{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
530 visninger | Oprettet:

Bid? {{forumTopicSubject}}

Min islænder har egentligt altid ‘trukket’ biddet op i munden hvis man kan sige det. Så han kan få fat med tænderne. Og ‘tygge’ på biddet. Det smækker utrolig meget når han gør det.
Og han gør det endnu mere når han går uden næsebånd.

Desuden er han utrolig stærk og arbejder meget imod når jeg tager i tøjlen for fx at lave en parade osv.

Mon biddet ligger for uroligt i munden på ham.
Bør jeg så evt vælge et udelt bid? Et sweet iron? hvad kan man gøre?

Han går ligenu på et tredelt messing bid fra Karlslund.

Jeg er ikke interesseret i at betale flere hundrede kroner for et bid****

Kommentarer på:  Bid?
  • #2   11. feb Det er desværre for stort til ham

• #3   11. feb Har haft en der lavede det samme som gik utroligt godt på dette
    https://www.contact-saddle.com/shop/myler-bid-mb04-1978p.html

• #4   11. feb Jeg er ret stor fan af det bid, dem jeg har prøvet det på går rigtig godt med det
    Det kan købes billigere på amazone eller eBay kan ikke lige huske hvor min rideven købte det

• #5   11. feb Giver den så tryk på næseryggen som en hackamore?

Det er godt nok ogsåæige rigelig dyrt!

• #6   11. feb Meget lidt for de reagere ret hurtigt på det

• #7   11. feb Okay, han duer bare ikke hvis det lægge for meget tryk.
    Jeg har brugt en duallygrime til at læsse ham i trailer med. Her modarbejder han rigtig meget og bliver utryk hvis man ligger tryk på næseryggen

• #8   11. feb Hvis du er på FB har Horsedoc et opslag hvis du søger på Myler
    Syntes slet ikke det ligger tryg som en dually grime
    Måske du bor i nærheden af en Myler bid bank så du kan prøve det

• #9   11. feb det kan være mange ting der gør det.

- det kan være selve biddet, der enden er for langt/kort, har for mange/få led, eller ikke passer din hest på andre måder fx: tungefrihed, faste bidringe og sådanne noget.
    - det kan også være fysiske ting der er i vejen med din hest, så som tænder, spændninger og så videre.
    - det kan også være rytterens ridening, eller at hesten simpelt ikke kan lide bid.

Men alt det er jo ikke noget nogen anden end dig endelig kan give svar på, og vi kan heller ikke give dig det rette bid Jeg måtte prøve en MASSE bid indtil jeg fandt de rette, og med de mener jeg at jeg har et bestemt til dressur, et til spring, til tur osv fordi han ikke kan gå på det samme i disiplinerne. Han har et udelt bid til spring med faste bidringe, ekstremt roligt der giver ham så meget mere koncentration til hvad han skal, hvor han til dressur går med 2 delt med faste bidringe, da han ikke går godt på udelt til dressur og slet ikke kan gå på 3 delte. Så igen ikke gå efter det første andre fortæller dig, først tjek om hesten fejler noget, om det er noget ved rideningen eller om biddet passer, først til sidst kig på andre bid, og gør det til overvejelse hvad du vil prøve for nogle

• #10   11. feb Syrpa: det ca ruller ikke det jeg mente. Det var blot et eksempel på at han ikke bryder sig om tryk på næseryggen

• #11   11. feb Er den tjekket for om der er noget galt eller om biddet er den rigtige størrelse

• #12   11. feb Jeg søger også blot lidt erfaringer evt fra nogle der har har en hest der reagere noget lignende.
    Han er lige blevet tjekket igennem af dyrlægen og der var kun et problem med skulderen som er ordnet nu.

Ligenu rides han med det tredelte i skoven. (Pt rides han ikke på bane) men når han gør, går han med et 3 delt 3 ringsbid, med tøjlen i ring nr. 2 som blev anbefalet af en der havde ham i ridning fordi han er meget stærk. Som kommer meget til udtryk på ridebanen.

Han har tidligere gået med et todelt tykt bid. Et almindeligt tredelt, et almindeligt todelt, et applemouth (som blev hakket fuldstændig i stykker af hans ‘tricks’) og et todelt baucher bid.
    Indtil videre er det gået bedst med det han har nu og baucheren. Men jeg syntes stadig ikke det er helt godt!

• #13   11. feb Han blev målt da jeg købte ham (som 7 års for fire år siden) til 12,5. Men der hvor jeg købte ham red de med 3 delt i str 11,5. Så det køre jeg i første omgang men måtte returnere det da bidrog ene nærmest sad helt inde i munden på ham

• #14   11. feb Jeg tænker forkert/dårlig ridning. At du modarbejder hesten.

En hest er "stærk" fordi at dine signaler ikke er printet nok ind i hjernen på den.

At en der har hesten i ridning anbefaler 3-ringsbid, fordi at hesten er stærk, er i min verden en erklæring om at man ikke helt har styr på hvad man foretager sig, og måske ikke helt burde have heste i ridning og derfor springer over hver gærdet er lavest så at sige..

JEg kan kun anbefale sig at finde en kompetent underviser som formår at videreformidle sin viden til dig, så du kan indlærer nogle ordentlige signaler.
    (også skal bidet også tjekket som det passer, for det lyder det ikke til)

• #15   11. feb Jeg skal nok også lige nævne at jeg ikke har mange kræfter i armene. Og at han er utrolig stærk på banen. Det hænger sikkert sammen med signalforvirring/forståelse for signal. Og at dette også var en af grundene til at vi valgte at forøge med 3 ringsbiddet. (Så jeg ikke skulle bruge så mange af de kræfter jeg ikke har )

Men jeg har overvejet undervisning til flere af tingene. Men flyttede sidste år opstaldningssted. Og han har haft rigtig svært ved lige at falde på plads igen.
    Derudover er han 100% en turhest (tilredet på tur i sin tid) så det kræver lidt ekstra på banen xD
    Pt er vores ridebane jo frossen, men jeg har planer om at starte op med en mere seriøs ridning til foråret. (Plus undervisning)

• #16   11. feb Det lyder som om dit bid er for stort eller spændt forkert. Jeg ville få set på det af en person der har forstand

• #17   11. feb Vil være godt for dig og hesten med noget undervisning og få trænet halve og hele parader forfra igen. Og udvide til at få undervisning på tur også, det kan anbefales. Myler kombinations med en og tre ringe kan anbefales da det giver tryk tre steder end bare i munden som hesten ik er vant til. Men vil sige at hesten skal vænnes til det (evt på bane først) og at man kan bruge det til at træne ønsket adfærd frem igen og derved kan man rykke tøjlerne op i den sidste ring, når man har fået trænet ønsket adfærd, så biddet fungere som et alm bid. Mange islænder ryttere bruger det med succes. Men når det er sagt, så vil jeg sige at den bedste metode det er undervisning generelt. Så han lære at give efter på biddet og ik hænge på biddet og du lære at være eftergiven lige præcis som han giver efter. Ellers bliver hesten såkaldt død i munden. Min hest har ik været redet med eftergivenhed og fået lov at bestemme tempo og gangart i mange år i skoven. Skal lige sige det har været en proces for hende og mig at ombetinge den adfærd og nu er langt imellem hun får det flip i skoven og rider igennem mit stopsignal, når det sker så drejer jeg hende rundt uanset gangart, slipper taget idet hun sænker farten og roser hende, og så kan vi ride videre uden noget er hændt. Jeg rider med alm myler D ringsbid og biddet knækker ik i munden. Hun har fået enorm ro i munden, da hun ik fungere på 2-3 delte. Udover det lyder det som om dit bid sidder for højt til at han fanger biddet idet du tager i tøjlerne.

• #18   11. feb
    Heste der tager biddet op og tygger på det, har ofte for lange og for urolige bid.

Nogen skal ned i udelt for at få nok ro på, andre har nok ro i to delt.

Så jeg ville starte der.

• #19   12. feb Den hellige: han fanger også biddet uden jeg tager i tøjlerne. Også hvis det ‘sættes længere ned’

• #20   12. feb Jeg har forsøgt med todelt. Uden succes, men måske jeg skulle forsøge med et udelt.

Jeg syntes også jeg har hørt at 3 delte bid kan ligge noget uroligt?

• #21   12. feb Min hest gjorde det samme, og jeg arbejder pt. på at lave en serie om at træne heste der er tunge og stærke foran. Det bedste bid jeg kan anbefale er et todelt baucher eller Myler baucher. Myler koster selvfølgelig noget mere end et alm. bid og det er ikke sikkert det er nødvendigt. De fleste heste kan fint klare sig med et alm. tyndt baucher

• #22   12. feb Jeg tror ikke jeg vil investere i en myler pt grundet prisen. Det har været så svært at finde et bid, at det ville være så ærgerligt hvis det ikke duer.

Jeg kan ikke lige huske om mit baucher er 3 eller 2 delt, men det gik han okay på. Det var stadig ikke helt godt men meget bedre end andre. er baucher forresten et mildt bid? Jeg har både hørt at det er mildt men mange siger også at det er stærkt?

• #23   12. feb Baucher er et mildt bid, men skal selvfølgelig bruges med omtanke, ligesom alle andre bid det jeg kan lide ved det, er at det er stabilt fordi det har ophæng og samtidig præcist, fordi det har faste ringe. Grunden til at jeg anbefaler et todelt, har også med stabilitet og præcision at gøre. Tredelt er upræcist, fordi der er flere led kommunikaitonen skal igennem og flere led giver mere uro.

Hvis du har et todelt baucher, så brug da endelig det. Du skal give det mindst en uge med koncentreret arbejde, før du kan mærke om din hest er ok med det. Ofte har bidproblemer ikke så meget med biddet at gøre, som med den måde hesten bliver redet på. Mange heste kommer af med fysisk ubehag eller frustrationer igennem biddet, derfor kan man ikke regne med, at fordi hesten tager biddet eller er urolig fortil, så kan den ikke lide biddet. Det er bare et symptom på noget andet Har du mulighed for at få noget undervisning?

• #24   12. feb Jeg regner med at få undervisning til sommer (der er lige noget tilvænning for han forbinder ridning på bane med noget skidt. Og så har vi kun udendørsbane, som jo fryser xD ) Han er tilredet på tur fordi dem der tilred ham mente at han kedede sig på banen ovalbane som er mindre ca. 20*20)

Jeg tror jeg vil forsøge mig med baucher biddet.
    Men så kommer det næste: xD

Jeg har altid fået af vide at man skal kunne se 5 mm bid på hver side af munden. Nu har jeg læst lidt på nettet og det syntes jeg ikke lyder til at være rigtigt?
    Det samme har jeg hørt med de famøse 2-3 rynker i mundvigen?

• #25   12. feb Biddet skal sidde til i begge sider. Sådan at det sidder til mod mundvigen/kinden, men uden at blive trukket ind. Rynkerne kan du ikke regne med. Åbn munden og se hvor tæt biddet sidder på tænkerne, mærk op til kindtænderne (der skal være plads til at du kan tage i biddet, uden at det rammer tænderne) og læg mærke til om biddet er spændt ud inde i munden eller kollapser på midten, ved sidstnævnte kan det være for langt.

• #26   12. feb hvad så i forhold til hvis jeg har bidskiver på. hvis jeg vælger et bid der sidder tæt til vil det vel være for lille hvis der er bidskiver på?

• #27   12. feb
    Bidskiver er unødvendigt.

Christina fra Hestemund.dk har rigtig mange gode videoer på youtube om emnet.

• #28   12. feb Jeg havde et todelt baucher bid. Det prøvede jeg i dag. Ordet duer slet ikke!
    Han trækker biddet helt ind i munden (inkl bidringene) hvis jeg spænder den mere op en på billedet sidder det for højt og generer endnu mere

• #29   12. feb Der skulle selvfølgelig stå ‘det duer ikke..’

• #30   12. feb Men hvad med evt et udelt muffebid (hvis man kan få det)?

Hvad er jeres erfaringer med muffebid kontra bid med ‘almindelige’ ringe?

• #31   12. feb Jeg ville aldrig bruge et bid med normale ringe, da de kan nappe i læberne. Men muffe og D-ringe ligger bedre

• #32   12. feb Hvad mener du med at den trækker biddet ind i munden? Størrelsen ser umiddelbart fin ud på billedet, hvis den også ligger sådan i den anden side? Hvordan vurderer du at det sidder for højt? Har du haft fingerene inde i munden?

Mange spørgsmål

• #33   12. feb Den sad på samme måde i den anden side.

Well det er svært at forklare. Men han kan suge biddet ind, så bidringene smutter halvt ind i munden. Og så kan han få det op i tænderne bar biddet. Hvor det giver de hak der.

Jeg havde fingrene inde i munden og mærke efter på ham. Jeg mener ikke det sidder højt på billedet. Men jeg kan ikke sætte det højere op eller længere ned. Uden han stadig kan suge biddet ind i munden

• #34   12. feb Ah ok, på den måde. jamen det var nøjagtigt det samme min gjorde. Der var endda store mærker i biddet efter tænderne...

Jeg skriver lige en pb til dig

• #35   13. feb Min gjorde det samme.
    Stoppede da jeg skiftede til udelt bid.

• #36   13. feb Men er det en fordel at vælge et udelt med tungefrihed? jeg har slet ikke forstand på de udelte bid. Jeg har altid haft heste der kunne ride på et to eller tredelt xD

• #37   13. feb Jeg syntes udelte bid er forfærdelige at ride med når man er vant til delte bid.
    Jeg syntes du skal få en underviser/anden kyndig person på, og i værste tilfælde vis du mener at der er ingen anden vej end bid skifte, så få en professionel ud

Kommentér på:
Bid?