{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.282 visninger | Oprettet:

Trafikken og hestemennesker... Træning, gør jeg noget forkert i den?? {{forumTopicSubject}}

Hej igen.
Jeg blev meget overrasket og utrolig skuffet i dag over manglende hensyn fra andre hestemennesker..
Jeg kom ridende hjem fra ridebanen med Tindur og vi var næsten hjemme.. Vi var på det sidste lige (ganske lange) stykke hvor der kommer en bil med hestetrailer kørende ret stærkt, Tindur har lige kørt sig lidt op over en traktor der stod parkeret et forkert sted. Jeg beder hende med hånden om at sænke farten.. Hun tager farten af men bremser ikke ned (hun havde god tid og mulighed til at bremse) Tindur bliver så bange og løber sidelængs bagover med røven ud i vejen og hun må så bremse ret bradt.. Så ruller hun vinduet ned og siger "han er vidst overhovedet ikke klar til at komme i trafikken" smiley jeg kiggede bare dumt på hende.. havde hun vist hensyn var han ikke blevet så bange.. Hun kunne bare køre videre og han stod pænt stille..
Jeg har trænet Tindur for hånd i trafikken siden han var føl, først med bile der stod stille, så i tomgang, så kørendes og vi har gået ture i trafikken fra han var 2 år. Vi har redet i trafikken i halvandet år nu. Han står stille 99% af gangene med bile, cykler og knallerter samt gående. Og 60% stille når der kommer bile med trailer. Når der er snak om store køretøjer står han kun stille 10-20% af gangene til trods for at vi også har trænet traktor på samme måde som biler siden han var et par år.
Jeg begynder at tænke... Bliver han aldrig "sikker" i trafikken..? smiley er der måske noget jeg gør forkert.. Han får kommandoen STÅ (betyder alle fire ben står stille) som han kan. Når han står og køretøjer kører forbi os(midt forbi) klikker jeg (han er klikker trænet) og han får en godbid. Og KUN når alle ben er placeret i jorden. Jeg er meget bevidst om min krop og spænder ikke, og lægger intet pres på ham.
Hvad tænker I?
Skal jeg bare acceptere at han aldrig bliver tryg i trafikken?

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trafikken og hestemennesker... Træning, gør jeg noget forkert i den??
  • #2   14. okt 2016 Ærligt, du kan ikke give damen skylden hvis hun overholder farten. Træk hesten ved vejen hvis du ikke kan styre den.
    Dog vil jeg skridte eller trave istedet for at stå stille da jeg synes det giver bedre resultater. smiley


  • #3   14. okt 2016 Jeg synes hestemennesker snakker så meget om at tage hensyn uden nødvendigvis selv at være særligt gode til det smiley

    Jeg synes det lyder til primært at være hendes fejl.


  • #4   14. okt 2016 Nogle ting tager bare længere tid at lære, og i er jo tydeligvis godt på vej.

    Den trunte kender ikke din hest, og hun mødte jer på et dumt tidspunkt, så der er ingen grund til, at bekymre sig om, hvad hun tænker. Specielt ikke, når hun burde have været i stand til at se, at din hest var en der lige skulle tages hensyn til, på det tidspunkt, men alligevel valgte at være ligeglad.


  • #5   14. okt 2016
    Ved jeg hesten er usikker og kan finde på det du nævner, så rider jeg ud i en mark - så hesten ikke kan få måsen ud på vejbanen. Eller også så hopper jeg af, når jeg kan fornemme at hesten er på vej ud på vejbanen.

    Kvinden gør intet forkert - man lære at man skal passere heste i roligt, men samme tempo da det at man begynder at bremse ned, gasse op bagefter mm. kan gøre hesten endnu mere bange.

    Når du ved han har det sådan og måske er lidt overgearet i forvejen, så hop af eller rid ind i et "hul" - alla en indkørsel, ud på en mark e.l


  • #6   14. okt 2016 Synes det er en svær debat - men jeg havde en lignende oplevelse her forleden, da jeg red med min veninde.
    Vi kommer ridende langs en landevej. Vi rider i rabatten, da der er masser af plads. På vores højre side er en fold, hvor tre ponyer går. På vores venstre side kommer to biler kørende med rimelig høj fart. Min venindes hest bliver ophidset, da ponyerne på den ene side begynder at løbe os i møde. I hendes forsøg på at stige af og holde fast i sin hest, svinger den røven ud mod bilerne, og de må bremse hårdt op. Forreste bil giver os et meget fordømmende blik, mens den bagerste har stoppet bilen helt, til vi får styr på situationen. Vi takker dem begge og skynder os hjemad, rimeligt flove over min venindes hest ...

    Heldigvis skete der ingenting. Men det kunne være endt skidt! Og det var ikke på grund af bilerne, men på grund af hestene på højre side. Dog kunne forreste bilist sagtens se, at min venindes hest blev hidsig - allerede 2-100 meter fra os, og han havde al mulighed for at bremse stille ned ...
    Det er første gang, vi har oplevet sådan noget. Vores heste er 110% trafiksikre og vipper ikke ét øre af busser, lastbiler, traktorer, varevogne, cykler- you name it. Øh, banancykler var ikke ... Lige en succes, dog.

    Så, hvem har skylden? Jeg synes personligt ikke, vi skal begynde at sige, hvem der har skylden, men påpege at vi alle har ansvar for at passe på hinanden i trafikken. Da jeg tog kørekort i 2014 var der ét dias med en hest, hvor man blev spurgt om, hvad man skulle gøre. Man skulle bare holde afstand og køre forbi. Der stod hverken at heste kan blive bange, kan være utilregnelige, kan ske at springe til siden for en fasan, der flyver op ... Og det var jeg ret harm over. Det er et stort dyr, og det er ikke sikkert, at en bilist overlever en hest gennem foruden, for slet ikke at nævne hest og rytter ...

    I dit tilfælde, TT, vil jeg dog mene, at hun skulle have tænkt sig noget mere om. Hun må vel vide en smule om heste, siden hun kører med en hestetrailer ... Hun regner måske med, du har sådan en lille racerbane derhjemme, som du kan træne dine heste på, så de plopper ud i den anden ende og er 100% trafiksikre? Hmm .... smiley


  • #7   14. okt 2016 Når man ignorerer en rytters tegn, så gør man noget forkert, uanset om man er hestemenneske eller ej! Man kan altså potentielt blive medvirkende til livsvarige skader, eller det der er værre, når man ignorerer en nervøs hest.

    Man kan så diskutere, hvorvidt hesten bør rides ud i trafikken eller ej, men faktum er bare, at det er et levende dyr, og som bilist, så aner du ikke hvad hest og rytter har været udsat for, for 2 min. siden. Selv den mest trafiksikre hest, kan blive udsat for noget, der får den kørt op, det er hamrende trælst, og uheldigt, men hvis andre så ikke lige tager hensyn, i de par minutter det tager, at få ro på hesten igen, så kan det altså gå grueligt galt! Derfor skal man altså ikke bare sådan lige ignorere en signalerende rytter!


  • #8   14. okt 2016 Der står kvinden tager farten af, men ikke bremser - hun kan fx have valgt og tage farten af, men ikke bremse fordi der er en trailer efter. En bil med trailer larmer også en del, så jeg fortrækker de bare smutter forbi, end de trækker pinen ud.

    Vi var ikke i situationen og kan ikke vide hvad der skete.


  • #9   14. okt 2016 I det tilfælde, så er der ingen heste der bliver trafiksikre - nogensinde!
    Det er jo levende dyr vi har med at gøre.. smiley
    Derfor er heste i trafikken vigtige at tage super hensyn til!
    Desværre lærer man Idag til køretimer, at man blot skal trække længere ud når man passere en hest.. Får du spørgsmålet til teoriprøven og svarer, at du vil sætte farten ned, får du fejl.. smiley

    Hende du har mødt, er måske slet ikke vant til at ride i trafikken?


  • #10   14. okt 2016 Personligt ville jeg fortsætte i skridt eller trav forbi, og så dreje hestens hoved så den kigger væk fra "det farlige". Min erfaring er at jo mere tid de får til at kigge, desto mere får de overbevist sig selv om at det er hestespisende

  • #11   14. okt 2016 Maja hvornår tog du kørekort? smiley Da jeg tog kørekort var det uændret hastighed og bliv hvor du var. Min kørelærer som selv har datter der tidligere havde redet sagde at man helst skulle trække ud hvis man kunne. Men til prøven er det et forkert svar smiley

  • #12   14. okt 2016 Mette: tog kørekort i 2013 må det være smiley kan godt være det er min kørelærer der har sagt det med at trække ud smiley
    Men uanset er det for mig uhyggeligt at man lærer det skal forgå sådan..


  • #13   14. okt 2016 Der var ingen steder at trække ind til siden da skoven var på højre side, og ingen åbning da der er groet sammen. Hun kom imod os..på den anden side var der den farlige traktor på marken. Jeg troede faktisk ikke han ville blive bange, men jeg beder hende alligevel om at sænke farten for en sikkerheds skyld pga. At han var bange for lidt siden...

    Nej ingen heste er trafiksikkre derfor satte jeg "".

    Men tror I han nogensinde bliver det?
    Han er 6 år nu... Vi har været i trafikken jævnligt i 4 år.. Det går selvfølgelig fremad.. Bare UTROLIG langsomt...
    Min tidligere underviser sagde at det er nemmere at styre hesten når den står stille, og når den får en "kommando" er den på arbejde..
    Og det er rigtig dejligt for han stopper selv op hvis der kommer bile e.l. (ikke farlige køretøjer) bagfra jeg ikke hører, pga blæsten..
    Hvis vi rider med vores ridevenner har jeg begyndt at lade ham gå medmindre han stivner, da bliver han stoppet. Men vi har heldigvis ikke mødt store køretøjer sammen, hendes er heller ikke tryg ved dem, men er også kun 4 år.
    Jeg undrer mig om jeg gør noget galt i træningen..eller om jeg bare skal acceptere at han altid er sådan smiley

    Mvh TT


  • #15   14. okt 2016 tt har du prøvet at lade en anden ride hesten på tur som ikke kender til hans problem

    kunne måske godt mistænke at du spænder op og han mærker det og derved reagere

    tro mig den samme hest kan være 100 procent sikker og 100 procent usikker ved 2 forskellige personer

    måske lige sørge for at have et træktov på ham og en anden til at holde træktovet


  • #16   14. okt 2016 Ina - jeg tør ikke lade andre ride ham i trafikken..

    Mvh TT


  • #17   14. okt 2016 Charlotte A. - Jo selvfølgelig er det, det vigtigste smiley men jeg bliver lidt ked af det over at han ikke stoler endnu mere på mig. Jeg har jo aldrig udsat ham for noget dårligt..

    Mvh TT


  • #19   14. okt 2016 så start med at træne på banen eller noget få en "part" eller noget der kan begynde at ride ham


    du virker ud fra din udtalelse som om du spænder op når det er der kommer noget "farligt" og det kan hesten virkelig mærke


    min hun kan mærke når jeg går fra at have træktovet i en hånd til 2 hænder (selvom tovet hænger løst)
    og hun reagere på det

    tro mig jeg ved hvad en tanke har af betydning for hvordan hesten reagere


  • #21   14. okt 2016 Jeg gik med min den anden dag, i og med der går trækker fra jord med lang tov, ridehjelm og fuld opsadlet og der et stykke bag hesten går person lidt ude på vejen burde man forstå hesten er ikke vandt til trafik alligevel vælger pågældende bil at kører i sit tempo som i øvrigt er over hvad man må køre..

    Heldighvis var hesten total cool, men dette ved føre af bilen intet om..

    Er så træt, af sådanne tilfælde. Heldighvis er det 1 ud af 20 der kører sådan. smiley
    -Ville ikke bremse med trailer efter pga. Rytter - vi bremser kun såfremt der er større ting på spil. Jeg forventer lidt at man har styr på sin hest i trafikken, og en bil kan passere ved normal hastighed.
    Jeg træner selv mine på en lille meget utrafikerede vej, hvor der altid er mulighed for at ride ud i marken. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   14. okt 2016 det der sætter mine tanker igang, er at du skriver at du ikke tør lade andre ride ham i trafikken.

    jeg ved ikke om jeg overtolker det, men hvis man ikke tør lade andre håndtere ens hest i en bestemt situation, så kan hesten på ingen måde være sikker, eller i nærheden af sikker.

    nu ved jeg at du flere gange har skrevet hvor lyd følsom din hest er, og generelt fremstillet din hest som en mere eller mindre sensitiv hest. Måske må du bare indse at din hest bare ikke bliver trafik sikker, eller at du simpelthen bare ikke formår med din træning at gøre den trafiksikker.

    hvis du virkelig har trænet trafik med den i så mange år, så burde den være trafik sikker, med mindre at den aldrig bliver det, eller at du griber det helt forkert an.

    men jeg syntes ikke at damen med traileren har fejlet - hun sænker farten som hun bliver bedt om.


  • #23   14. okt 2016 Jeg synes i hver fald ikke at den kan placeres hos føreren af bilen .. Det er ikke hendes skyld at hesten ikke er trafiksikker - og det at hun tager farten af, så tager hun jo netop hensyn.

    Men derudover så ville jeg ikke bede hesten om at stå stille - men skridte stille og roligt videre. Det kunne tyde på at du ved at standse hesten "forbereder" den på at der nu kommer noget farligt. Og en nervøs og spændt hest er ikke nem at få til at stå bum stille.. Stopper du kun når der kommer store køretøjer eller også ved almindelig biler?


  • #24   14. okt 2016 Hmmmm (rasende ansigtsudtryk) jo han bliver sikker i trafikken HVIS folk viste hensyn til os hestefolk på ridende heste i trafikken - og det du gør er det eneste rigtige - dig taler jeg engelsk til mine heste - for det kan man trækkeeeeeeeee ordne længere ud end "stå" - hvis du forstår hvor jeg vil hen - men sikke dog en ko af kvinde der kom forbi jer

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   14. okt 2016 altså vil i have at man skal stoppe helt op, eller hvad?

  • #26   14. okt 2016 Nej men hvis man ser en hest der allerede lægger an til urolighed så tager man endnu mere fart af

    Nær mig har vi et stort ridecenter med berider og heste i træning - TRODS jeg ser berideren komme ridende - en kvinde der har prøvet ALT hvad der prøves på - på hesteryg så tager JEG farten af og ofte holder JEG selv stille IND til hun giver tegn på at jeg skal køre ELLER hun er redet forbi MIG.

    Jeg er hestemenneske både i bil og på hesteryg - jeg gør ved andre som jeg ønsker de skulle ved mig hvis JEG var på hesteryg eller i bil


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #27   14. okt 2016 littlejohn: så har du også ufatteligt store forventninger til folk..



  • #28   14. okt 2016 Ja det har jeg - men trods det så er vores lille by fyldt med hestefolket der faktisk tager hensyn og naboer der hjælper konstant - hvis der er brug for det - UDEN man skal spørge først om hjælpen

  • #29   14. okt 2016 TT, jeg tænker faktisk om du er for blød og puller, uden at det skal lyde som noget negativt!
    Jeg ved vi begge går ind for BBH, og gør meget efter de metoder. Men jeg vælger også at sorterer lidt fra ind i mellem.

    Normalt bruger jeg pisken som et prik, men er vi i trafikken og de begynder at svinge røven ud, fordi skraldespanden står forkert, hvad ved jeg? og der kommer en bil, så får de altså en i rumpen.
    Det er ikke sådan jeg normalt gør, men når der kommer biler, ofte i en god fart ude på de her små landeveje, så har jeg altså brug for at hesten høre efter!
    Jeg siger ikke at man skal tæve sin hest, men jeg vil hellere klaske den i rumpen , end at skabe en potentiel farlig situation.

    Jeg ved godt at vi så er ude i "hesten er mere bange for dig, end for skraldespanden/bilen/fuglen/you name it" ikke en tanke jeg normalt er fan af, men i trafikken skal det bare spille. Jeg ville dog heller aldrig lade en "usikker" hest stå, når et køretøj skulle passerer.

    Jeg syntes ikke damen i den her situation har gjort noget galt. Og hvis Tindur har været i trafikken jævnligt i 4 år, så burde han også være mere sikker. Måske det kunne være en ide, at få nogle andre hænder til at hjælpe lidt smiley


  • #30   14. okt 2016 Kathrine - jeg stopper min hest både når der kommer almindelige biler, cykler, gående med og uden hunde da det også det min hest har det bedst med. Han er meget mere urolig de gange vi har forsøgt at bare ride. Jeg har forsøgt lidt forskelligt men han har det bedst ved at stå, og tilbyder også selv dette når jeg ikke hører bagfra kommende smiley

    Som sagt spænder jeg ikke op da jeg er meget bevidst på min krop. Jeg spænder først op og reagerer når han laver ballade.

    Jeg mener ikke at man viser hensyn når man kommer i 80/75 km og kun løfter foden fra speederen når folk giver tegn. Jeg ville personligt bremse blødt ned til 40 km og virkelig være forberedt når en rytter giver tegn.. Vi giver jo ikke tegn for sjov... Stakkels hendes heste i traileren under hendes opbremsning smiley

    Mvh TT


  • #31   14. okt 2016 Tine - når der kommer bile e.l siger jeg STÅ nogle gange flere gange (dette har ingen sammenhæng med hvad der kommer) i en "kommanderende" tone. Hvis han ikke bliver stående så håndtere jeg situationen bedst muligt
    Og rider videre. Hvis han bliver stående får han et klik og et stykke gulerod og evt ros. Hvordan er det at pyldre..? smiley

    Mvh TT


  • #32   14. okt 2016
    Prøv du og brems med en hestetrailer fra 80 og ned til 40 på relavitv kort afstand - fra man ser rytteren, til man når hen til vedkommende - det er svært, uden og klonke traileren op i en. Med en trailer ville jeg altid foretrække og lette foden fra speedren, frem for at klodse bremsen.

    Det er NETOP stakkels heste, hvis du forlanger man klodser bremsen fra 80 til 40 på 50 meter.

    Der udover; Fleur er muligvis som Tindur - men jeg har bare lært, hvis jeg kan se en bil evt. med trailer, så hopper jeg af eller rider frem i trav og ind i en indkørsel. Fordi jeg VED der er en reaktion. Istedet for at tvinge andre i en dum situation fordi min hest kan være uforudsigelig, så er jeg forudsigelig selv og sikre det.

    Den ene dag mødte jeg en majtærsker - den fyldte nærmest hele vejen og da jeg ved at Fleur ikke er glad for den slags, valgte jeg at smutte op over en lille skrænt der er plantet til med træer, som endnu ikke er store. Op på en græsplæne beboerne helst ikke vil ha' man rider på.

    Men ved at gøre det, undgik jeg en hest der hoppede rundt.

    Nogle gange - faktisk ofte, handler det om at tænke længere end sin hest og kende den. Når du ved han er sådan, så hop af, trav frem til et hul 10 meter væk osv.


  • #33   14. okt 2016 Jeg mener heller ikke at det er at pyldre at få ham til at stå stille.
    Det var måske mere ment sådan generelt, at hesten skal have lov at se det hele an og kigge.

    Jeg kender hverken dig eller tindur, jeg ved ikke hvad der sker og jeg skal selvfølgelig også "passe" på hvad jeg siger så smiley
    Jeg har også før i tiden ladet heste stå ved eks. biler e.l. Lige indtid jeg var cm. fra at blive påkørt af en lastbil. Jeg rider dem altid frem, og bøjer dem eks. så de arbejder og tænker på noget andet, måske bare lige i et par sekunder.
    Min erfaring er at hvis hesten står stille, så har hesten altså bedre tid til at tænke over hvad der sker, og har bedre tid til at blive bange.



  • #34   14. okt 2016 Okay. Jeg ville nu stadig ride videre i stedet for at standse hesten. Jeg ser det sådan lidt som at sige til hesten: "stå lige stille, så løven bedre kan spise dig" smiley Hellere at hesten kan gå afslappet videre og få ros for ikke at reagere i stedet for at forbinde trafik med = stop. For hver gang hesten ikke står helt stille, så bliver det jo en "dårlig oplevelse" - for så får den ikke ros - så får den nærmere straf for at blive bange. Jeg vil hellere berolige min hest end skælde den ud, hvis den bliver nervøs - også selvom at den bevæger sig smiley

    Lige en anden ting ift pågældende situation - at hesten bliver nervøs og anspændt kan føles langt værre når man sidder på hesten end hvad man måske lige kan se som forbikørende - måske endnu en grund til at bilister ikke lige jokker bremsen fordi hesten ikke står helt stille, som du ønsker smiley


  • #35   14. okt 2016 Der var god siktbarhed og hun havde god tid til at komme ned i fart..har selv kørt med hestetrailer nogle gange.. Så på den afstand kunne hun godt have nået at bremse ned stille og roligt.
    Som sagt var der ingen steder at få ham ind..og ved at sætte hesten i trav når der kommer noget bliver den jo også bekræftet i at det er noget farligt vi skal flygte fra..
    Det er ikke ofte han reagerer over en bil med trailer mere..Men det gjorde han så i dag..
    Kathrine - jeg kunne aldrig finde på at skælde ham ud når han ikke står! Jeg ignorerer det og rider videre, og belønner ønsket adfærd. Han har trods alt formået at stå stille når der er kørt store køretøjer forbi nogle gange, her har han fået klikk og en masse masse ros smiley

    Mvh TT


  • #36   14. okt 2016
    Måske du synes, men hun ikke synes :o) Lad være med og døm andres kørsel, uden du selv har siddet i bilen/situationen. Det er heller ikke altid man har mulighed for det, ligesom man forventer at andre kan gebærde sig i trafikken.
    Nogle gange, er det en bedre løsning og forsætte uden om, uden og klodse bremsen.

    Jeg sætter tit i trav og traver væk så jeg kan nå ind i et hul - fordi jeg kan se fx en lastbil på lang afstand, før hesten reagere på den. Eller traver over vejen, for at nå det før der kommer en bil.

    Der udover, kommandoen "stå" mister sin funktion, når du skal sige den flere gange og at hvis han så ikke bliver stående så " håndtere situationen bedst muligt ". Det er STÅ, nu, eller lad være.


  • #37   15. okt 2016 Forstår ikke ideen med at stoppe op?.

    Så har han jo rigtig mulighed for at have fokus på det han er bange for istedet for at aflede hans opmærksom?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #38   15. okt 2016 mich: jeg forstår heller ikke hvorfor heste skal stoppes når rytteren kan se at der kommer en potientel farlig ting. for allerede der overvejer rytteren at hesten skal blive bange.

    jeg har altid haft stort effekt af at aflede hesten, ved f.eks. at ride "dressur", forlange samling, temposkift i skridt, parade og frem, sådan så hesten fokusere på mig og mine signaler.


  • #39   15. okt 2016 Helt enig AMT

  • #42   18. okt 2016 Nu var jo emnet oprettet for at jeg måske kunne få nogle gode råd ift. Min træning.. Ikke om den pågældende bilist eller færdselsloven.. Det har vi været igennem i et tidligere emne smiley
    Jeg har trænet min hest i trafikken i mange år efterhånden.. Så det var mere om I havde nogle gode råd eller om jeg bare må acceptere at han aldrig bliver tryg i trafikken..

    Mvh TT


  • #43   19. okt 2016 Han skal nok blive trafiksikker, han er ung endnu og ting tager tid - og nu kan jeg se Tindur er efter Copperfield - og han af-afkom er meget specielle, på den gode måde - Copperfield havde også et meget specielt sind og adfærd - og han avlede dit temperament videre - han var cool på banen - men trafik blev aldrig hans stærke side.

    Mit råd er: forsæt som du gør nu - prøv evt med engelske easyyyyyyy (rolig) når du rider på vej

    Det lærte jeg på kursus i HMS - easy fordi det lyder beroligende og kan trækkes langt og i blå tone

    Stå er "hårdt" og mange heste forbinder hård tone med "panik"


  • #44   19. okt 2016 Okay smiley mange tak smiley Jeg forsøger at bytte ud easy med stå. smiley og mange tak for den information om Copperfield smiley altid sjovt at vide sådanne ting smiley

    Mvh TT


  • #45   19. okt 2016 Det er et forsøg værd - hvis du ikke syntes det virker, så giv mig et hint så vil jeg lave en video-demo til dig

    Copperfield var en kanon lækker hest - jeg har læst meget om ham og jeg har været så heldig at møde ham hos hans daværende ejer - han ER og BLIVER en ener


  • #46   19. okt 2016 Ja jeg er jo faktisk ret vild med Tindurs farfar Vic Torre smiley Han synes jeg var gude smuk, og ej heller med dårlige resultater smiley Jeg går virkelig og undrer mig hvilke svagheder de to har siden der ikke er nogle andre (som jeg ved om) der har de to som bedsteforældre.. smiley

    Mvh TT


  • #48   19. okt 2016 Jeg tror lidt på, at heste er forskellige med hvad de ikke er så trygge ved.
    Min unge islænder hoppe har aldrig reageret på trafik fra dag 1 af. Hverken traktore eller almindelig trafik. Til gengæld er hun en pestilens med vandpytter. Omvendt, min vallak, har skulle lære trafik at kende stille og roligt i hans tempo. Og jeg vil tro, at hvis der en dag kommer en lastbil som ikke sætter farten ned, når den passerer os, vil han nok spænde op en smule. For sådan er hans sind. Derimod kunne han ikke være mere ligeglad med vandpytter. Alle heste kan blive trafiksikre, ikke 100%, det er der intet der er, men trafiksikre, på hver sin måde smiley
    Hvis jeg møder et stort køretøj, som jeg er i tvivl om vil vise hensyn, eller jeg ikke kan få afstand til, så hopper jeg bare af og står med hesten eller trækker. Det plejer at hjælpe, for nogle gange kan man også selv få vane at spænde en smule op eller bare den mindste forventning om at hesten måske vil reagere, kan udløse en reaktion hos hesten. smiley


Kommentér på:
Trafikken og hestemennesker... Træning, gør jeg noget forkert i den??

Annonce