{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
325 visninger | Oprettet:

Sover dårligt (depression) {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg har lidt af depression, angst og stress i et halvt år nu. Jeg har været på medicin (der burde hjælpe med at sove) siden september måned. I starten var det en lille dosis, nu er jeg oppe på 30mg. Det første stykke tid sov jeg rigtigt godt, men de sidste par uger er jeg begyndt at sove ekstremt dårligt. Jeg er vågen ca 1 time hver nat, og ca. 7 ud af 9 timer er kun let søvn. Den resterende time er mest dyb og lidt rem. Jeg føler mig virkelig træt i hverdagen, og det går udover min koncentration i skolen (ja, jeg går stadig i skole på trods af min psykiske tilstand).
Jeg ville blot høre om der er nogen der oplever det samme (behøver ikke at have depression), som har nogle gode råd til bedre søvn.
Jeg laver i forvejen en mindfulness øvelse hver aften ligefør jeg skal sove, som handler om at få ro på tankerne.


Kommentarer på:  Sover dårligt (depression)
  • #1   11. jan I perioder kan jeg også sove dårligt og har tidligere lidt en del af dårlig søvn. For mig (ja, og mange andre, hvis man læser om søvnproblemer) er det vigtigt, at sengen er til at sove i - altså: ikke til at opholde sig i, når man ser fjernsyn, laver ting på telefonen og den slags. Det blå lys fra skærme er mildest talt dårlig for søvnen. Det kan være beroligende for mig at læse en (fysisk) bog med dæmpet lys og det kan være beroligende at lytte til podcasts med søvnmeditation. Sidstnævnte synes jeg virker rigtig godt.

    Det er også vigtigt for mig, at der er ro omkring mig, i tiden før sengetid - så ikke stærkt lys, høj musik og den slags.

    Og så ret fast døgnrytme - så vender kroppen sig til, hvornår du skal sove og hvornår du skal være vågen. Så ikke noget med, at gå i seng kl. 03 den ene dag, stå op kl. 10 og så forvente, at du kan sove igen kl. 22. smiley


  • #2   11. jan Hvordan er dine kost og motionsvaner??
    Ved det lyder kedeligt med "spis sund" osv.. Men det har faktisk en enorm påvirkning af vores psykiske tilstand.


  • #3   11. jan Ja.
    Der er mange, der har oplevet det.

    Men før du skriver for mange intime detaljer om dig selv - husk, at hvad du skriver her, kan alle læse.
    Du kan slette en tråd, men det er umuligt at slette alle spor efter dig selv på internettet.

    Skriv kun hvad alle må læse - også om 20 år.
    Og så ved du ikke, hvem der sidder bag skærmen.
    Sundhedsprofessionelle, skoleelever eller trolde med krøllede haler!

    Det var lige en kæphest.
    Og næste kæphest - brug din læge, det er derfor at du har ham/hende...


  • #4   11. jan Jeg sover ofte meget dårligt og har også ret ofte svært ved at falde i søvn..

    Ved ikke hvad du får af medicin, men jeg synes at melatonin hjælper mig.. Det slår mig ikke i gulvet, men det giver et skub i den rigtige retning.. Tager dem kun når det er slemt og det er ikke altid at de virker, da jeg skal være indstillet på at skulle sove før jeg mærker effekten.. Jeg må ikke få sovemedicin, så det er den eneste hjælp jeg har..


  • #5   11. jan Snak med din læge. Måske skal medicinen ændres igen og anden behandling sættes ind.

    Jeg har oplevet at efter en periode med god effekt, begyndte jeg at sove dårligt og fik mareridt. Når medicin eller dosis blev ændret hjalp det temmelig hurtigt.


  • #6   12. jan Der findes mange årsager til depression og dermed dårlig sove evne.
    Medicin for det, kan være en hjælp en overgang. Men det er en hjælp, til selvhjælp. Ikke en varig løsning. Medicin kurere ikke deprission, den hjælper til, at kunne være i en depression.
    Er der taget hånd om, hvorfor du er deprimeret?
    Hvis ikke, så skal du ha hjælp til at komme ud af den igen. Måske en psykolog vil kunne hjælpe dig, til, at få ryddet op i dit liv og det, der har givet dig en depression.
    Held og lykke fremover.


  • #7   12. jan Jeg vil sige snak med lægen om at få henvisning til en god psykolog, glem, så vidt muligt, alt om medicin, det et roden til alt ondt! lær der i mod at takle og arbejde med depressionen i samarbejde med psykolog.

    Mht. at sove, sørg for at være aktiv i løbet af dagen så du får en naturlig træthed, skær ned på sukker, koffein og kulhydrat, det virker i mange timer, flere end man tror, sørg for at der går 5-6 timer fra du har spist til du går i seng, det kan være svært at sove kort efter man har spist, og så prøv en søvnmeditation frem for angst, stress meditation, lav den i løbet af dagen eller om morgenen. Brian Lagoni kan anbefales, der ligger et par stykker med ham på Youtube.
    Vejrtrækning øvelser.
    og når du vågner, om natten, så sig til dig selv, jeg skal ikke op nu, sov noget mere, vend dig om, luk øjnene og træk vejrt dybt 3 gange så du slapper af.
    Det hjælper for mig.


  • #8   12. jan Jeg kan anbefale at læse nogle af "Zero Fast"'s opslag på Instagram, samt den "avis" de har i appen. Der fortælles blandt andet noget om, hvorfor der skal gå 5-6 timer fra aftensmad til sovetid, som Maria også siger. Det kan måske give dig nogle værktøjer? Eller i hvert fald en bedre forståelse for hvorfor smiley

    https://www.instagram.com/zerofasting/

    Appen er iøvrigt også god til, hvis man faster fast, eller bare vil "sige til sig selv", at man ikke skal spise fx før 11 og efter 18 smiley

    Eller kig i deres blog. Der er også en del indlæg om sammenhængen mellem mad/faste og søvn smiley
    https://www.zerofasting.com/blog/


  • #9   13. jan jeg ved hvordan det er og hvordan det mærkes, min normal søvn uden piller. ligger normal på to til tre timer. og jeg er to timer om og falde i søvn og er lysvågen. min søvn ligger ikke indefor normal overhovedet. jeg få noget som hedder zolpidem som hjælper meget. men os det der er farlig er at der er trekant på og afhængigheden. det slemt. men snak med din læge om det. for både Zolpidem og melatonin er på recept smiley

  • #10   13. jan Har du haft en psykiater ind over din medicin? Vis nej så bed lægen om at få en henvisning. Din almene læge har ikke nok viden omkring medicin mod psykiske sygdomme.
    Også skal du af dine benzoer, man må ikke være på dem længere end et halvt år - og det bliver en frygtelig periode med afvænning da man bliver frygtelig afhængig af dem. Det er faktisk langt bedre at få et antipsykotisk medicin at sove på frem for benzoer. Det er ikke noget man bliver afhængig af og kan være på “for altid”.
    Selv tager jeg qiuatipin til at sove på, og det fungerer super. Jeg skifter lidt mellem at tage 50mg og 100mg afhængig af hvordan min psyke har det.


  • #11   13. jan Truxal kan også være et bud. Det dæmper angst og kan give en roligere søvn.. alt dette er selvfølgelig noget du skal snakke med din læge om.

  • #12   13. jan Jeg vil bare lige anbefale noget helt andet end ellers foreslået i tråden, og det er TRE (trauma release excersize)
    De aftenener jeg laver de øvelser kan jeg mærke en kæmpe forskel i hvor godt jeg sover. Jeg har generelt ikke problemer med at falde i søvn, men lider af rigtig uhyggelige mareridt, og jeg har mærket en væsentligt forbedring i hvor mange mareridt jeg har når jeg laver øvelserne.
    Mit overordnede stress level er også bedre når jeg får lavet øvelserne. Det er det forøvrigt også, når jeg motionerer generelt.

    Det værende sagt er jeg slem til at glemme at få lavet øvelserne. Jeg forestiller mig at det overordnet må være bedre for mig at gøre det kontinuert, men jeg gør det egentligt kun når jeg har haft brug for det længe.


    Derudover kan en dyne med vægt også virke for nogen. Jeg synes det er genialt og det fungerer rigtig godt for mig.


  • #13   13. jan Jeg kan også kun anbefale motion. Det er altid godt at blive rigtigt fysisk træt, inden man skal sove smiley Dog ikke lige inden, for så kører "stofferne" rundt i kroppen smiley

Kommentér på:
Sover dårligt (depression)

x