{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
935 visninger | Oprettet:

Projektopgave om gardehusar... {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere. smiley

Jeg har projektuge, og vi har om emnet arbejde - jeg har så valgt at skrive om Gardehusarene, men kan simpelthen ikke finde noget om historien bag, hvad man skal kunne for at komme ind, eller hvordan det foregår når man er kommet ind!

Er der nogle der har nogle gode sider med godt information, eller nogle det evt. Selv har været inde som Gardehusar?

Det ville hjælpe meget! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Projektopgave om gardehusar...
  • #1   22. nov 2011 det er faktsik en her inde mener jeg der har redet gardehusar, eller også er det på baboom hun er. men kan desværre ikk huske hende navn.. skal prøve og se om jeg kan finde hende inde på baboom

  • #2   22. nov 2011 Hvis du søger efter Mette Heerfordt på Facebook og skriver en besked til hende, hun kan sikkert hjælpe dig.. Hun har været inde ved Gardehusarene.:)

  • #3   22. nov 2011 Pernille: Mange tak smiley

    Sanne: Er ikke så vild med at skrive til en vildtfremmed person, eller er hun ok imødekommende? smiley


  • #4   22. nov 2011 Fotoalbummene? smiley Hmm, det prøver jeg

  • #5   22. nov 2011 der er også marie grud, hvis du finder hende på facebook, hun har også været garder, og har modtaget en eller anden hestepris vist nok.. hun er altså rigtig flink, har kendt hende i mange år.

    kunne desværre ikk finde hende inde på baboom


  • #6   22. nov 2011 http://www.danskegardehusarforeninger.dk/historie

    her er der noget om deres histoire


  • #7   22. nov 2011 Trollface: Kunne ikke finde noget brugbart, kun klasseudflugter og sådan noget.. smiley

    Pernille: Det prøver jeg! smiley


  • #8   22. nov 2011 Hej.
    For at bliver garderhusar skal du bare til forsvarets dag og blive erklæret egnet. Så skal du selvfølgelig igennem den normale værnepligt først, og så bliver du husar efter 3-4 måndeder, er vist noget med at du skal gennemføre rex-turen først, men er ikke sikker på det sidste.
    Skal ind og være husar i februar 13.


  • #9   23. nov 2011 Sara: Okay, tak! smiley Hvordan foregår det når man er kommet derind? Hvor lang tid går der, før man kommer til at ride også videre.

  • #10   23. nov 2011 At være Husar er ikke en dans på roser, det er hårdt arbejde.

    Man skal bestå en fysisk test til forsvaretsdag, for at kunne søge ind.

    Når du starter er de første 3 mdr. næsten ren rekruttid. Du skal i felten med fuld oppakning og du skal lære at skyde. Der er FUT (Fysisk Udannelse og Træning) og timer i Panserkending, første hjælp og 'lær at skille dit gevær' Under de 3 mdr. kom vi i stalden om fredagen, og fik de grundlæggende instrukser - hvordan strigler man osv. Man starter også ud på staldvagter der strækker sig over 12 timer, og selvom man har kørt nattevagt stiller man stadig til Appel om morgenen og gennemfører dagens program.
    Undervejs i forløbet bliver man udsat for sin 'mærketur' for at fortjene at bære Husarernes mærke på sin uniform. Denne består af en tur i felten, og gennem grøfter i vand til livet og mudder til knæene, med sit basisbælte på og geværet med - her er også turen gennem Tyrens røvhul indlagt (røret de kravlede igennem i BS & Basserne igår)
    Når de 3 mdr. er gået har man en Rex-tur, som strækker sig over en uges øvelse i felten 'et sted i danmark', men når denne er overstået bliver man modtaget med trompetere og hele eskorten stillet op som modtagelse - meget rørende! og man får sine Rex-mærker at bære på skuldrene.
    Da jeg kunne ride, ligesom mange af de andre piger kunne da vi startede, fik vi lov at ride mens vi var rekrutter, når ældstedeling var i KBH med hovedparten af hestene, stod vi for ridningen af de tilbageværende heste.

    Herefter starter den egentlige staldtjeneste og ridning af forskellige heste, ture ud til Amba (ambasadørmodtagelser) og royale eskorter.
    Man lærer også en ting eller to omkring pudsning af støvler og udstyr :o)

    Jeg kan desværre ikke berette så meget fra selve Husar-delen, da jeg valgte at stoppe før tid.


  • #11   23. nov 2011 Tusinde tak for den nyttige information Ditte smiley

    Ja, jeg vidste godt at det var rigtig hårdt også videre men havde overhoved ikke kunne finde noget om det når man ER blevet gardehusar og skal ride og det. smiley


  • klaus .
    klaus . Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Svar: 2
    #12   17. dec 2011 hey ved ikke om det er for sent men du kunne prøve og se disse klip fra tv2fyn hvor man følger 2 husarer fra start til slut håber det kan hjælpe dig og det ikke er for sent

    http://www.tv2fyn.dk/article/166263:Gardehusarerne?billede=0


Kommentér på:
Projektopgave om gardehusar...

Annonce