{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
784 visninger | Oprettet:

Stopsignal virker, nogen gange.... {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Jeg rider en skøn fjordhest som har lidt en Ja, øh... dårlig vane?

Hun er en dame med fart på og en god vilje. Hun er til gengæld også rigtig følsom og lydhør, men her er problemet: NÅR HUN VIL!

Det gælder både ved jordtræning, men mest under ridning.
Hun er oftest meget lydhør for hjælpere og er nemt at arbejde med for små signaler, men Somme tider lytter hun ikke, men moser bare af sted, situationen kan være at vi er ved at træne stop signal og hun kan være så lydhør og stopper på vejrtrækning, en halv omgang senere kan jeg ikke stoppe hende uden at hive hende i munden, hvilket jeg på ingen måde har lyst til, men det føles som hun bare trækker og ignorerer mit signal (nej, hun er ikke signalforvirret)
ofte er det når en anden hest kalder eller der er noget andet der tager opmærksomheden, hun er generelt meget uopmærksom på træner, men meget opmærksom på omgivelserne.
er der nogen der har prøvet noget lignende og kan dele af erfaringer for en løsning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stopsignal virker, nogen gange....
  • #1   18. feb 2018 Du skriver det lidt selv. smiley Problemet opstår når hun bliver uopmærksom og altså glemmer at du er der. Så træningen ikke i stopsignalet da hun kender det, men i at få trænet hvordan du får fanget hendes opmærksomhed igen så hun registrere at du giver stopsignalet.

    Hvordan det præcist gøres er svært når man ikke kender dig eller hesten og ikke ser det i situationerne, så der vil jeg råde til at få fat i en underviser som kan komme ud og hjælpe.


  • #2   18. feb 2018 Hm.

    Måske du kan inspireres af, hvordan man træner tilkald med hundehvalpe?

    1) Først sørger man for, at dyret indser hvad du vil.
    Med hvalpe kan man fx få en ven til at holde hvalpen. Vise hvalpen, at man har super lækker legetøj eller godbid. Ejer løber væk fra hvalpen. Kalder. Idet man kalder slipper vennen hvalpen - og medmindre noget er helt galt løber hvalpen efter sit menneske. Adskillelse, godbid, leg! Der er meget motivation!
    2) Næste mål er at gøre det til en tillært refleks. Når dyret har opdaget at tilkald er lig "løb hen til dit menneske" øger man langsomt sværhedsgraden. I starten er ejer kun få meter væk, der er intet interessant imellem hund og menneske, der er intet spændende hunden laver, når man kalder.
    Men man kan øge afstanden. Kalde mens hunden laver noget der er vagt interessant, senere moderat spændende osv.
    Fidusen er BRUG ALDRIG TILKALD, HVIS DU ER I TVIVL OM DEN VIL KOMME.
    Tilkaldet skal være en tillært refleks. Kald = jeg kommer. Hvis du aldrig kalder, mens hunden er så optaget, at den bliver væk, så får du til sidst en hund, der altid kan tilkaldes. For den handler uden at tænke.
    Hver gang du kalder på hunden, vel vidende at det er urealistisk at den kommer, så svækker du tilkaldet og hunden får lektioner i, at den kan vælge ikke at komme. Det er det modsatte af tillært refleks, når det er et valg mellem to hyggelige ting - komme og få ros eller snuse videre...
    (Jeg har lært min hund hundefløjte - langt fløjt "løb til mor", to korte "løb til far". Det bruger jeg, når jeg forventer at hun kan komme, og jeg har langsomt øget sværhedsgraden- og derfor vil det også være virksomt i nødsituationer - jeg har fx kaldt hende tilbage da 3 rådyr sprang ud foran hende. Verbale tilkald forurener jeg, når hun leger med venner, så der ved hun at hun kan tænke over det.)

    Oversat til hestetræning.
    1) Lær hesten hvad stop betyder. Tjek! Den ved det.
    2) Nu skal du gøre det til en tillært refleks. Så træn ikke stop, når du ærlig talt godt ved, at den ikke kan lige nu! ?? Fx træn ikke stop, når hesten er alene på banen og de andre kalder . Så træn volter og andet.
    TRÆN KUN STOP, NÅR DU BEDER HESTEN OM DET I EN SITUATION DEN KAN STOPPE I.
    Husk - du vælger selv tid og sted for træning.
    Efterhånden som hesten bliver styrket i stop signalet kan du gradvist øge hvor meget distraktion du har, når du træner stop signalet.

    Jeg håber at du kan bruge ideen om tillært refleks, ved kun at bede om stop, når det er muligt - og så udvide sværhedsgraden via træning.


  • #3   18. feb 2018 AMT: Hvad gør man så når hesten skal stoppe selv om den er distraheret, hvis man kun må stoppe den når man har dens opmærksomhed?
    Hvordan stoppes den så hensigtsmæssigt, det er måske nærmere det, der er spørgsmålet...

    Hun kan ikke koncentrere sig når andre er på banen, så er de mere spændende, og er der en lyd, er den mere spændende, hun er en hest som skal være med i alt, se alt. Altid!

    Jeg lægger meget tid i at træne at holde hendes fokus på mig, når vi arbejder. mister hun opmærksomhed stiller jeg en opgave, men ofre fiser den ikke ind, jeg aner ikke hvordan jeg skal få hendes opmærksomhed ??


  • #4   18. feb 2018
    Find noget der kan motivere hende for at lytte til dig smiley så du kan kombinere stopsignalet med fx godbidder hvis det motivere hende.


  • #5   18. feb 2018 Hun kan ikke trænes med godbidder da hun bliver lidt for entusiastisk og begynder at bide eller gå ind i folk, hvad end man har godbidder eller ej.
    Det ville ellers være min go-to metode, jeg bruger verbal og fysisk ros i stedet, som virker ret godt, fra jorden, knap så godt fra ryggen.

    Det er virkelig ikke for at være negativ for jeres ideer, men de fleste er tænkt og afprøvet, har altid kunne få hestens opmærksomhed på en eller anden måde, lige ind til jeg fik hende her i hænderne, intet virker.


  • #6   18. feb 2018
    Så kunne det være et godt sted og starte med klikkertræningen og lære hende og håndtere det med godbidder, når hun er så motiveret af det ;o) Det er os mennesker, der lære hestene "tigge"/voldsom adfærd med godbidderne.


  • #7   18. feb 2018 Jaa det er som Tindur.. Og det er intet der hjælper.. Jo man kan øve kontakt, kontakt. Men bliver han nervøs over noget hjælper det ikke at få hans opmærksomhed for han kan gi dig den meget kort (måske) og så er fokusset på det farlige igen.. Ja jeg træner ej heller ting medmindre jeg ved at der er succes muligheder.. Jeg kan sagtens få ham væk fra det farlige ved at ride feks væk fra det.. Men man skal jo heller ikke "flygte" fra det farlige/svære. Så jeg har bare accepteret at sådan er han.. smiley

    Mvh TT


  • #8   18. feb 2018 Kort sagt, så er du for kedelig smiley
    Du skal ikke acceptere at din hest ikke lytter til dig, du må forlange noget af den, tempo op eller ned, flytte den lidt til en side.
    Det kan godt være at du mener at din hest er sådan en som skal være med i alt, men det er kun fordi at du tillader det.


  • #9   18. feb 2018 Det har du nok ret i.
    Det er en hest jeg har trænet nu, 1,5 måned, og skal træne hende for ejer, ind til hun er solgt, men når hun kender signalet bør det jo ikke være nødvendigt at starte forfra, hun keder sig grænseløst hvis vi træner noget hun kan og så kommer der spøgelser på banen som man er meget bange for, det giver jo et resultat, jeg er "bange" = jeg får lov at lave noget andet.


  • #10   18. feb 2018 Karin - Det er desværre ikke tilfældet for mit vedkommende.. Jeg kan lave nokså mange forskellige ting både i variation og sværhedsgrad.. Men er det noget der er farligt.. Så er det farligt.. Men jeg bliver selvfølgelig ved med at træne der hvor vi slap.. Jeg bliver dog nogle gange nødt til at justere træningen således at vi får trænet med succes smiley

    Mvh TT


  • #11   18. feb 2018 Karin J: Det er jeg helt klar pver at jeg er, Jeg har kun haft hende siden 7. jan. så jeg arbejder på det smiley
    Jeg prøver altid verbalt eller med kropssprog at få opmærksomheden, virker det ikke tager jeg let i tov, hvis jeg er fra jorden, med ben eller tøjle fra ryggen, hjælper det ikke prøver jeg et tydeligere signal og somme tider er det eneste der har hjulpet at blive hård ved hende, så får man opmærksomheden men på en uønsket måde.


  • #12   18. feb 2018 Maria - Bare husk at hvis du bliver hård når hun allerede er bange så giver du hende større grund til at være bange da du i tillæg tilfører ubehag/smerte. Du skal netop udvise ro og tryghed i sådanne situationer.. Ikke vrede og smerte/ubehag smiley

    Mvh TT


  • #13   18. feb 2018 TT: Hun er ikke bange, hun er uopmærksom, det eneste jeg har oplevet hende være bange for er naboens kamel ( Ja, de har en kamel... ) ??
    Det jeg skrev før med at se spøgelser er kun når hun keder sig, det oplevede jeg meget tydeligt i dag, da vi trænede stop, da vi så lavede noget mere sjovt, så var der intet.


  • #14   18. feb 2018 Ok. smiley

    Mvh TT


  • #15   18. feb 2018 Hm.

    Hvis jeg var hest, så ville jeg lægge min opmærksomhed, hvor der skete noget spændende.
    Men frem for alt, hvor der skete noget vigtigt (hvor er flokken, er der noget, der er farligt, mv)

    Signaler ved ridning er baseret på, at vi lægger et pres, belønningen ved at gøre som signaleret er, at presset ophører så snart man gør det rytteren beder om.
    Du er spændende, hvis du rører ved hestens motivation. Tillært refleks lignende adfærd omgår motivation lidt.
    Ellers: Kan du øge hestens motivation, ved at optimere din timing =gøre det tydeligere for hesten, at du gør det ønskede??

    Personlig er jeg ikke til nervøse heste.
    Jeg er dog ikke sikker på, at det er en nervøs hest vi taler om, hvis den kun har været bange, da den så en kamel.
    Men hvis den har lært, at pres forsvinder, når den ser spøgelser, så opfører den sig bare som vi har lært den. Ligesom hesten kan få presset til at forsvinde ved at gå i galopanspring eller min hund kan sitte på kommando.
    Er det i virkeligheden ikke en nervøs hest, men bare en lærenem hest?
    Hvis den er lærenem, skal du bare lære den noget bedre!

    Hvis hesten spooker som tillært adfærd, kræver det enten at du
    1) fratager den belønning for at spooke ved at ignorere det eller afbryde/ aflede fra autobelønning (det ville jeg ikke selv kunne som rytter ), eller
    2) at du lærer hesten noget ønsket adfærd, og når den skal til at spooke så beder du den om det ønskede i stedet og skamroser, når den gør det. På et tidspunkt bør den selv finde på at udvise det nye trick i stedet for at spooke, hvis det nye trick giver bedre belønning.



  • #16   19. feb 2018 Who: Hun er på ingen måde nervøs, tvært om!
    Som sagt har jeg kun haft hende siden 7. jan så den tillærte adfærd er ikke sket hos mig, jeg oplevede at hun var bange for kamelen, og ellers var det 1. gang i går jeg oplevede at hun så spøgelser.

    Da hun netop kigger meget rundt og lytter meget, opdagede jeg det først da hun pludselig hævede hovedet og gik side-/baglæns.
    Så da der ingen kontakt var til hende, hoppede jeg af og trak hende der hen og så gik vi frem og tilbage ind til hun slappede af, så hoppede jeg op og vi fortsætte træningen som intet var hendt (grunden til jeg hopper af er at jeg bliver nervøs når hesten bliver bange)

    Jeg må nok bare i gang med noget mere udfordrende.


  • #18   19. feb 2018 HR: Hun er meget, meget blød i munden, der skal meget lidt pres til for at hun bare krøller sig sammen, skyder skulder og stiver nakken. Men det er i meget få tilfælde dette sker.
    Når hun gør Det, at hun ikke lytter til mit stop signal, har jeg været nødt til at tage fat, det "virker" her og nu, men hun lærer ikke noget af det.
    Derfor kan jeg ikke helt gennemskue hvad en glidetøjle ville hjælpe? kan du evt. uddybe?

    Jer som har skrevet at jeg skal være mere spændende, kan i evt. give et eksempel på hvad i vil gøre for at være mere spændende? -fra ryggen, jeg kan godt få opmærksomheden fra jorden, som regel, men jeg er langt bedre til jordtræning end fra ryggen smiley


  • #20   19. feb 2018 Jeg forstår ikke helt dit problem.
    Det er jo ikke unormalt at en hest mister koncentrationen, hvis der sker noget omkring banen. Og heller ikke unormalt at man så er nødt til at skrue lidt op for sit signal for at blive hørt. Det kaldes eskalering og det er der intet forkert i, hvis bare man belønner med eftergift så snart den rette respons kommer. Og min erfaring er faktisk at der sker læring selvom man er nødt til at eskalere. Efter nogen tid vil hesten reagere på lettere signaler selvom den er lidt stresset eller bange.

    Det optimale er at træne med langsomt stigende forstyrrelser, men det er jo ikke altid praktisk muligt, og så må man bruge det pres der skal til.



  • #21   19. feb 2018 HR: Hun stikker jo ikke af. Hun lytter når jeg tager fat men jeg vil jo nødigt ud i at være nødt til at være hård ved hende.

    Mette: Det har du helt ret I, jeg belønner altid prompte efter ønsket reaktion. Det kan være der bare Skal flere gange til, for at hun indser at det er bedre at stoppe for mindre....

    Tusind tak for jeres svar! Jeg tror jeg har fået input og stof til eftertanke, til at komme videre smiley


  • #22   19. feb 2018 Vi har at gøre med en ganske normal hest der bliver distraheret og er uopmærksom. At ty til glidetøjle og tvang "én gang for alle" er en drastisk reaktion og vil da ikke gøre hesten mere koncentreret og opmærksom - motiveret, ja, men motiveret på hvilket grundlag?
    Målet er vel ikke "det skal bare virke", målet er forhåbentlig "jeg vil gerne have en hest der er opmærksom på mig og koncentrerer sig om mig/mine signaler".

    Jeg ville uden tvivl også begynde at arbejde med at håndtere godbidderne. Du skriver, at hun er super motiveret for dem og det vil være oplagt at inddrage dem i træningen. Du kan sagtens træne hende til ikke at nappe dig i hånden eller hvad hun nu finder på; det er simpel tillært adfærd. Men du kender selvfølgelig hesten bedst smiley Håber du finder ud af hvad der fungerer for jer.


  • #23   19. feb 2018 Når du skal være mere spændene, så mener jeg at du skal bede hesten om noget andet end det du gør lige her og nu.

    Altså hvis du kommer i trav ned af langsiden, og hesten begynder at trykke sig for/ glo, så be den om lidt versadebøjning – schenkelvigning – overgang til skridt – eller noget helt andet. Og så husk at rose når du får en reaktion.

    Det kan også være at du skal ride hesten ind på en mindre volte, måske igen lidt overtrædning, så den er nød til at lytte, og igen ros.

    Min hest får aldrig lov at ”blive i det farlige”, vi rider videre og rider til på ny, men nu er jeg mere ”skarp”, altså klar til at bede om en ændring, jeg ber typisk om mere samling og så snart at jeg får en reaktion = ros (klap på indvend – og dyyygtig).

    Hvis min hest har set at der bor en trold/sabeltiger eller et eller andet hestespisesene monster i det ene hjørne af ridehuset/ banen, så laver jeg en parade i det ”farlige” hjørne, og i det øjeblik at han slapper af, ros og frem igen. Dette gentager vi nogle gange, og så rider vi rundt igen.

    Nu kender jeg efterhånden min hest godt, så at jeg nu bare ber om samling og vi kommer så fint rundt.

    Nu skriver du at du bliver bange, når hesten bliver bange, og det lyder for mig som en del af problemet, for hvis du bliver bange, så spænder du op = hesten spænder, fordi at du lige har bekræftet den i at der er grund til at være bange….


  • #25   19. feb 2018 Funke: Du har helt ret i at jeg ikke ønsker en "Det skal bare virke" løsning, men netop at hun er opmærksom på mig smiley

    Karin: Jeg gentager, hun er ikke bange, hun er uopmærksom og kun i skridt, det er kedeligt og går for langsomt, men da hun ikke har lavet noget de sidste 3 år, har jeg været nødt til at starte stille ud med jordarbejde og skridt, vi er påbegyndt trav men kun meget lidt, hendes muskler og led skal jo kunne følge med, så jeg kan jo ikke bare sætte tempoet op fordi hun synes det er sjovere, så ødelægger jeg hendes ben.

    Når hun ignorer mig laver jeg altid en afledning, stiller en opgave og roser meget når hun så svarer rigtigt.

    Igen Tak for svar! smiley


  • #26   19. feb 2018 Når du ikke kan sætte tempoet op, så må du gå ind på en mindre volte, som afledning. Den SKAL bevare fokus på dig.

    Skridt arbejde kan også være over bommer, 8 taller, slangegange, volter tilbage, start/stå osv, lette overtrædninger, der er masser af øvelser at varierer med.


  • #27   19. feb 2018 Det gør jeg i forvejen, jeg sørger meget for at variere så det netop ikke skulle blive kedeligt.
    Men tak for forslag og svar smiley


Kommentér på:
Stopsignal virker, nogen gange....

Annonce