{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.773 visninger | Oprettet:

Heste lever side om side med guldfisk..... {{forumTopicSubject}}

Faldt lige over denne på nettet og var flad af grin smiley


https://www.malgretout.dk/2019/07/14/kom-en-guldfisk-i-vandkaret-og-din-hest-har-rent-drikkevand-doegnet-rundt/?fbclid=IwAR1vY6gtV8ouzTbTLGrQ2fjHPQJo16xXLjU1ETHb-phwbsRpkETSMwGF9TM

Så nu skal man ikke kun være hesteejere, men også fiskeejere smiley
Mon dyrehandlen får godt salg i guldfisk nu smiley
Hvad synes I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste lever side om side med guldfisk.....
  • #1   16. jul 2019 Det behøver du såmænd ikke at grine af - det er ikke noget nyt. Min bror har brugt guldfisk i vandkarrene i sin kostald i mange år smiley
    De spiser foderrester og alger, og holder vandkarrene rene i lang tid.


  • #2   16. jul 2019 Jeg kunne levende forstille at sådan én som min hest, ville lege med vandet mere end hun gør i forvejen smiley hun drikker ikke som alle andre heste, hun drikker vandet ala en hund, ved at skovle vandet ind med underlæben. Så kan lige se hvis hun får skovlet en guldfisk ind i flaben smiley

  • #3   16. jul 2019 Der forsvinder også af og til en guldfisk i ko-truget smiley

  • #4   16. jul 2019 Jeg så det godt på facebook i går. smiley Jeg ved ikke, jeg ville nok hellere foretrække selv at gøre truget rent. Jeg synes nok, at det er synd for fiskene. Hvis truget bliver tømt for vand, så dør fisken jo. Og man risikerer at en hest spiser fisken. Og så synes jeg, at det er synd, for jeg går ikke ud fra at man specifikt fodrer fisken, den skal jo leve af "urenhederne" i truget. Så risikerer den vel at sulte...

  • #5   16. jul 2019 Vi har også guldfisk hos køerne det fungere super :)??

  • #6   16. jul 2019 MB - ja jeg ville også frygte tomt trug, men ja det er jo man tilser sine heste hver dag for at det ikke sker. Men jeg vil tro der er rigeligt for 1-2 guldfisk med nok mad. Når jeg har haft store vandbaljer stående, så der ikke gået 1-2 dage før der er massere af myggelarver og vandsnylter i vandbaljer.

    Mimre & S.Harbogaard - det åbenbart mere udbredt ko bøndere at benytte naturens egene skaldespands rensere, forstået på den gode måde at man ikke behøver at bruge sæbe osv på at gøre vandkar rene. Hvilket selvfølgelig er godt for miljøet.


  • #7   16. jul 2019 jeg skulle købe mig fattig i guldfisk, hvis mine havde vandbalje. Den gamle er ekspert i, at vælte baljen, når hun er færdig med at drikke. Så skal der lige en pote op på kanten og så vælter skidtet. Stakkels guldfisk, at drukne pga mangle på vand... eller hvad det nu hedder for en guldfisk, der mangler vand.

    Men det er da en genial løsning, hvor det er muligt.


  • #8   16. jul 2019 Ja, guldfiskene er en kendt model hos kofolkene, dog vigtigt at truget ikke kan tømmes helt for vand eller fryse - for guldfiskenes skyld smiley

    Personlige synes jeg ikke det er så lækkert for hverken fisk og køer. Jeg putter en klor-tablet i hestenes vandkar, det er i hvert fald desinficerende, så der ikke kommer alger i. Doseringen er lav med en tablet pr/100 liter vand, så det ikke går for meget ud over vandoptaget. Vandoptaget falder, det skal ikke være nogen hemmelighed. Men det gør det alt andet end lige også, hvis vandet er grønt af alger.

    Sunshine
    Dine hestes vandkar må ikke gå tør af vand, så får de ikke nok at drikke. Så må du købe et større kar.


  • #9   16. jul 2019 Ann c
    Jeg skriver netop at jeg ikke har vandkar/ balje. Så jeg skal ikke købe en større et større kar/ balje smiley smiley smiley


  • #10   16. jul 2019 Sunshine
    Nårh smiley
    Sorry, fik det læst som om at det var det du havde. Har du kop sat op på folden så?


  • #11   16. jul 2019 Ann C
    Ja der er frostfri kop på foldene. Super lækkert ikke at skulle slæbe vand i rå mængder om vinteren smiley smiley smiley
    Har før skullet slæbe ca 100 L hver dag fra huset ned til hestene. Surt show.
    Endte med et sindrigt palletank system og varme elementer. smiley


  • #12   16. jul 2019 Ja, det er da helt perfekt. Kan du huske, hvad du investerede i at etablere sådan en anordning? smiley

  • #13   16. jul 2019 Ikke ret meget. Men kræver adgang til el.
    Alt efter hvor mange heste man har, så rækker en palletank på 1000 L langt. Noget isolering til at komme omkring, over og under tanken. Paller den kan klodses op på, så der ikke er direkte kontakt til frossen gulv/ underlag. Der skal være en studs med åbne/ lukke på tanken. En stor slange på ca 2-3 m, der passer til studsen. Selvf om man har tanken i nærheden af vandbaljen, så måske lidt længere slange. Og så ellers 2 akvarievarmere. De behøver ikke passe til antal L i, hverken tanken, eller baljen, da de ikke skal opvarme vandet, kun holde det frostfri i frostvejer.
    Husk at efterfylde palletanken når det er muligt.

    Den løsning gav i hvert fald mig en lettere hverdag når vinteren bed i kinderne.


  • #15   16. jul 2019 Sunshine.

    Så, akvarievarmere I tank?
    Fylde tank med vandslange?
    Tænde akvarievarmere??


  • #16   16. jul 2019 Doktor Who
    Ja ganske primitivt, men det var nemmere end at slæbe 100 L hver dag i spande, når det var frostvejer.


  • #17   16. jul 2019 Sunshine.
    Primitiv rimer på enkelt og idiotsikker


  • #18   16. jul 2019 Doktor who
    Ja og til en rimelig pris også smiley og det kunne jeg godt li smiley


  • #19   17. jul 2019 Sunshine
    Har du et billede af det? smiley


  • #21   18. jul 2019 Hønsemusen
    Nej og det vil heller ikke vise ret meget andet end en indpakket palletank.


  • #22   18. jul 2019 Sunshine
    Helt ok, har bare svært ved at forestille mig det smiley
    Drikker de af tanken (er den skåret op/åben)? Eller har du bare tanken som en "beholder", så du ikke skal slæbe vandet så langt? Beklager at jeg ikke har forstået det endnu.


  • #23   18. jul 2019 Hønsemusen.
    Palletanken er til opbevaring af vand om vinteren. I den hænger du en akavarievarmer. Den skal ikke passe til antal L da den ikke skal opvarme vandet, kun holde det frostfri. Du skal pakke palletanken ind i noget der isolere, men sådan at du kan komme til hanen på tanken, når du skal tappe vand. Den skal op at stå på nogle paller, så den kommer væk fra jorden/ gulvet, der kan fryse om vinteren. Isoler også bunden af palletanken og selvf også toppen.
    Så er det meningen du sætter en stor slange på tanken, når du skal bruge vand til din vandbalje, som også skal ha en lille akvarievarmer til at holde vandet frostfri.
    Hele herligheden kræver, at der er strøm til rådighed.

    Kom frisk med flere spørgsmål, hvis du har nogen smiley


  • #24   18. jul 2019 Sunshine
    Tak, nu er jeg helt med smiley
    Det lyder smart.


  • #25   18. jul 2019 Hønsemusen
    Ja det lettede mit arbejde en hel del smiley


Kommentér på:
Heste lever side om side med guldfisk.....

Annonce