{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.575 visninger | Oprettet:

Min hest er dum i trailer. {{forumTopicSubject}}

Min hest vil gerne op i traileren, men når vi køre med ham, står han meget uroligt, og står og rejser sig og slår med forbenene.

Det skal sige at han har separationsangst, men har dog ingen problemer med at være alene uden hest når jeg er der.

Vi er blevet rådet til at prøve at stille ham i den anden side.

Nogen der har nogen ideer til hvad vi kan prøve?


Kommentarer på:  Min hest er dum i trailer.
  • #1   17. sep 2018 hvis mine ikke står stille, får de lige en hård opbremsning og så lidt acceleration bagefter, så de er nødt til at stå med alle fire ben i jorden, for at holde balancen smiley

    Tænker du kører for pænt smiley


  • #2   17. sep 2018 Det gør vi også med ham, men så står han pænt i et min og derefter slår han igen

  • #3   17. sep 2018 Ann - Det virker godt nok voldsomt. Stakkels hest.
    Den aner jo ikke hvad der foregår. Hesten kan ikke se hvordan vejen er forude og kan på den måde ikke gøre sig klar til f.eks. et sving.
    Min tidl. hoppe var også utrolig i traileren. Hun stod og kastede med forben og trampede, især ved sving, netop fordi hun skulle finde balancen.

    Hvis vi havde lavet hårde opbremsninger, så var jeg da sikker på, at hun enten ikke vil op i traileren igen eller hun vil stå mere uroligt.
    Pas på med de opbremsninger, det kan ende galt.

    TS: Har i prøvet at have en anden hest med i traileren?


  • #6   17. sep 2018 Ja vi har prøvet med andre heste, og der står han pænt. men det er lidt upraktisk at have en anden hest med hver gang til undervisning.

    Tror jeg ville være bange for at han ville vælte, men han er en stor hest, så det kunne jo godt være at han følte han ikke kunne være der.

    Men ville de olier ikke påvirke ham ved ridning?


  • #7   17. sep 2018 overvej et spejl i traileren så den tror der er en anden hest - og self et spejl der ikke kan gå i stykker

  • #8   17. sep 2018 god ide, det vil jeg prøve


  • #9   17. sep 2018 Det med at han rejser sig, der hjælper det med halsrem, der bindes i en sådan længde at hesten ikke kan stejle. smiley
    Slår med forben, mener du skraber? For så tænker jeg det bare skal have tid, til han finder ud af at det ikke hjælper noget.
    Har selv 2 der sys de skal skrabe lidt ind imellem under kørsel og det jeg sikker på er kedsomhed/utålmodighed. De er ikke så gamle. 2 og 3 år. Og har masser af mad de spiser lystigt af, men tager lige en spisepause og skraber, og så spiser de igen bagefter.


  • #10   17. sep 2018 ja han skraber og nogen gange bliver det så slemt at han rejser sig, han er 15 år og har haft ham i næsten 3 år og det bliver ikke bedre, han har også masser af mad, men han spiser det ikke

  • #11   17. sep 2018 Ja så det nok svært at ændre det skraberi. Men det med at rejse sig kan løses med halsrem, for det jo os ret farligt hvis de kommer op og hænge på forbommen. smiley
    Hvis man skal ligge og bremse hvergang han skraber kan det også bliver ret farligt. Man skal hvertfald være sikker på der ikke køre nogen bagved en og det nytter jo heller ikke noget man kun kører og bremser konstant. hehe.


  • #12   17. sep 2018 Hvorfor skal det være upraktisk at have en makker med?

    Har du ikke en rolig makker, der kan æde hø mens du rider?
    Evt låne en boks?

    Jeg ville prioritere at give hesten mange trygge oplevelser (dvs med en makker), så den forbinder trailer kørsel med tryghed, og så senere træne korte ture alene.

    Hvis den står fint med en makker, er det nok ikke et balance problem??


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   17. sep 2018 hesten har seperations angst.
    den bliver puttet i et lille lukket rum alene - er reaktionen ikke forventelig?

    jeg tænker at du skal arbejde med separering, lærer den at der intet sker ved at være alene


  • #14   17. sep 2018 enig med amt. Det er helt sikkert det når den står fint med en anden i trailer. og så ville jeg holde mig langt væk fra det Ann skriver!! det er voldsomt og ikke ok. samt kan være farligt.

  • #15   17. sep 2018 Min hest stod også uroligt i traileren, og det løste vi ved at give hende mere plads i traileren, altså fjerne midtervæggen. Så kan hun stå som hun vil, evt på tværs for sådan holder de bedre balancen. Og så putter vi vat i ørene på hende, da hun også synes lydende er for voldsomme. Så står hun lige så pænt smiley

  • #16   17. sep 2018 Ej, der er intet der hedder "du kører for pænt" med en hest i traileren! Som #3 siger så risikerer du endda at gøre situationen værre.

    Hvordan er han, når han bare står i traileren? Lyder ikke til, at det så meget er dét med at køre, som det rent faktisk er separationsangsten der kommer til udtryk. At stille ham i den anden side vil ikke hjælpe på dette.

    Det vil det til gengæld, hvis du i små intervaller øver at sætte ham i traileren og tage ham ud igen. Præcis ligesom man træner en hest med separationsangst alle andre steder: stille og rolig tilvænning inden grænsen er nået.


  • #17   17. sep 2018 Har du prøvet at stille den i den anden side, som du selv skriver at I er blevet rådet til?
    Jeg kender flere, hvor hesten stod uroligt og hoppede og dansede i venstre side, men så snart at den blev rykket over i højre side, stod den bom stille smiley


  • #18   17. sep 2018 Er enig med Dr. Who, AMT og Fünke
    Det er klart seperationsangsten der spiller ind, træn det og Ja, til at starte med nå du så have en anden hest med, men du kan også træne det på andre tidspunkter, bare ved at køre en lille tur.
    Jeg mener heller ikke at man kan køre for pænt med dyr i bil/trailer, man gør kun dyret mere bange ved at køre dårligt, det løser intet!


  • #19   17. sep 2018 Den skal stå i venstre side af traileren. Traileren kan risikere at vælte hvis man kommer lidr ud i rabatten ellers.

  • #20   18. sep 2018 Jeg forstår ikke du tør køre med den, hvis den udviser den adfærd du beskriver. Og hvis den har seperationsangst, så er det jo en klar reaktion på at være alene i et lille bitterum.
    Jeg ville anbefale at træne det, evt. med en erfaren en på opgaven... Og så ikke køre nogen steder før hesten kan stå stille og roligt i traileren alene smiley
    Det tager tid, men tro mig, det gør det hele så stressfrit og nemt. Min egen har også seperationsangst i mild grad, men i trailer står hun pænt og gumler. Takketvære en masse træning og tålmodighed smiley !


  • #21   18. sep 2018 #19
    Det er meget muligt Sandra, min står også altid i venstre side.
    Men der er altså visse heste, som har balanceproblemer, hvor dette kan løses ved at flytte den over i højre side. Siger dog ikke at det hjælper ved alle, men det er da en mulighed!
    Og så ved jeg godt, hvad jeg ville vælge. Hellere at den står i højre side, end at den hopper og danser inde i traileren, som hverken er rart for hest eller fører af bilen.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   18. sep 2018 amilz: hvad skulle forskellen være for hesten??

  • #23   18. sep 2018 Ja jeg vil så hellere have en hest der står uroligt i traileren. Det kan trods alt trænes. vælter traileren er det sgu for sent at gøre noget.

  • #24   19. sep 2018 Vi har ikke prøvet at stille ham i højre side endnu, men vi overvejer det. vi køre generelt meget pænt med ham, for han bliver mere urolig når vi køre stærkt med ham.

    Vi kan ikke have en ekstra hest med for det kan han ikke klare, hvis han ikke kan se den, og der er ikke mulighed for at låne en boks da alle er brugt.

    Kunne det være kedsomhed? for det er oftest på vej hjem han er dum og hvis han ikke har mere mad, som gulerødder og æbler!?

    det kunne også være en mulighed at rykke midterbommen, men ville det ikke give ham dårligere balance?



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   19. sep 2018 Sara: Skriver du ikke at hesten har seperations angst??

  • #26   19. sep 2018 Jo det har han, men når han er i traileren, står han som regel pænt på vej ud og dumt på vejen hjem, så tænker ikke at hans seperations angst har noget med det at gøre, men det kan jo selvfølgelig være at det kun kommer til udtryk når han er træt


  • #27   19. sep 2018 Ja du kan rykke midtervæggen til side og så lave bagbommen længere, det har vi gjort. Så kan de få mere plads og evt stå lidt på skrå, hvilket er nemmere for deres balance end at stå helt lige smiley

  • #28   19. sep 2018 Det er væd at give et forsøg, hvordan har i gjordt bommen længere?


  • #29   19. sep 2018 Sara, du kan købe en bag om i fuld længde

  • #30   19. sep 2018 #22
    Ja, det skal du da ikke spørge mig om, men måske nærmere hesten? Jeg er hverken ekspert eller noget i hestens balance osv, men tro mig, når jeg siger at jeg kender en hest hvor dette har hjulpet.
    Det var skræmmende, hvor meget den hoppede rundt i den trailer. Det var ikke rart at køre bag ved, for flere gange så det ud som om at den væltede.
    Hesten var virkelig godt trailertrænet, intet problem med at blive sendt op i traileren, ej heller ikke med at stå derinde alene. Men så snart at traileren kom i bevægelse, uanset underlag, så hoppede den rundt.
    Da hesten så blev flyttet over i højre side, så stod den bom stille. Blev den sat i venstre side igen, ja, så var man tilbage til det gode gamle med at den hoppede rundt inde i traileren.
    Jeg gætter også på, at du ikke har lige god balance i dit højre ben vs dit venstre ben smiley
    Og jeg har virkelig ikke tænkt mig at dykke dybere ned i dette, hvad det kan skyldes, for det problem har vi heldigvis ikke selv.


    #23
    Hvordan vil du så træne det? Kører du selv med hestetrailer, bliver jeg bare lige nødt til at vide smiley
    For i mit hoved, skal du dæleme køre uansvarligt, hvis traileren vælter af at komme ud i en alm vejrabat.
    Personligt kører jeg altid ekstra pænt med trailer og hest, og sænker farten så godt jeg kan, hvis jeg ser mig nødsaget til at skulle ud i rabatten.
    Men det er da fint, hvis du aldrig kunne finde på at sætte hesten i modsatte selvom det MULIGVIS kunne være løsningen problemet. (Det siger jeg jo ikke at det er, men at ikke synes at det skal udelukkes).

    Jeg stopper den her, gider ikke argumentere eller diskutere for et forslag, som jeg ved har hjulpet på andre.


  • #31   19. sep 2018 Tja det er let. Man øver det og sætter måske kun traileren 1 meter i bevægelse og står hesten roligt, så ud og rose. Og sådan kan man fortsætte. Nej jeg kører ikke selv med trailer. Det er da ren logik at den kan vælte med så stor vægt i den ene side. Gør hvad du vil - så gør jeg hvad jeg vil. Jeg ved det kan gå helt og jeg har min hest for kært til at risikere det.

Kommentér på:
Min hest er dum i trailer.

Annonce