{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
599 visninger | Oprettet:

Hoster lige pludselig et par tre gange.. :-/ {{forumTopicSubject}}

Hej igen.
Tindur har de sidste tre gange hostet når vi har påbegyndt traven.. Kun to/tre host som om han har noget i halsen, også er der intet resten af træningen.. Men det er bare underligt at det har været ved hver træning de sidste tre gange.. Hvad tænker I, ville I gøre?

Mvh TT der bliver lidt bekymret.. smiley


Kommentarer på:  Hoster lige pludselig et par tre gange.. :-/
  • #1   14. maj 2018
    Det har min gjort i mange år - aldrig på tur, altid på ridebane eller ridehus.

    Jeg tænker det kommer sig af vejrskift, støv og den slags, lige pt. hoster hun fx ikke også kommer det igen i perioder.

    Det er ikke noget jeg tager tungt.


  • #2   14. maj 2018 Ok. Han har aldrig gjort det flere træninger i træk smiley

    Mvh TT


  • #3   14. maj 2018 Engang til et stævne var jeg så dum at strø med halm i boksen mens min hest stod derinde. Vi var nødt til at aflyse stævnet fordi hun hostede når jeg red. Lige siden har hun engang imellem i perioder on/OFF hostet en enkelt gang når vi satte i trav. Om det har noget med det at gøre, det ved jeg ikke. Men vi havde dyrlæge ude dengang et par dage efter, og han kunne ikke finde noget.

    Så ja det er ofte bare når de får noget støv eller lignende ind. Men hvis der er snot eller andet, skal du selvfølgelig være opmærksom. Jeg ville måske også lige hurtigt måle temperaturen, for at udelukke det smiley


  • #4   14. maj 2018 Nåja.. Jeg tænkte ikke på det skide virus.. Og tvivler stærkt på at det er det da jeg ikke har været i kontakt med heste eller havet de nogle steder.. smiley

    Mvh TT


  • #6   14. maj 2018 min gør det altid i ridehus her om sommeren. tænker det er pollen og støv

  • #7   14. maj 2018 jeg tænker også støv eller pollen. det støver jo en hel del i øjeblikket. man kan prøve at vande inde man rider
    pollen er der jo også en del af


  • #8   14. maj 2018 Ingen vandingsmuligheder på ridebanen desværre smiley håber jeg får købt mig det skovkort således at jeg kan komme mig ud i skoven at træne imens.. smiley men tænkte at påbegynde galoppen om et par uger og det vil jeg gerne på ridebanen således at han får udfordret sig der.. Det bliver for nemt i skoven.. Men der må da meget gerne komme en dag med regn igen.. smiley

    Orm.. Ja en mulighed.. Der skal tages ormeprøve på onsdag når Dr dyr kommer for at ordne tænder smiley

    Mvh TT


  • #9   14. maj 2018 Jeg tænkte nu ikke på en specifik virus, men bare for at udelukke at han ikke er syg med et eller andet. Det er altid klogt at tage temperatur engang imellem, og tager jo under 1 minut smiley

    Men selvom han ikke har været i kontakt med andre heste kan han nu godt have fået herpes alligevel (ikke at jeg tror det er det, men bare for du ikke tror det er den eneste risiko). Da virussen lægger gemt i mange heste, og kan så bryde ud ved stress eller lignende.

    Men ja det er nok bare støv eller lignende, jeg havde nok bare lige taget temperaturen for en sikkerheds skyld smiley


  • #10   14. maj 2018 Det er der mange heste der gør, lige når de påbegynder traven. Dyrlægen siger at det er en slags opstart, hvis de har noget støv i næsen eller andet, skal de lige have det ud, og i gang. Overhovedet ikke farligt, og meget almindeligt.
    Hvorfor det først kommer nu, kan jeg ikke svare på. Min egen gør det i perioder.


  • #11   14. maj 2018 Den sorte - det er da en lille trøst.. smiley

    Mvh TT


  • #12   14. maj 2018 Får den wrap at æde?

  • #13   14. maj 2018 Kan også være pga at de kan være lidt generet i luftvejene efter at de har stået og gnubbet/kløet hinanden.
    De kan få pænt meget hår i munden efter det smiley


  • #14   14. maj 2018 Ann - Ja de spiser wrap. smiley
    Camilla - Det er jo også en mulighed smiley

    Mvh TT


  • #15   14. maj 2018 Min gamle pony gjorde det altid når vi startede med at trave. Det var uanset årstid, vejr eller hvor vi trænede. Hun var aldrig syg, men skulle bare lige hoste en lille runde eller to smiley

  • #16   16. maj 2018 Det er vejrskiftet, min gør det også når hun løber en tur, men det stopper, har en ide om at det er alle de små dyr og ting der flyver rundt i luften der gør det

  • #17   16. maj 2018 Jeg red med et mulenet i dag og det hjalp

  • #18   18. maj 2018 Det kan også være der er gået varme i wrappen, så formerer svampesporerne sig, og det er det de kommer til at hoste af.

    Wrap er bare noget lortefoder, især her om sommeren. Det er for tørt til at lave en ordentlig ensileringsproces, og derfor får man problemer med svampesporer. Du kan i starten ikke se dem, ej heller lugte dem, når det er 'støver' er det bare på møddingen med det.

    Det er i hvert fald det jeg vil mistænke. Jeg har haft samme døj. Nu må mine heste æde halm, de går også ude om dagen og æder græs, så det er godt til lige at gøre maven lidt langsommere, at de æder noget halm om natten.


  • #19   18. maj 2018 Han hostede ikke til træningen i går, så wrappen er det ikke da jeg også er hysterisk ift den (det kan min mand skrive under på smiley )
    Men måske han havde fået rester af gulerødder "galt i halsen" /sidder lidt tilbage..

    Mvh TT


  • #20   18. maj 2018 Ja, det er måske rigtigt, hvis den lige har ædt inden den får bid i munden smiley

  • #21   18. maj 2018 Rider bidløst så nej intet bid smiley men den får gulerods stykker under træning da jeg klikker træner smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Hoster lige pludselig et par tre gange.. :-/

Annonce