{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
296 visninger | Oprettet:

Maria N
Maria N
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 16

Bandager til la stævner? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg ved godt at til (pony) la stævner, at heste ikke må have bandager/gamacher på. Vi ride med gamacher til lb og træning, da min pony har haft en skade og klasker benene mod hinanden og dermed skader sig selv.

Mine spørgsmål er:

1. Kan man afvænne/træne en hest til ikke at skade sig selv på den måde?

2. Er det muligt at ride stævner uden gamacher?(sådan forstås at man stadig rider til træning med gamacher)

På forhånd tak

Kommentarer på:  Bandager til la stævner?
  • #1   13. apr Du kan træne på at gøre hesten mere bevidst omkring sine ben og bevægelser. Proprio-træning kunne være et forslag på dette, træning i forskellige terræn også ujævnt terræn træner hestens bevidsthed omkring placeringen af hovene.

Det kan også skyldes spændinger eller skævheder, så det er værd at få tjekket også. Det kan også være ridningen af hesten der forstyrrer, hvis hesten fx. føler sig skyndet på så kan den være mindre fokuseret på at placere benene sikkert fremfor at komme fremad.

Du må have benbeskyttelse på lige indtil du rider ind på banen, så du kan have det på under opvarmning og når du er færdig så reelt set drejer det sig om minutter den skal gå uden. Kan den ikke det, så har den vel også gamacher på fold?

• Maria N
    Maria N Tilmeldt:
    mar 2018

#2   13. apr Jep fold gamacher. Forstår ikke helt det der proprio-træning..?

• #3   13. apr Proprio-træning kan du google dig til, evt også finde en træner i din nærhed.

Min ene hest går landsstævner med min berider, og der går han med gamacher og klokker på ind til 5 min før han skal på banen Det gør alle de andre heste også.

• Maria N
    Maria N Tilmeldt:
    mar 2018

#4   13. apr Det er da en trøst at vide man ikke er den eneste så

• #5   13. apr De går ikke med det på fordi de plejer at skade sig - vi er bare oppe i så dyre heste, og så dyre startpenge, at det er katastrofalt hvis de rides ud i maks til en øvelse, eller bliver presset af en hest på opvarmningen, og derved kommer til skade.

Heste på det niveau bliver holdt jævnligt med kiropraktor, massør ect, fordi enhver skævhed er ødelæggende for hestens holdbarhed.

Havde jeg en hest som skadede sig selv under ridning og på fold, så ville jeg få den tjekket ASAP af en dyrlæge og/eller kiropraktor, for det er jo ikke normalt at en hest går og slår sig selv.

Mvh Charlotte

• Maria N
    Maria N Tilmeldt:
    mar 2018

#6   13. apr Der blev taget røgten i efteråret og de var helt fine og vi havde dyrlæge på for 1 uge siden ca

• #7   13. apr Hvis den slår sig af at blive redet eller gå på fold, så er jeg ligeglad med Rgt-billeder - der er noget i vejen, formentlig en låsning eller skævhed, som bør rettes af dyrlæge/kiropraktor - ellers fortsætter hesten jo med at sparke sig selv.

• Maria N
    Maria N Tilmeldt:
    mar 2018

#8   17. apr Charlotte: Hun har desværre overben

• #9   17. apr Jeg ville nok alligevel få den tjekket for låsning, skævheder m.m - mine har også overben efter leg på fold, men de bliver ikke ved med at ramme sig.

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Bandager til la stævner?