{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Panikker i galoppen.. Løsning?
  • #1   17. okt 2018 Det er selvfølgelig ikke helt det samme, men min part og jeg har haft rigtig mange problemer med Kato og galop. Han har tidligere været redet få gange i galop i skoven uden problemer, men her efter hans lange syge periode, hvor vi så for alvor tog hul på galoppen gik det helt af helvedes tid og han drønede rundt, hørte overhovedet ikke efter, bukkede og løb den anden vej.

    Han vil helst styrte rundt i galoppen og kører sig selv helt op.

    Vi besluttede at gå et skridt tilbage og koncentrerer os om at han skal være stabil i traven først og så har det hjulpet at lave en masse longe arbejde (og så fik han bid på)






  • #2   17. okt 2018
    Det kommer vel an på om det er på banen, i longen, på tur eller hvad det er. Og hvordan det er - om det starter så snart der bedes om galop, om det er fordi hesten bliver bange og sætter i galop eller hvad det er.


  • #3   17. okt 2018 På banen, han panikker med det samme der bliver bedt om galop og drøner af sted.. I longen har der ikke været noget, ej heller med tunge sække på..

    Mvh TT


  • #4   17. okt 2018 Altså galop i longe med rytter og ikke bare en sæk?

  • #5   17. okt 2018 Har aldrig galoperet i longe med rytter på.. Kun rundt i ridehuset.

    Mvh TT


  • #7   17. okt 2018 Så havde jeg nok startet med galop i longen med rytter.

    For at se om det er rytterens signal der udløser det - det kan ses hvis man fx får longeføren til at give galop signal og rytteren ikke gør noget andet end forholde sig passivt.

    Hvis der så ikke sker noget, men kun sker noget ved at rytteren giver galopsignalet, så har man ligesom kernen af problemet smiley


  • #8   17. okt 2018 Thomine - Det kan måske være.. Jeg flytter udvendige schenkel lidt bagud, giver et tryk og beder om galop. Slipper presset når han galoperer, også drøner han ellers fremad og rundt.... smiley

    Mvh TT


  • #9   17. okt 2018 Alternativt så kan det være du føler han går i panik, men han faktisk ikke gør - men bare galopere hurtigt og med stiv hals, fordi han er ung og ikke har balance.
    Og hvis du måske samtidig ikke kræver af ham at han søger ned eller forsøger at få ham blød og rundet - så kan det godt være, at det forstærker følelsen af at han løber.



  • #10   17. okt 2018 Han drøner virkelig rundt, fuldstændig ustyrlig, har været tæt på at løbe ind i barrieren.. Så nej.. Ikke pga balancen.. Jeg troede vi skulle ramme barrieren i dag.. Har oplevet de har galoperet hurtigt pga balancen før, men det er desværre ikke det der kommer i spil her smiley

    Mvh TT


  • #11   17. okt 2018 Jeg havde nok forsøgt at forme ham fortil, bede ham søge ned og strække sig samt runde sig - så der er noget kontakt og man ved hvor man har ham. Så han kommer under kontrol - selvom han måske har fart på. Hvor, hvis det er signalet fra benet der skræmmer ham, at han så med tiden vænner sig til signalet og ikke får lov at tonse der ud af.

    På de her to videoer har hestene også travlt - de er jo unge, så balancen er ringe og hvis de løb med underhals fremme og hovedet oppe så var de nok også drønet ind i barrieren.
    https://www.youtube.com/watch?v=cBF7ATDxtYw
    https://www.youtube.com/watch?v=fx9sEG5z_04

    Men hvis man ikke rider sådan, så er det jo så ikke løsningen.


  • #12   17. okt 2018 måske det hele går lidt for stærkt for ham. smiley

    Jeg ville nok også som foreslået gå et skridt tilbage og fokusere lidt på traven, få øvet lidt tempevekslinger.

    Og så havde jeg nok valgt at arbejde med galop anspring i longe og for hånd, og så overføre det til ryggen på et senere tidspunkt. (altså kun et anspring og et par få skridt og så ned i trav eller skridt igen) smiley


  • #13   18. okt 2018 Hvad siger din underviser?

    For mig lyder det som et balanceproblem, samt at han ikke forstår signalet.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   18. okt 2018 jeg tænker mangel på balance.
    - eller påvirkning fra ryttere, så balancen begrænses, og hesten derved ikke kan arbejde gennem kroppen, fordi at den ikke har styrke til både at skulle balancere selv og med rytter på ryggen.

    - løsningen kan muligvis være at samle hesten mere ind, og sætte sig i let sædf, for at forstyre hesten mindst muligt


  • #15   18. okt 2018 Jeg tænker også balance. Alle mine har også spurtet afsted i galop i starten, og nærmest “lagt ned” i svingene. Dette er blevet betydelig bedre, i takt med at de har fået en bedre balance.

    I dag galoppere i alle roligt rundt, hvor deres vægtfordelingen er mere stabilt.


  • #16   18. okt 2018 Nu er det jo svært, når man ikke kan se det ske IRL.

    Men det kan meget nemt være balancen, som det kniber med - selvom man som rytter tænker, at hesten løber løbsk nærmest.

    Jeg var lige til undervisning i går på Caspian, som jo har stået stille pga en gaffelbåndsskade, og derfor ikke har været redet i dressur siden juni 2017. Jeg er endelig begyndt at galoppere i det små, og føler at vi knap kan være på banen, og at det går med 120 km/t. Samtidig vil jeg jo under ingen omstændigheder begynde at “sætte ham”, fordi vi stadig er i genoptræning.
    Så afsted til min berider, og få hende til at se hvad vi lavede......

    Hendes svar var, læg ham mere ned og frem, og sæt mere tempo på smiley Dvs jeg føler det er mere voldsomt end det reelt er, og jo mere jeg forsøger at kontrollere, jo mere ubalanceret bliver det - så afsted og fremad så han kan få sin naturlige balance.

    Så måske er du ude i det samme her ?

    Mvh Charlotte


  • #18   18. okt 2018 Krikken - ingen af hestene på din video løber i sammenligning med Rocky.. Og jeg rider med kontakt, og han reagerer overhovedet ikke på signalerne i galoppen, det gør han i traven..
    Jeg kommer til at gå et skridt tilbage, og først tage galoppen i longe..

    Charlotte - desværre ikke.. Han er ustyrlig.. Jeg ville forsøge med anspring, et par galop anspring og ned igen i trav.. Det kunne overhovedet ikke lade sig gøre da han bare løb ustyrlig rundt.. Ingen kontakt, klappen gik bare ned..

    Første gang (sidste gang) vi prøvede galop, løb han også med mig, der kunne jeg til sidst få ham til at galopere volter hvor han begyndte at falde ned så jeg fik ham stoppet. I går kunne jeg intet med ham..
    Jeg går tilbage, og øver signalerne i skridt og trav til vi brækker os, også får jeg hjælp til at blive longeret i galoppen.. smiley

    Mvh TT


  • #19   18. okt 2018 Team Tindur : Få nu noget hjælp inden at det går galt.

    Jeg er helt sikker på at der er mange derude, der kan hjælpe dig, selv om det ikke lige er efter dine principper. Bare så i kommer sikkert i gang.

    Det er så vigtigt med de unge heste, at de får gode oplevelser, når de er "til ridning". Det gør tingene så meget nemmere senere i livet med dem.


  • #20   18. okt 2018 Karin J - for det første, er det ikke første hest jeg tilrider, så ro på, og for det andet, så læser du vidst ikke hvad jeg skriver.. Jeg får noget hjælp når jeg skal i gang med galoppen.

    Mvh TT


  • #21   18. okt 2018 TT : Det kan godt være at det ikke er den første hest du tilrider, men du har et problem, som du er nød til at forholde dig til.

    Hvorfor er du så gået i gang med galoppen, inden du har hjælp?

    Selv den mest erfarene rytter får hjælp.


  • #22   18. okt 2018 Vil også sige at du skal få en underviser på eller noget, for det der er jo så meget en følingssag, der skal man jo mærke sig frem til hvad man skal gøre eller i hvert fald være der og hjælpe efterhånden, da det jo næppe er noget der går væk ved et enkelt smart trick. Det er en unghest så du skal jo lære den hvad der er godt, og det kræver måske en masse små finesser og ting som kun dem der er der kan mærke eller se hvad der virker på præcis den hest. Det kan vi jo ikke fortælle over en skærm smiley

    Så få noget hjælp ud, evt en der også kan sætte sig op.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   18. okt 2018 prøv at optag dig selv når du rider næste gang.

    inden fot pædagog faget bruges Marte Meo rigtig meget, og er et fantastisk redskab til at analysere sig selv på en kostruktiv og positiv måde - brug det under din ridning.

    Billeder kan sige meget, men det giver ikke et helheds billede som er nødvendigtm (ja, jeg har set dine billeder af dig og rocky i galop, og hvis du vil have mine tanker om hvad jeg ser, så må du gerne sige til, og ellers lader jeg være da du ikke spørger ind til det.) smiley


  • #24   18. okt 2018 Tænker så også helt generelt at du skal omfavne galoppen mere i stedet for at være lidt krampagtig omkring det. Omfavn den, nyd den, udnyt den og tag imod, i stedet for at arbejde imod, holde tilbage, sidde lidt krampagtigt og faktisk virke som om det er lidt ubehageligt. For det har en kæmpe indvirkning på hesten. Den gør som du gør smiley

  • #25   18. okt 2018 Når en hest vil dreje, så vil den naturligt skyde indvendig skuldre og holde hovedet til modsatte retning, da dette gør den i stand til at tage nogle lynhurtige retningsskift. Smart når hesten skal flygte fra rovdyr.

    Ulempen er at dette belaster indvendige forben uhensigtsmæssigt, samt når vi sætter en rytter ind i denne ligning, giver det er yderligere belastning + at denne teknik til at dreje kræver en perfekt afstemt balance.

    Så når hesten også skal bære rytter og galopere samtidig har den uerfaren hest et problem, da rytteren vægt forskyder den præcise vægt, så må hesten løbe hurtigere for ikke at miste balancen.

    Når vi rider vores heste, ønsker vi at hesten drejer ved at den tager længere skridt med udvendig benpar end den gør med indvendig, og med vægten lige fordelt, med en anelse til indvendig, og kroppen rundet efter det spor hesten går på.

    Altså så ønsker vi at hesten skal gå modsat af hvad den instinktmæssigt finder lettest. Dette kræver træning og en tålmodig rytter.

    At bebrejde hesten at den ikke lytter i galoppen, når den ikke endnu har lært at gå modsat sine instinkter, er det samme som at bebrejde et menneske som ikke har lært at holde balancen på en line, at vedkommende ikke kan det.

    Der tager tid og en del træning at lære hesten at holde balancen i galop på den måde som rytteren ønsker.


  • #26   18. okt 2018 Jeg tænker også balancen, når du skriver den løber. Bliver den også ovenud?

    Jeg arbejder også med en hest, der er rigtigt usikker på sig selv i galop. Elendig balance og takt og går virkelig ovenud. Det jeg synes hjælper er anspring - overgang, anspring - overgang. På buet spor. Derudover kombinerer jeg det på slætgræsmarkerne, hvor jeg kan lave nogle store volter, og få redet lige ud.

    Jeg tager mig selv i at spænde, tage tilbage i tøjlerne, hvis ikke anspringet kommer, og den begynder at løbe. Hellere den løber nogle skridt, og så få styr på den ved at ride den ud i hjørnet, end at tage tøjlerne og lade den spænde op. Så kan det godt være nødvendigt lige at lave nogle overgange, for at få kontakt igen, inden man påbegynder nyt anspring smiley

    Måske noget af det virker for dig. Det virker i hvert fald for mig, endog langsomt, taget det hest-værk jeg har i betragtning smiley


  • #28   18. okt 2018 Jeg har ikke VIP, så jeg får ikke lagt video op. Jeg vender tilbage hen ad vejen..

    Mvh TT


  • #29   18. okt 2018
    Youtube er opfundet smiley


  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #30   18. okt 2018 Er helt enig med mange af de ovenstående kommentarer. Det kan meget vel være balancen og styrken, der ikke er der endnu. Og det er ikke unormalt, at ungheste farer afsted i starten. Op i letsæde som det første. Og ja, det er heller ikke nemt at vurdere uden video, men synes helt sikkert også du skal få en kompetent unghesteunderviser på. For det lyder som om I er kommet uheldigt fra start og at det nu er blevet et problem. Imange tilfælde hjælper det ikke, at træne videre på signalerne i trav, hvis den ellers er fint gående der. Det er galoppen der skal gribes (rigtigt) an, og foriøvrigt galopperer de fleste ungheste med ryttere inden for kort tid af deres tilridning. Frustrationer/nervøsitet/usikkerhed om hvad man som rytter skal gøre når man er i situationen duer slet ikke med en hest der skal lære. Så på med en underviser. Uanset hvor mange heste man har tilredet og redet, kan alle rende ind i et problem, hvor der skal hjælp til udefra. Eller på med en anden rytter i galoppen indtil det fungerer.

  • #31   18. okt 2018 Jeg ville slet slet ikke blive ved med den galop, når det tydeligvis går galt hver gang. I bygger blot uheldige vaner og dårlige oplevelser.

    Hvad siger din underviser? Jeg har forstået det som om du har hjælp, når du er i gang med galoppen?

    Hvis ikke, så ville jeg virkelig stoppe al eksperimenteren og sørge for, at I kommer bedre fra start. Du kan ikke bygge videre på panik/ubalance/etc og få noget godt ud af det - I skal simpelthen have et ordentligt udgangspunkt smiley


  • #32   18. okt 2018 Hm.

    Jeg har ikke været med til at ride heste til, siden jeg var teenager.
    Det er simpelthen ikke den fase af ridning, jeg er ude efter.

    Men.
    Indtil det modsatte er bevist, ville jeg forvente, at galoppen "skal være" eksplosiv, voldsom og kluntet. Indtil han er sikker på, hvad fanden opgaven er, og hvordan man gør det med et menneske på ryggen.
    En sæk sidder stille, et menneske bevæger sig og interagerer. Det er ikke det samme.

    Jeg er ved at lære min granvoksne hest galopanspring "på min måde" og han har også efterhånden lært et fint galopanspring i longe, behersket galop. Kan galopere roligt, kontrolleret der.
    Men, når jeg sidder på ryggen og siger galop, så spænder han an, ører bevæger sig frem og tilbage "madmoar - jeg er ikke sikker på, hvad du vil - er det dether du ønsker? Det er anderledes!" og så eksploderer han ind i galopanspringet. De første skridt er voldsomme, heftige, og så kan han egentlig godt. Senere.
    Trods fantastisk smidighed og lækre gangarter fra jorden.
    Men hey, det du beskriver og jeg ser på foto lyder for mig som hvad man kan forvente af en unghest, der skal lære mere.

    Var jeg dig, havde jeg lånt en western sadel (man sidder så lækkert, godt fast og sadelhornet er lækkert at holde fast i) - eller, sat en tanterem foran på din dressur sadel.
    Og så bedt om galopanspringet, og holdt balancen via tanterem. Lade den løbe til den havde fundet balancen.. Med tanterem er det nemmere, at holde fast/balance. Og jo nemmere og tryggere, des nemmere slapper man af.

    Hvis du var mig, derimod, ville jeg være for doven til at gøre det selv, alene. Enten fået en god ven til at hjælpe - eller betalt mig fra det i god ro og orden.


  • #34   18. okt 2018 Min behandler kommer på tirsdag da jeg havde bestilt hende før vores udfordringer. Jeg har det bedst med at mine heste har det godt i kroppen når de er nye med rytter på. Det skal ikke være smertefuldt og stressende med rytter, det skal være hyggeligt og udfordrende. Må se om hun finder noget der kan have medvirket til hans ukontrollerede løberi.
    Lisette - Ja jeg er enig i at man ikke skal sætte liv og lemmer på spil.
    Dr Who - En tante rem hjælper overhovedet ikke her..

    Mvh TT


  • #35   18. okt 2018 Phoenix.
    Jeg går ud fra, at hesten ikke er i fuldblods panik, men bare usikker på, hvad pokker der lige er meningen.

    Hvis den bare er usikker på sig selv, så skal den opdage, at det er ok at bære rytter i galop.
    Og det er nogle kluntede runder.
    Jeg ville føle mig mere tilpas med en tanterem. Ergo med tanterem eller anden ekstra tryg sadel ville jeg have lettere ved ikke at forstyrre hesten, mens den er begynder kluntet.

    Men hvis det vurderes at det ER ægte panik, så duer mit råd ikke. Og så ville jeg køre til Fyn. Lime kløpulver på sadlen. "beklager, du kan ikke ride den lige nu. Sadlen skal fixes. Det tager lang tid. Høhø. Øj - er der en fornuftig berider derover, som kan lægge krop til unghestens tosserier... Det bliver nemlig ikke dig, du kommer først op, når den kan galopere roligt. " - det havde været min reaktion, hvis jeg var sikker på, at det var panik.
    Men jeg er optimist og vælger ikke at tro på panik.

    Hvis det er panik, gør muskler nok ikke så meget, og jeg ved ikke hvordan man gør.


  • #37   19. okt 2018 Phonix.
    Det er sjovt. Jeg tror, at vi taler forbi hinanden.

    For jeg forstår på TT at hun har forberedt den godt.
    Du og jeg kan ikke se hest og rytter. Vi gætter begge to.

    Mit råd er, helt grundlæggende, at hvis det er usikkerhed, så kan du håndtere det selv, og den skal jo bære rytter i galop, for at finde ud af det.
    Hvis det fortolkes mere negativt, at det er panik - så stop og køb hjælp.
    Hvis jeg var i tvivl - så ville jeg stoppe og købe hjælp. Eller, have betalt mig til kvalificeret hjælp fra starten.

    Hvis man vil selv, må man grundlæggende ikke tro på, at det ER panik.
    Jeg forstår på TT, at hun vil selv finde vejen videre. Det er nok den detalje jeg lægger mest vægt på. Jeg tror ikke på, at TT er dumdristig, så hvis hun dybt nede i maven var utryg, så ville hun ikke spørge til, hvad hun selv kunne - men bede om tlf nummer til egnede trænere.

    Derfor rådgiver jeg baseret på, at det er almindelig begynder usikkerhed og ikke panik.


  • #38   19. okt 2018 TT
    Min traver spænder meget i ryggen i galop, og får dermed myoser i rygmusklerne, som gør den stiv i overlinjen (og øm). Jeg masserer dem ud med Kamfercreme en gang imellem og kombinerer med longetræning, og det virker med at den slapper mere af smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #40   19. okt 2018 Team Tindur: Har du optaget var du galoppere på Rocky?

  • #41   19. okt 2018 Ja min mand havde på sin tlf, men han har desværre slettet det igen smiley

    Mvh TT


  • #42   22. okt 2018 Jeg er i gang med at omskole en hest fra den typiske konkurrence ridning til akademisk.

    Han er en hest som er blevet kortet helt af og ellers bare har haft frit løb.
    Det var godt nok ikke nemt at galoppere på ham i starten.
    Jeg oplevede de samme fornemmelser af en hest der slet ikke reagerede på signaler og som jeg frygtede ville løbe ind i barrieren.
    Foruden det var han i så dårlig balance at jeg følte vi lå helt ned langs jorden rundt i hjørnerne.
    Tempoet var så højt at jeg dårlig kunne trække vejret.
    Det var så skidt. - at det ikke gav mening overhovedet at sætte ham galop, før der var styr på balance og at musklerne var opbygget.


    Dette er ikke for at sige at grund arbejdet ikke er gjort godt nok. Det kan jeg slet ikke udtale mig om.
    Jeg kunne bare genkende situationen og jeg har kun kunne fixe problemet ved at gå helt tilbage og rette op.
    - det skal self. også nævnes at jeg havde behandler på, som løsnede nogle små ting. Men det gjorde ikke rigtig nogen forskel for den besværede galop.


  • #43   22. okt 2018 ISRH - Jeg er igang med tilridningen af ham, så jeg er igang med grundarbejdet. Han reagerer bare voldsomt på galoppen ift alle de andre heste jeg har tilredet og redet med balance problemer. Så det er ikke balancen det omhandler, det er noget psykisk. Jeg har dog valgt at lægge galoppen på hylden for en stund, og arbejder mere på skridt og trav smiley

    Mvh TT


  • #44   22. okt 2018 TT. Bruger du klikkertræning? smiley

  • #45   22. okt 2018 Jep, men han lukker ned og løber med det samme jeg beder om galop... Så jeg kan ikke nå at klikke for et godt moment.. smiley

    Mvh TT


  • #46   22. okt 2018 Træls.. smiley
    Hvad med at klikke ham for bare at forstå signalet at sætte galop. Lade ham tag 2-3 galoptrin også stoppe ham igen også over rose ham.
    Altså så du ikke fokusere så meget på hvorvidt momentet er godt eller skidt.

    Ham jeg nævner her har jeg måtte træne rigtig mange overgange fra skridt til trav og omvendt, fordi han var så stresset.
    Han lukkede også bare af og løb afsted.
    Vi har måske kunne trave en halv volte også måtte stoppe igen. Klikke, rose, trække vejret og frem igen.
    Indtil han ikke længere opfattede det som noget stressende.
    Hvordan er han i longen? Styrter han også rundt der.
    Hvordan er du selv?
    Husker du at trække vejret.
    Har du evt. prøvet at tale med ham samtidig.
    Jeg har ofte oplevet at jeg holder vejret.
    Ikke fordi jeg er nervøs, men fordi jeg simpelhen bliver så opslugt at jeg glemmer det.
    - mine 2 reagere rigtig godt på vejrtrækning hvis de er stressede. smiley



  • #47   22. okt 2018 Der er overhovedet ingen trin, jeg giver signalet, og med det samme løber han. Han kan signalet mundtlig, så nu lægger jeg udvendige ben lidt tilbage og beder om galop(mundtlig) også løber han.. Der er ingen kontakt til hjernen og han er ikke styrbar.. smiley

    Mvh TT


  • #49   22. okt 2018 Stald Phoenix:

    Sædstrengsadhærence er da ikke så hyped mere?
    Jeg tror min blev opereret for det for 7-8 år siden og der var det meget oppe.
    Det viste sig ikke lige frem på galoppen, men det er vel nok forskelligt hvordan det kommer til udtryk fra hest til hest. smiley


  • #50   22. okt 2018 Lisette - Der bliver ikke forsøgt at galopere på ham på en stund, det er vigtigt at det ikke er stressede og usjovt at have rytter på, især ikke så tidligt i forløbet. Så vi holder os fra galoppen på en stund. Jeg kommer tilbage med oplysninger senere hen. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #51   22. okt 2018 Det ville faktisk være interessant, om problemet også ville være der med en anden rytter.
    Jeg bider mig lidt fast i, at du også her pålægger hesten nogle psykiske udfordringer, og tænker nok hen mod, at der reelt er en faktor, nemlig rytteren.

    Du har selv beskrevet dig som nervøs, og måske ikke den mest kompetente rytter - så tror du ikke, at problemer måske opstår fordi at du bliver hylet ud af den, og derved mister fokusset, og glemmer alt det relevante? (ja, din opstilling på dine billeder, øger også mine tro på at det måske er der at der opstår et problem)


  • #52   22. okt 2018 Jeg har da aldrig beskrevet mig som nervøs smiley hvor har du fået det fra?? smiley tværtimod burde jeg måske lære at være lidt mere nervøs.. Men ja, det ville være interessant med en anden rytter. Må se om det er nogle omkring mig der tør smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #53   22. okt 2018 Team Tindur: Du har beskrevet dig selv som nervøs og usikker rigtig mange gange, i forskellige emner.


  • #54   22. okt 2018 Nope aldrig nervøs.. Du forveksler mig med nogle andre. Men der har været ting mht Tindur hvor jeg har været usikker på om jeg har gjort det rigtige. Altså det har været nogle af mine styrker i alle år at jeg ikke har været nervøs, og derfor har jeg også været den der har gjort hestene ryttervant. Og har haft det rigtig godt med nervøse føl, plage og ungheste da jeg har en ro og ikke bliver bange for deres opførsel. smiley

    Mvh TT


  • #56   22. okt 2018 Jeg har også det indtryk som AMT har - at du er nervøs/usikker. Kiggede lige i nogle af dine forumemner, og du har ret; du skriver det faktisk ikke. At jeg - og andre - alligevel har det indtryk KAN måske være en del af forklaringen på din situation nu (og måske andre med Tindur, som jo ikke længere er relevante). MÅSKE (jeg ved det ikke, det er et forslag, enten kan du bruge det eller bare afvise det) er du ikke den type rytter du tror. I så fald prøver du måske med dit intellekt at sende bestemte signaler til hesten (og tror også selv du gør det), men din underbevidsthed sender helt andre signaler. Det kan skabe meget forvirrede/stressede heste, da de ikke ved hvad de får fra rytteren. Det ville svare til at jeg stod og viftede kraftigt med armene imens jeg råbte "rolig! Der er styr på det" - jeg ville ikke føle mig tryg, og måske har hestene det på samme måde.
    Har aldrig set video eller billeder af dig (så vidt jeg husker), så det er kun et bud ud fra min opfattelse af dig kontra den du beskriver dig selv som - JEG oplever diskrepans.
    Ikke for at være hård, måske kan du bruge det og ellers så scroller du bare videre smiley


  • #57   22. okt 2018 Er det ikke lidt meget at antage at nogen er nervøse på hesteryggen, læst ud fra et forumindlæg?
    - jeg opfatter TT's indlæg som nysgerrighed rettere end usikkerhed.
    Fordi man stiller et spørgsmål til hvordan andre løser en udfordring, bunder det jo ikke nødvendigvis i at man er en usikker rytter. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #58   22. okt 2018 ISRH: Den antagelse kommer ikke af 1 indlæg, men langt over 100 indlæg.
    Så nej, vil faktisk ikke mene at det er meget at antage. smiley

    Team Tindur: Jeg kan ikke sige hvor du har skrevet det, men det er en generel antagelse gennem de sidste mange 100 indlæg, og status opdateringer.
    Det er et signal du har sendt hele tiden, og over lang tid - især ved Tindur. Jeg forveksler dig ikke med en anden. smiley


  • #59   22. okt 2018 AMT: Jeg kiggede på hendes forskellige forum indlæg fra nyere tid. Opfattede ikke nogen af dem på den måde. - jeg har ikke nær læst.
    Men det kan være du har læst nogle andre indlæg end jeg har. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #60   22. okt 2018 ISRH: Jeg har læsr ret mange gennem de sidste mange år smiley

    Men hvis Team Tindur siger at hun ikke er nervøs, så beklager jeg min forkerte antagelse smiley


  • #61   22. okt 2018 AMT - Jeg indrømmer at jeg nogle gange er usikker på om jeg gør det godt nok, da jeg elsker mine heste, og vil så gerne gøre det bedste for de. Men primært har jeg en tiltro til at jeg gør det rigtige. Ikke dermed sagt at jeg ikke kan lide at reflektere. Og jeg kan også lide at høre andres måder at gøre ting på, da det jo kunne være at man kunne lære noget smiley og i nuværende spørgsmål, kunne det være der var nogle der kunne komme med en erfaring og en løsning jeg ikke har, da jeg ikke har været ude for at en hest reagerede på denne måde i KUN galoppen.

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #62   22. okt 2018 Team Tindur: mine antagelser af de signaler du har udsendt, er ikke bygget på om du tror at du gør det rigtige, eller gør tingene godt nok.

    men at du er bange når du rider, og derfor giver hestene de forkerte signaler.

    Camilla beskriver det ret godt. Det virker som om at du anser dig selv som en slags ryttet, men men beskriver dig selv som en hel anden. sltså sender et andet signal end hvad du selv vil erkende smiley


  • #64   23. okt 2018 Jeg kommer lige ind fra siden - for jeg blev nysgerrig og fik lige set de nye billeder af tilridningen smiley
    Først og fremmest; god idé at gemme galoppen væk noget tid endnu!
    Secondly; et hul eller 2 kortere bøjler, så du ikke taber dem eller kommer i ubalance - når han er mere stabil, kan de komme ned igen.
    Og til aller sidst; jeg synes også det ser ud som om, at tøjlerne er for lange - ikke fordi at han skal samles sammen, men han skal "mærke du er der" og du skal kunne støtte ham ordentligt, og det er bare lettere og mere præcist med lidt kortere tøjler (i hvert fald i trav og galop).. Længere tøjler kan komme når han er mere stabil (:


  • #65   23. okt 2018 Han får gå med lange tøjler i skridt, hvor han strækker sig og får brugt overlinjen, i trav så rider jeg med kontakt. Ift galoppen så var han låst, så derfor han løb.

    Mvh TT


  • #67   23. okt 2018 Nu træner jeg Rocky her nu i starten efter samme princip ift at styrke ryggen, som jeg gjorde med Tindur. Og jeg har fået så meget ros fra både dyrlæge og behandlere mht min hest sine muskler både i ryg og bagpart. Så jeg fortsætter med det der virker. Så undskyld for at jeg ikke blindt følger råd fra mennesker på Hg der KUN har set billeder med sadel på. Jeg gør det der virker ift at opbygge en sund og stærk hest, og møder jeg udfordringer så søger jeg råd og bruger det jeg finder fornuftig, og sorterer i resten. smiley

    Mvh TT


  • #69   23. okt 2018 Lisette - Du læser ikke!
    Nu træner jeg Rocky her nu i starten efter samme princip ift at styrke ryggen, som jeg gjorde med Tindur. Og jeg har fået så meget ros fra både dyrlæge og behandlere mht min hest sine muskler både i ryg og bagpart. Så jeg fortsætter med det der virker.
    Dvs at jeg træner Rocky nu i starten, i at styrke sig på samme måde som jeg gjorde med Tindur. Dog er der den forskel i at jeg også rider med kontakt på Rocky. Men ikke dermed sagt at jeg ikke har fokus på at han får løftet sin ryg og træder ind under sig.

    Mvh TT


  • #70   23. okt 2018 Og slaske daske tøjler er der ikke meget af med Rocky. Du er simpelthen så forudindtaget.

    Mvh TT


  • #72   23. okt 2018 De fleste billeder er taget i stillestand eller i de første træninger i traven, og han skal også lære at bruge sig korrekt i traven. I skridt er han helt med, i trav er han ved at komme efter det. Rom blev ikke bygget på en dag! Og når jeg ikke træner ham 5 dage ugentligt, men har fokus på at han KUN er tre år. Så bruger jeg længere tid på at få ham i den ramme jeg ønsker at have ham. Han har haft rytter på omkring 16 gange. Husk lige det også smiley

    Mvh TT


  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #73   23. okt 2018 Må godt nok erklære mig enig i alt det Stald Phoenix skriver. Jeg har tænkt nøjagtigt de samme tanker.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #74   23. okt 2018 Jeg er helt på lige fod med Stald Phoenix. Forskellen på hende og mig, er bare at hun tør sige det.. (også at hun formulerede sig meget bedre end jeg ville).

  • #75   23. okt 2018
    Jeg kan ikke lade være med at tænke, at du måske skulle tage en pause fra alt det her HG ræs med at oprette emner og skrive statusbeskeder.

    Og istedet for bruge tiden på Rocky og gøre som i har lyst til men få en underviser med på sidelinjen, så alle de spørgsmål du har til HG, kan blive stillet til underviseren istedet for - så får du kun indput et sted fra og forholde dig til, fra en person du er enig med ( det tænker jeg man for det mest er med en underviser ).

    Du opretter mange emner og har gjort vedrørende Tindur også - men samme mønster i dem alle er at ingen råd kan bruges og at alle andre er forkert på den. Det er jo også helt okay at have det sådan - jeg opretter heller ikke vanvittigt mange emner længere omkring ting jeg ved, jeg har en holdning til på forhånd og ikke vil tage imod råd til. Det er ganske enkelt spild af min og andres tid at spørge om råd og feje samtlige af når man føler at trådstarteren egentligt har besluttet sig fra starten.

    Der bruger jeg min underviser istedet eller skriver med veninder, snakker med folk i stalden eller andre jeg snakker med her fra HG eller facebook.

    Nu har du jo mulighed for at kører med ham og han er til at få i trailer, så tænker jeg at det er en god mulighed at få noget undervisning så det ikke ender med at du står med en masse problematikker på en gang, men kun en/få. Også har du også en der har fulgt jer fra han var unghest og kender jer.

    En anden ting underviseren ville kunne hjælpe dig med er at få optaget noget video fx - det er også guld værd. Mange gange kan jeg synes noget er vildt elendigt, så ser jeg det på video også er det slet ikke så dårligt. Omvendt kan jeg føle at jeg sidder stille med hænderne, så ser jeg det på video også gør jeg ikke.

    Du bruger en masse krudt og tid på at oprette en masse emner og statusbeskeder og på at svare i disse - brug den krudt og energi på ridning af Rocky og undervisning :).
    Så i kan få løst tingene og det ikke ender ud i som med Tindur at mange ting ikke fungere.


  • #76   23. okt 2018 Maria - Du har fuldstændig ret! smiley det burde jeg jo nok. Dog har jeg også modtaget nogle rigtig gode og brugbare råd her inde igennem årene. Og når jeg står med et problem så er jeg ikke bleg for at bede om hjælp, at jeg så ikke altid bruger alle råd, er vidst desværre et problem I har, det er denne tråd endnu et eksempel på. Og ift denne tråd vil jeg da bestemt hvis problemet opstår næste gang, forsøge i longen, og evt få en anden rytter på. Men nej da, jeg tager jo aldrig råd til mig smiley og lukker ørene ned for alt hvad I siger.. smiley
    Men ja jeg må jo heller lade være med at oprette emner ift at modtage råd...

    Mvh TT


  • #77   23. okt 2018 TT
    Selvom der måske er lidt sandhed i at du ikke altid tager alle råd til dig, så håber jeg nu at du ikke stopper med at oprette emner herinde blot fordi nogle måske synes du skal. Jeg synes ofte at dine emner leder hen i en interessant debat og kan godt lide enten at deltage eller følge med på sidelinjen. Selvom du måske ikke følger alle råd, så er der vel altid andre der kan få noget ud af hele debatten eller rådene. Det skulle være mærkeligt hvis du var den eneste med de problemstillinger herinde smiley

    Plus at det får også tit en til at tænke over mange forskellige ting og situationer, og måske se det fra flere perspektiver smiley og jeg tror da også selv at du i hvert fald tænker over de ting der bliver skrevet, selvom du måske ikke altid er helt enig. Hvilket jo på den ene eller anden måde kan vise sig i din ridning eller omgang med hestene alligevel.


  • #78   23. okt 2018 LM - Mange tak for de flotte ord. smiley men ærlig talt så bliver man lidt træt af at være Hg sin skyde skive.. Jeg ser rigtig mange andre spørge om diverse ting der er i samme boldgade som mine emner, men de får svar på sine spørgsmål med en helt anden tone/skrift sprog. Så jeg tror desværre jeg holder mig fra at bede om evt andre trænings råd.. Og må heller oprette "hvilken farve passer min hest og bid/bidløst og bom/bomløs emner" smiley

    Mvh TT


  • #79   23. okt 2018
    Nu er det også de færreste andre her på HG der opretter lige så mange emner, deler lige så meget info ud om deres træning og omgangen ( hvordan det går og andet ), svare i lige så mange andre emner - som du gør.

    Dermed bygges der en masse tanker og huskes der en masse ting, end om folk der kun opretter 1 emne om året, kun svare i indlæg eller kun opretter diskussions emner omkring fx en nyhed fra Ridehesten.


  • #80   23. okt 2018 Maria - Ja men det betyder vel ikke at man skal dreje emnerne over så de bliver personlige og sidde og dunke en i hovedet og sige at det er fordi du er så elendig etc. I stedet for at komme med et specifikt svar til det personen spørger om.. Hvis man ikke føler man kan give et brugbart råd, så lad være med at svare.. Jeg svarer ikke på emner som jeg ikke kan give et brugbart råd på..

    Mvh TT


  • #81   23. okt 2018 Krikken
    Helt sikkert. Og vi har da nok alle dannet os et billede af mange herinde, men det betyder jo så heller ikke at man ikke kan tage fejl.

    Ærligt havde jeg nok også placeret TT som en nervøs rytter, men jeg har jo kun hendes tekster osv at begrunde det i. Det kan jo være jeg har mistolket det, eller der ligger noget andet end nervøsitet bag det.

    Men jeg synes bestemt ikke det er negativt at hun opretter mange emner og kommenterer i mange. Hun er da en af de få der stadig formår at holdegang i HG og holde det interessant. (Er selv ret dårlig til det).

    Men jeg synes godt der kan være noget om at folk har en masse antagelser om TT ud fra hendes mange emner. Hvilket også er fair, vi er jo bare mennesker og observerer vi noget bliver det hurtigt sådan det er. Men man må også nogle gange lægge sine antagelser lidt væk og “starte på en frisk” på en måde smiley


  • #82   23. okt 2018
    Du opfatter det personligt - men hvis du opretter et emne - fx som nu og spørger om noget træningsmæssigt og tidligere har udtalt op oprettet et emne om noget andet, hvor du har skrevet noget der er relevant for det her emne, så er det ikke personligt at hive det med i det her emne.

    Vi dømmer folk ud fra hvordan de taler, hvad de siger, deres oplevelser og håndteringen af dem - det gør vi på nettet nøjagtigt som vi gør det i det virkelige liv.
    Så det har ikke noget og gøre med, at dunke i hovedet.

    Jeg husker også hvad en kollega har gjort/sagt for noget tid siden, hvis samme kollega så gør noget der modstrider det hun har gjort/sagt eller andet, så kobler jeg det også sammen - nøjagtigt som her på nettet, hvor vi bare er så heldige/uheldige at man kan gå tilbage og finde tingene.


  • #83   23. okt 2018 Maria - Jeg har to heste! To MEGET forskellige heste, og man kan ikke træne efter kun EN fast retning når det drejer sig om et levende individ! Hvis jeg ikke formåede at tage hensyn til de forskellige heste sine styrker og svagheder, så ville jeg ALDRIG kunne håndtere, træne og tilride føl, plage og ungheste. Og det at I pga den måde jeg trænet Tindur på, satte mig i en bestemt boks (ja jeg har da stadig nogle holdninger og værdier som jeg træner efter, men jeg er ikke så rigid som jeg tror I opfatter mig) er jo jeres mistake..

    Mvh TT


  • #84   23. okt 2018 ........ Jeg tror jeg lader den ligge her Tindur, der er sagt mange gode ting her i emnet og vil bare ønske dig held og lykke fremover med projekt Rocky smiley

Kommentér på:
Panikker i galoppen.. Løsning?

Annonce