{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
362 visninger | Oprettet:

Privat skovrejsning {{forumTopicSubject}}

Er der nogle af jer der har lavet privat skovrejsning? Og som vil dele jeres tanker om det?

Jeg har lige over 3,5 hektar landbrugsjord jeg pt. har sletgræs på.
Jeg aflægger ikke gødningsregnskab, så jeg betaler fyrsteligt for gødning.
Jeg har ikke selv maskinerne til at slå, vende, samle eller presse, så det betaler jeg mig fra.
Jeg har 2½ hest og 3 hektar fold, så en meget stor andel af deres fodring, foregår ved ”tag-selv” og jeg har alt alt alt for meget sletgræs til mig selv. Det løses ved at maskinstationen køber de baller jeg ikke selv skal bruge, men regner jeg det ud, så er det vist ikke en god forretning for mig.

Læg i tillæg at man skal rende rundt i juni, med næsen dybt begravet i både YR’s og DMI’s app, stressfaktoren over at se alle dem der starter tidligt, og ondt i maven, når det altid ikke varslede skybrud melder sin ankomst 2 timer før presning.
Så jeg hælder til at købe mit grovfoder andetsteds, men 6,5 hektar hestefold bliver alt for meget.

Jeg kunne bortforpagte sletstykket, men vi har lavet ridesti omkring vores jord og vi kan ride rundt på det som jeg lyster. Bortforpagter vi det, mister vi friheden og råderetten.

Nu har jeg kigget lidt løst på skovrejsning. Det kunne være fint at lave lidt mere natur, end den knapt 1 hektar, vi har pillet ud af betalingsrettighederne og lavet til brak.
Med en hektarpris på op til 42.000 kr. for etablering af løvskov, er det ikke det ikke en mulighed for os at lave 3,5 hektar skovrejsning uden tilskud.
Bruger man tilskud bliver det til en fredsskov. Det vil sige at det er ret permanent at lave skov, man må ikke fælde det igen og man må ikke lade dyr græsse derinde.
Det låser jo ejendommen ret meget i sin form, og gør at den i en salgssituation gør målgruppen for salg væsentlig mere snæver.

Jer der har lavet skov, eller har tænkt på det, hvad har været for og imod?

Kommentarer på:  Privat skovrejsning
  • #1   4. jun Hvad pokker mener du med, at du ikke kan ride rundtom jorden, hvis det er bortforpagtet?

Det skal da bare være indskrevet i kontrakten, at du stadig har rideadgang - måske hektar prisen er lidt bedre uden den klausul - men, din jord, dine regler!
    smiley Livet skal have lov til at være simpelt og godt.

...
    Derudover, hvad med lidt kødkvæg?
    Advarsel, vi ser faktisk næsten ikke fjernsyn, vi spiller brætspil som vi plejer, eller står som to gamle bedsteforældre og kigger ud over foldene.
    Seneste påfund - vores etårs kalv klatre op på de bigballer vi har som vind-læ, fordi han kan....

• #2   4. jun Tak for dit svar, men jeg må have formuleret mig dårligt, for min intention var hverken at få råd om bortforpagtning eller udvidelse af dyrehold.
    Jeg ville gerne have for og imod skovrejsning, fra nogle som enten havde lavet skovrejsning eller havde været omkring overvejelserne og var gået bort fra det

• #3   4. jun Okey.
    Som jeg forstår dig, så er du ude efter herlighedsværdi, øge biologisk diversitet og tænker ikke så meget i indtægt?
    Men - det du gør skal ikke lukke muligheder i fremtiden?

Jeg kan selv godt lide tanken om skovrejsning, men hvis du ikke har et formål med skov, så ville jeg lade være.

Mine overvejelser om mine 6 tønder land er netop, at jeg vil ikke gøre noget irreversibel.
    Så hellere have meningsløst store folde, netop fordi det med overdrev historisk set har været en af de mest udbredte biotoptyper - og mange "klassiske" fugle, planter osv er netop knyttet til åbne, afgræssede marker.
    Og fordi der er så få gårde med kvæg tilbage, er der få enge bevaret.

Kontakt evt din lokale jagtforening, jægere gør meget i diverse tiltag som understøtter en varieret biotop.
    De har masser af gode tips.

Fordelen ved skovrejsning er, at vi har en ide om, at rigtig natur, det er da sådan noget med skov og sådan??! Og så er det jo pænt...
    Men, en skov er ikke nødvendigvis speciel varieret som biotop, så, vekslende landskab, med afgræssede enge indimellem, der bidrager du nok mere.

Når du søger hektar støtte, skal du netop IKKE søge som permanent afgræsning, men brug en af de andre koder. Om du får de basøre mere eller mindre pr hektar er lidt ligemeget, men, du må ikke konvertere permanent græs til almindelig Mark brug igen.

Fordi jeg er tilfreds med latterligt store folde, så er halvdelen af min jord netop forpagtet ud - og forpagter giver en pris baseret på, hvad jeg tilbyder.
    Hvis du vil forpagte og ride i kanten, så er jeg ikke i tvivl om, at det kan i finde ud af.

• #4   5. jun Jeg har ikke en dyt forstand på skovrejsning. Men tænker: Hvad med juletræer? Så kan i anlægge lige som det passer sig med ridestierne.
    I kan også selv bestemme om i vil ha dørsalg til fremtidige juleaftener, eller sælge til en opkøber. Bare pas på dem, for nogle af dem vil intet gi.
    Om det passer, ved jeg ikke, men har hørt, at nåletræer er bedre til, at optag co2, end løvtræer.
    Jeg har også hørt om energi pil, som man, åbenbart, fælder efter nogle år, for igen, at dyrke jorden. smiley

• #5   6. jun Æhm.....Jeg kan slet ikke forstå dilemmaet.
    Lad dog være med at gøde, så har du ikke for meget sletgræs.

• #6   7. jun Sunshine
    Tak for dine bud.
    Men så skal vi stadig forholde os til en masse. Vi er ikke landmænd og har ikke tid eller lyst til at sætte tid af til en sidegeschæft.
    Så når vi stadig over i noget der enten bliver meget dyrt eller tangerer noget bortforpagtning af en slags
    Tulle
    Sidste år gødede vi ikke og kvaliteten blev ret svingende, alt efter hvor på marken det stod. Jeg tager analyse af mit grovfoder, men det gav ingen mening sidste år.

Derudover....
    Resten af processen ændres jo ikke ved at jeg ikke gøder. Jeg skal stadig have nogen til at gøre det for mig, og det er stadig afhængigt af godt vejr
    Jeg er ikke landmand. Jeg har bare hest som hobby.
    Nu er vi på 4. År som "græsproducerende" og jeg kan bare mærke at det ikke er noget jeg synes er fedt. Og jeg gider ikke at lave noget jeg ikke synes er fedt.
    Jeg kan bare mærke at jeg egentlig gerne vil købe mit grovfoder, så jeg kommer hjem fra arbejde og så står det stablet med net på, fordi nogen har lavet det og leveret det.
    Lige nu venter jeg på at maskinstationen har tid. Jeg har ringet til alle i området. Den der først har tid til mit snollede lille stykke, kan lægge det på næste søndag. Jeg kan mærke at det stresser mig, for jeg ved jo ikke hvordan vejret er de næste 14 dage eller om græsset når at skride helt igennem og tangere noget der ligner frøgræs, når det engang er vores tur.
    Så der er som sådan ikke et problem. Jeg har bare ikke lyst til at være hobby landmand og er ved at afsøge mulighederne for hvad muligheder der så er.
    Kunne vi have købt mindre jord? Ja det kunne vi nok godt, men vores behov og prioritering har ændret sig.

• #7   7. jun Jeg synes ikke, at du skulle have købt mindre jord, eller sælge fra.
    Skatteteknisk betyder det en hel del, om man er storparcelhus eller landbrugsejendom...

Du har nogle ret tunge argumenter imod skov.
    Det er dyrt at etablere, og desværre ret permanent, hvis du tager imod tilskud.

Du vil helst ikke lave grovfoder selv, fordi stress faktor er værre end besparelsen.
    Desuden, gødning er dyrt.

Hvad med simpelthen at lave nogle læbælte-lignende bånd af træbespaltning - dét giver biodiversitet!
    Og så brakpudse græsset et par gange pr sommer. Så skrider stråene ikke, en del af næringen bliver frigivet som humus til jorden igen - og det er billigt.

Min mor solgte den gamle grønthøster for 500 kr for en måned siden - fraset at dækkene manglede luft og grønthøsteren var ældre end mig, så fejlede den ikke noget...
    Er man om sig, kan maskinerne købes ganske billigt. Og det er jo ligemeget, om det regner i morgen, hvis du af slår det for at undgå lange stængler.

... I dit sted, så havde jeg stadig købt et par køer.
    Heck, jeg har jo allerede gjort det. Jeg synes selv, at skotsk højland er tydegrimme, de ligner ryatæpper draperet over en savbuk, med et kosteskaft på tværs foran... smiley
    Desuden, historisk set er skotsk højland i DK vistnok baseret på at en hobbybonde i 70erne etablerede en halvstore besætning - og solgte derfra dyr til andre hobby folk. Men, fik ikke selv frisk blod ind. Dvs den genetiske variation kan være ret lille.
    Jeg har et par Galloway, til at holde mængden af græs nede, levere godt kød.
    De ligner runde gæringstanke, på små korte ben.
    Disse to racer går for at være hårdføre, gennemsunde.
    Pasningen ER virkelig minimal, og de koster ca 5.000 kr plus moms at købe.
    -Det var ikke det råd du bad om - men når skovrejsning HAR dyre ulemper, så må du jo gøre noget andet, hvis du fremadrettet vil købe grovfoder uden at drukne i græs....
    Brakpudse, eller et par stykker kvæg.

• #8   7. jun juletræer handler ikke om bortforpagtning, men om, at sælge årets "høst" til en opkøber, hvis ikke i selv vil står for salget.
    Jeg ville plante til, over en årrække så man ikke får alle træerne på samme år. På den måde skal man så godt nok passe stykket hvert år med nyplantning på de arealer, der er fældet. Men kan godt se, at der også er en del arbejde med det.
    Har i ingen hobby landmænd i nærheden, der kunne være interesseret i jeres marker til hø / ensilage / wrap?
    Hvor jeg boede før fik jeg leveret hø af en ung mand, der havde salg af hø, halm og wrap. Måske der findes en sådan person i jeres omegn, der kan være interesseret i, at købe jeres græs? Så passer de selv hvornår der skal slås, vendes og presses. Tænker det er nok med en annonce på Facebook, at i har x hektar tilsalg på roden, der er gødet og er det ikke gødet, ja så er der jo også salg i økologisk hø, når der er gået de krævede antal år uden gødning. Om i vil aftage noget af det selv, kommer jo an på om produktet bliver godt nok til jeres forventninger. I har stadig jeres ridestier, ingen bortforpagtning og ingen feber når det skal laves.

Kommentér på:
Privat skovrejsning

x