{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
772 visninger | Oprettet:

Bøvl ved opsidning {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at min 7 års vallak (tilredet sent. Har kun været tilredet i 8 måneder), spænder helt vildt når jeg hopper på ham første gang. Han krummer sig som hvis han havde gjordkramper.
Anden gang er der intet.

Vi har haft en grimmer oplevelse med en gjordstrop der sprang under maven på ham, og tænker selv det muligvis har noget med det at gøre.
Han er en meget følsom dreng.

Mit spørgsmål er hvad i ville gøre i min situation? Og hvordan i ville træne det væk?

Lige pt. Hopper jeg op og beroliger ham (har en hjælper til at stå ved ham også). Når han så kan skridte roligt rundt, hopper jeg af og så på igen. Det gentager jeg et par gange.

Han er glad ved ridningen. Både skridt, trav og galop og løfter sig fint. Har været i tvivl om det kunne være sadlen, men syntes bare det er mærkeligt at han ikke reagere anden gang jeg skal op ??

Gode råd modtages gerne.
Kunne indtil mine styrt hoppe op selv uden problemer. Han har dog haft tendens til gjordkramper, men går altid med ham inden jeg hopper på


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bøvl ved opsidning
  • #1   13. jun 2018 hav en masse godbidder, fx gulerødder da de er nemmere for hesten at få fat i med trense på
    så gør du det bare i små step, bruger 15-20 Min hver dag inden ridning på bare at sætte foden i bøjlen og spænder han ikke op så får han en godbid, ned igen, op igen og hænge slapper han af, en godbid, slapper han ikke af så ligger du bare stille og roligt og beroliger ham og når den så er rolig får han en godbid og ned igen, så tænker jeg selv du kan regne resten ud, og sådan bliver du bare ved dag ind og dag ud til han er helt tryg ved det:)


  • #2   13. jun 2018 Stiger du op fra jorden? smiley
    Jeg stiger altid op fra skammel, det er både godt for hestens ryg og din sadel smiley

    Jeg er ved at tilride en 6 års hoppe, som reagerede voldsomt ved op- og nedsidning - så jeg trænede en masse fra jorden, faktisk knap 8 måneders træning udelukkende fra jorden.
    Derefter trænede jeg at stå på skammel og hoppe rundt, så ligge over sadlen og give godbid på den anden side og slutteligt så kunne jeg hoppe op smiley Nu kan jeg sidde op fra skamlen uden at ligge eller give godbid og hesten er helt rolig under både op og ned smiley

    Tror grunden til hesten ikke reagere lige så voldsomt de andre gange er, at den ligesom er forberedt på hvad der sker, men når den fortsat starter med det hver gang, så tænker jeg, at du skal tage et skridt tilbage og få oplevelserne bearbejdet til noget rart smiley

    Så prøv med skammel (gerne en høj en så du ikke skal bruge bøjlen så meget) og så øv med godbidder på den anden side imens du ligger over hesten og tage det roligt frem indtil den ikke husker de dårlige oplevelser smiley


  • #3   13. jun 2018 Jeg er helt enig med Cecilie, vi snakker dog også i samme stil i forhold til hvordan du skal forholde dig:)

  • #4   13. jun 2018 bare husk at den også skal kunne når du står op fra jorden, da det er brugbart i skoven

  • #5   13. jun 2018 prøv at stig op i " den forkerte side". jeg tænker lidt at det du selv er inde på, den gjordstrop som sprang. han forbinder det sikkert med det at du stiger op.
    og måske hvis du gør det fra modsatte side at det jo ikke er det samme


  • #6   13. jun 2018
    Er han tjekket for gjordkramperne - altså årsagen til det?

    Ellers, så ville jeg bruge klikkertræning - super effektivt, også til at lære hesten at stå stille hvis man har problemer med det.


  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #8   14. jun 2018 Prøv at spænde gjorden til som den skal være, og så træk ham nogle omgange inden du sætter dig op. Det har virket på de gjordkrampeheste jeg har redet. Så kan de få lov at krumme/bukke eller hvad de nu vil, imens de får lov at være i bevægelse.

  • #9   14. jun 2018 Jeg giver min hoppe et stykke sukker hver gang jeg hopper op.
    Hun var låst i hele kroppen, så hun brød sig virkelig ikke om at man hoppede op, hvilket betød hun dansede rundt om skamlen = fordi jeg var lidt for længe om at få behandler ud, har det siddet i hende efterfølgende, hvor hun fortsat dansede rundt og var helt spændt i kroppen. Så jeg startede med at få skamlen ved siden af hende - giv sukker. mig op på skamlen - giv sukker og masser af ros på hals og bagpart på begge sider. Så stille og roligt op - her fik hun lov til at gå fren med det samme, da hun bøvlede hvis jeg holdt hende tilbage. Så lige 5-7 trin frem, stop og så sukker med ros.
    Nu synes hun det er sjovt igen, og jeg benytter mig kun af ét stykke sukker ved opsidning, som hun ivrigt kigger efter. Nu står hun også (nogenlunde) stille igen når jeg sidder på hende.

    Jeg tænker at du simpelthen skal få ham tjekket for grunden bag gjordkrampe - det kan sagtens være det, selvom han ikke reagerer på samme måde anden gang smiley


  • #10   22. jun 2018 Hej alle sammen. Takker meget for jeres svar og gode råd!

    Han reagere slet ikke når jeg har foden i stigebøjlen eller lige i det jeg hopper i sadel. Det er først når jeg sidder der, så krummer han. Han kan desværre ikke lide sukkerknalder xD træls...

    Men havde en succes i mandags hvor jeg sprang op første gang uden problemer. I onsdags lagde jeg en sadelpad under sadlen og det gjorde at han krummede sig lidt igen. Har dog fundet ud af han ikke bryder sig om når jeg tager foden i stigbøjlen så har sat dem lidt ned. Håber det virker smiley

    Vil helt bestemt få ham undersøgt


Kommentér på:
Bøvl ved opsidning

Annonce