{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
491 visninger | Oprettet:

Stikker af under longering {{forumTopicSubject}}

Jeg har i lang tid longeret min vallak 1-2 gange om ugen (i kapsun)
Men pludselig er han begyndt at stikke af så snart jeg sender ham ud på volte. Han bliver ikke bange. Men springer bare væk.
Til at starte med løb han flere runder på banen når han brød fri. Nu springer han mere bare væk. Til når longen ikke er længere. Og så bliver han ellers ved med at lave en form for krumspring. Mens jeg er på vej hen til ham. Her forsøger han at rykke longen ud af hånden på mig flere gang.

Hvad pokker skal jeg lige gøre? Han har altid gået så fint i longen.

Kommentarer på:  Stikker af under longering
  • #1   14. maj Det er ikke godt at longere ofte i længere perioder. Longering er meget belastende for hesten og kan meget nemt slide de forkerte steder. Det kan sagtens være din vallak siger fra overfor ubehag og smerte i forbindelse med longeringen. Derudover er kapsun ikke optimalt, medmindre du er meget dygtig til kropssprog og positionering. Kapsunen vil ofte lægge et pres på næseryggen og nakken og herved trække hovedet lidt skævt, hvilket bevirker kompensationer ned langs kroppen. Selvom dette pres kun er meget lille, eller sporadisk, så forårsager det stadig problemer og kan på sigt give slid og skader. Brug trense og bid og tag på kursus i korrekt longering hvor du lærer hvordan hesten slider mindst på sig selv og hvad du præcist kan bruge longeringen til. Til sidst, så undgå at longere for meget på volte. Jeg ved at longering på volte, er det man lærer alle steder, men det er vigtigt at man retter hesten ligeud, mindst ligeså meget og bruger hele banen og ikke kun et enkelt rundt spor. Korrekt longering kræver arbejde og undervisning - den traditionelle longering man lærer på mange ridesteder, skader mere end den gavner Du er velkommen til at skrive pb for mere info

• #2   14. maj Start med at gå rundt med den i longen i skridt og giv den gradvist mere line, så den kommer væk fra dig. Når hesten løber fra dig er det fordi den kan, så nye gode vaner skal opbygges. Stop inden hesten laver narrestreger. Prøv med horsemanship i lang line til at opbygge gode vaner.
    Skal hilse fra mine heste og sige at longering er kedeligt. Derfor longerer jeg kun kortvarigt så enighed bevares. Ikke så tit og max 10-15 min samlet i alle gangarter incl. at skridte af. Skridter ofte af uden for banen. Bruger det til balancetræning. Lav noget bagefter som hesten godt kan lide, så er det det det husker.Den lille jeg har er lidt snu. Hun ved at når hun går pænt så stopper vi, så hun starter ud med rolig kort galop..

• #3   14. maj Nu skal det ikke lyde som om at jeg ikke laver andet end at longere. Det gør jeg skam. Og lige pt er det nok kun 1 gang om ugen.
    Trense og bid duer ikke til at longere ham i.

Gitte r: jeg er klar over at jeg skal stoppe mens det er godt. Og det gør jeg også altid. Problemet er at han i dag da jeg opkrævede begyndte efter 2 runder på volten.
    Jeg skridter ham altid af på tur.

• #4   14. maj Hvorfor duer alm. trense ikke?

• #5   14. maj Det er lidt svært at forklare. Men han modarbejder meget med bid. Og går faktisk aller bedst bidløst.

• #6   14. maj så brug en rebgrime
    det bruger jeg.

men jeg tror faktisk at han keder sig.

• #7   14. maj Det brugte jeg faktisk før jeg fik en kapsun.

Men egentligt er han ikke blevet longeret i de sidste hmm. ca 5 uger fordi jeg skadede min finger. Han kan vel ikke tænke sig til at han keder sig når det er så længe siden sidst?

• #8   14. maj hvor lang tid longering du?

• #9   14. maj Normalt 10-15 minutter excl skridten af som oftest er en skridttur ned ad vejen.
    Men siden han er begyndt på det her (jeg har ‘forsøgt’ at longere to gange hvor han har gjort det her) er det kun ca 5 minutter fordi jeg bliver rykket fuldstændig til blods når han rykker dig fri.

• #10   14. maj Men det gør det jo så ikke når den river sig løs her... At den modarbejder biddet betyder ikke at den ikke kan gå med bid, men at der er nogle ting i kroppen som I skal have styr på.

• #11   14. maj Det siger jeg heller ikke. Han rides skam med bid. Det fungerer bare ikke i longering. Og normalt fungerer det godt uden bid.

Ligenu forsøger jeg mig med et bid til longering men det gør absolut ingen forskel.

• #12   15. maj Kunne du lave en film så man kan se problem.
    Han fortæller dig ihvertfald .
    Hvor ofte og hvor længe ?
    Hvor længe skal han holde det valgte tempo.
    Har du pisk hvordan bruger du den og dit kropssprog

Mvh Henriette

• #13   15. maj Du kunne godt lyde til han driller fordi han kan

• #14   15. maj Han gider det simpelthen ikke.. Så han siger fra at han ikke gider. Så er det op til dig hvordan du vil have Jeres forhold, hvis du gerne vil have han siger fra ved ting (kedsomhed, smerte osv) og risikere (kommer an på hesten) at du står med en hest der siger fra hver gang den ikke vil ting så det bliver mange trælse episoder. Eller om du vil have den gør som du har bedt om, og trumfer igennem din vilje.
    Jeg ville få stoppet adfærden ved at drive på ham så han ikke lykkedes at stå stille.. Og stoppe med det samme når det går godt i longen bagefter. Når han trækker så følg bare efter og hvis han stopper med at trække, bed om fremad kommandoen og få ham til at fortsætte hvor I slap.
    Efterfølgende så ville jeg starte lidt på ny, kun et par/tre runder på hver volte i hver gangart og stoppe før det går galt, rose en masse og give godbidder bagefter for at øge motivationen for at arbejde i longen

Mvh TT

• #15   15. maj Men det er derfor du skal have noget undervisning, for du kan ikke bare putte bid på og tro at det løser det. Du skal have ændret måden du longerer på. Men man kan ikke give ordentlig råd hvis man ikke har set jer. Hvor bor du? Har du evt. mulighed for video?

TT, jeg tror det er en meget dårlig idé at drive på en hest der har tendens til at stikke af...

• #16   15. maj Phoenix - Det handler om at vi bestemmer hvad den skal.. Og det skal ikke lykkedes den at løbe ud af volten og "skabe" sig for at slippe for at arbejde ved at få lov til at stå stille. Så hvis man får vist den at det ikke hjælper noget, og at den slipper for at arbejde hvis den er dygtig og gør det rigtige så løser problemet sig

Mvh TT

• #17   15. maj Hvordan kan det handle om at vi skal bestemme? Uanset om den gør det fordi den "keder sig" eller fordi den har ondt så har det intet med lydighed at gøre. Det er OS som skal tilrettelægge træningen efter hesten og ikke hesten der skal rette ind efter forkerte metoder. Derudover så er det stadig et meget dårligt råd at drive på en hest der vil stikke af, du risikere at eksalere adfærden.

• #18   15. maj Jeg giver Stald Phoenix ret lige her.
    Det kan godt være, at hesten ikke skal have held med den adfærd, men det er altså den der står i den anden endes forbandede ansvar at skabe en sådan situation, at hesten slet ikke føler, at den har behovet.

Jeg har et par gange stået med en hest, der har gjort det samme - og som regel så har den altså haft en rigtig, rigtig god grund til det. Desuden husker jeg en hest der var omkring Susan Kjærgård for nogle år tilbage for en direkte livsfarlig adfærd i netop longen men også sådan generelt.
    Da de fik justeret adfærden til et mere hensigstsmæssigt mønster, så blev der lavet fuld røntgen af hestens ryg, fordi dens bevægelsesmønster var meget hæmmet i trav. Billederne viste sig Kissing Spine i en sådan grad, at det ikke var muligt at rehabilitere hesten - og den blev faktisk aflivet efter flere dyrlægers vurdering.

Jeg har lært en ting af alle mine år gennem hesteverdenen:
    Enhver adfærd, som en hest normalt ikke ville gøre, fordi den er et fredeligt dyr skal enten kobles til stress eller smerte og nogle gange begge.

• #19   15. maj Ja jeg regner med at TS har styr på at det ikke umiddelbart er smerter, adfærden er noget ifølge TS er kommet de sidste par gange, og jeg tænker hun godt kan se hvis den går anderledes, at det er i en bestemt position e.l. Den reagerer. Derfor mit svar.

Mvh TT

• #20   15. maj TT, men trådstarter kan jo ikke vide om det er smerter medmindre hesten enten er røntgenfotograferet eller lign. eller er blevet tjekket på anden vis. Tingene kan sagtens udvikle sig over længere tid hvor de fleste alm. hesteejere ikke kan se nogen symptomer og pludselig en dag, så er hesten bare helt umulig eller står med seneskade osv. Sådan er det faktisk i de fleste tilfælde jeg har arbejdet med.

• #21   15. maj Phoenix - Man kan (medmindre man overhovedet ikke kan læse sin hest) jo mærke eller se hvis hesten reagerer på diverse. Når hesten reagerer uhensigtsmæssig, så bruger man udelukkelsesmetoden ved at gå sin hest over, ved at mærke på den både ved at berøre og trykke, under ridning ved at bøje og ligeud rette, og iagttage den under longering.
    Her kan man altid finde ud af hvis det er smerter eller låsninger. Hver gang der har været noget med mine heste fysisk (låsninger/halthed/ks) har jeg kunne mærke det.

TS - Hvis du ikke har gjort ovenstående så kom i gang

Mvh TT

• #22   15. maj TT, med al respekt, så kan den alm. hesteejer ikke lige diagnosticere sin hest ved at prikke den lidt i ryggen eller se den gå i longen... hvis ikke man har uddannelse indenfor området eller på anden måde har stor erfaring (ikke bare de 4-5 heste man har haft siden man var 13) så kommer man til kort her. Det er derfor der er professionelle

• #23   15. maj
    Som ejer af en hest der kan få flip i longen - ikke stikke af, bare jerne rundt i fuld fart og uden øverste etage er der. Så er det virkelig en dårlig idé at få drevet på en hest i longe og evt. aktiveret dens flugtinstinkt medmindre man vil ha' sådan en jeg har, som jeg desværre har en fornemmelse af har nogle dårlige oplevelser med longe og kæp/blive drevet på.

Jeg ville nok gå i en anden boldgade med noget klikkertræning, så du får små - men gode momenter af det du gerne vil ha' . Så selvom det måske er ½ volte i skridt, så er det en god afslappet runde uden den stak af. Også øve videre på at belønne de gode ting, du gerne vil ha' med klikkertræning.

• #24   15. maj Krikken - Man jager jo ikke på en hest til den bliver udmattet eller får en dårlig oplevelse, hvis du læser hvad jeg skriver, så skal man ikke bare lade hesten slippe for longeringen og lave en vane med at stoppe op fordi det passer den. Jeg tror faktisk du ville gøre det samme som mig hvis du så hvad jeg mener, og jeg har ligesom dig skrevet at efterfølgende skal TS starte "på nyt" med longeringen og rose for meget lidt og stoppe før det går galt

Mvh TT

• #25   15. maj Phoenix - Man kan altid læse på hesten (hvis man har øjnene med) hvis et pres et sted gør ondt. Den vil alt sige fra ved at evt stampe, piske med halen, lægge ørene eller ynke sig, og evt flytte på sig hvis det er udenfor det normale signal givnings sted.

Mvh TT

• #26   18. maj Heste er klog, og de hvis de kan snyde en, og være fri for at "arbejde", gør de det gerne. Jeg tror han stikker af fra dig, fordi han har fundet ud af at han kan. Du har hermed lært ham en dårlig vane. Prøv at start med at longere ham i et trækketorv. På denne måde har du kortere snor, og nemmere ved at kontrollere ham. Det bliver derfor svært for ham at løbe væk. Herefter kan du begynde med longe igen, men lad være med at give ham for lang linje, indtil han er holdt op med at stikke af. Hvis han prøver at hive longen ud af din hånd eller prøver at stikke af, er det vigtigt at du på en måde får ham stoppet, så han indser, at han ikke kan løbe om hjørner med dig. Held og lykke. Jeg håber du på en eller anden måde får løst problemet

Kommentér på:
Stikker af under longering