{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
612 visninger | Oprettet:

Håndhest? {{forumTopicSubject}}

Vi har købt en ung 5 års islænder vallak, han har et meget rolig sind, og er meget rolig på banen.. han er tilredet sidste år, og har så derefter fået pause indtil nu her...det går super på banen, og han lytter meget til en..

jeg havde ham så med på tur i går til stranden, hvor han var sammen med en ældre meget erfaren hest, det gik ok, han kigget noget, men var ikke sådan nervøs eller trippet på nogen måde, bare sådan lidt.. åh hvad er nu det her..?? jeg tror bare han skal ud og have, nogle flere oplevelser og nogle flere ture,,,

der var det så jeg tænkte kunne jeg ikke, med fordel tage ham med som håndhest..?, jeg er van til at ride med håndhest, og den ældre erfaren hest, er også vant til det... vil det ikke også give noget, altså det samme som hvis, der sad en rytter på ham..?

Kommentarer på:  Håndhest?
  • #1   20. feb 2014 Jeg tror helt sikkert, at det vil give noget også, hvis du har ham med som håndhest. Det er jo det samme.... Måske giver det ham i virekligheden mere, at du har ham med som håndhest, for så skal han jo ikke tænke på alle andre signaler. Så kan han i starten koncentrere sig om at være med...

Men jeg tror helt sikkert, at det også vil være en ide, hvis du kommer selv ud med ham? Måske går en tur en gang imellem.. For det er jo lidt nemmere for hesten at forholde sig roligt, hvis en anden hest også gør det... smiley

• #2   20. feb 2014 lige præcis... vil bare gør det som en god oplevelse her i starten, så han vender sig stille og roligt til det.. han skulle gerne være klar til sommer, hvor han skal gå som tur/ turist hest med på strand turene.. smiley

• #3   20. feb 2014 Så ville jeg - hvis jeg var dig - starte med at have ham som håndhest. Og så som du kan se, at han bliver bedre og mere tryg, kan du et par gange gå med ham uden nogen anden hest. Og så når det fungerer fint, kan du også ride! smiley

Jeg havde ikke min islænder som håndhest, men jeg gik masser af ture med hende, inden jeg begymdte at ride hende. Nu kan jeg, på tur med andre, ride hende som jeg vil. Jeg kan sagtens vende hende rundt og galoppere en anden vej, selvom den anden hest ikke er med. Og hun "kopierer" ikke andre hestes reaktioner lige så meget.. Hun virker meget mere selvstændig, og jeg er ret sikker på, at det er fordi, at jeg gjorde hende vant til det smiley

• #4   20. feb 2014 Det kommer efter min mening rigtig meget an på, hvordan rangordnen er mellem de to heste. Hvis nu det er den unge som styrer det hele, så ville jeg ikke råde dig til det da han så bestemmer hvordan de skal reagere. smiley
    Men er han under den anden er det kun en god ting, da den "højere" hest vil bestemme reaktionen i sidste ende. smiley

• #5   20. feb 2014 den unge er under hest.. han er ikke særlig høj i rang, da han også næsten lige er ankommet til mig.

• #6   20. feb 2014 PeacefullMind - Lidt interessant det du siger der og jeg undrer mig lidt over den udtalelse smiley Når min hest går med hest nr. 2 så er hest nr. 2 ofte oppe på dupperne hvis min hest har været/er oppe på dupperne... Men hvis hest nr. 2 går på tur med hest nr. 3 og hest nr. 3 er oppe på dupperne så er hest nr. 2 rolig... Dog er min hest under hest nr. 2 i rang... Og hvem der er i rang af hest 2 og 3 vides ikke da de kun rides sammen og er aldrig sammen ellers... Hvordan forklarer du så din teori? smiley
    TS - Undskyld for at dit emne tog en anden drejning smiley Jeg går dog bare ture med min egen selv for det meste, og det går fint da han også lærer at være adskilt fra flokken og at han ikke behøver andre end mig og at han kommer hjem igen smiley

• #7   20. feb 2014 Ja, jeg undrer mig også over PeacefullMinds kommentar.
    Min pony rides sommetider med en QH, der er meget højere end min egen er i rangordenen.
    Men alligevel påtager min pony sig ikke QH'ens reaktion. Omvendt reagerer QH'en påå, hvis min pony reagerer på noget...

• #8   20. feb 2014 Min "teori" er at modet er forskellig på hestene... Min har blevet trænet meget i tillidsøvelser og har blevet udsat for meget hvor han har fået opbygget mod (3år) Hest nr. 2 er 10år og jeg er ret sikker på at han aldrig har været på skovtur eller blevet trænet i tillidsøvelser eller noget. Hest nr. 3 er en ældre araber Herre på 20 år der heller ikke har de store oplevelser mere. Så jeg TROR det handler om hestens psyke og mod smiley

• #9   20. feb 2014 #6
    Jeg mener at heste danner rangorden andre steder end på folden også. De danner i stalden og med heste de ses med jævnligt - hvilket jeg går ud fra dine to gør, når du skriver de rides sammen.
    Ydermere mener jeg at rangorden har så meget andet end fysisk styrke bag sig. Der kan være mange ting der spiller ind over, så hestene ikke altid behøver kæmpe sig til en plads.
    Hvis du fx observerer hesteflokke vil du se, at visse heste bare er mere ledertyper end andre og derved nemmere/hurtigere opnår høj rang. Selv uden de store konflikter.

Jeg kan give dig et eksempel.
    Min gamle pony var generelt rimelig føjelig, når det kom til hopper. Han lod dem bestemme og indgik ikke konflikter. På tur kunne disse uden problemer gå foran ham, bestemme om tingene var farlige eller ej mm.
    Men med vallaker var der "no mercy". Han lagde sig over dem i rangorden og tillod ingen overhaling fra dem på ture. Hvis de skabte sig over ting på fx tur, blev de enten ignoreret eller irettesat. smiley Dette galdt også heste, som han kun blev redet med men hverken stod i stald eller på fold med.

Kommentér på:
Håndhest?