley


  • #4   21. apr 2019 Hader changementer for hvert 4. spring. Det er bæ, jeg laver altid fejl i dem.

    3-2-1 changementer er meget nemmere at ride.

    Men nogle øvelser er gode til nogle heste og andre øvelser er gode til andre. Så det er helt an på hesten hvilken min hade og favorit øvelse er.

    Min tidligere S hest var rigtig god til fri trav, piaffe og serier samt travers. Så det var yndlings på hende.

    Min ene nuværende dressurhest er knap så god til travers fx.



  • #5   21. apr 2019 Krikken - bagpartveninger havde jeg lige glemt, det er også en hadeting hos mig smiley og forpartsvendninger.

    Heidi - changementer har jeg prøvet ganske få gange og ærinder den som sjov øvelse smiley


  • #6   21. apr 2019 Hvilken gangart jeg foretrækker, kommer meget an på hesten, men må dog sige jeg oftest hælder til galoppen smiley

    Af øvelser hader jeg virkelig bagpartsvendinger som pesten, jeg kan simpelthen ikke få dem til at fungere for mig. Der i mod er jeg vild med stort set alle sidebevægelser, versader og traverser især, men en god fri galop er altså også lækkert smiley


  • #7   21. apr 2019 Jeg kan ikke lide ordet bagpartsvendinger /forpartsvendinger, da jeg simpelthen bytter om på, om det er forpart eller bagpart, der bevæger sig i forhold til navnet.

    Jeg bytter om på ordene højre og venstre, så jeg foretrækker at folk siger indvendige / udvendige.

    Jeg forsøger at omskole min hest til western.
    Jeg bryder mig ikke om de meget langsomme bevægelser man stiler efter i western genren pleasure.

    Trail og koarbejde er fri leg og glæde for dyr og mennesker, hvis det gøres ordentligt.
    smiley


  • #8   21. apr 2019 Hadegangarter: trav og skridt. Trav fordi det er svært, at ride letridning eller nedsidning pænt, samtidig med at man skal fokusere på at bruge sin krop helt rigtigt i øvelser. Især sidebevægelser og volter i trav er træls. Og skridt er bare kedeligt.

    Hadeøvelser: 10 meter volter i trav. Overgange/nedtagninger til en anden gangart. Nedtagning fra trav til parade.

    Yndlingsgangarter: Galop, galop, galop!! Alt med galop. Galoparbejde er bare mega sjovt sammenlignet med trav og meget nemmere at have med at gøre synes jeg. Er hesten en islænder så er yndlingsgangarten tølt.

    Yndlingsøvelser: Alle i galop! smiley En favorit er nok 10 meter 8-taller med skift af galop i midten. De er svære, men sjove på samme tid. En anden yndlings er f.eks. at galoppere på højrevolte og så ride galoptravers fra M til X og så tilbage til F.
    Derudover øgninger og nedtagninger i samme gangart.


  • #9   22. apr 2019 Jeg elsker al dressuren, når hesten bare har talentet til det smiley Og glæder mig til at jeg forhåbentlig snart får hest og tid igen til selv at ride, i stedet for kun at stå på jorden.
    Der er selvfølgelig øvelser der er sværere end andre og som hest og/el rytter har sværere ved, men øver man nok, og har god hjælp fra jorden, ender de med at blive lette smiley


  • #10   22. apr 2019 På min gamle pony var yndlingsgangarten galop. Hun havde den fineste balance i galop og kunne samles og øges for de fineste hjælpere.
    Min nuværende islænder har desværre kortsluttet et eller andet i øjeblikket, så tempoet er fuld fart frem i både trav og galop. Derfor er det mest komfortable på hende i øjeblikket tølt.

    Af øvelser elsker jeg sidebevægelser. Det er så fantastisk hvordan det både kan løsne, samle og ligeudrette hesten.


  • #11   22. apr 2019 Jeg har faktisk aldrig haft en hadeøvelse eller gangart, jeg elsker det hele. Når man bliver guidet i den rigtige retning og det så lykkedes så er det mega lækkert uanset øvelsen smiley
    Jeg synes det er småtræls at skulle træne det samme seperationsangst igen og igen, samt ikke at kunne tage på tur alene, men ellers synes jeg at alting er fint smiley


  • #12   22. apr 2019 Jeg elsker at arbejde i traven, er total fascineret over den måde man kan forme hestens gang og muskler i trav. At mam kan ændre “et bræt med øre, at sidde på, til noget blødt og lækkert, er en spændende rejse.

    Galop er bestem ikke min stærke side, og da slet ikke i starten, hvor hesten er skæv, ubalanceret og ryggen kun har det formål at sørge for at bagpart og forpart hæger fast på hinanden. - mine krop vender helt forkert til at arbejde med denne gangart.

    Men når så ryggen begynder at arbejde, balancen indfinder sig, og vi ikke længere ligger ned i hvert sving med skuldre som ikke er alle andre steder end hvor de bør være, så begynder jeg at holde af galoppen - men ikke på samme niveau som den bærende trav.



  • #13   22. apr 2019 En super hurtig galop på en laaaang strækning er klart noget af det bedste jeg ved! Bare fyre den af! smiley
    Det er en af de ting jeg glæder mig aller mest til, når min hest er blevet tilredet! Bare ud over marken i fuld fart! Hver gang jeg ser min hest tonse rundt på folden, tænker jeg "en dag kommer vi til at gøre det sammen!" smiley

    Jeg har ikke rigtig nogle gangarter eller øvelser som jeg hader. Nu rider jeg heller ikke dressur, så jeg har ikke prøvet nogle af de øvelser som bliver nævnt.
    Jeg synes ikke at skridt er kedeligt. Jeg elsker at sidde og nyde hestens bevægelser, og jeg sidder altid og snakker med hesten eller nusser den. Det har jeg ikke rigtig mulighed for i trav og galop smiley

    Men nedsidning i trav er ikke min stærkeste side, så det kan godt blive lidt ubehageligt.


  • #14   22. apr 2019 Elsker galop og alle øvelser i galop. Min nuværende hest er stærkest i galop.

    Elsker at lave frit trav, versader og schenkelvigninger på min nuværende hest, som har masser af rygsving, hvilket gør at man virkelig kan mærke at han tager en med smiley

    Vi er knap så gode til travers i trav, changementet og bagpartsvendinger, men vi arbejder på det smiley

    Elsker heste med masser af rygsving smiley


  • #15   23. apr 2019 Har faktisk ikke rigtig nogen hade gangart smiley
    Elsker at ride rundt og lave en masse skridt arbejde med en masse sidebevægelser, dog helt pludselig så keder jeg mig.

    Lige pt kan jeg simpelhen ikke få den øgening/fritrav frem i min hoppe, som jeg så gerne vil... Hun forstår det bare slet ikke og tja, den er bare lort....

    overgange er også bare en by i rusland... Puha hun laver bare giraffen og strækker halsen alt hvad hun kan... smiley
    Og ellers stopper hun helt op i en fuld parade....


  • #16   23. apr 2019 Nu rider jeg kun tur og burde nok igang med nogle øvelser, men det er ikke det min hjerne har brug for lige pt smiley Jeg elsker en god fri trav hvor hesten kommer helt ud og strækker sig, min tidligere hest var ekspert til det og jeg kunne få den skønneste trav frem i ham. Min nuværende synes det er lidt svært, også fordi hun har en del låsninger i kroppen (som jeg self har prof til at se på). Jeg synes dog at hun har en skøn galop, særligt når der er tempo på. Jeg synes det er super fedt at tage en god galop med fuld knald på og bare have fokus på at slappe helt af, nyde det og give slip (når hun ikke spooker over alt muligt). Måske det er fordi jeg normalt er ret kontrolleret i min hverdag, så føles det bare ekstra godt at miste lidt kontrol og give den gas smiley igår havde jeg en fantastisk galop op af bakken hvor motoren virkelig kom på arbejde. Hun er heldigvis også nem at stoppe og slapper af bagefter. Min tidligere stressede så meget op over det, at det var tæt på umuligt at få en sådan helt unsluppen galop med skridt bagefter. Nok derfor var trav at foretrække på ham.

  • #17   23. apr 2019 Trav er min foretrukne gangart. Og af øvelser er versader og traversader mine yndlinge. Både på lige og buede spor

  • #18   23. apr 2019 Uuuh, jeg kan ikke døje gangarter, der er pas-agtige - hverken tölt eller galop. Når man har fået banket ind i hovedet, at det er forkert, forkert, forkert i årevis, så bliver det bare så træls en fornemmelse, når alt andet end flyvepas er pasagtigt.

    Jeg kan egentlig godt lide alle tre grundgangarter, så længe der ikke er overdrevet rygsving, og en RENTAKTET tölt i alle tempi, hvor hesten er frisk og med på den - det er skønt.


Kommentér på:
Fortrukken/ hade gangarter/øvelser

Annonce