{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.148 visninger | Oprettet:

HJÆLP! - opstilling og vægt. {{forumTopicSubject}}

Hej hej smiley

Så skriver jeg igen smiley
Nå, men jeg ville egentlig bare gerne høre om der er nogen som har nogle gode tricks/øvelser som kunne hjælpe mig som rytter, på at få bedre styr på mine hofter/vægt?

Sagen er den, at jeg har en tendens med at jeg sidder og skubber udvendige hofte ud - altså lægger mere vægt på den, specielt på højre volte sidder jeg og kæmper med det. Og lige pt. er det rigtig slemt...

Så kender I nogle øvelser jeg kan gøre uden såvel med hest? Skal jeg have fat i en bold eller noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP! - opstilling og vægt.
  • #1   21. maj 2018
    Har du fået tjekket om du eller hesten er skæv?


  • #2   21. maj 2018 Jeg er muligvis skæv, ja, men det var derfor jeg gerne ville have nogle øvelser så jeg kunne træne bedre vægtfordeling og få styr på den strittende hofte smiley

    Hesten fejler ikke noget ^^


  • #3   21. maj 2018
    Så ville jeg starte med at tage en tur til behandler selv og få styr på det :o)
    Hvis hesten også er tjekket af behandler.


  • #4   22. maj 2018 Tag et kosteskaft / stiv pind eller lignende.

    Rid rundt i skridt og trav med pinden vandret bag lænden, fra albue, bagom lænd til albue.

    Det tvinger dig til at sidde med ret ryg. Hvis du har ret ryg er det meget lettere at anvende vægt hjælpere korrekt + piv svært at kippe og lave uønskede bevægelser hen over lænden/hoften.
    Bivirkninger? Ofte masserer man lattermuskler, for man føler sig lidt fjollet...

    Det er mere sandsynligt, at du har en vane med hvordan du bevæger dig end behandlingskrævende sygdom.
    Så jeg havde startet med vanen (fx via hjælpemiddel pind-bag-ryg eller undervisning) end massage. At ændre en vane kræver bevidsthed.
    Selv hvis du har en anatomisk skæv ryg, skal du træne rygmuskler op = arbejde, ikke hurtig fix hos fx massør eller kiropraktor. De løser ingenting, hvis du bagefter bevæger dig som du plejer.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   22. maj 2018 start med st tag til en fysio hvis du tror at du selv er skæv.

    så vil du blive behandlet, og få at vide hvad du skal træne/strække ud/arbejde med for at skævheden forsvinder (med mindre at det er en kronisk fejl)

    hvis du er skæv, så er hesten med garanti også..

    en skævhed kan skyldes 100.000 ting, så det er umuligt at sige hvad du kan gøre smiley


  • #6   22. maj 2018 Rid i en længere periode uden bøjler. På den måde gik jeg retter nogle af mine skævheder op.

  • #7   22. maj 2018 Der findes en lang række øvelser, som dels styrker din krop, og dels gør noget ved din kropsbevidsthed og dine vaner - og nogle af dem kan også findes på nettet.

    https://www.sportshojskolen.dk/vidensbank/fysisk-træning-af-rytter

    https://www.rideforbund.dk/da/~/media/rideforbund/Info%20og%20komm/DRF%20Spot/2016/august/fysik.ashx

    www.equifysio.dk/pdf/Test_dig_selv–er_du_i_form_til_at_ride.pdf16/august/fysik.ashx

    http://fit2ride.dk/DK/Vi%20tilbyder/RytterYoga.aspx

    Find selv flere, hvis du har lyst.



  • #8   22. maj 2018 At være bevidst om at man sidder skævt er 50% af løsningen - så det er supergodt du er kommet dertil smiley

    Jeg har ligesom 99% af alle ryttere også skævheder jeg arbejder med, og hos mig har det hjulpet at ride “op mod spejle” - så kan jeg nemlig SE at jeg sidder skævt, og jeg kan ved at SE korrigerer indtil jeg sidder lige - for det som er svært ved at rette mht at sidde skævt er, at din hjerne fortæller dig at du sidder “korrekt” når du sidder skævt.
    Til gengæld “bestemmer” syn over hjernes følelser - så med syn kan du rette op, selvom hjernen mener noget andet.
    Jeg har redet 1000 versader og schenkelvigninger altsammen i skridt op mod spejle, og så bare siddet og korrigeret min opstilling, når jeg så forskel på længden af benene, skuldrene, hoved på sned hos mig selv ect.

    Og så er der også ridning uden bøjler - jeg “hader” det, fordi min hjerne fortæller mig, at jeg er ved at falde af, når jeg sidder i balance især på højre volte. Men det virker smiley

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
HJÆLP! - opstilling og vægt.

Annonce