{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
561 visninger | Oprettet:

Sadel glider frem - gjord? {{forumTopicSubject}}

Hej. Kunne godt tænke mig at høre erfaringer med gjorde der forhindre sadlen i at glide frem.
Vores pony er ret rund, uden at være tyk, og så er hendes skulder ikke ret markeret/muskuløs/bred, og ryggen ret lige. Sadlen er tilpasset og ligger godt ud over at den glider frem.
Har prøvet at krydse gjordstopperne, og synes det har hjulpet en smule men ikke nok.

Hvad skal vi kigge efter?

Kommentarer på:  Sadel glider frem - gjord?
  • AMT
    AMT Online Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 121 Svar: 8.751
    #1   10. jun Sorry, men sadlen ligger ikke godt hvis den glider frem.

jeg ville nok bede sadelmageren tjekke sadlen efter en ekstra gang.
    - og hvis det er meningen at den skal glide frem, jamen så bør sadelmageren kunne anbefale det bedste produkt, til netop dit problem

• #2   10. jun Det virker som om stedet hvor gjorden skal ligge (bag forbenet) er længere fremme på hesten end der hvor sadlen skal ligge. Sadlen og gjord glider så frem til der hvor hesten er smallest.

Har i øvrigt overvejet Trapez pad, da den skulle forhindre sadlen i at glide frem. Men jeg tænker at det må gøre sadlen smallere fortil, hvilket jo heller ikke er hensigtsmæssigt.

• #3   10. jun Sadlen ligger som den skal når hesten sadles op, og passer hesten. Den glider bare frem da hesten er smallere foran. Hvilket i øvrigt må være meget logisk. Jeg kan selvfølgelig spørge sadelmager, men nu spørger jeg lige her først hvad andre har af erfaringer/løsninger

• #4   10. jun Jeg vil også anbefalede få en sadelmager til at tjekke sadel efter

• #5   10. jun Jeg rider med et Acavallo gelpad, da min sadel også glider frem grundet manglende skulder på min pony. Sadelmageren så sadlen uden, og da jeg havde redet i den, bad han om at se sadlen med underlaget under. Den er derfor tilpasset med underlaget (da det er ret tykt), og så købte jeg mig i samme omgang en anatomisk formet lædergjord uden elastik (da elastikken ikke ligefrem hjælper på glidningen).

• #6   10. jun Ballonfisken: hjælper det også selvom gelepaden ligger mellem sadel og underlag? Eller ligger du det mod hesten?

• #7   10. jun Jeg lægger det mod hesten

• Dorthe C
    Dorthe C Online Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 63 Svar: 1.170
    #8   10. jun En stopgjord han være behjælpelig til at holde sadlen på plads mens du før ommøbeleret på hendes muskler, så skuldren fylder mere foran på hende.

• #9   10. jun Jeg kender et par stykker der har haft god erfaring med at flytte den forreste gjordstrop længere frem på sadlen. Jeg ved selvfølgelig ikke, om jeres sadel giver mulighed for det. Jeg har desværre aldrig hørt om en gjord, der skulle forhindre sadlen i at glide frem.

På min tidligere pony anskaffede jeg mig en pad, der var væsentligt tykkere fortil en bagtil. Det løste problemet

• #10   10. jun Hvad med en halerem?

• #11   10. jun Halerem kommer jeg ihvertfald ikke til at bruge

• #12   10. jun Tror ikke det er muligt at rykke en gjordstrop frem..
    Med gjort tænker jeg nogen med en anderledes form, som måske kan ligge fremme uden maven men spændes længere tilbage. Pt går den med en helt alm neopren gjord

• #13   10. jun En banangjord kan hjælpe lidt, men det er svært hvis ponyen er "trekantet".
    At få en sadelmager ud er jo altid godt, men de kan jo ikke hekse, hvis sadel og gjordleje ikke matcher.

• #14   11. jun Nu har jeg netop været hele rumlen igennem med sadelmager, omstopning, m.m. da det bare ikke duede det, vi havde fået lavet hos en anden for 3-4 mdr siden.

Både min massør og sadelmageren påpegede faktisk, at min hest er mega smal under maven - han smaller vildt ind på sådan en underlig trekantet måde, så jeg skal faktisk være opmærksom på, at min gjord ikke glider ind i det lille snævre sted og trækker sadlen med Så selvom din sadel ligger, som den skal, så kan gjorden altså godt trække den frem... en godt tilpasset sadel skal jo stadig ikke kile sig ned i ryggen af hesten, hvorfor den kan rykkes frem, hvis der sker er træk nedefra. Men selvfølgelig skal man være sikker på, det ikke bare er fordi, sadlen ikke passer, at den glider frem.

Hvad for en gjord rider du med nu?

Jeg er meget opmærksom på problemet netop nu, men er så ikke helt nået til den konklusion, at min sadel rent faktisk glider frem. Så jeg holder øje med, om jeg også skal investere i ny gjord. Suk.

Vil ikke anbefale Acavallos gelpad. Min nye sadelmager var meget imod disse, som jeg ellers også altid selv har redet med, da hun faktisk siger, de skaber et større tryk ned i ryggen - selvom man ikke skulle tro det! Hun har et trykaflastende underlag, man kan lægge under sadlen og padden, hvorefter man på skærm kan se nøjagtigt, hvordan trykket fordeler sig under ridning. Hun sagde, at der klart var mange røde felter (kraftigt tryk) ved brug af en gelpad, mens der var langt det mindste tryk i rykken ved brug af lammeskindsunderlag

Bare lidt at tænke over - jeg står i hvert fald også selv og har fået flyttet lidt rundt på mine "ideer" om sadel og aflastning.

Jeg ville ringe til en sadelmager og spørge, hvad gjord, de kunne anbefale i den givne situation

• #15   11. jun Lige nu rider jeg med en helt almindelig neopren gjord

• #16   11. jun Anna
    I forhold til gelpad, så tænker jeg at et lammeskindsunderlag ikke har samme effekt. Men der er åbenbart flere holdninger, for jeg blev anbefalet lige præcis Acavallo da det var der bedste jeg kunne få

• #17   11. jun Jeg har også problem med knap så markeret skulder, men min pony er fed. Det der har hjulpet mest for os, er en bred banangjord. En smal gjord er ihvertfald no go hos os.
    Vi bruger den her, da han også bliver slidt om sommeren. https://www.ridersdeluxe.dk/collections/gjorde/products/horseguard-dressurgjord-med-imiteret-lam

• #18   11. jun Tak for link, har også problemer med at de lette bliver slidt i pelsen

• #19   11. jun Altså jeg er godt tilfreds med min, men vil sige man ikke skal forvente den holder forevigt. Dog er prisen fair, hvis man skal have en ny

• #20   11. jun Jeg bruger Acavallo Anti-slip pad ( http://www.ryttersrideudstyr.dk/Varer/Acavallo_Anti-Slip_Pad--6690_Sort) og en helt almindelig neopren gjort uden elastik til mine tønde ponyer

Dette er anbefalet af vores sadelmager - igen pga. manglende skulder. Sadlerne er tilpassede, men der mangler bare den der naturlige stopklods

• #21   11. jun Jeg havde det problem gjord røg frem.. Købte en ved tika i læder.. Og ved en anden sadel fik jeg lavet gjord stop af en sadelmager gjorden jeg købte var buet og skulle vende anderledes end normal, og gjorde den ikke trak stropper skæv..

• #24   11. jun Banan gjord virkede ikke for os.. Elastik stoppede jeg med bruge efter denne gjord

• #25   11. jun Og sadlen var tilpasset gled ikke frem, men gjorden her gjorde netop nul skæve træk og risiko for glide frem, nu man har sådan en rund hest

• #26   13. jun Jeg er glad for min butterfly gjord, den forreste gjordstrop er også blevet rykket frem. De to ting gjorde at sadlen blev hvor den skulle:-)

• #27   14. jun Lidt sent svar, men så lige der blev snakket om gelepad direkte på hesten for alt i verden nej. Det skaber friktion i pelsen og huden hos hesten, og kan blive meget smertefuldt (antaget det pad som ikke ligger i en stoflomme). Prøv bare at ligge gelepadet på den arm og så tryk ned med hånden og skub frem og tilbage (det trækker i huden og kan være jævnt ubehageligt hvis der bliver trukket meget i padden ifht. der for det lå oprindeligt).

• #28   14. jun Nu har de fleste vel et almindeligt underlag under en gelepad Jeg kunne da i hvert fald aldrig finde på at ligge det direkte på hesten. Men så godt, der var skrevet om det på nettet... utroligt, hvem der finder på det

• #29   14. jun teknisk set skal gele ligge direkte på hesten... gør mange islændere ryttere... selv gjorde jeg det ikke på underlag og så sadel..

• #30   14. jun Det har jeg aldrig fået at vide - tværtimod, at det selvfølgelig ikke er særlig fedt at være heste under sådan et underlag Lam derimod kan lægges direkte mod pelsen... Det er i hvert fald, hvad mine tidligere sadelmagere har sagt

• #31   14. jun det var bare hvad jeg så en dag da jeg googlede info omkring det.. og kender fra nogle islænder ryttere de kun bruger gele underlag og ikke andet... selv gør jeg det ikke må være ubehageligt

• #32   15. jun Hvis sadel glider frem, så ligger den ikke ordenligt At forhindre den i at glide frem, vil derfor ikke løse problemet, det vil bare skjule problemet.

Min gamle hoppe var umulig at finde sadel til, få skridt og så sad jeg halvvejs oppe på halsen af hende.
    Det stoppede da jeg skiftede over til bomløse sadler, de lå perfekt, uanset gangart og tempo, så blev sadlen præcis hvor den skulle

Kommentér på:
Sadel glider frem - gjord?