{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.129 visninger | Oprettet:

Pegasus
Pegasus
Tilmeldt:
1. okt 2009
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 17

Give en unghest pause {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har netop gjort min knap 4 årige unghoppe ryttervant, og sidder så og spekulerer over, om hun burde have pause nogle måneder, inden ridningen genoptages.

Tilridningen er indtil videre foregået fuldstændig probemfrit, og hun nyder tilsyneladende arbejdet.

Er I fortalere eller modstandere af at give de unge heste fri i en længere periode efter tilvænningen til rytter (lad os antage, at de er redet let i en måneds tid eller to, før de får pause) - og hvad er jeres begrundelse? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Give en unghest pause
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   14. feb 2018 Jeg følger lige med. vil gerne vide begrundelsen for en evt pause. håber at det er ok smiley

  • #2   14. feb 2018 Jeg vil give den en voksepause på et par måneder. I 4års alderen vokser hesten en helt del og for at give kroppen ro til dette, ville jeg giver den et par måneder fri. Også for at forbygge eventuelt skader på hesten, hvis den sættes i arbejde uden den er vokset færdig smiley


  • #3   14. feb 2018 Jeg har ikke givet voksepauser. Til gengæld skridtes mine heste kun et par gange om ugen det første lange stykke tid. Trav påbegyndes aldrig før hesten er helt styrbar og i balance i skridt, og stadig kun et par gange om ugen i ganske kort tid.
    Med den fremgangsmåde har der aldrig været brug for længere pauser.



  • #4   14. feb 2018 Jeg har tilredet en del heste og været med på sidelinjen også med andres. Jeg har rigtig gode erfaringer med disse pauser i træningen (især hvis de syner at hesten begynde at vokse efter ryttertilvænning). Uanset om det har været en svær eller let tilridning, er det som om at en pause på alt mellem to uger og to måneder, giver en hel ny ro når tilridningen genoptages. Jeg plejer at beskrive det som "at det føles som om de har stået og tænkt over tingene på folden". Pause skader i hvert fald ikke! Jeg er fortaler smiley

  • #5   14. feb 2018 Altså jeg har gjort det med 3 års, de er blevet tilredet om foråret det år de fylder 3 år
    og så 2 til 3 måneder fri sommeren over.
    Og så stille og roligt igang igen.

    Ridningen er ikke noget voldsomt, 3-4 gange om ugen, max 20 min, hvis det er på banen.
    En lille tur i skoven sammen med en stabil makker er guld værd.


  • #6   14. feb 2018 Jeg har kun haft to ungheste, og de blev begge tilredet som 4 års, og har aldrig haft længere pauser.

    Til gengæld havde jeg ikke travlt med dem de første par år - så deres pause kunne godt være 3-4 eller en uge - men aldrig flere måneder.

    Jeg fravalgte langvarige pauser, fordi jeg ikke kan se ideen i, at skulle bygge muskler op igen efter en længere pause.
    Og så fordi jeg rent faktisk oplever, at en hel del ender op i aldrig rigtig at komme i gang igen efter en længere pause....og det er altså rytteren som så har “problemet” smiley

    Det der så til gengæld er rigtigvigtig er at variere træningen, og at ALDRIG tro man har en “dum hest” eller at “ungheste bliver frække” - jeg har altid givet hesten kredit for, at de er søde, rare og arbejdsomme heste - og hvis de lige pludselig synes at det tungt, træls ect, så tænker jeg aldrig at de skal tvinges igennem - så får de fri eller laver noget HELT andet end dressurtræning, som er min store interesse.

    Det vigtigste i samarbejdet med hestene er, at alle skal synes det er sjovt og spændende at gå til “træning” - og hvis nogen, om det er hest eller rytter, er ømme eller trætte, så bliver det surt og træls.
    Så moralen er nok også, at hvis man synes som rytter, at man gerne vil give hesten fri i flere måneder ( eller fri i vinterperioden) så gærdet, så længe man sørger for at få dem stillettrænet op igen efterfølgende, så tror jeg det er “lige godt” ifht det jeg synes fungerer smiley

    Mvhcharlotte


  • #7   14. feb 2018 Jeg red min til som 3 års i max 2 mdr - 2-3 gange om ugen. MEGET let. Jeg havde både fys og dyrlæge til ham inden for at være sikker på, han var klar til det. Derefter stod han 3-4 mdr med pause, hvor vi kun gik ture, fortsatte m. at lære "alm" omgang og lidt let longe. Af og til hoppede jeg op og skridtede en tur. Vi havde en masse skammeltræning - ville gerne have, han var meget nem at komme på. Alt sammen kun med mig - jeg ville gerne have en unghest, jeg selv kunne håndtere både under op/afsidning og alt derimellem, da jeg ikke gad være afhængig af nogen.

    Vi gjorde det sådan, fordi han kan være meget varm i hovedet og meget sart med berøring - han får nemt spøjse ideer. Derfor ville jeg gerne præsentere ham for tilridningen tidligt - inden han blev for selvstændig. Derefter pause til hans hoved. På den måde blev ridning for ham en fuldstændig alm. ting, og han har simpelthen været så nem i alt omgang inkl. det at jeg hopper rundt på skamler og gør underlige ting. Har aldrig trådt et skridt forkert. Så jeg ser pause og tidlig tilridning som en måde, hvorpå vi gav os rigtig god tid smiley

    Derefter har han så desværre selv valgt at tage sig en hulens masse voksepauser pga. skader. Så de har været ufrivillige. Kortere pauser á 2-3 uger kan man godt give af og til, både for afveksling og for, de lige kan få en pause i kroppen... det har jeg haft OK erfaring med nu her i skadesperioder. Men ville ikke med vilje holde 1 mdr. + pauser nu, hvor han er 4 snart 5. Så mister de muskler osv. og det er der da ingen grund til smiley


  • #8   14. feb 2018 Giver Charlotte helt ret - ungheste skal synes, det er fedt at gå til arbejde!

    Min er i genoptræning m. seneskade, så vi har skridtet og gået rigtig rigtig mange ture... og hvor han dog elsker det! Vi har travet nu 2 dage i streg á 5 min i hallen, og hans arbejdsmoral er steget voldsomt - hans ører er nærmest ved at poppe ud af hovedet på ham smiley Han er SÅ glad for at være i arbejde igen. Så frem for helt ridepause vil jeg også foretrække måske bare at lave afvekslende arbejde.

    Vi skal helt sikkert til at ride flere ture og mere dressur udenfor her til sommer smiley


  • #9   15. feb 2018 Min første hest holdt pauser med ridning under vækst og det fungerede fint. Ham jeg har nu gjorde jeg det samme med. Han voksede bare så stærkt at musklerne ikke kunne følge med. Han blev ustabil i bækken.
    Resultatet blev at jeg skulle skridte ham og for at få muskler til at bære ham og han blev så rettet til løbende. En periode 1 gang om ugen.


Kommentér på:
Give en unghest pause

Annonce