{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
553 visninger | Oprettet:

Søvn besvær - Håndkøbs middel? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg har haft store søvn prolemer, pretty much hele mit liv.
20+ år. Og har fortsat stadig store problemer.
Da jeg har en lang psykiatrisk historie, og er på antidepressiv, kan jeg ikke få udskrevet sovepiller.
Så jeg vil i gang med at finde et natur/håndkøbsmiddel, som kan hjælpe mig lidt.

Jeg kender til Baldrin, men synes alt hvad jeg finder med baldrian, også har humle i, og det gav mig rigtig ondt i maven, sidst jeg brugte noget med humle i.

Så jeg ville høre, om der sidder en, eller flere, som kan anbefale et håndkøbs middel, som kan hjælpe med søvn (uden humle).
For kan læse meget forskelligt, men det kunne være fedt at høre om erfaringer.

smiley


Kommentarer på:  Søvn besvær - Håndkøbs middel?
  • #1   16. jan Jeg har også altid haft svært ved at sove uden at der har været stress eller et andet psykisk problem der ligger til grund for det og gik engang til lægen med det, hvor jeg blev anbefalet disse Baldrian piller, der så vidt jeg kan se ikke indeholder humle; https://apopro.dk/drogens-vital-baldrian-kosttilskud-100-stk-220040?dfw_tracker=39215-220040&gclid=CjwKCAiAsIDxBRAsEiwAV76N884pQfREx6zaA5LxfgNc8BHXnNlXlUL0tGuaIwULpsT70dj3K9g2YRoCKrgQAvD_BwE

    De virker noget kraftigere end alle de former af forskellige theér jeg har prøvet, hvilke overhovedet ikke har nogen effekt på mig smiley


  • #2   16. jan Hvorfor kan du ikke få rigtige sovepiller pga det? Jeg fik udskrevet Imozop selvom jeg fik 4 forskellige andre typer medicin smiley Jeg har også prøvet alt muligt håndkøbsmedicin. Det virker overhovedet ikke.

  • #3   16. jan Showjumping
    - Fordi jeg har flere selvmordforsøg bag mig. Og selvskader i perioder. Så det er af min egen sikkerhed smiley


  • #4   16. jan Thomine.

    Nu kommer en af mine mærkesager.
    Du aner ikke, hvem der sidder og skriver. Hvilke kompetencer (om nogen).
    Du ved ikke, om det er skolepiger, trolde med lange haler eller folk, der sidder på toilettet.

    Det lyder til, at egen læge kender dig godt.
    Brug egen læge.
    Der er mange håndkøbsting, der ikke virker.
    Og ting der virker lidt, men selv om det er i håndkøb, så giver det stadig bivirkninger.


    ...
    Varm honning eller kamillete med honning i skader ikke.
    Ellers, pas på med menneskehelbred og civile fora.


  • #5   16. jan
    prøv Dr Bach rescue dråber - fås bla i matas til omkring 100 kr


  • #6   16. jan Kan kun anbefale dig at tale om det med din læge - og ville sige lige sådan hvis du trak et nr. hos mig på apoteket - på trods af, at vi har forskellige håndkøbspræparater.

    I mine ører er det et alarmsignal, når du nævner at du får antidepressiv og derudover vil tilføje noget på egen hånd. Tal med lægen - måske skal du justeres i din medicin - og selv hvis du prøver noget af i håndkøb, så tal også med din læge om dette. Selv naturlægemidler kan have bivirkninger/interaktioner med lægemidler - så dette skal der også tages højde for ift din øvrige behandling.


  • #7   16. jan jeg læste, på et tidspunkt, at Kirsebærsaft skulle indeholde en given mængde af Melatonin, som, efter sigende, skulle hjælpe på søvnproblemer.
    Husk, vær træt når du går i seng. Vær go ved dig selv, ikke dunke dig selv i hovedet inden sengetid. Har du mulighed for det, så et dejlig langt karbad før sengetid. Eller alternativt et fodbad, så du er dejlig afslappet inden du går i seng. Lyt evt til en lydbog. Pas godt på dig selv.


  • #8   16. jan Jeg har haft rigtig god erfaring med tryptonat (staves) det kan købes i bl.a. Matas:-)

  • #9   16. jan Snak med lægen om melatonin smiley det er som sagt ikke i håndkøb, men det er ikke som sovepiller. Jeg må nemlig heller ikke få sovepiller, men må godt tage melatonin..

  • #10   16. jan Mit bedste middel (når jeg først får slæbt mig i seng) er appen "myNoise". Der er flere lyde som kan køre i en uendelighed og flere kan tilkøbes. Man kan justere groft på frekvenser eller lyde (pibende vand, fugle, blæst) og så sætte en timer på så det selv går ud igen.
    Hver aften falder jeg i søvn til "tanker at sea". Den er ikke en nødvendighed for at jeg kan sove, men rutinen gør at jeg derhjemme falder i søvn meget hurtigt og hvis jeg har problemer ude, så sætter jeg lyden på. Det kan især camouflere fremmede lyde. Jeg har den på mine bluetooth-højttalere.

    Det kom mest af at jeg blev nærig ift. naturmedicin og ikke kunne ramme en god te. Det er ikke helt det samme og kræver tilvænning, men det er billigt og kan indføres samtidig med andre ting.


  • #11   16. jan Jeg har ingen erfaring med sovemedicin, heller ikke i håndkøb.

    Men jeg kan kun anbefale at lytte til en god søvnmeditation når du går i seng.
    Der ud over begrænset sukker indtag, og undgå at spise efter 5-6 timer før du skal i seng.
    Ovenstående hjælper mig meget!
    Har jeg afvigelser, så afspejler det sig i min søvn.

    Og som andre siger, snak med din læge, også omkring håndkøbs medicin, da ikke alt kan sammen.
    Fx. må man ikke tage Ipren, som er smertestillende i håndkøb, hvis man tager blodtryksmedicin.

    Jeg håber du finder en løsning!


  • #12   16. jan jeg har tidligere på apoteket og i matas kunnet finde baldrian med citronmelisse i.
    har også prøvet dem der med humle i og fy for pokker. men dem med citronmelisse i, har sagt spar 2 for mig i løbet af kort tid.
    dog har jeg ikke brugt i det i flere år så om det stadig kan købes, er jeg usikker på. mener dog at have set noget..
    men ja ellers som de andre snak med lægen hvis det er slemt, så må du jo henvises til nogle specialister, så du kan få dig noget søvn


  • #14   16. jan Har du mulighed for at en anden opbevarer og udleverer medicin til dig - en veninde, forældre e.l.?
    For så kunne du jo snakke mef lægen om at få udskrevet sovemedicin, som du så ikke selv har fri adgang til.

    Ellers tænker jeg også baldrian er et godt bud - sammen med god søvnhygiejne, som du forhåbentligt er blevet grundigt orienteret om?


  • #15   17. jan Har heller ingen erfaring medicin, men jeg har også en del søvnbesvær. Er meget rastløs om aftenen, har svært ved at gå i seng og så vågner jeg ofte om natten op til flere gange. Jeg sover med en meget tung dyne som har hjulpet en del. Desuden er jeg begyndt at motionere en del mere, som også er med til at gøre at jeg er mere træt.
    Synes bestemt du skal tale med din læge før du køber noget i håndkøb. Som de andre skriver kan det være svært når man i forvejen får medicin.
    Jeg vil så lige sige at min mor (som er sygeplejerske) for et par år siden gav mig en sløvende type antihistamin, da hun ikke lige havde andre og der gik ikke særligt længe før jeg på ingen måde kunne holde mine øjne åbne. Jeg ved fra en veninde at de bruger dem til KOL-patienter som ikke må få sovemedicin. Så måske du kan foreslå det til din læge og høre ad om det kunne være ok smiley


  • #16   17. jan Mani drops (CBD) med melatonin - https://nordicoil.dk/mani-drops-cbd-melatonin

  • #17   17. jan Min bror har lige købt en kugledyne i Bilka, som normalt koster det blege, til omkring 6-700 kr. Han sover nemlig også dårligt. Han fik Bilka dynen anbefalet af bekendte og han skrev i morges, at han for første gang i lang tid, har sovet igennem i nat.
    Vent ikke for længe. Tænker det kun er til og med i dag, den er på tilbud i Bilka.


  • #18   17. jan Fysisk udmattelse!!

    Sørg for at du får motioneret i dagtimerne.
    Det er godt for både krop og sjæl.

    Jeg lytter til ASMR.
    Det kan lyde lidt underligt når man slår det op men det er i bund og grund en masse lyde eller bevægelser som gør en afslappet.
    Det virker på nogen.
    Jeg oplever ikke "tingels" som der ofte beskrives, men jeg falder til ro og bliver træt.
    Jeg har i perioder svært ved at slukke for tankerne når jeg skal sove og døjer også lidt med noget angst.
    Der har ASMR virkelig hjulpet mig. smiley


  • #19   17. jan Tak for alle jeres råd! smiley
    Jeg er pt. i gang med at skal skifte læge, da min egen læge generelt, ikke er en god læge. (Lang historie)
    Men, har aldrig fået råd eller vejledning omkring hjælp med søvn, hverken den såkaldte søvnhygiejne, eller håndkøbsmidler.

    Jeg har aldrig prøvet en kugledyne, men vil da overveje det.
    Jeg lytter typisk til podcast, regn, lign. for at fokusere på noget.
    Og har også ofte fosøgt meditation/mindfullnes guide.
    Begge dele har en lille bitte effekt, men ikke ofte.

    Jeg dyrker masser af motion, og spiser fornuftigt.


  • #20   17. jan Så vil jeg helt sikker råde dig til at snakke med din nye læge om både søvn men også det medicin du får.

    Jeg skiftede, for mange år siden, læge da jeg var meget utilfreds, ny læge fortsatte bare mine recepter, men så begyndte vi at snakke om hvorfor jeg fik det givende præparat, og det viste sig at jeg var helt fejl medicineret, og at min vægt øgning på 36 kg. skyldes medicinen. Med det samme jeg begyndte udtrapning begyndte jeg også at tabe mig.

    Så få snakket med ny læge om det hele og held og lykke med det smiley


  • #21   17. jan Og husk at smide telefonen ud af soveværelset smiley
    den påvirker nemlig også søvnen - viser forskning.

    jeg har nogen gange min mors mobil med i seng (væggeur) men så sover jeg af h... til, og det er desværre helt normalt
    så det kan du jo også prøve


  • #22   17. jan jeg ved at allergimedicin og søsygetabletter kan virke sløvende, men kun de første gange. Vi har i hjemmeplejen nogen, der har stor gavn af 1-2 panodil til natten. Jeg ved ikke hvorfor, men vores psykiater bekræftede, at det kunne hjælpe for nogen

  • #23   18. jan TS - ok, ja så er det jo en helt anden snak, hvis lægen ikke vil udskrive til dig. For ellers er psykisk sygdom og søvnløshed virkelig en dårlig kombination. Men det ved du jo sikkert udmærket godt smiley Det hjælper i hvert fald slet ikke oven i alt det andet. Håber du finder noget du kan bruge.

  • #24   19. jan Ved første indskud ville jeg også tænke at du skal tage kontakt til din læge og høre hvad anbefalingen er her - nu hvor du er ved at skifte læge, så er det nok en god idé at vente til at høre hvad den nye anbefaler. smiley

    Dog kan jeg selv anbefale noget der har virket på mig.

    Jeg har haft en periode med stress og angst, og brugt disse som hjælp til at få ro på nervesystemet. Jeg bruger dem stadig i ny og næ hvis jeg støder ind på et bestemt problemstilling.

    https://www.allergica.dk/compositionsmidler?product_id=119
    Coffearon - mod indsovningsbesvær, søvnproblemer og tankemylder

    https://www.allergica.dk/compositionsmidler?product_id=116
    Chamomilla comp - mod anspændthed (fysisk, psykisk), mareridt, menstruationssmerter, nervøsitet, psykisk uro og søvnløshed.

    Igen kan det jo ikke garanteres at det virker super godt på dig - det kan man jo aldrig garantere. Jeg har bare haft en super god effekt af dem, især i periode med total søvnløshed. Jeg har i de perioder taget en akutdosis og derefter faldet i søvn inden for 30 min. hvor jeg før det ikke kunne sove en hel nat.


  • #25   19. jan Baldrin kan godt give ondt i maven smiley

    jeg kender ikke nogle form for sovepiller uden recept på
    det jeg for er på recept hos lægen.


  • Tina J
    Tina J Tilmeldt:
    feb 2020

    Følger: 13 Svar: 2
    #26   16. feb Har du overvejet at prøve dig frem med noget CBD Olie ?

    Denne guide skulle vidst kunne besvare en del spørgsmål omkring det og hjælpe dig på vej omkring dette måske kan være noget for dig.

    https://cbdforum.dk/sygdom/cbd-mod-soevnloeshed/


  • #27   16. feb Tryptonat har virket rigtig godt for mig.
    Og jeg er af den overbevisning at et naturpræparat helt sikkert er sundere end sovepiller på recept.



Kommentér på:
Søvn besvær - Håndkøbs middel?

x