{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.773 visninger | Oprettet:

hjælp til bøjeprøve... {{forumTopicSubject}}

Idag fik min låne hest så hele turen! Hun er sat tilsalg og mulig køber var parat til at købe hende HVIS hun gik igennem bøjeprøven.

Hesten har aldrig været halt eller fejlet noget med ben/ryg - noget som helst.
Dyrlægen sagde så hun var halt på v. forben, og derfor sprang køber fra, ejer af hest tilbød dog at betale røngtenbilleder med det takkede køber nej til.

Nu vil jeg så høre....
selvom en hest har "dumpet" bøjeprøven, kan de så godt komme op igen og "bestå" . Jeg er nemlig ret sikker på det bare var fordi hun var kold og lidt oppe og køre.
Jeg fik rimelig sent tidspunket afvide og nåede kun derfor lige at smutte ud og hente hende på folden hvor hun havde gået siden kl 7 imorges. Hun havde så stået stille på folden i 5 timer, hvorfor vi gik i ridehallen og fik taget bøjeprøve. Hun var også lidt oppe og køre da hun har haft fri fra torsdag-lørdag, og når hun kommer i ridehallen uden udstyr, får hun jo altid lov til at løbe, men ikke idag, så hun hoppede lidt rundt.

Nåmen spørgsmålene....
Kunne hun godt bestå en ny bøjeprøve selvom hun har dumpet første gang?
og er det ikke svært at få dem solgt når de har dumpet den første gang?

Da jeg havde fået min motion - altså løbet frem og tilbage i ridehallen med hende, bad dyrlægen mig om at hente en longe, og da jeg kom tilbage sagde han at hun ikke var rengående. Så jeg tænker også lidt om ham og køber har snakket om noget - siden han sendte mig væk for at hente noget som slet ikke skulle bruges alligevel....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til bøjeprøve...
  • #1   14. feb 2011 Ofte tager man en ny bøjeprøve efter 14 dage, hvis ikke den er gået igennem, der kan være et eller andet galt den dag, et stiv ben som ikke skyldes noget bestemt.. Vi andre kan jo også have en dag hvor det strammer lidt..


  • #2   14. feb 2011 nej det er meget normalt når der laves handelsundersøgelse at hesten skal longeres.. men som i dit tilfælde blev "afbrudt" da den ikke var rent gående.. næsten 95 % af alle heste går ikke igennem første gang, eller anden gang.. men så går de igennem.. snak med dyrlægen om at han evt kommer om 14 dage til 3 uger og laver en ny bøjprøve smiley

  • #3   14. feb 2011 Nu er køberen sprunget 100% fra, så vi får ikke besøg af den samme dyrlæge igen, da det var hendes egen hun havde med. :o)

  • #4   14. feb 2011 Da jeg skulle sælge min pony, fant vi køber han dmpede i bøjeprøven og trak på højre forben køber sprang fra

    Ny køber var fundet han dumpede i bøjeprøven han trak på vensrte forben køber sprang fra.

    han fik taget ny bøjeprøe og trak på højre bagben
    han blev røngten fotograferet på anne leder og kanter i ebn og hove, og der blev ikke fundet nogle fejl.

    han har aldrig i de 10år vi har haft ham været halt.
    jeg giver intet for bøjeprøven


  • #6   14. feb 2011 sikke en dum dyrelæge..
    det er koldt i vejret, så skal hesten da være varmet op for man laver en bøjeprøve?


  • #7   14. feb 2011 Jeg giver altså heller ikke meget for de bøjeprøver - medmindre hesten er stokhalt når der løbes frem...
    Har solgt min fjordhest og var i fredags afsted til handelsundersøgelse sammen med køber. Han blev bøjeprøvet på alle ben og 3 gange på hvert bagben på forskellige måder! Dyrlægen mente at han var uren på venstre bagben, dog var der intet i longe og intet efter den havde fået lidt afslappende og blev bøjeprøvet igen.
    MEN så bad han mig ride den (hvilket jeg aldrig er blevet bedt om før til handelsundersøgelse..), så der blev knaldet sadel og trense på op det gik og direkte ud i trav på grusvej uden skridt eller andet. Han blev dumpet grundet let halthed under rytter på venstre bagben. Jo tak, det ville jeg nok også være lidt øm i efter at være blevet bøjet fire gange. Hesten er 5 år gammel og har aldrig fejlet det mindste.
    Men køber holder heldigvis fast, og vi har givet ham 14 dages ro og skridtture, så prøver vi igen. Dyrlægen vil udelukkende se ham under rytter næste gang.


  • #8   14. feb 2011 Jeg mener heller ikke man kan bruge bøjeprøve til meget selvfølgelig vil det vise sig hvis hesten virkelig halter meget. men når hesten er kold og benet bliver holdt oppe i et minut hvorefter den skal løbe syntes det er lidt plat og mange går ikke igennem men går igennem røngen.
    den kan sagtens gå igennem igen selvom den ikke gjorde det første gang hvis den normalt ikke halter eller har problemer.


  • #9   14. feb 2011 Tja.. da vi fik lavet bøjeprøve på Cherie i forbindelse med køb var hun også halt i den (den blev vel og mærket udført efter ridning, da min dyrelæge, som også er en god ven, skulle hjælpe med at vurdere vore fund og om hun kunne lide hende, mht. ridning, sind osv.). Min dyrlæge kunne så mærke, at hun var lidt varm på benet, så hun synes vi skulle tage den igen 14 dage senere + røntgenbillder, da det kan skyldes en lille foldskade osv. Sælger fortalte også, at hun aldrig havde været halt ved hende (fra føl af) og hun har aldrig været halt ved os, så der er stabilt bentøj på hende - men alligevel gik hun ikke igennem.

    Vi aftalte med sælger, at denne betalte for røntgen og bøjeprøve, hvis hun ikke gik igennem og så gav vi det et forsøg igen 14 dage efter, hvor der intet var - så de kan sagtens have pådraget sig en lille skade på folden, som ses i bøjeprøven. Jeg giver ikke meget for testen - den er lidt ligesom en graviditetstest - er testen negativ (ift. graviditetstest smiley dvs. halter ikke), så er der højest sandsynligt ikke noget, er testen positiv (dvs. halter), er det ikke lig med at være gravid, men muligheden er det. Andre parametre kan bare også bevirke at testen slår ud.

    Tag og aftal et tidspunkt med din egen dyrlæge om en ny test om 3 ugers tid og så sørg for at varme hesten op inden (da en en bøjeprøve er hård for bentøjet) og se, hvad dette giver.


Kommentér på:
hjælp til bøjeprøve...

Annonce