{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
473 visninger | Oprettet:

-Hjælp! Elevhest eller privathest {{forumTopicSubject}}

Halløjsa!
(Lille opdatering på)
Så jeg har talt med min far om part. Han har altid været oppe for ideen men kender ikke meget til heste og part mm. Så min mor skal være indeover fordi hun kender meget til den slags og så bor mine forældre sammen! smiley men nu tænker jeg jo på.. jeg kunne få privat part. Det vil sige jeg kan koncentrere mig mere og lære en hel del mere meget hurtigere. Og måske endda få mere ud af det. MEN! Jeg kender ikke nogen eller noget derude. Måske det bliver lidt akavet ind imellem..? Og på rideskolen er der mere sammenhold og folk og heste jeg faktisk kender. Meget mere mugelighed for at jeg har det sjovt fordi jeg kan ride med venner. Men lige pt er der ingen af hestene ledige som jeg kan ride... + jeg kan ikke ride særlig meget eller springe som jeg måske gerne vil blive bedere til...
hvad ville du gøre?

Kommentarer på:  -Hjælp! Elevhest eller privathest
  • #1   7. jan hvis du gerne vil have noget ud af det så bør du nok være en privathest

hvis det er fordi du endelig bare vil have det sociale ja så bør det være en elev

og tænker at det du rigtig gerne vil have er at lærer noget mere og udvilkle dig, og det vil det nok være bedst med en privat

• #2   7. jan Er parthest på rideskolen inkl. undervisning på hold? Hvis ja, så ville jeg vælge den.

Hvis du vælger privathest, har du mere frihed og tid til det du selv vil lære (under ejerens betingelser), men du skal betale ekstra for undervisning. Og privatundervisning er dyrere end på hold. En gennemsnitlig underviser tager som regel 200kr for en lektion.
    Du vil ikke rigtig lærer noget, hvis du ikke får undervisning. Du kan dog selvfølgelig stadig fordybe dig i det du allerede har lært.

Så privatpart skulle mere være fordi, at du gerne vil have mere frihed og mulighed for udvikling med egen underviser.

• #3   7. jan Du må jo holde øje med de opslag, der kommer i området.

Du bør kunne lære af en rideskole part (eller er det en sørgelig rideskole).

Hvad du lærer af en privat ejet hest varierer meget fra hest / ejer til hest / ejer.

Det kan være fantastisk godt med en privat part.
    Det kan også være, at du kommer ud og du ser en god ven ride på din partshest. I en nyindkøbt sadel. Fordi hun lige har købt "din" hest...
    Og det kan også være farlige møgdyr, som du står alene med.
    - så, tag ud og kig dig omkring. Ved part på private heste skal du være opmærksom på, at det er vigtigt med god kemi både til hest og ejet.

Uanset hvad - husk undervisning.
    Fx x1 pr uge.

• #4   7. jan Jeg får ugentlig uv hvor jeg lære nye ting som jeg kan tage med til min part

• #5   7. jan synes du skal starte med en rideskolehest og lede efter en rigtig fin privat partshest samtidig. smiley

• #6   8. jan Jeg har gået på rideskole i mange mange år da jeg var mindre. Sammenholdet var det bedste og jeg havde mine bedste år på den rideskole! Så er det sammenholdet du søger ville jeg sige rideskole.

Jeg er 23 år nu og har en part på en privathest i en lille stald hvor vi kun er 5 mennesker. Vi er stadig meget sociale men det er på en helt anden måde. Til gengæld har jeg verdens bedste part som jeg har nogle helt fantastiske minder med, som jeg ikke ville have kunnet få på en rideskole.

Men prøv da at lave en annonce på en privat part? Hvem siger det skal være på en rideskole - du kunne være heldig at ende i en stald med nogle på din egen alder andre steder smiley

• #7   8. jan Jeg vil klart vælge privat hest. Du lære meget mere om heste og deres adfærd, end hvis du vælger en elevhest. Du får selvf et større ansvar, men det er jo det man lære af. Elevheste kan ( jeg siger ikke, at de er ) være døve for schenklerne og i munden og dovne, da de gerne er Kongens Efterfølger. Ellers er de nok ikke elevheste. Hvis du vælger en privat får du også gerne en større udfordring.
    Men husk. Du skal stadig ha undervisning, da det er vigtig, at blive bedre og dygtigere. Men jo mere får du også ud af, at ha en part. Undervisning kan også godt være 30 min, hvis du kun har råd til det. Ene undervisning er SÅ meget mere koncentreret, da der kun er dig, at det sikkert også er nok for dig. Måske endda ejer af en privathest vil undervise dig gratis? Det kommer jo også ejer tilgode, at ejer selv har indflydelse på, hvad du lære.
    Hvis du har planer om, at starte stævner, så kig efter en hest, der kan/må det for ejer. Det er jo trist, at ha drømmen om stævner, hvis hesten ikke kan/ må for ejer.

En anden ting er, skal det være hest eller pony? Pony kan du jo vokse fra, både pga alder, men også i højden. Hest vokser du ikke fra, hverken i alder og måske heller ikke i højden.
    Husk store heste kan også være rare og nemme.

Held og lykke med, at finde en dejlig hest.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 44 Emner: 123 Svar: 8.987
    #8   8. jan Min første part var på en elevpony, og det ville jeg ikke være foruden.

Jeg fik undervisning 2 x ugentligt, måtte ride den 2 x 1 time i weekenden, havde førsteret til stævner i klubben, samt måtte tage den med til udenbys stævner.

Det var en fed tid, socialt, og læringsmæssigt.

Man lærte at tage ansvar, men det var stadig ikke mere ansvar end hvad der kunne forventes af en 12 årig som jeg var dengang.

• #9   9. jan Jeg synes også, at det lyder godt med en part på en elevhest. Så er det samme hest, som du får undervisning på, du bibeholder alt det sociale og du er sikker på, hvad parten indebærer og rammerne for at have part.

Ind i mellem synes jeg, at det at have en privat part forherliges mere, end hvad det er. Du ville kunne være enormt heldig og finde en rigtig god privat part, men du kan godt nok også være uheldig og finde det modsatte. Med din stadig unge alder, vil jeg faktisk anbefale, at du starter med elevhestene - for det kan være rigtig hårdt og ubehageligt, hvis du er uheldig og finder en knap så god part (eller partsejer). Det kan det også være som voksen - men der har man bare lidt mere at stå i mod med.

Og selvfølgelig kommer du også til at lære en hel masse ved en part på en elevhest - bare dét, at du helt selv skal sørge for klargøring af hesten, ride selv (uden instruktør, der fortæller, hvad du skal gøre) og afsadle hesten kommer til at modne dig og lærer dig en hel del om heste og ridning. Måske er nogle af de ting, du kommer til at gøre, det samme som du gør til undervisning - men når du er alene med det, tvinges du til at forholde dig til det. Ofte er det også sådan, at der med en partsordning på rideskolerne også følger nogle staldtjanser eller lignende med i aftalen - det kan være alt fra udmugning til pudsning af udstyr - som også kommer til at lære dig noget om omgangen med hestene udover ridningen. Hvis ikke der gør det, kan du sikkert få lov til at hjælpe med noget af det efterhånden (og den slags sætter alle pris på!).
    Desuden kommer du til at knytte dig lige så meget til elevhesten, som til enhver anden, du ville kunne få part på.

Rigtig god fornøjelse! smiley

• #10   10. jan Hvis du vil noget med din ridning, så er det at vurdere, om du har råd til undervisning oveni, og så få part i en privathest.

En elevhest og en privathest er to VIDT forskellige "ting" smiley Du får så meget mere ud af at ride en privathest, hvis det er en redet hest (medmindre det er en tyk bolle, der bare går på fold og ikke bliver redet, så er det nok lidt det samme) smiley

Men prøv det af - du kan jo altid ombestemme dig. Og husk at man får jo nye venner. Det går hurtigt, for I har jo en stor fælles interesse - hestene smiley

Kommentér på:
-Hjælp! Elevhest eller privathest

x