{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.315 visninger | Oprettet:

Line Sandgrav
Line Sandgrav
Tilmeldt:
19. jul 2015
Følger: 3 Emner: 2 Svar: 12

Opstart af grundtræning for islænder {{forumTopicSubject}}

Jeg har for et par måneder siden købt en vallak på 7 år, som er 5-gænger, dog er pas ikke brugt endnu. Jeg er herefter blevet meget interesseret i at udvikle hans gangarter, så vi kan deltage i små stævner. Jeg har god erfaring med at aflæse dyr, men selve grunddressuren har jeg ikke så godt styr på. Jeg vil gerne udvikle alle gangearter, med det formål at især tölten skal blive god. Dermed er der også en del spørgsmål:
- Hvordan forbedre man tölten? - Takten er der, man vil gerne have en længere skridtlængde og højere løft.
- Hvordan kan man forbedre traven? Takten er der.
- Hvordan forbedre jeg hans smidighed mest effektivt?
- Bare generelt. Hvordan træner man en islænder, bedst muligt?

Tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstart af grundtræning for islænder
  • #1   16. maj 2018 Principmæssigt kan du træne alle gangsterne højere, bedre, og mere taktrene, ved at øve overgange, flytte vægten, tempovekslinger, og samling. Men især i tölten, vil du kunne opleve en forbedring når du samler hesten mere, hvor du især ved løsgørende arbejde kan få traven bedre.

    Men hvis du ikke sådan en underviser der kan hjælpe dig med den del, så ville jeg foreslå den bog Rasmus Møller har skrevet omkring træning af islandske heste.


  • #2   16. maj 2018 Mange tak, jeg har læst hele bogen flere gange. Den var meget inspirerende, men flere af fagudtrykene kender jeg/jeg kan ikke finde ud af at udføre det. smiley

  • #3   16. maj 2018 Jeg synes ofte at tølten forbedres automatisk når traven forbedres, så ville anbefale at starte med at træne traven. Her er, som Bea skriver (er generelt meget enig i det hun skriver), løsgørende arbejde super godt, altså ridning og eventuelt longering hvor hesten strækker overlinjen, arbejde over bomme kan også være godt, eventuelt lidt springning. Smidighed hjælper også på både trav og tølt, her kan dressurøvelser som versader og schenkelvigninger være en god hjælp, men også de mere simple øvelser som volter, slangegange og generelt bøjning og stilning (husk altid at ride lige meget på begge volter) - disse fungerer godt i skridt og trav, evt også galop hvis hesten er stærk i galoppen. Generelt kan galop i sig selv også fungere løsgørende.
    Når man så har lavet en masse løsgørende og smidiggørende arbejde som beskrevet, vil man ofte opleve at traven forbedres. Her kan man så begynde at samle hesten til tølten, og vil normalt se at tølten også har forbedret sig smiley


  • #4   16. maj 2018 Det lyder rigtig godt, mange tak.
    Hvordan kan man mærke at traven ikke er "god"/hvordan kan man mærke den bliver bedre ish?


  • #5   16. maj 2018 Rådene i tråden er jeg helt enig i og jeg læser også meget i bøger/på nettet af råd men vil på stærkeste stadig anbefale dig at finde en underviser som giver dig lektier for/ retter din holdning og dine fejl i ridningen. En ting er løsgørende arbejde og samling af hesten men en anden ting er dine hjælpere og opstilling som også har en kæmpe indvirkning, især i tølten for dig og hesten går i ét med tiden (hvis man kan sige det sådan hvis du forstår smiley
    Jeg selv leger med tølten dog på en meget pasbunden ispind og nu er jeg nået dertil i min “lektie” at jeg ik aner hvad jeg skal gøre nu og afventer på ny undervisning fra næste uge med ny lektie til både mig og hesten.
    Mine råd som jeg vil give videre er :
    Det godt at trave op af bakke og tølte ned af bakke, trav op ad bakke giver et godt afskub bagfra og tølt ned ad bakke får du en naturlig samling som du kan benytte, hvis du begynder at samle hesten ned af bakke.
    Generelt er trav og galop rigtig godt, da traven rejser overlinien og galoppen er god til at udstrække hesten, så hesten har strukket sig og varmet igennem så der kan leges med tølten. Man siger altid at den bedste tølt får man på hjemvejen fra en tur.
    En race galop er også sundt hvor hesten selv for lov at styre hastighed og hvordan den galoppere, for at har den selv lige strukket sig igennem og krudtet lidt mere af til man kan tag hul på dressur i skoven hvor man sagtens lave slangegange, versader, schenkelvigning, samling osv osv.
    Gode skove med godt terræn er sundt for hesten da den styrker muskulatur, bliver bevidst om hvor den sætter fusserne og man kan udnytte bakkerne, og man kan udnytte at springe stammer eller ride væk for stier og ind i skovbund hvor hesten i skridt skal koncentrere sig om at løfte fusserne over grene osv...
    Pøj pøj med det


  • #6   17. maj 2018 Traven bliver bedre når hesten begynder at tage længere skridt og få mere svæv (også når takten bliver mere sikker, men det skriver du at din hest allerede har styr på), når hesten har ryggen oppe, og når den kan trave i forskelligt tempo uden at miste hverken fremdrift, form eller takt. Skridtlængden og svæv kan du oftest mærke ved at hestens ryg bevæger sig mere, "bumpene" i traven bliver større men med større mellemrum, kan være sværere at sidde på, men bliver tit nemmere at lave letridning på. Om hesten har rygge oppe kan man mærke i alle gangarter - hvis du ikke ved hvordan det føles kan du evt. prøve at bakke hesten et par skridt, her vil hesten oftest få ryggen op, og så kan du kan så få følelsen af det ind i kroppen, og mærke efter det når hesten er i bevægelse.

    Som den hellige også skriver, er de signaler du giver og timmingen af dem også super vigtigt, men det er svært at vejlede om når man ikke har set dig og hesten, så her ville jeg også sige at en underviser kan hjælpe super meget smiley


  • #7   17. maj 2018 Mange tak begge to. Det virker til i har rigtig godt styr på det hele. Jeg ridder skiftevis i skov og på bane, så han er vant til skoven, grene osv. Han har tölter bedst på blødt underlag, som for eksempel på stier i skoven. Desuden galloppere vi ofte op af bakkerne i skoven osv, for at styrke muskulaturen.
    Jeg vil rigtig gerne have en underviser, men synes det er svært at finde en i mit område (Bor i Gudum lige ud til Klosterheden i Vestjylland). Hvis jeg finder en underviser vil i så forslå, at det er fast undervisning hver uge eller med større mellemrum?


  • #8   17. maj 2018 Nårh ja, glemte at skrive: Tølt op ad bakke kan også have rigtig god effekt (på nogle heste), fordi hesten her lærer at løse lidt op i muskulaturen (nogle heste kan blive ret spændte i tølten) smiley

    Og det lyder super godt, det du laver! Når du rider i skoven kan du også med fordel stille og bøje, og ride små slangegange på stierne smiley Undervisning ville nok være smart ugentligt til at begynde med, og så sjældnere når dig og hesten bliver dygtigere smiley


Kommentér på:
Opstart af grundtræning for islænder

Annonce