{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
333 visninger | Oprettet:

Forældre arbejde og børn i institution {{forumTopicSubject}}

Nogen af jer der selv er forældre, eller kender til nogen, hvor begge arbejder i detail (eller andre erhverv med samme tider!) hvor arbejdstiderne jo som regel ligger kl 9/10-17/18 - og som får det til at fungere uden umiddelbar hjælp af bedsteforældre/andre bekendtskaber mht at afhente børn?

Jeg går selv i overvejelser om at skifte uddannelsesretning til detail, "men" min kæreste arbejder også indenfor det og har ovenstående arbejdstider - hvilke jeg også ville have. Samtidig er vi igang med projektbaby, og har (desværre) ingen familie tæt på os til at hjælpe, når vi kommer til arbejdstider og institutioner.
Så jeg søger lidt erfaringer for om det kan lade sig gøre (evt nogle der har fået "dispensation" i arbejdstider?), eller er det helt ude i hampen?

Kommentarer på:  Forældre arbejde og børn i institution
  • #1   14. sep Jeg er ikke i detail, men hospital væsenet.
    Der er store dele af arbejdsmarkedet, som ikke er 8-16 - eller noget, som bare ligner!
    smiley

Husk på, at som udgangspunkt har I vel 37 timer på uge.
    Dvs den, som har sent fri, møder ofte sent og har god tid om morgenen.
    Den, som møder tidligt har ofte tidligt fri.
    Kører arbejdspladsen med lange vagter - fx 10-12-25 timer, så genererer det dejlige afspadseringsdage...

Fx 2 15 timers vagter skaber 2 fridage - og på fridagene sparer du også transporttid.
    Så, hvis du bruger bare 1 time om dagen på transport, så sparer du et par timer oveni fritimerne...
    Yeah...

• #2   14. sep Arbejdstiderne det sted min kæreste er (og der hvor jeg selv vi hen har lignende tider) hedder det fast mødetid 9-17.30/18. Jeg kan indtil videre ellers kun tage ud fra min kæreste, og han har kun fri søndag og ellers er der en ekstra fridag på en hverdag hveranden uge - ansat på 40 timer. Når vi rammer julen er der ingen fridag i hverdagene. Når jeg hører omkring skulle det være meget normalt i den branche. Det er i tøj.
    Jeg er ikke så bekymret mht om morgenen - der er masser af tid til at aflevere. Men hvis vi begge skal stå i butik frem til den lukker (som man jo skal, hvis min kæreste får lov til at "gå tidligere" er det ofte knap 30-45 min før luk, og dette kun hvis det er en meget sløv dag i butikken), så bliver det jo et problem mht at hente.

Lad os sige at vi hver har én hverdagsfri forskudt af hinanden er det kun 2 dage ud af 5 der er løst - og hvordan gør man så lige med lørdag, hvor butikkerne er åbne 10-15 (alt efter hvilken).
    Det ser lidt sort ud i mine øjne smiley men jeg kan heller ikke forlige mig selv med, at tage en uddannelse hvor jeg ikke kan se mig selv i fremtiden (som den jeg er igang med nu)

• #3   14. sep Mit umildbare bud er en barnepige til at hente ved lukketid og indtil i kommer hjem. smiley

• #4   14. sep Hvad med, at vente med, at skifte retning til projekt baby er på plads? Når først barnet er der, kan du skifte retning og eller ta en anden uddannelse, der levner mere tid. Måske en deltidsstilling mens barnet/ børn er små? Det er dyrt ja, men kan jeg forestille mig, givende. Evt kunne i skiftes til at ha deltidsstillinger, så far også kan få glæde af barn/børn mens de er små. Tit er det jo, at far går glip af alle de første ting barnet gør. Første smil, tand, kravle, gå osv. Institutioner er dyre og har jeg hørt, ekstra dyre hvis man har brug for sen afhentning.

• #5   14. sep Prøv at Google din kommunes vuggestuer og børnehaver og deres åbningstider.
    Det er meningen, at der både skulle være en passende andel af institutionerne, der åbnede tidligt, og/eller holder sent åbent.
    Ved de store hospitaler er der ofte institutioner med natåbent - målgruppen er læger, sygeplejersker, portører og andet godtfolk.

Var jeg diktator, så ville jeg fjerne børnepengene (og dermed både udgifter til børnepenge, men også til administration af overførslen) og til gengæld sikre lidt længere åbningstider gerne i kombi med lavere ejenbetaling- for det er sgu ærgerligt, når folk ikke kan passe deres job, fx ved arbejdet er 10-18 i stedet for 8-16...

Men, hvis din mand arbejder 9-18 er det 9 timer pr dag med betalt frokostpause eller 8:30 hvis han selv betaler frokosten.
    Det er 45 timer eller 42,5 timer plus lørdagsarbejde.

Hvis han er ansat til 40 timer pr uge ophober han afspadsering i hurtigt tempo - eller skal sætte sig ned og tale med sin TR...?

...
    Men ja - børnepige (m/k)

• #6   15. sep Sunshine:
    At vente er heller ikke en mulighed, da jeg bliver kørt længere og længere ned på nuværende studie... At skifte med deltidsstillinger vil heller ikke rigtig fungere, men jeg vil i hvert fald helt sikkert kigge på det!

Doktor Who:
    Han møder kl 9 og har oprindeligt fri 17.30 (de er der ofte til kl 18 for at rydde op/rette butikken af, men det er en ulønnet halv time) og har selvbetalt frokostpause på 30 min mandag-fredag, lørdag er de der 6 timer. Så han rammer lige 40-41 timer - og så skal der fratrækkes en Evt ekstra ugentlig fridag (i øjeblikket er det fx hveranden uge) = kommer der ekstra fridag (altså udover søndag, hvor de alle har fri) vil han "skylde" en arbejdsdag til butikken. Det er noget værre bøvl og de har nogle sære regler og ingen overenskomst, så det er lidt træls.. derudover er de mere eller mindre ufleksible ift børn, hvilket også gør det til et problem. Også selvom de alle (udover deres elev) er fædre.

Jeg har forsøgt at Google kommunes institutioner, men der er ikke oplyst nogle tider - af hvad jeg kan finde.

Men tja, ellers er en barnepige en mulighed... årh jeg synes det er svært pludselig at blive så voksen, at der skal tages hensyn til alle de ting smiley

• #7   15. sep Hvad med at din mand finder et bedre job?
    9-17.30 = 8 timer, uden frokostpause.
    6 timer lørdag giver 6 overarbejdstimer pr uge. Og forstår jeg dig ret, at de tror på, at 46 =40??
    Kan de kun reglerne, når det passer dem, så må de lære reglen om at gode medarbejdere søger videre, når de finder noget bedre...
    Har din mand kendskab til den regel?

Anyway.
    Problemer løser sig.
    Jeg ville gå ind på kommunens hjemmeside og derigennem finde pasningsfasciliteter og stedernes hjemmesider / information om åbningstider.

Børn er aldrig praktiske. Men, hvis det er en del af det i vil i jeres liv, så overvej for og imod.
    Du kan også tage enhver anden uddannelse - og finde jobs med skæve arbejdstider.

• #8   15. sep Altså, han har frokostpause i hverdagene, han skal bare selv betale den smiley men ja, du forstår mig ret. Jeg forstår heller ikke deres system, det er SÅ mærkeligt og jeg har opgivet at finde hoved og hale i det...
    "Desværre" er han også rigtig, rigtig glad for sit job (og ser man bort fra deres mærkelige regler osv, er det ellers også et godt sted at være!) Vi er begge af den opfattelse at man skal være glad for at gå på arbejde - han er glad for branchen og ønsker ikke et job i fx elgiganten, power, Bilka, et byggemarked, hvor det er muligt at arbejde 8-16 (og hvor han kan bruge sin uddannelse). Hvilket jeg forstår, for dét gad jeg godt nok heller ikke. Indtil videre ser det ud til, at det er mig der må ofre mig lidt. Sådan er det jo, når tingene ikke kan lade sig gøre - indtil det pludselig gør smiley

• #9   15. sep
    Du behøver bestemt ikke "ofre" dig, for et eller andet sted er det vel jeres begges ansvar, at i begge trives på jobbet?
    Hvis du bare lader det være dit ansvar alene, så gir du altså køb på dig selv og det du gerne vil. Så sætter du hans trivsel højere end din egen. Man behøver ikke være egoist for, at ta hensyn til sig selv. Hans job er vel ikke vigtigere end dit?
    Uagtet han er glad for sit job, så skal du også være glad for dit og dine valg. Og vælger du at ta mere hensyn til din kæreste, end dig selv, så løber du måske sur i det senere og når der først er børn, kan det blive rigtig svært, at ændre.

Kommentér på:
Forældre arbejde og børn i institution

x