{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
628 visninger | Oprettet:

forstærke signaler med sporer? {{forumTopicSubject}}

Min hest er lidt 'schenkel døv' og der skal sparkes til før han reagerer. Han er rimelig kold i rø... - gider han ikke lave øvelsen bakker han. Også ved brug af pisk. Det kræver kræfter at få ham i gang. Jeg overvejer derfor at prøve at ride med sporer, men ved ikke om det vil hjælpe. Nogen erfaringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forstærke signaler med sporer?
  • #1   11. jan 2017 Når hesten er schenkeldøv skal du ikke symptom behandle, du skal løse problemet. Blev ved med at pres til han går frem, så slippes presset med det samme og hesten roses. Når hesten så også bliver døv for spore, hvad vil du så gøre? Der er ikke noget stærkere. Håber du kan se hvad jeg mener smiley du skriver desuden at hesten slår fra - det er ikke fordi hesten gider - men fordi den måske ikke forstår dine signaler eller du presser den for meget i forhold til hvad den kan.

  • #2   11. jan 2017 Ville helt klart prøve med sporer, hvis det var mig. En fejl mange laver, når hesten ikke reagerer på de små signaler er, at de klemmer hårdere og hårdere og hesten bliver bare mere og mere ligeglad. Hvis man vil gøre hesten mere "følsom" overfor klem eller tryg, så giv den et prik/stik. Ikke noget voldsomt, bare en lille bevægelse. Men så man med det samme slipper hesten igen.
    Det er lidt svært at forklare, men jeg håber det giver mening. Ellers må du bare spørge smiley


  • #3   11. jan 2017
    Spore er til at forfine med, ikke forstærke :o)

    En schenkeldøv hest, har lært at presset er ligemeget, ofte fordi man har givet signalet med dårlig timing - ikke sluppet presset på det rigtige tidspunkt eller haft urolige ben og hele tiden givet frem signal, så hesten lære at det er ligemeget.

    En pisk kan bruges ved en schenkeldøv hest - man presser med schenklerne, reagere hesten ikke inden for 2-3 sek hvor man har øget presset, så tjatter man til hesten med pisken, så den reagere promte - dvs. nogle skal der mere til end andre.
    Så lære hesten, at det bedre kan betale sig og lytte til benene, end pisken. Og med tiden kan man dermed smide pisken, fordi hesten har lært og reagere på ben igen.


  • #5   11. jan 2017 Det er ikke kun med mig han bakker eller ignorerer signalerne. Pisken er som skrevet heller ikke 'nok'. Han har gået LB, men desværre fik han en part, der bare lod ham stå i et godt stykke tid. Der er flere der har prøvet at ride ham, men fordi han er som han er, gider de ikke i længden, fordi det kræver rigtig mange kræfter at holde ham i gang. Han har ry for at være tung og sløv. Nogle dage kører det bare og han reagerer prompte, så signalerne kender han.

  • #6   11. jan 2017
    Jeg ville få fat i en underviser, evt. en med forstand på indlæring af signaler alla BBH instruktør. Samt overveje om hestens modstand for at gå frem, kunne komme fra at have ondt - nogle heste fx fjordheste lukker sig inde og stopper med at reagere hvis de har ondt, bliver ligeglade, hvor andre heste sparker, bukker mm.

    Hjælper en pisk ikke, så er der noget galt - om det er fordi folk ikke kan motivere hesten, den har ondt, osv. - det må man finde ud af.


  • #7   11. jan 2017 jeg får undervisning og han er tjekket af dyrlæge og massør og han fejler ikke noget fysisk.

  • #8   11. jan 2017 For mig lyder det som et klassisk eksempel på en hest der "tager røven" på sin rytter smiley
    Min hest har en hel liste man skal igennem som ny rytter for lige at se, hvem der bestemmer. Snurren rundt, bakke og nægte at gå forbi "farlige ting" var på listen og lige meget hvad jeg gjorde så bakkede han bare. Til sidste måtte jeg stige af og trække forbi. Pisk var ingen positiv virkning. Nu er det en seniorhest jeg har, så jeg vidste godt at det var narrestreger og personlighed og ikke frygt. Som sidste udvej valgte jeg at begynde at ride med sporer. Når han begyndte på sine narrestreger, satte jeg sporerne i siden på ham og trykkede..........så kunne han lige pludselig godt gå forbi smiley
    Efter nogle gange stoppede narrestregerne..............og jeg vandt kampen. Men sætter jeg en veninde op på og ham og ud for at ride en tur, så begynder han igen smiley


  • #10   11. jan 2017 Tina: Det Er Præcis sådan han ! Alle nye ryttere skal igennem 'testen'.

    jeg giver sporer en chance, men har de ingen effekt må vi igennem fysikken endnu engang


  • #11   11. jan 2017 Thormine - Der er jeg så på ingen måde overhovedet enig.
    Holstener Forbundet har en avlshingst på 32 år, som "løber om hjørner" med alle andre end dens faste groom. Og den håndteres kun fra jorden

    Desuden skriver trådstarter jo også at hun har fået heste tjekket i alle ender og kanter


  • #13   11. jan 2017 Thormine: Har du en kilde henvisning til den forskning?



  • #15   11. jan 2017 Ved godt at der er delte meninger om hvorvidt heste er kvikke nok til at lave numre. Men jeg er ikke i tvivl om at han tager røven på én, hvis han kan. Har redet andre heste, som også lige skulle prøve mig af, men der var en 'reprimande ' nok til at de fattede at den går altså ikke. Ham her laver så mange numre med alle - så tror ikke det er mine signaler der er for uklare.

  • #16   11. jan 2017 Det er ikke meninger - det er dokumenteret videnskab.

  • #19   11. jan 2017 der er ikke rigtig nogen af de artikler du linker til som er 'videnskabelige ' evidens baserede? Jeg siger heller ikke min hest tænker når jeg tager den ud af boksen 'i dag går jeg kun baglæns ', men jeg mener stadig han prøver mig af de dage han ikke er oplagt. De samme signaler reagerer han forskelligt på fra dag til dag, så en eller anden tillært adfærd er det jo. Han gør det kun i starten og når vi ligesom 'har prøvet hinanden af' er der ingen problemer.

  • #23   12. jan 2017 Ja dette chokerer måske nogle..Men ja, de kan hjælpe dig i starten. Når din hest er så døv så er det utrolig svært at komme i gang og få en reaktion. Min tidligere part var ligeledes meget schenkel døv. Jeg gjorde dette at jeg satte mig op og startede med at presse (med sporene) lidt, jeg øgte presset indtil han løftede benene og gik fremad hvor jeg slap presset prompte. Og roste en masse, sådan øvet jeg en stund indtil han reagerede på et mindre og mindre press. Jeg kunne så til sidst også presse lidt med højre ben så gik han imod venstre. Det kræver træning og den rette timing. Også alt eftersom hvor klog hesten er. Men det hjalp os. smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
forstærke signaler med sporer?

Annonce