{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
547 visninger | Oprettet:

Tip til at lære hest tage bid. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Min hoppe er ikke stor fan af bid og hun er ikke vild med at man tager fat på næseryggen, men det kan vel læres trinvis fra uden noget hovedtøj til man har det i hånden på hende. Men bidet, har prøvet at varme det i mine hænder men nej.
Hun er for stærk til at kunne rides bidløs.

Så hvordan gør i.

Lige et billede af min bandit

Kommentarer på:  Tip til at lære hest tage bid.
  • #1   10. jan Det er et træningsspørgsmål at ride uden bid såvel som det er med bid. Det har intet at gøre med om hesten er stærk. Du skal have signalerne installeret hos din hest, det kræver tid, sans for træning og tålmodighed.

• Gingerella
    Gingerella Online Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 166
    #2   10. jan Spænd biddet af i venstre side, og læg trensen på. Behold evt. grimen på indenunder, så du kan holde hovedet på plads med en hånd i den/binde hesten. Tag biddet i hånden, læg det imellem hendes læber, pres let, og vent... Den kommer til at kede sig på et tidspunkt.
    Hvis du kan have en hånd fri til det, så kan du trykke på laderne (tomrummet imellem tænderne) på kæben - så åbner de automatisk munden.

Væbn dig med tålmodighed Og giv MASSER af ros - i starten er det måske bare et fremskridt, hvis hun ikke karter rundt. Se det som en succes, hvis hun holder op med at stritte imod.
    Lidt mundgodt kan måske også hjælpe - hvis hun ikke kan tygge med bid i munden, så er en mineralsten af en slags et alternativ.

• #3   10. jan Det er en længere process umiddelbart. hvis hesten selv skal tage biddet, men ikke bryder sig om det pt.
    Nogle gange, har jeg haft succes med at give en godbid samtidig med at jeg ligger biddet ind, da hesten så tygger/åbner munden selv, men samtidig får noget lækkert.
    Men vil kalde det en lappeløsning, og ikke noget helt holdbart.

Du skal somehow få hesten til at tænke: Bid = noget godt.
    Så det må vel være noget med godbid, eller mad. Evt. klikker træn den, så den måske kan lære at tage bid som en slags leg.

Det tager tid det hele. Men det kan godt lade sig gøre.

• #4   10. jan Hun bakker når hun skal have bid på, og har prøvet det med at tage bid på ved at åbne i venstre side. Hun har sprunget en kæde og et par karabinhager pga det.??

Men jo er nu så tålmodig jeg nu kan være.

• #5   10. jan Og det med bidløst, der må jeg give Mette ret.
    Det er et spørgsmål om at uddanne hesten korrekt.
    Hvis den er stærk, og der er BEHOV for bid, for at styre den, så ville jeg mene at dens basis uddannelse er gået i udu, og bør tages op igen.
    Man rider ikke hesten med biddet. Og derfor bør der ikke være den store forskel, på om der er bid eller ej. Det handler simpelthen om træning

• #6   10. jan Camilla
    Lige umiddelbart, lyder det som om, at hesten har et utroligt skidt forhold til biddet.
    I stedet for at tænke, hvordan får jeg den til at tage biddet, så måske tænke, hvorfor mon den ikke vil tage biddet?

Er det, det korrekte bid til den hest? Er det den korrekte størrelse? Er det spændt for meget op, eller for lidt? Bliver der redet med hårde hænder? Er der andet konflikt adfærd, i forbindelse med bid og ridning? Hvad mon der får hesten til at reagere, som den gør?

• #7   10. jan Er det pludseligt opstået? Eller har det stået på i lang tid?

• #8   10. jan Hun er ikke tilredet, bidet passer, har forsøgt i et halvt år.

• #9   10. jan Så ville jeg kontakte en professionel på emnet.

• #10   10. jan Det vil jeg prøve.

• Gingerella
    dec 2007

#11   10. jan Okay, hvis hun ikke er tilredet, så er det mærkeligt, at hun ikke vil tage biddet. Det har jeg aldrig oplevet med de heste, jeg har tilredet. Måske har hun tandproblemer?

• #12   10. jan Ja det ved jeg ikke.

• #13   10. jan køb et hs muffebid Til den. Det ligger stabilt . smør det ind i æble .
    stå i stalden feks bag en væg og start langsomt.. tal til den og berolige den. ikke noget med hurtige bevægelser eller en puls det banker ibarrigskab
    Vær stålfast du skal ikke opgive hvis først du prøver. sådan gør du hver dag . Så fuck ridning men træn det andet istedet
    sådan gør jeg med mine ungheste

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 20 Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 1.106
    #14   10. jan Hvis du smører lidt sirup på...
    Det dufter godt, smager godt og udløses kun når man gør noget ved biddet.

Jeg havde dryppet tyktflydende sirup på.
    Ikke presset, fastholdt eller noget andet. Evt åbnet på kindstykket, så hun kunne tage hovedet frem og bare tage biddet i munden ved egen kræft, hvis det er det hun vil.
    Bare lade hende opdage, at det ser godt ud. Og smager godt. Rose med rolig stemme, når hun smager.

Senere kan du lukke hovedtøj udenom grime. Mens hun smager på en ny klat sirup. Nusse, rose.
    Senere gå med hende i grime og hovedtøj uden tøjler.
    Til sidst, gå tur med hovedtøj.

At heste "er stærke" er ikke et spørgsmål om råstyrke, men om de ved hvordan man gør mennesker glade. (Tror jeg) Ved man ikke det, må man jo dække egne behov i stedet.
    Og ved hesten ikke, at den gør dig glad ved at x signal betyder "gå pænt ved menneske", så gør den jo alt muligt andet...

• #15   10. jan Minna, vi er slet ikke igang med ridning, vil lige have longering på plads men det driller hun også med, men jo det vil jeg prøve, og har et muffe bid, to delt. Hun slår total fra når det bliver for meget.

• #16   10. jan Prøv et gummi (stang) eller læderbid. Det har jeg haft god erfaring med

... og hvis hun slår fra er det hendes både at sige tingene går for hurtigt. Gå to skridt tilbage og kravl fremad med stor fokus på succes - også selvom du synes det går sååå langsomt. Dårlige oplevelser og følelse af (for stort) pres giver negative associationer til arbejde fremadrettet. Selvom de skridt i gør til dagligt er bitte små, så vender i alligevel vej, både mht tilridning men også forhold til hinanden og relationer til arbejde.

... også så jeg du har en tinker. Er den testet for pssm1? Har lige på den hårde måde lært om sygdommen via en knap så vidende avler/sælger, men altså den kan give modvilje mod arbejde

• #17   10. jan Jeg ved ikke hvor du holder til.
    Men det kan indlæres trinvis
    Min ville ikke have bid - men har lært det nu, stille og roligt.

Ute Lehmann ( www.horseinharmony.dk ) har også lagt en video op af hvordan det gøres.

Jeg har en video på min fb side (Phenomenale Chaos)

• #18   10. jan Hvornår fik den sidst tjekket tænder?

• #19   10. jan Cecilie hun skal have tjekket tænder om 6 måneder, ellers tror jeg aldrig hun har fået det tjekket. Men efter som hun har et fint huld og ingen tykke problem har, vil jeg lidt udelukke det. Men hun skal selvfølgelig have tjekket tænder??

• #20   10. jan Det kan aldrig udelukkes. Min tyggede også fint osv, men havde en pakning + tandspidser, det eneste hun gjorde, var at gå imod biddet.

• #21   10. jan Okay ????

• Gingerella
    dec 2007

#22   10. jan Som jeg også skrev ovenfor, så ville jeg bestemt få tjekket de tænder. Det er ikke normalt, at en unghest er så ked af biddet, medmindre den har haft dårlige oplevelser og/eller har ondt. Den KAN selvfølgelig også ligge udenfor normalen temperamentsmæssigt, men jeg ville undersøge noget så simpelt som tænderne, før jeg gik videre med træningen, hvis jeg var dig.

• #23   10. jan Ja vil få tjekket tænderne når jeg får løn.

• Dorthe C
    Dorthe C Online Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 55 Svar: 930
    #24   10. jan Bestikkelse

Det har virket på mine. En lækker godbid i hånden sammen med bidet, så hun får bidet forbundet med noget godt.

Min ville heller ikke tage bidet, 7-14 dage med godbidder sammen med bidet, og problemet er løst.

Ny åbner han munden så snart jeg kommer med bidet, og lige så snart hovedtøjet er på plads om ørene, altså inden hageremmen spændes, får han en godbid.

• #25   10. jan Nr. 1. Jeg starter med at smøre biddet ind i noget lækkert (Horselyx) og lægger det i fodertrugget sammen med maden således at det forbindes med noget godt og lækkert, dette gør jeg i nogle uger, intet andet. Så smører jeg biddet ind, og lægger det i hånden (venstre) imens jeg har hovedtøjet i højre hånd, klar til at tage på hovedet når hesten åbner munden (evt åbner jeg den ene side og lægger hovedtøjet på og efterfølgende tager biddet ind fra siden, men kun som nødløsning) når hesten tager biddet så får den et klik og en godbid når det er kommet på.
    2 - Jeg har aldrig konstant kontakt til biddet, og trækker kun når jeg giver signal (stop/sænke tempo, højre, venstre, bakk) for der skal være ro.
    3. Jeg sørger for at tænder er tjekket

Mvh TT

• #26   11. jan Jeg har, via positiv forstækning og godbidder, lært mine heste selv at tage biddet i munden når jeg rækker trensen frem mod dem.
    Den ene af hestene var meget ked af bid, og tog det på ingen måde frivilligt i munden fra start af.

Jeg har lavet en serie af videoer der viser hvordan jeg greb træningen an. Hvis du er på Facebook kan du se det første her, og i kommentarerne er der så link til den næste, hvor den igen er link til den næste i kommentarerne:

https://www.facebook.com/equilitydk/videos/1291815050944148/

Til sidst kunne jeg lægge trense på begge heste på under 20 sekunder (dog uden at spænde dem ). Det kan du se her på Youtube:

• Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 12 Svar: 43
    #27   11. jan Hvis jeg ligger trensen "normalt" på min hest, så vil hun heller ikke tage imod biddet, men når jeg bare holder trensen over hendes hoved, så er der ingen problemer.

• #28   11. jan Altså, når jeg har skulle vænne hest og ponyer til bid smører jeg ofte noget masse fra en horslyx på biddet; så får hesten belønning lige så snart, at biddet er i munden - uden at du skal stoppe en godbid ind c:
    Synes, at det er virkelig fornuftigt af dig, at du vil have hesten tryg ved biddet i longen før, at du sætter dig op - desuden giver stemmekommandoerne fra longen en hel del, når du fra ryggen skal have indlært de forskellige signaler c:

• #29   13. jan Overvej om hun ville synes bedre om et andet bid. Mange heste er ikke vilde med bid, som er meget bevægelige.

• #30   14. jan Ud fra det du skriver her omkring de forskellige problemstillinger - nuggets der skal tilrides, hesten er for stærk, vil ikke tage biddet, problemer med longering, vil ikke røres på næseryggen - så ville jeg klart kontakte en professionel. Det kan hurtigt gå galt med de unge heste, og det tager lang tid at rette op på når det går skævt fra starten.

• #31   14. jan *nuggets=unghest

• #32   14. jan Har fundet ud af det ?? så vi tager det stille og roligt??

Kommentér på:
Tip til at lære hest tage bid.