Hvad kan jeg uddanne mig til? {{forumTopicSubject}}
Jeg havde igår sidste skoledag på hhx, første år. Jeg har i flere år lige indtil for nogen måneder siden gerne villet være indretningsarkitekt. Den idé er jeg så kommet fra igen.. Så jeg tænkte på dyrepasser med speciale i hest, indtil jeg her i morges ringede til 3f, hvor de fortalte mig at man uddanner sig til arbejdsløshed, da arbejdspladserne hellere vil have polakkere, også havde de enormt mange sager om dårlige forhold, sexchikane osv.. Så den kom jeg rimeligt hurtigt fra igen!
Mit problem er så at jeg er helt på barbund, hvad jeg så skal.. Jeg har det ikke særlig godt i min klasse, så hvis jeg ikke finder ud af hvad jeg vil, skal jeg uanset hvad starte på en anden gymnasial uddannelse.
Jeg kan jeg rigtig godt lide heste (sjovt nok!), og generelt alle slags dyr, med undtagelse af et par enkelte slags. Jeg går tit ret meget op i hvordan jeg ser ud, og hvordan mit tøjvalg er, især sko - der findes intet bedre end sko ;). Jeg kan rigtig godt lide at indrette (grundet indretningsarkitekt er valgt fra, er da skolegangen vil blive lige lang nok, og er blevet en lille smule skole træt. Men når jeg finder noget der fanger mig, er jeg villig til at gøre hvad det kræver) og elsker at tegne, og er også ret god til det.
Kosmetiker har også været oppe og vænne, men er ret meget i tvivl.. Jeg vil gerne arbejde med det en kosmetiker kan, men har også bare fået af vide at arbejdstiderne og lønnen er lort på lort.(Ved du noget om dette, vil jeg med glæde høre om det!!!)
Som sagt elsker jeg heste, og ville rigtig gerne arbejde med dem, men har indset at der ingen fremtid er i det, så jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvad i laver og hvorfor? Evt, også gerne hvad i tror vil passe til mig, så jeg kan lave lidt research.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 240
Jeg læser selv klassiske studier(latin, græsk og oldtidskundskab) på universitet. Jeg skal til at starte mit tilvalgsfag til sep. som er museologi. Og efterfølgende videre på min kandidat hvor jeg skal læse kultur og formidling. Jeg vil gerne ende med at være museumsformidler eller inden for universitetsverdenen (forskning eller administration). Jeg har altid interesseret mig for historie, sprog og kultur så dette er det oplagte valg for mig.
feb 2009
Følger: 50 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 163
men hvad med bare dyrpasser?
apr 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 481
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.277
Bare dyrepasser siger mig ikke så meget..
- Det skal jeg lade være usagt, men det var det jeg fik af vide..
Dyrelæge og veterinærsygeplejerske er udelukket da jeg ikke kan tåle blod eller nåle
feb 2009
Det havde jeg da slet ikke tænkt på.. Vil jeg da helt klart søge lidt om :)!!
sep 2005
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4.273
(link fjernet)
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 240
Udover bogen jeg nævnte, så kan du evt søge på www.ug.dk og f.eks. skrive "dyr" i søgefeltet også kommer der en masse emner frem.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Det kommer jo an på hvad du syntes om :o).
At stå i butik? At arbejde udenfor? At være fysisk aktiv? At lave noget med tal? God til sprog?
Der er SÅ meget forskelligt og vælge i mellem :o)
feb 2009
Det ved jeg skam godt, men nu søgte jeg også bare information generelt om alt der henvender sig til det ovennævnte :).. Jeg kan godt lide at være fysisk aktiv, men finder jeg en uddannelse hvor man eks. skal være god til sprog, så vil jeg selvfølgelig forbedre mine sprog
jan 2007
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 8 Emner: 132 Svar: 455
Men et godt råd min mor altid har givet mig med på vejen:
Man skal ikke lave det som giver gode penge, men ingen glæde, man skal lave det man elsker, og brænder for, ligegyldigt om pladserne er få eller pengene små.
feb 2009
Vil jeg da søge lidt info om så
Vil da give din mor ret i hendes råd, men jeg har den holdning at det også er noget man skal kunne leve af :).
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.063
Husdyrvidenskab er en bachelor på 3½ år og dertil kommer kandidaten.
Du skal dissekere (skære og se) i dyr, så det er nok ikke det bedste til en sart person.
Jeg kan ikke rigtig råde dig til noget, for jeg ved ikke, hvordan du er som person.
Til gengæld kan jeg fortælle om mig selv:
Jeg fandt ud af, at jeg har et kæmpe talent og interesse inden for naturvidenskaben, og jeg har altid gerne ville læse på uni, så nu har jeg søgt ind på dyrlæge studiet i håb om at kunne forske og udvikle på det område jeg nu vælger
Vælg det du brænder for. Er det heste, så kig dig omkring efter uddannelser med heste. Der er mange sjove uddannelser rundt omkring
dec 2006
Følger: 124 Følgere: 121 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.395
Det var en fed tid, men min interssere begyndte at hælder mod markbrug, traktorer osv. Men nej det var ikke lige det der var i mine tanker!
Jeg startede med at være på en rideskole, her var jeg i 4 måneder, men kedede mig en smule til sidst og fra 7 - 22 - ja det var bare ikke mig.
Herefter var jeg 2 andre steder, professionel springstald og salg stald. Her var jeg bedre tilfreds, men der manglede stadig noget. Dersværre brækkede jeg min ryg på det til sidst, og måtte stoppe. Så gik jeg længe uden at lave noget.
Imens fik planter/landbruget mere og mere grobund, så nu går jeg på AVU - 10 klasse - VUC. Har eksaminationer nu og så starter jeg på en 3 årige HF her til sommer.
Når jeg så er student, så starter jeg på jordbrugsteknologen med speciale (ikke hest).
Uddannelsen til jordbrugsteknolog er en kort, videregående akademiuddannelse. Uddannelsen er jordbrugsfaglig. Jordbrugsteknologer er kvalificerede til at varetage leder- og rådgiverjobs og jeg kan fx kommer til at arbejde som foderkonsulent, driftleder, kvægbrugskonsulent, svinerådgiver, økologikonsulent, forsøgstekniker eller selvstændig.
Planter: uddannelsen kvalificerer til rådgivning og salg i landbrugssektoren, forskning, herunder forsøgs- og forædlingsarbejde, undervisning
Og samtidigt kan jeg kombinerer min store interesse for maskiner, med jordbruget og min anden interesses for fotograferingen
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 159 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.671
http://www.studentum.dk/EducationTest/Start/17
Har du enlig overvejet forsvaret? De har nogen ret fede uddannelser, og det giver ekstrem meget på sig CV
dec 2006
Bagefter faldt jeg så af en stor hest på 180 og fik et gevaldigt ryk i ryggen, så måtte til sidste stoppe og passe på mig selv.
feb 2009
Team Grafik
Ja, og jeg har faktisk planer om at tage i forsvaret på et tidspunkt, men da jeg først fylder 18 til september og får hest hjem i august, vil jeg gerne vente et par år med at tage af sted :).
The little she Wolf - aws, lyder sørme ikke rart :i
dec 2006
Det har så spændt en del ben for mig mht. andre ting, bla.a. Forsvaret!
Så er det jo godt der findes andre muligheder.
Du kan for resten også tage en jordbrugsteknolog HEST. Men ved ikke helt hvordan mulighederne for job er der
Hvad kan jeg uddanne mig til?