{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.193 visninger | Oprettet:

13 årig niece - alkohol og smøger. {{forumTopicSubject}}

Hej hg

Vil lige starte med at sige, at jeg er helt klar over, at dette indlæg er atypisk i forhold til hvad jeg plejer at poste herinde. Endvidere er jeg også klar over at det måske er malplaceret på en side som hg, men nu kommer det lige alligevel.

Sagen er den, at jeg har to niecer på 13 og 14 (ikke søskende). Den 13 årige ser jeg ofte, og vi har et fortroligt forhold. Her i natten fra i forgårs til igår overnattede hun hos min kæreste og jeg, og pludselig sagde hun, at hun gerne ville fortælle noget. Hun forklarer mig så, hvordan hun og hendes venner er begyndt at gå til fester hver weekend. Well, teenagere.

Hun kommer så også ind på, at de drikker en del alkohol til festerne. Det overraskede mig egentlig ikke, sådan gjorde jeg også som 13-årig (ikke at jeg er stolt af det). Dog lød det en smule voldsomt - hun havde smagt både bacardi, breezers og vodka i anseelige mængder. Derudover fortalte hun, at de også røg til festerne, og det kunne hun faktisk ikke lide - men hun følte sig presset af sine lidt ældre venner. Generelt var hun ikke så vild med de voldsomme ting, som hun kom til at gøre og smage. Det havde startet med e-smøger, derefter var det blevet til rigtige cigaretter, og nu ryger de ud fra hendes fortælling ofte en pakke i streg, når de er sammen ( hvilket de er flere gange om ugen ). Derudover er flere af hendes bedste venner begyndt på det lidt "stærkere" i form af hash, samt at de har snakket om at anskaffe stoffer, da de åbenbart kender en, der handler med den slags. Hun syntes, at det hele var meget ubehageligt.

Jeg rådede hende så selvfølgelig til at sige fra, evt. hold en pause fra de venner. Problemet er bare, at det er hendes eneste venner, hvilket hun også sagde.

Mit problem er så; jeg ved, at hun ikke må så meget som snuse til en cigaret eller en øl for sine forældre, så på en måde føler jeg mig forpligtet til at sige det til dem, på trods af at jeg lovede hende at lade være. Simpelthen fordi hun tydeligvis er på vej ud i noget rigtig skidt, som hun ikke selv kan administrere.
På den anden side har min søster altid sagt, at hvis hendes datter begyndte at indtage rusmidler før hun blev 18, så flyttede de til en anden by, så hun kunne revidere sin vennekreds. Hvilket jeg ikke er i tvivl om, at hun mener.

Jeg ved, at I ikke kan træffe nogle valg på mine vegne, samt at i slet ikke kender min familie, men det ville hjælpe mig at høre hvad I ville have gjort i min situation - sagt det til hendes forældre, selvom jeg ved at de vil reagere ufornuftigt og sandsynligvis flytte væk, som de altid har sagt, så hun ikke ser sine venner igen? Lade være, med fare for at hun kommer ud i nogle rigtig slemme ting? Eller noget helt tredje?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  13 årig niece - alkohol og smøger.
  • #1   18. maj 2013 Jeg havde sagt det til hendes forældre! Ja hun bliver skuffet og ked af det over dig, men om nogen år vil hun takke dig for at have reddet hende ud af det skidt! Bliver man først fanget i det med en forkert omgangskreds i så ung en alder, så er man på skideren!

• #2   18. maj 2013 Svær situation du er i, men hvis det var mig, ville jeg sige det til hendes forældre. Din niece bliver nok ked af det/sur over, at du fortæller det, men jeg kunne forestille mig, at din søster ville blive rasende, hvis hun finder ud af, at du vidste noget om de fester.

Desuden vil din niece tilgive dig på et tidspunkt og måske endda takke dig senere. Er det ikke bedre at sige det til hendes forældre nu, end at hun ender med at tage stoffer ofte, og du ender med at få skyldfølelse, fordi du højest sandsynligt kunne have forhindret det?

• #3   18. maj 2013 Havde holdt munden lukket. Andet ødelægger forholdet også kommer hun nok ikke til dig hvis hun kommer ud i noget skidt.

Virkelig intet værre end folk der sladre til forældre, hvis ikke er noget virkelig slemt.

• #4   18. maj 2013 Kan som 13 årig sige, at det er ikke mange voksne jeg ville turde sige det som hun har fortalt dig til... Jeg var blevet rigtig skuffet og ked af det hvis du sagde det til mine forældre... Men på den anden side, så kan jeg godt forstå hvorfor du overvejer at sige det, det er svært at vide at enten bryder man et løfte og svigter lidt en person, ellers gør du det forkerte... Jeg vil sige at det virkeligt er svært for dig, men tror virkelig mange på vores alder har det sådan, men tør ikke fortælle det til nogle! Kan ikke give dig et præcist svar, men alt held og lykke!

• #5   18. maj 2013 Så du synes ikke det er slemt at pigen på 13 er i selskab med ældre venner der ryger, og drikker anseelige mængder alkohol og tobak, og er begyndt at ryge hash og snakker om at prøve hårdere stoffer?? Det er sådan noget der kan fucke hele sådan en piges skoleliv op, hvilket føre til at hun får svært ved at komme videre i hendes videre liv - hvis ikke det er virkelig slemt, så ved jeg ikke hvad er? Desuden ville jeg som TS søster forvente at få besked om sådan noget, der er jo mange måder at adressere pigen på, det behøves jo ikke at være 'din moster siger at du har fortalt....' Man kan jo som mor begynde at holde øje med hvad hun laver og med hvem, og selv finde ud af det, hun behøves jo ikke at vide at det er fordi TS har 'sladret'

• #6   18. maj 2013 Nej det syntes jeg ikke er slemt, så længe hun ikke selv tager de hårde stoffer.
    Og lige med strenge forældre på alkohol mm fronten ville jeg heller ikke sige det, plejer ikke at ende skønt.

Ved ikke at sige det, ville man netop have hendes tillid til og sige hvis det blev slemt og tilliden til og støtte hende.

• #7   18. maj 2013 Du kunne ikke opfordre hende til selv at sige det til forældrene? På den måde så kan de måske finde en eller anden løsning i fællesskab, for en mor vil vel næppe rykke roden op og kyle datteren ind i et helt nyt fællesskab, hvis hun kan undgå det. Det lyder dog også som om, at din niece ikke helt kan styre det og det kan ende rigtig galt smiley Så på en eller anden måde "kan" du være nødt til at tage affære, måske snakke med hende om at hun siger det eller at du siger det på hendes vegne til hendes forældre?

• #8   18. maj 2013 Jeg synes du skal opfordre din niece til at snakke med hendes forældre, gerne mens du er der. Hun har jo helt klart fortalt det til dig, fordi hun har behov for at komme af med det, og det lyder som et råb om hjælp.

Så ja, jeg synes du skal opfordre din niece til at tale med sine forældre - eller du kan evt. spørge hende, hvad hun gerne vil have, at du skal gøre ved sagen?

• #9   18. maj 2013 White Lies har ret... Kan du ikke sige at du syntes hun skal prøve at fortælle det selv, og at du gerne vil gå med hende og støtte hende:)

• #11   18. maj 2013 Men helt ærligt, så lyder det da som om, at pigen godt kunne have brug for en ny vennekreds. Hun siger jo selv, at hun gerne vil ud af det, og det lyder også som om, at hun gerne vil tage afstand til de venner hun har nu, men at hun ikke kan, fordi hun ikke har andre her. Måske er hun også bange for hvordan de vil reagere, hvis hun lægger afstand til dem. Så måske er det bedre for hende, at flytte hende til en anden by og en ny skole, hvor hun kan starte på en frisk. smiley Det kan være svært at komme ud af sådan en kreds, hvis man stadig færdes tæt omkring dem.

• #12   18. maj 2013 I første omgang ville jeg ikke sige noget til hendes forældre, det ødelægger uden tvivl den fortrolighed hun har til dig, som hun måske kan få brug for senere. smiley

Jeg tror at jeg ville gøre det, at jeg ville invitere hende (og måske nogle af vennerne) hjem til en seriøs snak, og simpelthen fortælle dem hvor galt det kan gå!
    Jeg har selv været ude i noget rigtig skidt da jeg var 14-16 år, og vi alle gik og sagde at 'aaarh vi bliver aldrig afhængig af noget' og bla bla bla....
    JEG, var så heldig at jeg ikke kom videre, men mange af dem jeg gik sammen med er i dag (5-6 år senere) nogle hash vrag, har været afhængig af det ene og det andet osv.
    Min bedste veninde fik en psykose, og tude ikke gå ud af hendes egen dør (heller ikke bare for at gå ned i opgangen), hun blev ekstrem voldlig og utilregnelig.
    Hun er heldigvis kommet helt ud af det, og har idag et nogenlunde liv, har fået en dejlig søn som nu er knap et år, MEN hun er mærket for livet og har problemer med hukommelsen, hun er 21!
    Jeg selv har også store problemer med hukommelsen pga af alle de forskellige og hårde rusmidler jeg har indtaget, og jeg har aldrig været afhænging af noget af det (heldigvis), det eneste jeg idag er afhænging af, er smøger, og det er da vidst også det mindste af det! smiley

Hvor de sidste er idag, aner jeg ikke. Det sidste jeg hørte var at mange af dem er kommet i endnu dårligere selvskab og virkelig er kommet langt ud!!

• #13   18. maj 2013 Jeg kan virkelig godt sætte mig ind i din situretion! Og unge miljøet lige nu er virkelig fuckt op!
    Jeg ville helt klart fortrække du sagde til til mine forældre (hvis det var mig)
    Ja, det ville bryde en del tillid, men om nogle år forstår hun det nok!

Ud over det, fortæl din søster at du kun siger det her fordi du vil det bedste og bede hende om ikke at blive for vred, for vrede kommer man ikke langt med!
    Hvis min mor sagde til mig stille og roligt det som hun nu vil sige, føles det måske ikke lige så hårdt?
    Det kender jeg da, den måde min mor taler til mig på påvirker mit humør osv osv smiley

• #14   18. maj 2013 Prøv at høre podcasten fra Mads og Monopolet i dag. Der var et dilemma i nogenlunde samme kategori som det her, det handlede dog ikke om rusmidler.
    Hvis jeg var dig, ville jeg give niecen information om alle rusmidlerne, se "DR3 på stoffer" sammen, de forholder sig rimelig objektivt til rusmidlerne, og det tror jeg er meget sundt for unge mennesker. Derudover, synes jeg, at du skal støtte hende, snak med hende om, at hun ikke skal føle sig forpligtet til noget, og at det er vildt sejt at sige "Nej tak, det har jeg ikke lyst til", man kan jo sagtens have det sjovt sammen uden rusmidler. Hvis din niece ikke har lyst til, at du fortæller hendes mor det, så lad være - hun betror sig til dig. Men hvis du mener, at din niece vil få noget godt ud af at snakke med sine forældre om det, så kan du jo også snakke med hende om, at du tror hun vil få noget godt ud af det.

• #15   18. maj 2013 Men pigen ved jo tydeligvis godt at det er forkert, og hun har jo tydeligvis heller ikke lyst til at fortsætte det. Så jeg kan ikke se hvad det skulle hjælpe, at tage en snak med hende om hvor alvorligt stoffer er, eller give hende information omkring rusmidler - for hun ved jo godt, at det er forkert, og hun vil jo også gerne ud af det.

Det er jo slet ikke der problemet ligger, så vidt jeg har forstået. smiley

• #16   18. maj 2013 Nu siger i at det ødelægger forholdet; men venne kredsen risikere at ødelægge den stakkels pige?

Jeg havde sagt det til forældrene, eller opfordret hende til selv at tage en snak med dem. Lyder til at hun kunne have brug for en ny vennekreds :).
    Håber i finder ud af det, hold os gerne opdateret om det smiley

• #17   18. maj 2013 Jeg tænker, at pigen eventuelt ved en snak med sine forældre kunne indgå en eller anden aftale om at de flytter og hun får en ny vennekreds? (det lyder voldsomt, jaja)
    Det vil i hvert fald være en mere behagelig oplevelse end at hun "rives" væk fra sin vennekreds, uanset hvor dårlig den er for hende. Det vil nok også slå et par skår i forholdet til hendes mor og skal det holdes intakt, så kræver det vidst at mor og datter er indstillet på at snakke med hinanden om det og du, TS, er mediator i samtalen, alt efter din nieces ønske smiley

• #18   18. maj 2013 Det er jo ikke nødvendigvis forkert smiley Man får altid tudet ørerne fulde om, hvor ih og åh så farligt det er, men folk ved jo INTET. Derfor er det altid fornuftigt at sætte sig ind i, hvad det egentlig drejer sig om. Hun kan jo faktisk også ende med at redde nogle af sine venner, hvis hun sætter sig ind i sådan noget, for det er der mange mennesker der ikke gør. Med redde mener jeg, at redde dem fra en overdosis, eller huske dem på, at de fx skal huske at drikke vand, hvis de tager fx tager ecstacy, og lign. Hendes venner synes måske ikke det er fedt, hvis hun siger "Nej, jeg vil ikke tage stoffer, for det er for farligt", men hvis hun rent faktisk ved noget om virkning osv, og fortæller, at hun bare ikke har lyst, er det ikke sikkert at det bliver et problem. Men det kommer jo meget an på, hvad det er for nogle venner hun har smiley
    Nu kommer det lidt til at lyde som om, at oplysning om rusmidler skal være hovedfokus, men det var bare for at forklare CTS, hvad jeg mente med det.

• #20   18. maj 2013 Katrine - Tænker bare, at det jo ikke er det der bliver spurgt ind til, for pigen ved jo godt, at det er forkert - der bliver spurgt ind til om TS skal sige det eller ej, ikke om hun skal informere pigen om stoffer. smiley

• #21   18. maj 2013 Syntes ikke du skal sige noget til forældrene..
    Men du skal gøre hende det klart, at du holder øje og fordi du elsker hende har du til hensigt at fortælle forældrene det, hvis hun kommer længere ud..
    Du kan også fortælle hende i fortrolighed, at hendes mor ikke vil tøve med at flytte dem hvis hun kommer længere ud i skidtet..
    Og at det vil gøre dig ked af det og du derfor syntes hun skal bakke ud af de dårlige bekendtskaber..
    Hilsen en mor smiley

• #22   19. maj 2013 CTS, jeg undlader at gentage, hvad jeg har skrevet en gang mere. Nej, der bliver da ikke bare spurgt ind til "om TS skal sige det eller ej", og det er da heller ikke kun det du selv svarer på. TS skriver "...men det ville hjælpe mig at høre hvad I ville have gjort i min situation - sagt det til hendes forældre, selvom jeg ved at de vil reagere ufornuftigt og sandsynligvis flytte væk, som de altid har sagt, så hun ikke ser sine venner igen? Lade være, med fare for at hun kommer ud i nogle rigtig slemme ting? Eller noget helt tredje?".
    Hvorfor jeg fortæller, hvad jeg ville gøre i en sådan situation. Jeg kunne da godt nøjes med at sige, at jeg ikke synes hun skal fortælle det til forældrene, men det virker da en smule ligegyldigt, hvis ikke jeg uddyber det, jeg vil mene, at det er meget relevant det jeg har skrevet, så jeg forstår ikke din pointe smiley

• #23   19. maj 2013 Katrine - Hun beder jo tydeligt om hjælp til om hun skal sige det eller ej. Du kan vel også selv læse i indlægget, at pigen tydeligvis godt ved, at det er forkert det hun har gang i, derfor kan jeg ikke se hvorfor det skulle være relevant, at fortælle hende det er farligt - hvilket TS jo nok også har gjort. Du kan nok også godt regne med, at hendes veninder ved at det er farligt. Der er enormt meget fokus på det i forvejen, så folk ved da udmærket godt at det er farligt og hvad det kan gøre. Unge i den alder ville nok endda synes, at det er enormt latterligt at de skal have sådan en snak, og jeg tvivler på at TS kan ændre deres syn på sagen særlig meget, for så var det sgu nok blevet gjort, gennem diverse ssp vejledere, foredrag på skolen osv.

Og jo - det er netop kun det jeg selv svarer på. smiley

• #24   19. maj 2013 Jeg syntes at du skal tage en snak med din niece igen, og foreslå at i sammen tager en snak med hendes forældre om det. Fortælle hende at du vil hjælpe hende med at finde en løsning sammen med hendes forældre. Hvis hun ikke vil det, så syntes jeg at du skal fortælle hende, at du simpelthen bliver nød til at fortælle det til hendes forældre, fordi du elsker hende og rigtig bekymret for hende.

Hvis jeg nogensinde får et barn, der som 13 årig fortæller sådan noget til min søster, så ville jeg blive utroligt skuffet hvis min søster ikke fortalte det videre til mig.

• #25   20. maj 2013 CTS, jeg ved ikke, hvorfor du ikke læser, hvad det er jeg skriver, eller i hvert fald misforstår du mig. Som skrevet, er det da ikke nødvendigvis forkert at tage forskellige rusmidler, og alkohol er meget værre end diverse stoffer på nogle punkter. Jeg siger derfor ikke, at jeg synes hun skal fortælle sin niece, hvor forkert det er, og niecen, som du siger, ved godt at det er forkert, SSP-folk fortæller så rigeligt om den slags, men desværre lyver de rigtig tit, eller fortæller om ikke andet i hvert fald sjældent alt om det, men nøjes med alle skrækhistorierne og fortæller hvor ih og åh så farligt det er, sandheden er bare tit en anden. DR3 har lavet et ganske ok program om det. Det er dig, der siger, at TS skal ændre de unges syn på stoffer, ikke mig. Der er forskel på at informere sagligt og objektivt om rusmidler og at fortælle "at det er forkert og farligt".

• #26   20. maj 2013 Fuldstændig enig med Astrid og Dokie:D

• #27   20. maj 2013 Katrine - Hvad er det du mener, jeg ikke har læst/ikke forstår?
    Du skriver jo selv, at hun skal informere pigen om stofferne - men det mener jeg ikke er nødvendigt, for pigen ved jo tydeligvis godt hvad det er.
    Og nej, der er ikke stor forskel på at informere sagligt og objektivt om rusmidler, og så at fortælle at det er forkert og farligt - for det ER forkert og farligt. smiley
    Diverse stoffer er altid farligt, og alkohol er farligt i store mængder. Så nej, jeg ser ikke forskellen på de to ting. smiley
    Ja sorry, men jeg synes du har en utrolig skødesløs tilgang til det her. Ret skræmmende faktisk.

• #28   20. maj 2013 Katrine: Det er ulovligt at være i besiddelse af stoffer, så jo det er forkert at tage det. Det kan give pletter på straffeattesten, godt nok ikke når man er 13, men om et par år. Der ud over kan det være rigtigt farligt hvis de begynder at blande alkohol og stoffer.

• #29   20. maj 2013 Ida, ja, det kan være rigtig farligt at blande alkohol og stoffer, bl.a. derfor synes jeg, at det er helt ekstremt vigtigt at informere pigen omkring stoffer på en saglig måde, og igen igen skriver jeg, at det vil være en god ide at se "DR3 på stoffer" sammen med hende, da de er vildt dygtige til at informere. Pigen skal jo ikke begynde på noget af alt det der, når hun tydeligvis ikke har lyst. Men hendes venner kan hun hjælpe ved at være den der ved noget om, hvad de har med at gøre. Bl.a. fortælle dem hvorfor de ikke skal blande narkotika og alkohol. For lige som mange andre unge, er det eneste hun har fået at vide om stoffer sikkert, at "det fucker hendes hjerne op, og man kan blive sindssyg og sådan noget", og det er jo langt fra sandheden, eller i hvert fald et meget unuanceret billede af virkningen af nogle rusmidler. Ja, det er ulovligt at være i besiddelse af stoffer, det er også ulovligt at købe alkohol når man er 13, men det hindrer helt sikkert ikke vennerne i at gøre det alligevel. Man kan jo også undre sig over, at alkohol er lovligt når de milde stoffer ikke er. Men når man ikke kan hindrer, er det jo en god ide, at informere, både så det ikke ender galt, og så de ikke får et forkert billede af, hvad det er for noget, så de kan tænke "det SSP-medarbejderen sagde passer jo ikke, så er der ikke noget af det der passer", det kender jeg da nogle stykker der har tænkt og handlet efter. Unge mennesker er døve for og trætte af at høre, at det er ih og åh så farligt, for sådan virker det ikke altid når de prøver, så hvorfor ikke informere om det på en god og saglig måde i stedet (ligesom DR3 bl.a. gør).

• #30   20. maj 2013 Katrine - Jeg ved ikke hvilke SSP-folk og andre vejledere du har snakket med, men dem jeg har snakket med, har nu informeret meget sagligt omkring det. smiley
    Jeg synes bestemt ikke det er nogen god idé at fortælle dem, at det er ok at de gør det, hvis de bare gør det ordentligt - hvilket det lyder som om, at du har til hensigt.

• #31   20. maj 2013 CTS, jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig gider gentage mig selv overfor dig længere, det virker en smule håbløs alligevel. Du må gerne mene, at jeg har en skødesløs tilgang til emnet, jeg vil dog mene det modsatte smiley

• #32   20. maj 2013 Tja, jeg kan ikke se det fornuftige i at fortælle teenagere, at hvis de blot gør det rigtigt, så sker der ikke noget. smiley

Længere er den vel ikke.

• #33   20. maj 2013 CTS, det er jo ikke det, det handler om. For der kan jo godt ske noget, selvom man gør det "rigtigt". Og hvis man fortæller det sådan, er det bestemt heller ikke sagligt.

• #34   20. maj 2013 Katrine - Det er jo sådan du sætter det op, når du fx skriver at hun skal vide, at man skal huske at drikke vand når man tager ecstasy. Så kommer det let til at lyde som om, at hvis man bare drikker vand til, så sker der ikke noget.

• #35   20. maj 2013 CTS, det svarer lidt til at tro at man ikke tager på af at æde pommes frites, hvis nogen siger, at man skal huske at drikke vand, når man æder pommes frites.

• #36   20. maj 2013 Det er jo heller ikke mig der skrev det, men dig. smiley
    Jeg skriver bare hvordan det vil lyde, især for en 13-årig. smiley

• #37   21. maj 2013 CTS - Må indrømme, at jeg simpelthen ikke ser nogle steder, hvor Katrine skriver, hun vil fortælle unge, at de skal begynde at tage stoffer. Hun skriver et ganske og fornuftigt råd til, hvordan TS kan tackle situationen, hvis hun nu vil undgå at skulle kontakte forældrene. Og det råd er at oplyse sagligt om konsekvensen ved stoffer, alkohol og andre rusmidler, uden nødvendigvis at sige: "det er farligt, og du dør!"
    For sandheden er, at unge tiltrækkes utrolig meget af det, de ikke må, og det, som kan være farligt. I den alder er man nemlig uovervindelig. Så de fleste unge vil synes, det var meget smart at prøve. Vi har med en meget fornuftig, men ung pige at gøre, som ikke er interesseret i stoffer. Dog bliver der også nævnt, at hun føler, det er hendes eneste rigtige vennegruppe, så hun vil højest sandsynligt være modtagelig over for gruppepres i et eller andet omfang. Faktisk skriver TS, at pigen allerede har følt sig presset til at gøre noget, hun ikke vil.
    Derfor er det ganske fornuftigt at sætte sig og se programmer som det på DR3, der forholder sig relativt objektivt til stoffer. Derved får hun et realistisk syn på det, hvilket ikke nødvendigvis betyder, at hun straks begynder på stoffer. Et realistisk syn er <b>ikke</b> ensbetydende med, at man er fortaler for noget.

Desuden synes jeg, at Katrines udtalelse er helt objektivt. Hun opfordrer på ingen punkter nogen i at begynde at tale stoffer, og taler på ingen måde for det, men giver et forslag, hvordan TS kan håndtere situationen med niecen, og hvordan niecen evt. kan håndtere situationen med sine venner, uden at risikere at miste dem i en diskussion om pro/con stoffer.

• #38   21. maj 2013 Tenna - Jeg skriver heller ikke, at hun direkte skriver at de skal tage stoffer, men at det lyder som en opfordring, når man vil fortælle dem, at man skal huske at drikke vand til. smiley Så kan man ligeså godt sige, at det er i orden det de gør, fordi man jo giver dem gode råd til det. Det hænger slet ikke sammen for mig. smiley

For mig at se, afholder man ikke folk fra at tage stoffer, ved at fortælle dem at det måske ikke er så farligt som de får at vide, men opfordrer dem derimod til at fortsætte. Hvis man forklarer dem, at det ikke nødvendigvis er forkert og at man ikke nødvendigvis dør, så fortæller du dem også, at det måske slet ikke er så farligt. Så selvom man ikke direkte siger, at det er i orden at de tager stoffer, og så fortælle man dem heller ikke, at det er forkert. Det er dér jeg ser problemet.

Hvis der kom en hen til mig og sagde, at hvis vi tager ecstasy, så skal vi huske at drikke vand til - så ville jeg da ikke tænke, at det var en opfordring til at lade være med det, men derimod en opfordring til at blive ved.

• #39   21. maj 2013 Jeg tror heller ikke, det er sådan, det skal forstås. Jeg tror, at pointen er at informere om, at der findes "milde" og hårde stoffer, og hvad konsekvenserne ved de forskellige er.
    Vi kan jo godt blive enige om, at der er forskel på hash og ecstasy, og pt. bliver der kun nævnt at de eksperimenterer med hash, hvilket ikke er unormalt blandt de unge i dag. Dermed ikke sagt, der er fornuftigt.
    Ang. vandet, så tror jeg heller ikke, det var ment som en opfordring, men et "råd" - at hvis niecen står i en situation, hvor hendes venner begynder at ryge hash/tage stoffer, så i stedet for at flegne helt ud, kan hun faktisk "mindske" skaden blandt sine venner ved at få dem til at drikke vand. For de vil helt sikkert ikke høre på hende, hvis hun siger: "øv nej, det er forkert og farligt og dumt!"
    Tværtimod vil de nok stejle lidt, og hun vil i sådan en situation risikere at blive voldsomt upopulær og miste sine venner. Dermed ikke sagt, at hun skal acceptere stoffer, men hvis det nu engang er sådan omstændighederne er, indtil der kommer en mere midlertidig løsning.

• #40   21. maj 2013 Tenna - Du har ret, det vil nok kunne mindske skaden. Men som sagt, når man fortæller en 13-årig pige den slags ting, så vil det lyde som en opfordring. Det ville det ihvertfald for mig, da jeg var 13 år.

• #41   21. maj 2013 Så hvad vil din fremgangsmåde være?
    "Nej, lad være! Det er forkert og farligt og dumt at gøre" ?
    For det ville i mine 13-årige øre lyde som: "Du skal ikke bestemme over mig, let's do it!"

• #42   21. maj 2013 Mener bare, at man ikke kan skære alle teenagere over én kam.
    Jeg opfordrer overhovedet ikke til stoffer, vil jeg lige pointere.

• #43   21. maj 2013 Nu er jeg 14, så eg kan sætte mig i denne 13 årige piges sted ... Jeg hr godt nok aldrig været til fest på de måde, det eneste jeg har prøvet er avære til fødselsdag, og så ikke vildere, en alligevel.
    jeg forstår 100% pigens positon.
    Da jeg var 13 varder bestemt tingjeg ikke vil sige til min mor. ikke fordi jeg ikke ville, men fodi jeg ikke ville have hun skulle blive sur på mig. Det var slet ikke i samme grad af problemer, mere bare småting som forsinkede lektier.

Men det at hun fortæller det til en anden en sin mor er tydeligt et tegn påat hun gerne vil have hjæp, men at hun højst sandsyndligt ved hvordan moderen vil reagere.

Jeg ved personligt ike om jeg ville have sagt det eller ej, forhavdejeg været hende havde jeg øket at du skulle tie stille og fortælle det til min mor .. Begge dele på samme tid.

• #44   22. maj 2013 Tenna - Det vil jeg tage stilling til, når jeg skal lære mine egne børn den slags. smiley
    Én ting er sikkert: jeg vil ikke give dem gode råd til det, uanset hvad.

I min optik, så vil man med advarsler, kunne holde en stor del fra det, simpelthen fordi de ikke tør. Hvis man derimod i stedet fortæller, at det ikke altid er farligt, man dør ikke altid, og hvis man drikker vand til osv. så går det ikke helt så galt - så vil man langt hen ad vejen opfordre en stor del til det, fordi de så vil tænke, at så er det da nok i orden at gøre.

For ja, det kan godt være at mange unge gør det de ikke må, netop fordi de ikke må - men hvordan forklarer man dem, at de ikke må gøre det, ved at give dem gode råd til det? Ja sorry, men hvis advarsler får de unge til at gøre det, så vil diverse gode råd da i den grad også få dem til at gøre det? Så i stedet for at det vil lyde som "Du skal ikke bestemme over mig, let's do it!", så vil det lyde som "Nå, så er det nok ikke så farligt som folk siger, let's do it!" - og som sagt vil det nok i min optik, skrabe flere til, end advarsler vil.

Kommentér på:
13 årig niece - alkohol og smøger.

Annonce