{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
701 visninger | Oprettet:

Motivation hos hestene :-) {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley
Jeg sidder og tænker på hvad der fungerer bedst ift motivation for at arbejde hos vores kære heste smiley
Det er jo en del år siden jeg ikke trænet med godbidder og klikker træning. Og jeg kigger jo også på andres heste og ser også en stor motivation hos disse, selvom de kun bruger præs og verbal ros i arbejdet smiley Mange af disse får foder før de skal ud at arbejde, og nogle får efter.
Hvilken motivation form bruger I?

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motivation hos hestene :-)
  • #1   8. okt 2018 Godbidder, leg, favoritøvelser, verbal ros og pauser bliver brugt i stor stil her smiley

  • #2   8. okt 2018 Jeg er simpelthen en tumlefumler med en klikker og en godbid smiley

    Så jeg bruger kun stemmen til ros og ris - og der er jeg så til gengæld super skarp synes jeg selv. smiley

    Jeg giver ALDRIG hestene godbidder for et stykke arbejde - de kan både læsses i trailer, rides og håndteres uden mad. Til gengæld kan man få et æble for at se lækker ud i boksen smiley

    Jeg er ikke i tvivl om, at fx min ollebolle ville være højt motiveret for træning med foder - til gengæld ville han under mine tumlefumle forsøge sikkert udvikle sig til en p.. in the a.. hvis jeg gjorde det smiley

    Mvh Charlotte


  • #3   8. okt 2018 Jeg tror, at det varierer både efter, hvad hesten tænder på - og hvad mennesket er bedst til at bruge.

    Min hest tænder i udpræget grad på ros. Godbidder er også godt.
    Pres virker - hvis du bruger det som signal til "ikke det du gør nu, jeg lægger pres på med benene for at give et hint til, hvordan du får din belønning!"
    Men pres og magt - jeg tror sgu at han tænker "dether er skummelt. Hvorfor skal der hives og flås sådan? Nej. Næ, nix."

    Men jeg er også bedst til højlydt ros og belønning - de virker nemlig på mig, så det gør jeg også på andre.


  • #4   8. okt 2018 Min bliver enormt motiveret af godbidder, men også af stemme ros(for det plejer at give godbidder smiley ). Bruger oftest en kombi af godbidder, stemmeros og negativ forstærkning
    Han reagerer ikke helt så godt på negativ forstærkning alene, specielt ikke hvis man ønsker noget helt nyt af ham.

    Jeg bruder godbidder i træningen af nye ting og vedligehold af de mere krævende ting, samt ting han har haft svært ved/har svært ved (galopanspring fra parade, skoleparade, levade osv. osv). Og ellers stemmeros, og negativ forstærkning ved alm. vedligehold.


  • #5   8. okt 2018 Tiggeri er noget, vi træner dem til.
    Hest og hund kan tænke på det, som er trick.
    Du får mere af det, du belønner.

    På samme måde, som hunden ruller for en godbid, og hesten står MEGET tålmodigt ved skamlen.


  • #6   8. okt 2018 Jeg roser den ønskede adfærd, og ignorere den uønskede adfærd.

    Der bliver rost for selv det mindste skridt i den rigtige retning. Min hest er meget OBS på ros, det er typisk et "dyyygtig" eller "suuper", efterfulgt af et let "nus" på halsen, hånden frem = slæk på tøjlen (altid indvendig tøjle).

    Eller er variation i arbejdet, også super til at holde dem glad. Dressurtrænig - bomarbejde - skovtur - løsspring - longearbejde osv.


  • #7   8. okt 2018 min er meget madglad så det bliver han motiveret af, men han elsker generelt at træne og få opmærksomhed så nus og klø det er han også fan af.

    det er lidt forskelligt om jeg bruger guf eller ej det kommer an på hvad vi skal og om det er nye ting der skal indlæres. hvis jeg kan fornemme han er lidt sløv tager jeg dog gulerødder med, så kvikker han en smule op smiley


  • #8   8. okt 2018 Jeg er super dårlig til at bruge stemmen, både til ros og som "straf". Ligeledes er jeg rigtig dårlig til at nusse/klappe.
    Det meste af min omgang med heste foregår mussestille fra ryg og jord.

    Så jeg motiverer/roser hestene ved kun at give pauser, lade dem gå fremad el. Altså bare slippe pres på forskellige måder.
    F.eks. hvis hesten har lavet noget samlet arbejde, så får den lov at gå meget fremad i en løs ramme ned ad langsiden, og undervejs får den små belønninger hele tiden ved at slippe presset.
    Hmmm jeg tror ikke jeg tænker så meget over at rose hesten, som jeg nok burde. Men jeg har ingen problemer med at holde dem motiverede og samarbejdsvillige.

    Hvis jeg træner tricks bruger jeg godbidder.


  • #9   8. okt 2018 Det kommer vel an på i hvilken sammenhæng der snakkes motivation.

    Hvis det er på en dressur bane så er negativ forstærkning ros - der slippes presset når øvelsen udføres. Men er hesten ikke motiveret for at være på dressurbanen, kan det blive op ad bakke.


  • #10   8. okt 2018 Jeg bruger godbid når vi strækker ud, og ellers en blanding af verbal ros, nus og kløen/let klappen.

    Roser også ved at ride i løs ramme efter han har samlet sig, men vi rider meget skov-tur, så det kommer lidt naturligt at vi skridter løst og samler ved gangarts-skifte.

    Han er meget motiveret for mad, så vi er ved at lære at man kun får enten ved udført stræk eller evt nye ting (jeg vil feks. gerne have verbale komandoer koblet på ridning feks stop og halv parade). Han får ikke på nogen måde noget ved at tigge, så han snuser til lommen, men har aldrig fået uden “arbejde”.

    Det betyder at han ikke tigger, men feks ved foder får han lidt “kunsttørret græs” og lidt høpiller under opsadling (han bindes ikke i boks) og så foder efter ridning og der genkender han både pose med græs og krybben og bliver let ivrig, men absolut ikke agressiv!

    Dog reagerer han også for ros verbalt, og så er jeg et snakkehoved til hest, både alene og med andre smiley Så han kan ikke undgå at blive trænet til verbal ros smiley

    I øvrigt er grunden til ønsket on verbale komandoer at han reagerer meget på stemme, så meget at vi joker med at hende jeg rider mest med, kan ride ham fra hendes hest, da han reagerer når hun spørger “skal vi tölte” smiley Han er super opmærksom på rytteren smiley


  • #12   8. okt 2018 Stald Phoenix er inde på noget.

    Ros, godbidder negativ Press osv virker, men det som virkelig gør det til en fuldendt oplevelse at ride sin hest, er det som er så svært at forklare og som i min verden burde fylde mere i vores omgang med hesten - hvordan har hesten det? Hvad synes hesten og hvordan får vi hesten til at synes om træningen? Og ikke bare noget den gør for, at få en godbid eller har fundet ud af, at livet bliver lettere hvis den forsøger at gøre som de to-benene ønsker.

    Der har vi i min optik motivationen, og det er den svære del.


  • #13   8. okt 2018 Jeg klør min på favorit stederne.
    Har tidligere brugt godbidder, men han kan slet ikke magte det oppe i hovedet og stresser over det og når han stresser så bider han.. Hårdt. Jeg er ikke i tvivl om at han sikkert godt kunne lære det, men jeg har ikke behov for at træne med godbidder og ser ingen grund til at slæbe ham igennem den stress.


  • #14   8. okt 2018 jeg bruger aldrig godbidder når jeg træner.
    mine basser er tykke nok og virkelig madglade, så de behøver ikke mere mad.

    men jeg bruger min stemme og så nus/plap, og det fungere bare rigtig godt. Og hestene er tilfredse


Kommentér på:
Motivation hos hestene :-)

Annonce