{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
405 visninger | Oprettet:

Simone M
Simone M
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Vild ved løsspringning {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen, har brug for et råd og håber der er nogen herinde der kan hjælpe smiley

Min 5 års vallak har lært at løsspringe, men for tiden er han helt ustyrlig! Han spurter rundt, bukker og vender rundt lige pludselig. Han refuserer ikke, men der er aaaaalt for meget fart på så jeg dårlig tør gøre det. Han er rimelig klodset i forvejen, så jeg er bange for han bliver skadet. Jeg vil gerne løsspringe så han vænner sig til at springe, inden vi skal gøre det sammen.

Jeg har prøvet at longere ham lidt inden, uden effekt smiley

Håber nogen har et godt råd.

Kommentarer på:  Vild ved løsspringning
  • #1   12. apr Har han altid været så vild ved løsspring, eller er det bare kommet? smiley

• Simone M
    Simone M Tilmeldt:
    jan 2018

#2   12. apr Nej ikke på den måde som han er nu smiley

• #3   12. apr Så kan det være han bare har ekstra meget energi. Hvis jeg var dig havde jeg bare krudte ham af løs også sætte et lille kryds op fx og når han virker tilpas rolig så sætte springet lidt op smiley

• #4   12. apr Ro på.

Øv ham i longering er for at slappe af, få pulsen ned, være totalt zen...
    Lær ham en afslappet skridt, trav, måske også galopanspring i longe.
    Og så læg en bom på jorden, når han har lært at forbinde longe med ro og zen tilstand.

(nogle bruger longe til at "krudte af", dvs masser af tempo og dermed opkørt hest... Suk...)

Lær ham evt at skridte over bomme ved at du går med ham eller rider på ham.

• #5   12. apr Enig med Doc. who gå et par skridt tilbage, vent med spring til han har lært at være mere afslappet, og start så med én bom på jorden og når den er "uinteressant" så en til osv. ind til han roligt kan tage nogle små spring, herefter kan du igen forsøge med løsspringning.

Det tager tid og er sikkert ikke det du har lyst til, men det er klart den bedste måde at gøre det på.

Der kan være flere årsager til at han løber sådan, en kan være at han synes det er skide sjovt, men det kan altså også være fordi han stresser over det og er årsagen den sidste, så ligger der altså meget arbejde i at lære ham at det er okay.

• Simone M
    Simone M Tilmeldt:
    jan 2018

#6   12. apr Men han er rigtig fin i longe arbejdet og kan fint gå over bomme stille og roligt, men nogle gange får han bare nogle “flip” hvor det pludseligt skal gå mega stærkt og det sker især når han er løs - men også i longen af og til smiley

Problemet er også lidt, at hvis han jorder derud af ødelægger han banen smiley

• #7   12. apr Har du prøvet at sætte spring op i longe?

• #8   12. apr Min gør det samme. Hun stresser over løsspringningen.

I longen kan hun også gøre det samme, så derfor har jeg en chambon e.l på hende, for at hun ikke kan tage hovedet helt op og gå helt agurk, den forhindre hende i at stjerne helt ud.

Min erfaring er at det er svært at stoppe. I longen kan jeg kontrollere hende men hvis hun først er gået i overgearet ged stress mode, så er det svært at køle hende ned igen, derfor prøver jeg at stoppe imens legen er god og hun er rolig.

• #9   13. apr Træk den ind i løbegangen enten i skridt eller trav og læg evt. nogle bomme som eks. en indspringsbom og imellem springene, så den tager det á-tempo og kigger sig lidt for. Det plejer at tage gassen af de fleste.
    Men ikke lade den løbe ind selv, før den lærer at besinde sig.

• #10   13. apr Jeg tænker at han så nok ikke har lært at løsspringe. Men bare gør det mega stresset. Jeg ville gå helt tilbage og lære at styre hans tempo, også når longen er af.

• #11   15. apr Løssspring er generelt ikke særligt gavnligt. Longér den over springene eller rid den. Når hesten er løs, har du ingen kontrol over dens teknik og du kan hurtigt risikere småskader eller overbelastninger.
    Kan den galopere, så kan den også springe med rytter og så kan du bygge den op derfra.

• #12   21. apr altså løsspring handler jo om at gøre det korrekt hvilket måske 2/10 de gør. gør man det korrekt er det super godt for hesten plus man kan se deres springteknik og det kan give kæmpe bonus inden man skal indspringe

Hvis det er en helt alm hest så ville jeg gå ind på DV hjemmeside og finde deres løsspringningsbane, denne bane tvinger hesten til at bruge hovedet, og giver dem den rigtige rytme i serien, det er dog ikke noget de lærer på 1 gang og hvis den gerne vil være lidt livlig så træk den ind og pas på med at presse på men lad den selv arbejde og finde tempoet og istedet for at longere inden så lad den være løs og lad den løbe lidt af der

Kommentér på:
Vild ved løsspringning