{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.840 visninger | Oprettet:

Videreuddannelse af hest mhb på Biomekanikken og indlæringen. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Ja jeg er ude efter en utrolig dygtig dressur rytter der videreuddanner heste, og træner efter Biomekanikken og indlæringen. Rytteren skal have meget erfaring og resultater (MA/S niveau). Også skal denne bo/modtage trænings heste på Fyn.
Hvem kan I anbefale?
(link til hjemmeside er et must)

Mvh TT


Kommentarer på:  Videreuddannelse af hest mhb på Biomekanikken og indlæringen.
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   20. jun 2018 Det tætteste jeg kan komme på at opfylde dine kriterier er denne: http://www.ridehesten.com/udstyr/professionel-uddannelse-af-dressurheste/42675

    Og den er ikke engang i nærheden af at opfylde dem. (OG jeg har vitterligt ledt nettet tyndt.)


  • #2   20. jun 2018 Hmm. Ikke helt det jeg søger.. Rigtig mange tak for at du har kigget smiley er der måske nogle på den anden side af Lillebælt der ikke er så langt fra Fyn? smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   20. jun 2018 Jeg tror desværre at det er vanskeligt at finde en S-rytter, som uddanner på den måde du søger. smiley

    Jeg kan sagtens nævne ryttere, som rider velovervejet, og som er super dygtige til at aflæse hesten. Men ikke nogen som benytter sig af biomekanik i den forstand.


  • #5   20. jun 2018 Okay. Så må jeg jo se hvad jeg kan finde der matcher mine krav bedre smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   20. jun 2018 tillæg: Det er bare lidt som om at ryttere på det niveau, ikke er så fokuserede på at "reklamere" med deres viden". altså de sælger ikke dem selv på at de rider ud fra biomekaniken, eller benytter sig af en bestemt indlærngsteori.

    De reklamere med hvad de kan opnå med en hest og hvad de har opnået, og deres fokus i meget korte træk.

    Hvis jeg må komme med en anbefaling. Så drop ordene, og se på rytteren. Find nogle forskellige, og ring rundt og tal med dem. Find dem på Youtube, facebook mm. så åbner du op for mange flere muligheder, som kan give det du ønsker. (tror jeg) smiley


  • #7   20. jun 2018 Phoenix - Nu søger jeg jo nogle der også ser på hesten og ikke KUN på at få store resultater på kortest tid.. Og listen indeholder desværre nogle der overhovedet ikke skal have fingrene i min hest.. Men tak for hjælpen alligevel smiley

    Mvh TT


  • #9   20. jun 2018 Det findes ikke på Fyn af hvad jeg ved. Laura Lambæk reklamere med noget op til m niveau men det ville jeg ikke satse på.

    Og jeg kender heller ingen andre rundt i landet der gør og reklamere for den slags.


  • #10   20. jun 2018 Okay smiley
    Mange tak. I må gerne sige til hvis I skulle falde over nogle smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   20. jun 2018 Jeg "kender" en - Mia Oudal.

    Har set hende ride flere gange, og hun er SATME dygtig..
    hun holder godt nok til længere oppe i landet, men om det er noget for dig.. der må jeg melde pas.

    (hun er også her inde, hvis du søger under oudal)


  • #12   20. jun 2018 tja jeg ser aldrig nogle S ryttere der reklamere med biomekanik og på hestens præmisser.

    Det gør bbh ryttere og andre i samme dur dog, men har aldrig set dem ride på højere plan end remonte ridning.

    og dem jeg kender der rider på højt plan og samtidig tænker biomekanik de tager ikke træningsheste ind

    Det er lidt en svær en du ønsker der faktisk smiley

    måske Annette Klausen? mener hun tager ind kan dog ikke huske hvilket niveau

    hvis du kan nøjes med undervisning så vil jeg foreslå en af de dygtigste i følge mig. Kirsten alexa Hansen mener jeg hun hedder. ved dog ikke om hun tager flere ind


  • #13   20. jun 2018 hov kom lige i tanke om at Kirsten er på Sjælland så det går nok ikke

  • #14   20. jun 2018 Jeg tror din bedste mulighed er at kigge efter en akademiker. Katrine Buur bor i Nordjylland og træner på meget højt niveau med sine islændere, hende har jeg set live flere gange og hun er SÅ dygtig. Hun har ikke stævneresultater, det er der meget få mennesker som går op i biomekanik og indlæring der har. Men øvelserne er vel lige gode om de er udført derhjemme eller til et stævne?

  • #15   20. jun 2018 Anette Toft, hun holder dog til i nordsjælland. Hun er virkelig dygtig og ALTID med hesten som udgangspunkt.


  • #16   20. jun 2018 Så kommer jeg til at tænke på Louise Mølby som jeg var på CR kursus med. Noget nær den flotteste ridning jeg nogensinde har set. Jeg husker dog ikke hvor hun holder til. https://www.facebook.com/louisemoelby/

  • #17   20. jun 2018 Tjaaaa jeg er jo glad for min berider, som bor ved Hedensted, og som kan få min bette sorte til at spadserer smiley
    Hun har taget både mig og hesten fra tilridning til nu.
    http://www.viuffdressage.dk/
    Lene taler ikke om biomekanik og læringsteori - hun udfører det bare smiley

    Og nu kommer det helt sjove - mia Oudal nævnt højere oppe af AMT har også redet ved Lene for nogle år tilbage, hvor Mia havde en Lille-turs-hest, og er begyndt at ride ved Lene igen smiley
    Mia har tilredet begge mine heste smiley Og hun bor tæt på mig i den nordlige del af Østjylland. smiley
    https://www.facebook.com/oudalhorses/
    (Verden er da lille )

    Nu kan videreuddannelse af en hest jo være mange ting - så hvis det er for at lærer hesten også at være tryg ved uvante situationer ect, så kunne Pernille Nørgaard i Midtjylland også være en mulighed. Hun har dog kun redet op til MB.
    https://www.facebook.com/Stald-Nørgaard-85985301662/

    MVH Charlotte


  • #18   20. jun 2018 Den eneste jeg kan komme i tanke om er også Louise Mølby, som selv har redet sin Niveau Stauslykke op til S. Hun holder til ved Vejen.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   20. jun 2018 Charlotte: Jeg ved ikke med dig, men jeg nyder at se Mia ride, og se de videoer hun lægger op af hende på voksen uddannede heste, og de helt unge hest.

    Milan som jeg red for min søster, var hun faktisk og prøve da han var til salg. Og selvom at det var første gang at hun sad på hesten, og fik hun så hurtigt føling med den, at den gik på et helt andet niveau end med mig.
    Jeg er facineret at hvor afslappet og legende let hun får det til at se ud - og det for mig er en ret vigtig faktorer for om en rytter er dygtig eller ej.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #21   20. jun 2018 stald: tror du ikke nærmere at det er rocky?? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   20. jun 2018 stald: der står jo intet om hvornår hesten skal videre uddannes, så det kan vel sagtens bare være for at have en føler ude omkring ens muligheder

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   20. jun 2018 det kan også være at du har ret. jeg antog bare at det var rocky

  • #26   20. jun 2018 Jeg holder med på Louise Mølby, som holder til ved Gesten på Stauslykke.

    Hun er simpelthen så dygtig, og kan kun stå inde for hendes arbejde med hestene smiley


  • #27   20. jun 2018 AMT og Stald Phoenix
    Jeg svarer bare lige, for kan se TT ikke lige har gjort det endnu. smiley Det er til Rocky, hun er bare ude i god tid, så hun kan lære mere om rytteren at kende, inden hun sender ham afsted.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #28   20. jun 2018 Team Tindur: Jeg tænker at det også er ret relevant at du beskriver hvad du forventer af videreuddannelsen.
    Eller det vil ihvertfald gøre det MEGET nemmere at kunne anbefale nogle ryttere.

    Altså forventer du at hesten kommer tilredet (skridt, trav, gallop), og kommer hjem 1 år efter og kan gå MA. Eller foreventer du at hesten er der et par måneder/uger, også kan gå en MA? (fordi at du selv har lagt en del arbejde i den inden, så den måske kan gå en MB inden)


  • #29   20. jun 2018 AMT - Det er Rocky. Og han kan skridte, trave og galopere med rytter når han bliver sendt af sted. Jeg forventer ikke at han kan gå MA når han kommer hjem efter nogle måneder (det er ikke realistisk) men at han er stabil i LA. Jeg ønsker en rytter på højt niveau da jeg vil have at personen der skal videreuddanne ham har meget erfaring og er dygtig. Og det er først tale om at han skal af sted til næste år.

    Mvh TT


  • #30   20. jun 2018 Louise Mølby er super dygtig:)

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #31   20. jun 2018 Team Tindur: Jeg ved godt at det ikke er realistisk at hesten bliver udd. til MA på få måneder, det var mere for at sætte op hvilket slut resultat du forventede. smiley

    Det er selvfølgelig også relevant om du vil bruge 1000 kr. om måneden eller 6000 kr. om måneden. smiley


  • #32   20. jun 2018
    Jeg tænker også at det er relevant og tage med, om du forventer at det foregår med næsen fremme hele tiden - for i så fald, så bliver det nok op ad bakke og finde en.

    Jeg kender til en masse sympatisk ridning, også steder jeg ville sende en hest hen - men jeg kan ikke nævne nogen steder, hvor næsen aldrig kan ryge bag lod.

    Især ikke hvis det skal kombineres med stævneresultater også/noget der beviser man reelt kan.

    Jeg har so far ikke set nogen af de der proklamere sig på " biomekanik og anatomisk ridning " nå andet end tre gangarter.


  • #33   20. jun 2018 Vi bruger udelukkende Mette Rasmussen ( http://mrhorsetraining.dk/ & https://www.facebook.com/mrhorsetraining.dk/ )
    Hun er super dygtig, sympatisk ridning og så bliver hendes træningsheste også trænet i farlige ting, kommer på tur og lignende - som jeg personligt synes er super vigtigt i uddannelsen også smiley


  • #34   20. jun 2018 Just - De ting er jo noget jeg selv lægger i uddannelsen. Så det er primært dressuren jeg ønsker at personen skal fokusere på smiley

    AMT - Prisen er ikke alt afgørende, det er personens kunnen og at jeg kan forenes med fremgangsmåden smiley

    Maria - Jeg skal ikke have en der ødelægger min hest med nemme hurtige løsninger, men en der kan bevare hans gode gangarter og få ham til at arbejde korrekt. Jeg kan måske overleve korte momenter bag lod, men de skal satanme være korte.. smiley

    Mvh TT


  • #35   20. jun 2018 Men derfor er det da ikke dårligt at den bliver trænet fremmede steder med det også? Det er jo et supplement til den daglige dressurtræning og ikke i stedet for smiley
    Man kan heller ikke køre hårdt på 7 dage i ugen, og forvente en glad hest, derfor netop en tur i ny og næ og andet træning. F.eks. også bare det at køre til fremmed ridebane og tage dagens dressurtræning der smiley


  • #36   20. jun 2018 https://tilbage-til-dyret-v-anne-hansen.webnode.dk/

    Dog ikke MA/S niveau.


  • #37   20. jun 2018 Just - Mine heste skal aldrig til nogle der træner de alle ugens 7 dage smiley så den problematik med en hest der går træt kommer ikke til at komme. Jeg er med på hvad du mener, og de må da gerne tage en enkelt tur engang imellem, men det primære skal altså være dressuren da det er det jeg har brug for at få hjælp til at få på plads da det ikke er det jeg selv har interesse for. smiley

    Mvh TT


  • #38   20. jun 2018 Men jeg ville anbefale dig at tage til Bogø Rideklub d. 11/8 - 12/8, hvor der er championatsklasser. Her er det oftere beridere og lignende dygtige ryttere der rider, så kan du se om det er ridning du kan lide. Evt. tage ud til Stutteri Ask, i samme weekend, hvor der er hoppekåring - og igen lurer terrænet an, om der er en rytter eller flere, som du finder sympatisk smiley

  • #39   20. jun 2018 Jeg skal med stutteriet til Ask den weekend. Så måske jeg får øje på nogle.. smiley

    Mvh TT


  • #40   21. jun 2018 Jeg ved faktisk lige, hvem jeg ville anbefale dig, hvis hun stadigvæk boede i Danmark.
    Jeg har en veninde, der pt. læser i England, hun er uddannet fysioterapeut til mennesker og hestemassør, og er ved at tage uddannelsen i London, så hun kan blive heste- og hundefysioterapeut også. Hun er simpelthen så dygtig og rider på ret højt niveau - i dag har hun lige lagt en video op på facebook, hvor hun rider MB1, og hun har en fantastisk dressurhest til en halv million, som hun har fået af sin far. Hun er så sød og hun behandler hesten nøjagtigt som du og jeg - øv, at hun stadigvæk er bosat i England! smiley
    Jeg tror heller ikke, at hun tager andre heste ind og rider dem op, men hvis hun gjorde, så er jeg helt sikker på, at hun faldt lige i din smag... Så det findes! smiley


  • #41   21. jun 2018
    Så tror jeg sådan cirka ikke du finder en, hvis det aldrig må foregå bag lod andet end 000,1 millisekund - hvis du gør, så sig da gerne til så vi andre har en og anbefale hvis andre skulle spørge.

    Louise Mølby ser super sympatisk ud - men det er heller ikke heste, der aldrig kommer bag lod af hvad jeg kan se på videoerne.


  • #42   26. jun 2018 Er der nogle der kan fortælle mig om hvordan Georgia Timmerman rider dressur? smiley

    Mvh TT



  • #43   26. jun 2018 Jeg må lige høre; det du ønsker er en dygtig rytter som kan ride din hest op til en stabil LA på et par måneder?

    Din hest må ikke rides hverdag og den må ikke presses?

    Er det korrekt forstået?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #44   26. jun 2018 tja, der er ret langt fra hende, også til en med resultater på MA-S i dressur.

    ved hende, så kunne du lige så godt sende den til BBH


  • #45   26. jun 2018 Hun er springrytter og nok for traditonel til dig anyways.

  • #47   26. jun 2018 Dorthe - Overhovedet ikke, hvor har du det fra? smiley
    Lisette - Han skal bare komme så langt som muligt både i dressur og spring. Jeg er ingen dressur rytter, og planen er at få en part på ham der vil ud at starte dressur stævner og træne dressur med ham. Også tager jeg selv spring og skov. smiley det er dog utroligt vigtigt for mig at hans naturlige gangarter ikke rides i stykker. Så derfor kræver jeg et hvis niveau af den der skal videreuddanne ham. Når han kommer hjem fra denne. Så er der også forhåbentligvis en der gerne vil have en part. smiley

    Mvh TT


  • #48   26. jun 2018 Maria - okay..
    AMT - med hendes resultater i spring, så kunne det være hun også havde nogle gode resultater i dressuren.. Og hun tilrider og videreuddanner heste, så derfor tænkte jeg måske hun kunne fungere.. Men hvis hun er ekstremt traditionel som Maria giver udtryk for så dugger det ikke..

    Mvh TT


  • #49   26. jun 2018 Georgia er springrytter og starter ikke dressurstævner.
    Men har dog flere der også nemt kan gå m klasserne.

    Sender gerne heste i ridning hos hende.
    Har arbejder hos hende, så har måske lidt mere kendskab til hvordan tingene foregår.

    tingene foregår i et ganske fint tempo, og hestens naturlige gang rides ikke ud af hesten, lige så vel som alle heste også bliver nusset om om eftermiddagen af staldhjælpere, ingen bliver blot trukket ind, redet og så passer sig selv resten af dagen.

    ligeså vel som hun gerne ride tur på de fleste af hestene så tit som muligt.
    Georgia og jeg har tit været på tur, også med tophestene.




  • #50   26. jun 2018 Hvis du vil finde resultater på folk så slå dem op på go. Hun starter ikke dressur.

  • #51   26. jun 2018 TT fordi du i #29 skriver at han skal i ridning i nogle måneder og han skal ikke skal gå MA men godt på gå en stabil LA.

    Så var min tanke bare, at der var hurtigt, ikke andet. Jeg bruger normalt et år på at ride en hest op fra nul til LA, og hvor hovedparten af tiden er med fokus på muskelopbygning i ryg og bagpart. Og det er ældre færdig udviklet heste. Og din er unghest.


  • #52   26. jun 2018 Dorthe - Men hvor har du det fra at han ikke må rides hver dag og ikke må presses lidt?
    Når han sendes af sted så er han jo ikke fuldstændig rå. Han har her haft rytter på i alle gangarter og har opbygget muskler smiley
    Så det burde jo ikke være fuldstændig urealistisk at han går en stabil LA..

    Mvh TT


  • #53   26. jun 2018 Hvis jeg kunne LA øvelser kunne du da bare sende ham ned til mig xD <3.

  • #54   26. jun 2018 Fordi det skriver du i # 37, at han ikke skal rides hver dag.

    Og det er mit indtryk af dig, at en af de højeste prioteringer at tingene foregår på hesten betingelser.

    De heste jeg har brugt et år om at ride op til LA har alle været redet i forvejen, og alligevel har jeg brugt lang tid på det muskelopbyggende arbejde. De havde muskler men ikke i det omgang og i den styrke jeg går efter.

    Ja, jeg er ikke i tvivl om at en dygtig rytter vil kunne ride en unghest op til LA på nogle måneder. Men det blev ikke min!

    Det tager tid inden muskler og led er klar til belastningen. Derfor bruger jeg et år. Og de bliver trænet 4 gange om ugen, da god restitution er en meget vigtig ingridiens i min træning.


  • #55   26. jun 2018 Dorthe - Ja men det var mig der ikke skulle ride ham hver dag når han kom hjem. Og ej heller op til træningen. For ja der skal pauser til. Men når han kommer hjem fra træning får han en lille pause også kommer han til at blive redet 5 dage ugentligt, men ikke kun af mig. smiley
    Men vi må jo se hvad der bliver til. smiley

    Mvh TT


  • #56   26. jun 2018 TT : jeg er lidt forvirret smiley

    Hvornår forventer du at få tilredet Rocky ? Har du fået en LA/M rytter som part til ham, som står klar til at træne ham 2-3 ugentlig efter tilridningen ? Og hvornår forventer du, at han med et par måneders træning hos en dygtig rytter er klar til at gå LA?

    Mvh Charlotte


  • #58   26. jun 2018 Charlotte - Jeg tænker at påbegynde tilridningen nu sidst på sommeren. Hvor han bliver redet i nogle måneder, så får lov til at få et par måneder fri, og så igang igen i nogle måneder før han sendes i ridning. Og her tænker jeg at han kan formå at komme op på en stabil LA. Jeg vil begynde at søge efter en dygtig part på ham i starten af næste år. Og håber der er en der ønsker at komme ud at starte stævner på ham osv.

    Lisette - Fordi dressur øvelser ikke siger mig en dyt. Ja selvfølgelig skal jeg også træne lidt dressur på ham, men på springbanen er der ikke de store dressur øvelser vi skal kunne.
    Og jeg forventer at kunne springe baner (om nogle år selvfølgelig) på 120cm smiley måske højere.
    Men dressuren skal han have på plads først og jeg ønsker han er stabil og har fået en god start smiley og jeg egner mig ikke til andet end LC niveau i dressuren.

    Mvh TT


  • #59   26. jun 2018
    Når du skriver LA, så husk lige at der er et ret stort sving i sværhedsgraden fra LA1 til LA6 - og dermed også styrken, samlingen og øvelserne. LA1 er forholdsvist let og grundridning, i LA6 begynder tingene og blive kringlet - det ville jeg ikke satse på at hesten går fra at kunne rides i tre gangarter til en LA6 på 2 måneder.


  • #60   26. jun 2018 Det er også forskel på en LA.

    Altså hvordan hesten er redet frem til at kunne gå LA1. Jeg red også la klasserne for 25 år siden, men der er en verden tilforskel på hvordan min fjoller gik LA den gang og hvordan de går i dag.

    I dag har jeg et helt anden grundarbejde bag min LA end jeg havde dengang.

    Dvs. Dengang var LA max hvad han kunne præstere ( da det grundlæggende fundament manglede) i dag er LA fundamentet til at bygge oven på.

    Det tager tid at bygge fundamentet op, det tager ikke ret lang til at lære en hest øvelserne til LA1, hvis man er ligeglad med fundamentet.

    Så hvis du beder den dygtig rytter om at ride hesten op til LA1 på kort tid, så får du en hest som kan gå LA, men der er måske gået lidt let henover styrketræningen af hesten.


  • #62   26. jun 2018 Maria - Jeg forventer ikke et specifikt LA niveau da jeg ved der er stor forskel på sværhedsgraden. Og derfor kan man nemmere tage de hensyn til hvad hesten kan formå til træningen. Måske han efter 2-3 måneder kan gå en La 3-4 eller måske kun en La 1. Det vigtigste er at han kan følge med og ikke forceres smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #63   26. jun 2018 Hvorfor ikke finde en part som vil uddanne hesten sammen med dig, istedet for at finde en ekstern, som du ikke får andet ud af end en uddannet hest?

    Du Får aldrig en god runde i LA, hvis du ikke selv kan ride mere end LC i dressur - du kan godt komme rundt, men det bliver hverken kønt eller særlig hensigtmæssigt for hesten - eller dig, og chancerne for fejl er MEGET store.

    Nogle gange er man bare nødt til at sige A, før man kan sige B. og det gælder især ved ridning, der kan man ikke bare lade være, fordi at det ikke interessere en.


    Jeg tror faktisk at du vil få mere ud af at få en professionel til at gøre hesten ryttervant, og tilride den i skridt-trav-gallop-start/stop-og drej, også selv arbejde videre derfra med en dygtig underviser 2-3 gange om ugen.

    På den måde har du et korrekt fundament som er holdbart også kan du bygge videre med dig selv, og hesten bagefter. smiley
    Hvis du selv siger at du ikke kan ride mere end en LC, så vil du heller ikke kunne skabe det korrekte fundament for videreuddannelse af hesten. (Med tanker på det niveau hvad du vil have hesten på).


  • #64   26. jun 2018 Jf Gerd Heuschmann, en Tysk dyrlæge og berider, som har skrevet nogle gode bøger om hvordan man bør ride sin hest, hvis den skal kunne holde til brug uden skader.

    Dem vil jeg anbefale dig at læse, inden du beder en rytter om i løber af 2-3 måneder at ride din unghest som kun har været redet let op til LA.


  • #65   26. jun 2018 Dorthe - Kender Gerd Heuschmann. Og hvis du læser er det ikke snak om kun 2-3 måneder.
    AMT - Det er ikke meningen jeg skal være den primære rytter på ham. Og jeg skal ikke starte dressur stævner på ham. Det skal parten smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #66   26. jun 2018 Team Tindur: Lige nu, hvilket niveau regner du så med at hesten ender på i hhv. spring og dressur?



  • #67   26. jun 2018 Jeg er om nogen dressurrytter - men selv den sødeste, rareste og mest samarbejdsvillige 4 års let redet urutinerede unghest, som kommer fra en lc-rytters uddannelse, kan komme til at gå noget som minder om en brugbar la-klasse efter 2 måneders proff ridning.

    Og man er da ganske sikker på at få noget retur, som hvis man er heldig ikke er skadet fysisk, men som nok næppe synes det er sjovt at være ridehest i det tempo.

    Helt reelt er der jo en grund til at DRF ikke ønsker at se 4 års i andet end gangarts- og lc-klasserne.

    Jeg skal om nogen som det første sige, at man ikke behøver være en gudsbenådet rytter for at komme til at ride la - jeg er selv et eksempel på det smiley
    Men jeg er også ret så sikker på, at hvis ikke de vanlige ryttere er på mere end lc niveau, så får du ikke noget ud af de penge du hælder i at få en dygtig rytter til at træne din unghest.
    Du får ikke en lærerhest retur efter 2 måneder, hvor knapperne til LA er installeret, og sidder fast trods rytterfejl - og slet slet ikke på en unghest.

    Har du et stort ønske om at uddanne Rocky så er der ingen vej uden om selv at uddanne sig med - og det er faktisk en fed rejse smiley

    Mvh Charlotte


  • #68   26. jun 2018 Charlotte - Det er jo også derfor jeg søger en dressur part der rider LA niveau og har stor erfaring. For med to ryttere på LC niveau så er det spild af penge, det giver jeg dig fuldstændig ret i. Men måske jeg skulle tænke anderledes.. Få en dygtig part først, og sende den i videreuddannelse som 5 års i stedet for 4 års.. smiley

    Mvh TT


  • #69   26. jun 2018 Det lyder betydelig mere fornuftig TT smiley



  • #70   26. jun 2018 Spørgsmålet er så om jeg kan finde en dygtig nok part på ham når han ikke kan mere.. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #71   26. jun 2018 hvad regner du med at hesten kommer til at gå?

  • #72   26. jun 2018 Hvis du ikke har “lyst til selv” at blive uddannet, så tænker jeg også at du skal se om du kan finde en habil part - problemet er om du kan finde en, som har lyst til at ride unghest.

    Ellers ville jeg da anbefale noget springundervisning, så bliver du “tvunget” til en vis form for uddannelse selv - har du ikke styr på skuldrene så løber hesten nemlig udenom. Til gengæld får de fleste springheste en god fremaddrift, og det er det vigtigste på en unghest, at man ikke sidder og hænger i den eller rider baglæns.

    Når Rocky så er 5 år, så kan du overveje, om han er der hvor han og du kunne bruge et skub ift dressurtræningen, og så sende ham i ridning der.

    Mvh Charlotte


  • #73   26. jun 2018 Biomekanik mig her og der - hold nu op hvor er det ligegyldigt med alt det snak om biomekanik, hvis man alligevel går ud og forventer at lave en LA hest fra helt rå på et par måneder smiley

    En ting er i hvert fald sikkert, din hest kommer ikke til at holde i særlig mange år hvis det er planen, og så er det ligemeget om det er gjort “biomekanisk” eller hvad det nu er....

    Hvis du har planer om at skulle springe 120+ i spring på den. Så kan jeg også lige love dig for at det kommer du ikke nemt fra hvis du ikke gider øve dressur, hvilket er INKL. Dressurøvelser! Jeg kan slet ikke sige nok gange hvor meget mig og min hest har rykket os i spring på det sidste fordi jeg er blevet meget mere flittig med dressurøvelserne. En springbane rundt er jo ene af dressur, jojo der er et spring du skal over hist og her. Men alt derimellem er dressur, og det kan godt være du ikke tror du skal lægge en schenkelvigning ind på vejen rundt, men det vil gavne dig gevaldigt hvis du kan. Også bare for at få en mere lydig og kontrolleret hest.


  • #74   26. jun 2018 Charlotte - Jeg kommer til at modtage spring undervisning, og nok også lidt dressur undervisning. Det gør jeg jo nu også fra en tid til anden. Jeg fik regelmæssig dressur undervisning før. Undervisning er godt! Men jeg er ærlig og realistisk når jeg siger at jeg ikke har lysten til at traske rundt på banen og lave versader og schenkel vigninger osv. Jeg har nok i at passe på Tindur således at han bruger sig korrekt, så meget af tiden på banen går til ham da han bliver ødelagt hvis han smider ryggen for meget, og det gør han på utrygge steder. Så med ham SKAL jeg bruge et par dage ugentlig med dressur på banen.. Og da jeg foretrækker naturen og springningen så bliver det primært Rocky der kommer til at opfylde mit behov på det punkt smiley

    LM - Hvor ser du der stå fra rå til La på et par måneder? smiley
    Og jeg sprang 90cm på Tindur (enkelt spring) der ikke er avlet til formålet. Så 120 på Rocky er bestemt ikke urealistisk smiley

    Mvh TT


  • #75   26. jun 2018 TT
    Jeg kan da citere dig selv “Måske han efter 2-3 måneder kan gå en La 3-4 eller måske kun en La 1.” Og du skrev jo at han bare skulle kunne skridt, trav og galop når han kom, hvilket for mig er rimelig råt.

    Hvor ser du at jeg skriver at hesten ikke kommer til at springe 120? Jeg skriver det bliver en udfordring for DIG hvis ikke du træner dressuren. Og sorry men der er altså rimelig stor forskel på at have sprunget et enkeltspring på 90 (hvilket jeg vil påstå at enhver hest og de fleste ryttere kan) og så at springe en bane på 120+ cm. Men igen, jeg siger ikke at hesten ikke kan, men at det altså bliver nemmest for jer begge hvis i træner dressuren der underbygger det hele.

    Det er nemt at sige at man vil dit og dat, men det er nu altså sjældent at man kommer sovende til sådan noget, så det at “man ikke gider” er lidt useriøst efter min mening. Men det må du jo selv om smiley


  • #77   26. jun 2018
    En ting er at springe et enkelt spring på 90 cm - en anden ting er en bane på 120, det samme gælder hvordan man kommer rundt på banen og over springet - en hest med elendig spring teknik kan muligt hives over 90 men hvis man ikke har styr på tingene hiver man den ikke igennem en bane på 120.

    Det samme gælder i dressur. Du kan godt hive en hest rundt i en LA eller hvilken som helst anden sværhedsgrad, men har man ikke styr på det - så er det til at se.


  • #78   26. jun 2018 I springning er der bare kontant afregning hvis tingene ikke er på plads, ellers skal det godt nok være en meget sød musse man har smiley

  • #79   27. jun 2018 LM - Ja når jeg mener skridt trav og galop. Så indebærer det jo at overgange og temposkift samt anspring er på plads. Dvs LC niveau.
    Min underviser sagde til mig engang. Det tager længst tid at uddanne hesten til LC. Når LC er på plads, så er der hurtig vej til LA.
    Men vi må se hvordan det hele kommer til at hænge sammen.

    Mvh TT


  • #81   27. jun 2018 # 71? Det kan jeg jo overhovedet ikke sige noget om. Jeg kan jo ikke spå fremtiden. Det kommer jo an på om jeg finder en dygtig part der har lyst til at starte stævner på ham og udvikle sig sammen med ham. smiley

    Mvh TT


  • #83   27. jun 2018 Lisette - Jeg købte ham som føl fordi han opfyldte mine krav til race, udseende (herunder hvordan han var sat sammen) og sind. Jeg har drømt om at få en Frederiksborger hest i mange år. Så det er fantastisk at jeg nu har en. smiley
    Jeg har ingen ambitioner for mig selv som rytter andet end at jeg vil ud at ride jagter og springe lidt.
    Men siden han har så gode gangarter og de er vilde med ham (vores dommere), og da Frederiksborgereren er truet, så synes jeg han skal ud og vises frem og være med til at Frederne får et godt ry for den alsidige hest de er smiley således at der kommer flere mennesker der vælger en Frede.

    Mvh TT


  • #85   27. jun 2018 Jeg forstår så udemærket man køber en ung hest, som man kan få redet som man gerne vil have det. Desuden er der jo et økonomisk perspektiv i det.

    Men jeg tænker det bliver svært at finde en stævnerytter/beridder der rider på en måde, som du vil værdsætte. (dette alene skrevet udfra de ting du har skrevet om din træning).

    Jeg tænker at hvis jeg stod i din situation ville jeg finde en part som har mod på at udvikle sig og så finde en god underviser, der kan hjælpe på vej. Det er nok nemmere, og i hvert fald meget nemmere at shoppe rundt til man finder det rette match.



  • #87   27. jun 2018 Jeg er enig med dig så langt at hvis man vil have andre til det, kan man lige så godt købe en uddannet. Hvis man altså kan finde en der er redet, som man vil have det. Jeg kunne ikke.

    Jeg tror TT gerne vil uddanne selv, men ikke mener hun er dygtig/passioneret nok til at gøre det over et vist niveau i dressur. Mens hun gerne vil klare spring og tur delen selv.

    I den situation ville jeg nok bare ride det dressur jeg havde brug for ift springningen, men der er vi jo forskellige.


  • #89   27. jun 2018 TT
    Hmm vil nu sige at man ret hurtigt kan få hesten op på LC niveau. Men det kommer jo heller ikke kun an på tidshorisonten ift at kunne øvelserne, men nærmest mere at muskler osv kan følge med. Ellers ender du med en hest der ikke holder i længden, og det er ret svært at tage hensyn til hestens muskulatur og ikke presse den for meget hvis du vil have en stabil LA hest på et par måneder. Når man presser en hest så meget vil den sandsynligvis heller ikke synes det er sjovt mere, så det hele taler egentlig imod det. Ift at have tålmodighed med hesten og tage det i et ordentligt tempo, hvad er der galt med det? Hvorfor har du så travlt? Jeg vil i hvert fald tage det i et tempo hesten kan følge med, og så have en hest der fungerer og holder i mange år smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #90   27. jun 2018 at dommere til et dyrskue er vilde med en hest, er ikke ensbetydende med at den vil gøre sig godt i sporten.

    Ved dyrskuer skal de vurdere og bedømme ud fra en racestandart. Ved stævner skal hesten vurderes og bedømmes ud fra nogle kriterier man har lavet med øje på stævne, og det at uddanne gode sportsheste - det er to vidt forskellige bedømmelser og syn på hesten man bruger.

    At racen er ved at uddø, er mere eller mindre forbundets egen skyld. De har ikke formået at udvikle racen, og gøre så den er attraktiv på markedet. De har ingen Wow-heste (eller meget få ihvertfald), og de er bare ikke gode nok konkurrence heste. - ergo ses de ikke nok. Og det vil en måske-LA hest, ikke ændre besynderligt meget på. desværre.


  • #91   28. jun 2018 Nu har jeg altså tabt tråden i din måde at gøre ting på, Team Tindur....

    Med Tindur skal alting pensels ud, trækkes i langdrag, der må ikke presse på, alting skal være i Tindurs tempo, og så helst lidt langsommer....

    Men Rocky skal han stort set gå på LA niveau, næsten inden han er tilredt (overdrivelse fremmer forståelsen).
    Nu ved jeg ikke hvad DU lægger i LA niveau, vil du kunne ride øvelserne til et 5 tal eller vil du ride til 7 eller 8? For i min verden er der godt nok langt fra 5 til 8 rent ridemæssigt.

    At du så fremhæver at det skal være biomekanisk korrekt, så er der altså noget der skuer i mine ører. Det tager tid at bygge muskler og korrekt bæring op, og ikke mindst regelmæssig træning.


  • #92   28. jun 2018 Karin - Heste er faktisk ret så forskellige smiley og meget af Tindurs udfordringer har med hans sind og også race at gøre. Så der vil da selvfølgelig blive gjort forskelligt. Ja jeg forventer da ikke at Rocky skal gå LA 5-6 efter et år. Men at han går La1 til 6-7 tal burde da (ikke hvis man skal tro på Jer her inde til tider) være sådan en stor ting.. Men jeg overvejer så også om jeg skal vente endnu et år for jeg plejer jo at tage det ret langsomt.. så har også pengepungen det bedre da det er dyrt at få de sendt i træning hos nogle dygtige ryttere. Vi må se hvad Rocky formår smiley

    Mvh TT


  • #93   28. jun 2018 Selvfølgelig er heste forskellige, ingen tvivl om det, men at du vælger at gribe det så forskelligt an, undre altså mig.

    At Tindur er traver, gør ham altså ikke til en særlig hest fra en anden planet. De travheste jeg har arbejdet med, har nu ikke været så forskellige fra andre heste. De fleste af dem er ganske fornuftige at arbejde med.

    At Rocky nok er mere almindelig end Tindur, gør selvfølgelig at der er nogle ting der kan gøres anderledes.
    Jeg ville nok sende ham i træning og når han så kommer hjem, sikre mig at jeg kunne få noget kvalificeret undervisning, for ellers er det penge ud af vinduet.


Kommentér på:
Videreuddannelse af hest mhb på Biomekanikken og indlæringen.

Annonce