{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.173 visninger | Oprettet:

OK
OK
Tilmeldt:
29. jul 2012
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 119

Bid til hård i munden hest? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en islænder vallak på 8, der desværre er blevet startet op forkert af tidligere ejere. Det har resulteret i at han har tildens til at gå på bid, ikke hive, men bare ikke svare for lette signaler. Lige pt. Rider jeg med et 2 delt bombers bid og er næsten 100 på at det er det bid han har gået med altid. Sidste år blev han redet i et par måneder på hackamore, og jeg gør det af og til stadig, dog kun når han har let ved at bære sig selv i træningen.

Men lige for tiden er han bare et helved! Han svarer ikke for let eller middel pres. Han har for nyligt haft kiropraktor - ingenting overhovedet.

Kunne det være en idé at prøve et mere "uroligt" bid. F.eks et tre delt? Hvad er jeres erfaringer? Har i nogen forslag til et godt bid?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid til hård i munden hest?
  • #1   19. apr 2016 Stærkere bid vil jeg ikke mene kan løse problemet på At han hænger sig i tøjlen, har stået i en lignende situation og der gik jeg over til et stærkere bid, det hjalp også de første gange.men da hun havde vendt sig til det begyndte hun også at hænge på det bid. Nu øver vi overgange og 'frem og ned ' og jeg begynder nu at kunne mærke at hun bedre kan bære sig selv og hænger slet ikke så meget i tøjlen som før smiley

  • #2   19. apr 2016 Indlæring af signalerne forfra! Gerne med godbidder og klik som belønning. Start med et meget lille pres for skridt, øg presset indtil ønsket respons. Når han reagerer, klik med tungen, ros og giv godbid. Gentag indtil han reagerer stabilt på det ønskede resultat ved minimalt pres. Og gå videre til trav smiley

    Mvh TT


  • #3   19. apr 2016 Hvis hesten lægger sig på biddet, så skal den rides på bagfra og støttes op fortil..
    Det vil ikke hjælpe at skifte bid, for hvis ikke årsagen til problemet ændres, så vil det bare komme igen når man kun symptombehandler.. Du vil helt sikkert mærke en forskal i det du skifter bid, men hvor lang tid det vil virke er kun en stakkefrist.

    Få hesten mere på bagparten, væk fra forparten og dermed også biddet.. Det er hård træning, men det betaler sig i sidste ende..
    Det er ikke for sent at starte en hest op igen, hvis den er redet forkert.. Det er bare tålmodighed og en masse træning..


  • #4   19. apr 2016 Ja hvis det omhandlede at den lægger sig på biddet så ovenstående.. Troede du mente at den var signal døv og tung at få fremad og reagere på drej, stop osv smiley

    Mvh TT


  • OK
    OK Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 27 Svar: 119
    #5   19. apr 2016 Han træder allerede godt ind under sig og er let på forpart. Han virker dog passiv i sin mund, som om biddets effekt ikke påvirker ham. Så jeg tænkte at et bid med mere liv i ville gøre ham mindre passiv?

  • #6   19. apr 2016 Selvom den måske skal lære at bære sig selv mere og dermed blive lettere fortil kan man jo sagtens skifte bid nogle er bedre tilpas på 3 delt nogle på udelt det er jo bar a prøve sig frem. Nogle er 3 eller 2 delt med lock up godt til nogle muffe osv. Nogle er det måske næsebåndet der skaber problemet hvor hannovaransk micklem eller kryds genere hesten mindre. Det kan jo også tænkes hesten netop ligger sig hårdt på bidet fordi lige netop det bid ikke ligger godt i den pågældende hests mund. Prøv dig frem lån en god håndfuld bid vis du kender en der har mange forskellige alm bid

  • #7   19. apr 2016 Jeg ville ikke tøve med at prøve et andet bid, evt. et tredelt muffebid da det er et meget mild bid. Jeg skifter lidt imellem mit todelte bomber og et tredelt Hrimnir bid. Det er jo klart bidet ikke alene gør forskellen, men når hesten er startet forkert op, kan den jo godt have set sig "sur" på bidet, fordi den forbinder det med stor ubehag.
    Men et masse træning af overgange er også rigtig godt, og husk at giv plads lige så snart han giver slip på bidet.
    Nu ved jeg ikke om du får undervisning, men ellers ville jeg råde dig til at få hjælp af en, 2-3 undervisninger kan gøre meget!


  • #9   19. apr 2016
    Hesten skal gerne være rolig i munden og ikke gå og tygge på det - så at hesten er passiv og intet gør med biddet er godt.

    Men hesten har nok lært og være ligeglad med presset i munden, derfor er den døv. Så det er med at starte forfra og træne signalerne, det kræver god timing men det kan let ændres med træning. Hvis hesten ikke er så motiveret for at komme af med pres, kan man tilføje en godbid.

    Det er vigtigt og være opmærksom på ikke og pille, tage og give osv. osv. da det forvirre hesten yderligere - så gør man bare hesten døv fordi et tag i tøjlen så både skal betyde stop og tag hvoedet ned.


  • #10   20. apr 2016 synes Bunden siger det som jeg tænker.

    når hesten har Tendens til at ignorere biddet kan hendes bud virke fint. dejligt at du ikke bare tænker stærkere bid smiley


Kommentér på:
Bid til hård i munden hest?

Annonce