{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
436 visninger | Oprettet:

Maria N
Maria N
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 16

Dressur og springstøvler? {{forumTopicSubject}}

Så nu har jeg lige et par spørgsmål vedr støvlerne.

1. Hvad er forskellen?
2. Der er en forskel, men hvor vigtig er den?
3. Må man starte dressurstævner B-plan med spring støvler? (Og omvendt?)

På forhånd tak

Kommentarer på:  Dressur og springstøvler?
  • H R
    H R Tilmeldt:
    jul 2011

Følgere: 65 Emner: 140 Svar: 953
    #1   10. apr Altså jeg skulle nødig springe i mine dressurstøvler! De er meget stive i det, samtidig med går de neget højere op end mine springstøvler. Dvs. med springlængde på bøjlerne ville jeg få gnavesår og det er bestemt ikke behageligt. Mine springstøvler støtter til gengæld på ingen måde, men er fantastiske at springe i af samme årsag

• #2   10. apr Læg et billede op af dine "spring" støvler.
    1. Forskellen er ofte at dressur støvlen er lidt længere og oftest med et stifeskafter.
    2. Hvor vigtig forskellen er, er vel op til den enkelte. Jeg rider selv i junior støvler og bruger dem både til spring og dressur.
    3. Som sagt, smid en kommentar med et billede af din egen støvle. Rideforbundet skriver således i reglementet:
    Obligatorisk. Støvlen skal være af læder, kunstlæder eller gummi med glat/let rillet sål og hæl. Støvlen skal være mørk ensfarvet. Sikkerhedsmæssigt forsvarlige snører over vristen og lynlåse af samme farve som støvlen er tilladt. Støvlen kan have følgende udformninger:
    - Lang glat støvle i ét stykke.
    - Kort glat støvle med tilhørende løst, glat skæfte.
    E- og D-stævner og E- og D-klasser: Leggins kan benyttes i stedet for løst, glat skæfte.

• Maria N
    Maria N Tilmeldt:
    mar 2018

#3   10. apr Nu har jeg så siddet og kigget endnu mere (haha) og har set at alt sådan noget med lak også er en ting, hvordan har ridereglerne det med det?

Jeg har også set at springstøvler er mere tilbøjelige til at have snører over vristen - hvilket er enormt trist fordi de dressurstøvler med snører koster en mindre bondegård og jeg synes det er meget elegant... typisk. Men hvordan kan det være at springstøvler er mere tilbøjelige til at have snører?

• #4   11. apr Det er fordi det gør dem fleksible/bøjelige hen over ankelleddet, som nok er godt i korte bøjler hen over et spring

Dressurstøvler ønskes jo at være stive, fordi de hjælper til at man ikke sidder og flanner rundt med benene De lange dressurbøjler gør også, at du ikke skal have den samme fleksibilitet i ankelleddet.

Jeg har både dressurstøvler uden snøre og med snøre - dem uden bruger jeg aldrig, jeg orker ikke at ride dem til, og kan knap komme op på hesten med dem på, selvom jeg bruger skammel.
    Dem med snøre passer mig bedst, især fordi jeg er en af de kvinder som nogle gange får væske i kroppen og deraf hæver i benene - og så er det umuligt at komme i de stive dressurstøvler, så fungerer det kun med snøre.

Jeg rider både D og C stævner “med snøre” uden problemer

Mvh Charlotte

• #5   11. apr En generalisering må være at både spring og dressur støvler kan bruges til dressur - medmindre du har til sinde at ride med røde støvler i dressur ;P
    Både mørkebrun, mørkeblå og sort er tilladt Ligesåvel som det er tilladt at ride med blå og brun hjelm og stævnejakke

• Maria N
    Maria N Tilmeldt:
    mar 2018

#6   11. apr Er der nogen der evt kan foreslå bestemte mærker?

• H R
    H R Tilmeldt:
    jul 2011

#7   11. apr Jeg eeeelsker mine Petrie dressurstøvler. Dyre ja, men de lever virkelig også op til mine krav. Mener jeg gav 5600,- for dem.
    Mine spring støvler kan jeg ikke huske mærket på. De kostede omkring 600,- og holder fint, men der gik jeg heller ikke efter mærket.

• Maria N
    Maria N Tilmeldt:
    mar 2018

#8   11. apr Hold da op. 5600,-??

• #9   11. apr Sergio Grasso Arezzo, er vældig lækre til omkring 2000kr eller Cavallo Linus til omkring 2300kr
    de fåes både i spring, dressur, brun og sort samt med en masse ekstra pynt??

• Maria N
    Maria N Tilmeldt:
    mar 2018

#10   12. apr Ang. pynt, er sten/falske diamanter også tilladt i højere end C-stævner?

• H R
    H R Tilmeldt:
    jul 2011

#11   12. apr Ja, men de er pengene værd - i min optik. Og eftersom de blev indkøbt med et sigte på minimum 10 års brug, så synes jeg egentlig ikke det er så galt igen.

• #12   12. apr Jeps sten og pynt er tilladt til højere end c-stævner - så længe det er diskret (nok ikke rødt pynt) ;P

• Maria N
    Maria N Tilmeldt:
    mar 2018

#14   12. apr Må jeg maile dig et billed og spørge dig om det 'bling' er for meget?

• Maria N
    Maria N Tilmeldt:
    mar 2018

#15   12. apr Jeg kan godt formålet, desværre er det nok ikke noget jeg nogensinde ville kunne få råd til

• #16   12. apr Det bling på billedet du sendte er tilladt! Se evt SD’s produkter, de har lavet støvleclips så man kan pynte sine knap så dyre støvler:D (der er også andre mærker, som har lavet de fine clips)

• Maria N
    Maria N Tilmeldt:
    mar 2018

#17   13. apr Nå, så er der sørme måske held fir mig aha. Tusind tak for alle svarene

• #18   13. apr Kære Trådstarter.
    Du er 13 år.
    Måske vokser du stadig i højden - måske er du allerede i fuld voksen højde.
    Men du vokser helt sikkert i bredden.

Du vokser nok ud af dem. De helt dyre støvler giver ikke mening.

Hvis du var min niece ville jeg tage dig med ud i en rideudstyr butik, forklare ekspedienten hvad du red og få hjælp til at prøve dig frem.
    Man kan finde mange fine støvler til under 2.000 kr, og så er der flere penge til nødvendige ting.

Vh Helene Boesgaard.

• Maria N
    Maria N Tilmeldt:
    mar 2018

#19   13. apr Hej Helene, jeg kan så hilse og sige jeg nok skal have et par støvler på udsalg til (gerne under) 1,000kr

• #20   13. apr Det er slet ikke urealistisk at købe læder støvler i en alder af 13-14 år
    Jeg er idag 18 (bliver 19), og købte mine efter konfirmation (som 14 årig) de passer stadig meget fint, og er slet ikke for små;-)
    De fleste junior støvler er indrettet så det er muligt at vokse. Med elastik og ekstra sål

Kommentér på:
Dressur og springstøvler?