{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Hvor meget må min shetter have på ryggen?
  • #1   11. feb Undersøgelser viser, at heste kan bære 15-20% af deres vægt. Jeg ved ikke hvad en shetlænder på størrelse med din vejer, men det ligger vel omkring 150 kilo, hvis det ikke er en meget spinkel type?
    20% af 150 er 30, så det skal være en lille rytter

Og hvis ponyen ikke er i træning (altså ikke har trænet sin rygmuskulatur på forhånd), så er de 30 kilo nok lige i overkanten. Vi andre starter jo heller ikke ud med max belastning, når vi begynder at træne

• #2   11. feb En shetter af denne størrelse vejer typisk 200-230 kg. Men jeg sige maks 35 kg. Min vejer 300 kg og er 112 cm hans absolutte maks er 40 kg.

• #3   11. feb Min Shetter på 105 cm vejer 120 kg og han er i fin foderstand

• #4   11. feb Jeg vil nu også mene at en shetlænder på ca 1 meter vejer mellem 100 og 125 kg i optimal foderstand og muskelmasse, så kan man jo selv regne ud hvad hhv 15-20% af det er

• #5   11. feb Ifølge en hurtig google-søgning vejer en shetlandspony 225-250 kg. Ved dog ikke hvad højde det er for, men synes det giver fin mening hvis ikke den er super spinkel og lav. Måske skal du ned på 200 kg med din, når nu det ikke er den største type shetlænder der findes. Så er det jo bare at tage 20 % af det (eller mindre hvis den mangler muskler, er for tynd eller for tyk).

• #6   11. feb kig hellere på rytterens STR. for så er du sikker på at rytteren ikke vejer for meget.

• #7   11. feb tja.....Det skal i hvert fald være en der kan have rumpen i en str 15" sadel....

• #8   11. feb Min gamle shetlænder på 105 vejede ca. 240 kg - og det var ikke fordi han var smælderfed nej, det var tværtimod når han stod flot i stand med mange muskler, og dette er bedømt af indtil flere dyrlæger (hvoraf den ene avler shetlændere) uafhængig af hinanden
    20 % af det er 48 kg - jeg vil dog mene et maks er 35-40 kg for en på hans størrelse

Din er lidt lavere end min var, og vejer nok heller ikke det samme, så jeg vil mene et godt fingerpeg er omkring de 30 kg

Kommentér på:
Hvor meget må min shetter have på ryggen?